Gå til innhold

Mitt bror skal overta gården- hvem skal kjøpe ut hvem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er oppvokst på en gård og min storesøster som har odelsretten bor i Frankrike og er ikke interessert i å overta.

Min bror er nr to, og så er det jeg da som er Morten minstemann.

Siden mor og far er gamle begynner min bror å snakke om at han kunne tenkt seg å overta gården/ bolighuset, og at våre foreldre eventuelt kjøper seg en leilighet et sted.

Lurer på hvem som skal betale ut hvem siden odelsretten ligger hos min søster, og hvordan foregår det juridiske når hun skal overføre odelsretten til min bror?

Må jeg betale penger til min bror eller er det min bror som skal kjøpe ut meg?

Min bror har en leilighet i byen som han selger når han flytter inn i vårt barndomshjem, men han får ikke mer enn maks 2,5 mill for den. Har noen peiling på hvordan slikt skal foregå riktig?

Anonymkode: 71f82...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også fra gård, mellomste barn. Mitt eldste søsken og jeg sa fra oss odelen, og minstemann overtok gården. Han kjøpte den til odelstakst av mine foreldre. Ingen søsken skal kjøpes ut.

Anonymkode: e7b1f...611

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du betale din bror? Skjønner ikke helt hva du mener her. 

Odelsrett betyr vel bare at din søster har fortrinnsrett på å overta gården. Hun sier fra seg odelen. Men din bror må likevel kjøpe ut begge sine søstre. Akkurat hvordan dette skal foregå ift økonomi er der nok lurt å prate med en advokat om. 

Anonymkode: 2539a...f84

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er også fra gård, mellomste barn. Mitt eldste søsken og jeg sa fra oss odelen, og minstemann overtok gården. Han kjøpte den til odelstakst av mine foreldre. Ingen søsken skal kjøpes ut.

Så dere sa fra dere arv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere sa fra dere arv? 

Nei. Vi sa fra oss odel. Arv får vi når våre foreldre faller fra

• Liker 28
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så dere sa fra dere arv? 

De arver sin del av huset foreldrene flyttet til fks når de blir borte.

Anonymkode: 0e31b...8b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dere sa fra dere arv? 

De sier ikke fra seg arv men odelsrett. Odelsrett er ikke å arve gården, det er å kjøpe den av en slektning.

I TS sitt tilfelle så er det eldste søster som må gi fra seg sin odelsrett. Så må mellomste kjøpe gården av sine foreldre til en fastsatt takst. Foreldrene kan bruke pengene til å kjøpe seg leilighet, den og andre verdier deles på de 3 barna når ett evt arveoppgjør kommer.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Riktig !   Ingen søsken skal innblandes når det er snakk om odel. Noe annet når det er snakk om arv etter døde foreldre, men da skal gården holdes utenfor.  Må ikke blande arv og odel.

Anonymkode: c3cc6...af7

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Odelsrett betyr vel bare at din søster har fortrinnsrett på å overta gården. Hun sier fra seg odelen. Men din bror må likevel kjøpe ut begge sine søstre. Akkurat hvordan dette skal foregå ift økonomi er der nok lurt å prate med en advokat om. 

Broren min skal ikke drive gården men bo der, og ønsker sikkert ha plass til oss søsken når vi kommer på ferie.

Han sier han ikke har penger til å betale til våre foreldre det gården og eiendommen er verdt, og siden ingen i familien ønsker at gården skal selges forventes det vel at han skal få økonomisk hjelp fra oss andre søsken tror jeg.

Det begynner å bli en litt betent sak.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, den som overtar gården kjøper den (til odelstakst) av foreldrene. Søsken har ingen part i dette, ut over at den som har odel må si fra seg denne. 

Anonymkode: 62950...06a

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Broren min skal ikke drive gården men bo der, og ønsker sikkert ha plass til oss søsken når vi kommer på ferie.

Han sier han ikke har penger til å betale til våre foreldre det gården og eiendommen er verdt, og siden ingen i familien ønsker at gården skal selges forventes det vel at han skal få økonomisk hjelp fra oss andre søsken tror jeg.

Ts

Da må han jo ta opp lån. Hvis det ikke avtales at det gis som gave. 

Anonymkode: 291ac...339

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Kan min bror kreve at vi andre søsken skal være med å betale for oppussing/vedlikehold av gårdshus/redskapshus/garasjer osv siden huset kommer til å bli litt samlingspunkt for familien i ferier?

Jeg har to voksne barn og partner, min bror har to voksne barn, mens min storesøster er enslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Da bør dere sikre dere med en part i eiendommen,  

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at det er odel på gården, er jo kommet nye regler for hvor stor gården skal være for at det er odelsrett på den.

Anonymkode: 3633a...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Da bør dere sikre dere med en part i eiendommen,  

Hva vil det si og hva vil det koste?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på at det er odel på gården, er jo kommet nye regler for hvor stor gården skal være for at det er odelsrett på den.

Anonymkode: 3633a...218

Det er en ganske stor gård, for 30 år siden var det den største gården i kommunen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En odelsrett er kun en form for forkjøpsrett til odelstakst. Om jeg skjønner deg rett her så ønsker din bror å overta gården uten å betale noe for den?

Anonymkode: 82934...f3f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Kan min bror kreve at vi andre søsken skal være med å betale for oppussing/vedlikehold av gårdshus/redskapshus/garasjer osv siden huset kommer til å bli litt samlingspunkt for familien i ferier?

Jeg har to voksne barn og partner, min bror har to voksne barn, mens min storesøster er enslig.

Ingen kan avkreves noen som helst form for betaling for eller vedlikehold på andres eiendom. 

Anonymkode: 62950...06a

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer ryddig at dere betaler årlig fast leie til bror for å kunne benytte stedet om sommeren. Om dere ønsker det. 

Han må jo drive, pakte bort, leie ut arealer og annet som gir han noe inntekt. Velger han å overta gården velger han jo også pliktene som følger med. 

Anonymkode: 54da8...403

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts

Selg hele greia til noen andre . Dere er ikke forpliktet til å sponse broren deres med gårdsdrift.

Anonymkode: 0e31b...8b3

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...