Gå til innhold

Lære 3 åringen min å respektere at alle ikke vil gi hade kyss og hade kos inkludert min kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

jeg har vært sammen ned en utrolig mann i snart 1 år, og ser ut som 3 åringen min liker han veldig godt og vica verca :) 

nå vet jeg at hun kan bli litt masete med hade kos og kyss, at hun vil ha «kos på kinnet» altså kyss i kinnet, hun gjør dette med ansatte i barnehagen også og noen andre. Og jeg ser at kjæresten min ikke er helt komfortabelt med dette enda som er helt greit så lenge han ikke ignorerer henne at han sier hade, og en liten klapp i skulderen når hun klemmer han. Men jeg synes er viktig å lære henne også og respektere at alle ikke vil ha kos og kyss, da hun blir helt sinna, fordi «joooo! Kos og kyss!!!» jeg sier at det er helt greit og vare vinke og si hade av og til :) 

gjør jeg det riktig?

Anonymkode: 667b9...26e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si fra at noen liker ikke kos så da sier vi pent hadet til dem istedet.

Anonymkode: 69d0a...c4a

• Nyttig 4
Skrevet

"Jeg vil ikke." er en standard frase som alle (både barn og voksne) skal kunne forvente å bli hørt på og respektere når andre bruker. Og det gjelder alt som omhandler en direkte. 

Også er det selvsagt tider der man ikke kan velge. Når man er syk f.eks og ikke i stand til å ta avgjørelser selv. Bare sånn for å ikke lokke på meg moralistene. 

Anonymkode: 24a90...76f

Skrevet

«Han/hun hadde ikke lyst på kos. Jeg vil gjerne ha kos av deg, kan jeg få kosen hans/hennes i stede?» 

Dette er standarden som alltid funker på min 3-åring. Han er en skikkelig kosegutt og skal kose med ALT av voksne, barn og dyr 😂 Naturligvis ikke alltid med like stort hell. Setningen over funker alltid :) 

Anonymkode: 72da4...0b0

Skrevet

Jeg synes det er underlig å nekte en så liten unge en kos på kinnet. Min nevø ville også kose og ha nærhet hele tiden på den alderen, kunne ikke falt meg inn å avvise ham selv om jeg i utgangspunktet ikke er en typisk klemmer. Det er en kortvarig fase, nå er han 6 år, virvelvind og alltid for travel til å kose.

Om dette er en mann du skal være sammen med så vil han jo være bonusfar for barnet ditt, kanskje greit å akseptere nærheten når barnet åpenbart ønsker det? Jeg ser for så vidt poenget i å lære barn om andres grenser, men synes samtidig omsorgspersoner har en viss plikt til å møte barn på slike behov.

Anonymkode: 37182...f44

• Liker 1
Skrevet

Ja, du gjør det riktig. Man skal aldri tvinge seg inn på intimgrensene til folk, og det er så viktig å lære barn først som sist, så de ikke selv havner utfor noe hvor noen tråkker langt over deres intimgrense. Typen din kan fint dekke barnet behov for nærhet og omsorg på andre måter😊

Anonymkode: 589bf...fa4

• Liker 1
Skrevet

Viktig å lære dei små at ikkje alle likar det, og at nei betyr nei. Når vår på snart 2 får spm om å gje kos seier han ofte nei, då spør eg om han heller vil gje ein "hade highfive" noko han alltid vil. Kanskje ein idé? 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes det er underlig å nekte en så liten unge en kos på kinnet. Min nevø ville også kose og ha nærhet hele tiden på den alderen, kunne ikke falt meg inn å avvise ham selv om jeg i utgangspunktet ikke er en typisk klemmer. Det er en kortvarig fase, nå er han 6 år, virvelvind og alltid for travel til å kose.

Om dette er en mann du skal være sammen med så vil han jo være bonusfar for barnet ditt, kanskje greit å akseptere nærheten når barnet åpenbart ønsker det? Jeg ser for så vidt poenget i å lære barn om andres grenser, men synes samtidig omsorgspersoner har en viss plikt til å møte barn på slike behov.

Anonymkode: 37182...f44

Jeg synes er greit å lære barn at andre har grenser og at alle ikke vil gi kos eller kyss. Det er de små skuffelser barna vil møte ettervert uansett. At nei er nei, før jeg fikk mitt barn så prøvde mine foreldre også å få meg til å føle meg dritt da jeg ikke vil gi kos og kyss til min nevø som var 1 år. Og nei han spurte ikke etter dette, var bare mine foreldre som hadde behov for at alle måtte dulle og kose med han. 

Anonymkode: 667b9...26e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...