Gå til innhold

Blir dårlig i magen av grønnsaker og div frukt, hvordan spise sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan spise sunt når jeg alltid blir dårlig av det?

Anonymkode: 62ea8...ea2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar en stund før kroppen blir vandt til nye ting. Gi det litt tid. 

Anonymkode: 0673f...ee3

• Liker 4
Skrevet

Om det er klassisk ibs så kan low fodmap hjelpe for å finne ut hva og hvor mye du tåler. Jeg har ulike allergier, samt ibs, så det er ganske mye jeg ikke kan spise av frukt og grønt. Jeg prøver å snu det, og ha fokus på det jeg kan spise, og innimellom prøve ut enten noe nytt, eller noe som jeg har hold meg borte fra, men vil prøve å spise litt av.

Anonymkode: 59c44...f4e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tar en stund før kroppen blir vandt til nye ting. Gi det litt tid. 

Anonymkode: 0673f...ee3

Jeg har gitt det 3 år. Så stoppet helt en periode også forsøkt forsiktig med et par forskjellige ting. Så et helt år med grønnsaker. 

Det fører til konstant oppblåst mage, sterke smerter, hele tarmsystemet føles hovent, det kommer slim og blod i avføring ++ 

• Liker 3
Skrevet

Blir du sånn hvis du koker grønnsaker også?

Anonymkode: d92b2...0da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gitt det 3 år. Så stoppet helt en periode også forsøkt forsiktig med et par forskjellige ting. Så et helt år med grønnsaker. 

Det fører til konstant oppblåst mage, sterke smerter, hele tarmsystemet føles hovent, det kommer slim og blod i avføring ++ 

Jeg tenker IBS og low fodmap her.

Anonymkode: 9f464...b96

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjekket deg for ulcerøs kolitt?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det er klassisk ibs så kan low fodmap hjelpe for å finne ut hva og hvor mye du tåler. Jeg har ulike allergier, samt ibs, så det er ganske mye jeg ikke kan spise av frukt og grønt. Jeg prøver å snu det, og ha fokus på det jeg kan spise, og innimellom prøve ut enten noe nytt, eller noe som jeg har hold meg borte fra, men vil prøve å spise litt av.

Anonymkode: 59c44...f4e

Jeg tåler ikke løk, mais, paprika, tomat, aubergine, blomkål, brokkoli, gulrot, poteter, kål, asparges, bønner, chili, ingefær, sellerirot, squash. Blant annet. 

Jeg tåler ikke eple, pære, banan, jordbær. 

Jeg kan i blant spise appelsin og tåler agurk, men det er alt. 

Jeg har spist diverse selv om jeg reagerer på det og det er det samme hver gang. Jeg har forsøkt å steike, koke, spise rå. Like sterk reaksjon uansett. 

Jeg tåler heller ikke egg eller noe særlig krydder. Jeg fikk vondt i magen av grillkrydder i går.. 

• Liker 1
Skrevet
Natea skrev (1 minutt siden):

Sjekket deg for ulcerøs kolitt?

Ja og nå nylig sjekket ut cøliaki. 

Skrevet

Blir du sånn hvis du koker grønnsaker også?

Anonymkode: d92b2...0da

Ja, har virkelig forsøkt alt for jeg syns grønnsaker er så godt. Spesielt brokkoli og løk. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker IBS og low fodmap her.

Anonymkode: 9f464...b96

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tåler ikke løk, mais, paprika, tomat, aubergine, blomkål, brokkoli, gulrot, poteter, kål, asparges, bønner, chili, ingefær, sellerirot, squash. Blant annet. 

Jeg tåler ikke eple, pære, banan, jordbær. 

Jeg kan i blant spise appelsin og tåler agurk, men det er alt. 

Jeg har spist diverse selv om jeg reagerer på det og det er det samme hver gang. Jeg har forsøkt å steike, koke, spise rå. Like sterk reaksjon uansett. 

Jeg tåler heller ikke egg eller noe særlig krydder. Jeg fikk vondt i magen av grillkrydder i går.. 

Hvilke råvarer er igjen som jeg kan spise da? 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan spise sunt når jeg alltid blir dårlig av det?

Det går over hvis du fortsetter å spise frukt og grønt regelmessig. Min mage blir også slik hvis jeg har spist usunt en stund for så å gå tilbake til å spise sunt. Jeg blir sånn hvis jeg går over til hjemmelaga grønnsakssuppe etter å levd på MacDonnals og Grandis og Fjordland  noen dager..,

Endret av FruR
  • Liker 1
Skrevet

Har sjekket ut gastroskopi hos lege, avføringsprøver, masse blodprøver. Jeg er bare så lei av å ikke tåle mat. Jeg reagerer også på fet mat. Så i perioder spiser jeg omtrent ikke fordi jeg ikke orker å bli dårlig. 

Jeg reagerer på nøtter og tørket frukt. Jeg spiser det likevel som mellommåltid i håp om at det skal gå lettere en dag. 

Nå nærmer jeg meg undervektig og er redd min egen helse. 

• Hjerte 1
Skrevet
FruR skrev (1 minutt siden):

Det går over hvis du fortsetter å spise frukt og grønt regelmessig. Min mage blir også slik hvis jeg har spist usunt en stund for så å gå tilbake til å spise sunt.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har virkelig forsøkt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan også være det du drikker til. F eks melk eller saft 

Anonymkode: 74030...f67

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan også være det du drikker til. F eks melk eller saft 

Anonymkode: 74030...f67

Jeg holder meg til vann, som regel med lime eller sitron oppi. Det hjelper på huden. Melk bruker jeg til matlaging og saft er jeg like forsiktig med. Det er ofte ting der jeg reagerer på. Brus fører til mer luft i magen. 

Skrevet

Beklager at jeg ikke får tatt til meg noen nye råd her. Jeg har holdt på i mange år og begynner virkelig å bli frustrert

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Blåbær, sopp, bringebær, agurk går alltid bra. I blant går appelsiner bra. Sitron og lime går bra 😊

Jeg lager derfor det meste fra bunnen av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har sjekket ut gastroskopi hos lege, avføringsprøver, masse blodprøver. Jeg er bare så lei av å ikke tåle mat. Jeg reagerer også på fet mat. Så i perioder spiser jeg omtrent ikke fordi jeg ikke orker å bli dårlig. 

Jeg reagerer på nøtter og tørket frukt. Jeg spiser det likevel som mellommåltid i håp om at det skal gå lettere en dag. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du nevner masse ulike grønnsaker og frukt som du ikke kan spise, men du sier ingen ting om basismat som ulike kornprodukter, kjøtt, fisk. Hvis du kan spise dette uten problemer, burde du ikke bli undervektig.  

Skrevet
Grüner skrev (23 minutter siden):

Du nevner masse ulike grønnsaker og frukt som du ikke kan spise, men du sier ingen ting om basismat som ulike kornprodukter, kjøtt, fisk. Hvis du kan spise dette uten problemer, burde du ikke bli undervektig.  

Nei, for tråden handler om frukt og grønt da. 

Kornprodukter går bra, alt av kjøtt går bra, fisk går bra så lenge det ikke er for mye fett. Jeg har reagert på laks et par ganger. Kylling går bra, bortsett fra helgrillet pga mengden krydder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...