Gå til innhold

De vasker nesten aldri hendene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine vasker nesten ikke hendene, og spesielt min far er fæl til å poengtere hvor hysterisk det er. Jeg vasker hendene når jeg skal tilberede mat og spise osv… Det gjør ikke de og jeg syns det er ekkelt. Men de blir sure hvis jeg sier noe. De nekter å gjøre det. Får høre at jeg er hysterisk når jeg vasker hendene og at jeg burde fått forbud mot det. Det er ikke noe jeg gjør hele tiden, men når det er nødvendig. Syns det er utrolig at vi ikke får omgangssyke osv… Vil ikke ha det heller. Dette kan vel ikke være normalt? Hva kan jeg gjøre egentlig? Kjenner du noen sånne?

Anonymkode: 296b0...120

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faren min er sånn. Jeg unngår ham mest mulig. Men det er ikke bare pga det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Normal håndhygiene er viktig, ikke minst for å ta hensyn til andre. 

Anonymkode: d787e...9ed

Skrevet

Kjenner flere og de er mindre syke enn det jeg er som kokk. Der overdrevent vask daglig i 20 år er tingen. 

De jeg kjenner som voakser hendene sjeldent er de jeg opplever som friskere. Ekkelt er det. Men hva slags skade kan det gjøre

Du er vokst opp med dem og tydeligvis ikke noe ekstremt med sykdom virker det som. 

Anonymkode: 82ec5...64e

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Alt for mange er sløve med håndhygienen. 

Skrevet

Det er faktisk ikke nødvendig å vaske hendene hele tiden for vanlige friske mennesker. Etter dobesøkene og før matlaging holder lenge. 

Anonymkode: c0342...4fa

• Liker 4
Skrevet
Athena Catalina skrev (Akkurat nå):

Alt for mange er sløve med håndhygienen. 

Nei, bakterier er nødvendige for et godt immunforsvar. Alt for mange vasker for mye. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk ikke nødvendig å vaske hendene hele tiden for vanlige friske mennesker. Etter dobesøkene og før matlaging holder lenge. 

Det er det jeg gjør da. Men de gjør det ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, bakterier er nødvendige for et godt immunforsvar. Alt for mange vasker for mye. 

Før mat og etter man har vært på do bør man vaske hendene.

• Nyttig 1
Skrevet

De vasker ikke etter dobesøk heller? 

Skrevet
svartkatt skrev (Akkurat nå):

De vasker ikke etter dobesøk heller? 

Nei.

Skrevet

Jeg kjenner faren min og meg selv. Vi er sånn. Moren min er rake motsetningen, og står i fare for å vaske hendene til de begynner å blø.

Skrevet
Nevian skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner faren min og meg selv. Vi er sånn. Moren min er rake motsetningen, og står i fare for å vaske hendene til de begynner å blø.

Ikke før matlaging og sånn heller?

Skrevet

Viktig om det er en del sykdom som går. Man trenger ikke å gjøre det hele tiden, men da det er nødvendig. Er desverre ikke  alle som forstår at håndhygiene er viktig før matlaging og sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke før matlaging og sånn heller?

Det er bare etter nr. 2 at jeg føler "trang" til å vaske dem. Hvis det skjer utenom det så er det fordi de føles fettete eller er synlig skitne fordi jeg har syslet med et eller annet.

Skrevet

Bakterier bygger immunforsvaret. Ta et google søk på hvor mange du har i munn fra før av. 

Overdreven vasking av hendene gjør bare at du blir lettere syk, samt at du har hendene til en 80-åring i en alder av 20. 

• Hjerte 1
Skrevet
Faktabasert skrev (1 minutt siden):

Bakterier bygger immunforsvaret. Ta et google søk på hvor mange du har i munn fra før av. 

Overdreven vasking av hendene gjør bare at du blir lettere syk, samt at du har hendene til en 80-åring i en alder av 20. 

Jeg driver ikke med overdreven vasking. Jeg reagerer bare på at de ikke gjør det og ikke før matlaging og sånn en gang.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Før mat og etter man har vært på do bør man vaske hendene.

Det er før matlaging som er viktig. Særlig for mat som ikke skal varmebehandles. Bakteriene i håndflaten er ytterst sjeldent farlige (man kan slikke håndflaten uten å bli syk), men om bakteriene får formert seg i riktig miljø blir det mange nok til at man kan bli syk.

Faktisk ikke så viktig å vaske seg før man spiser, du bruker jo bestikk. 

Skrevet

Sånn er moren min også. Hun vasker aldri hendene etter toalettbesøk. Hører bare at hun trekker ned og går ut. Jeg er ikke hysterisk på sånt, men syns det er litt spesielt. Ihvertfall når man vet at folk hører på.. Og dette er i tillegg når hun holder på med middag 😶

Anonymkode: 42136...92a

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Foreldrene mine vasker nesten ikke hendene, og spesielt min far er fæl til å poengtere hvor hysterisk det er. Jeg vasker hendene når jeg skal tilberede mat og spise osv… Det gjør ikke de og jeg syns det er ekkelt. Men de blir sure hvis jeg sier noe. De nekter å gjøre det. Får høre at jeg er hysterisk når jeg vasker hendene og at jeg burde fått forbud mot det. Det er ikke noe jeg gjør hele tiden, men når det er nødvendig. Syns det er utrolig at vi ikke får omgangssyke osv… Vil ikke ha det heller. Dette kan vel ikke være normalt? Hva kan jeg gjøre egentlig? Kjenner du noen sånne?

Kvinnfolk! 

Anonymkode: 6c2de...d91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...