male32 Skrevet 29. desember 2022 #1 Skrevet 29. desember 2022 Hei Opplever ofte hunder som bjeffer og knurrer mot meg når jeg er ute å går. Skjer også at eiere slipper hundene sine løs og de kommer mot meg bjeffer og knurrer. Hvordan er det best å oppføre seg i slike situasjoner? I utgangspunktet er jeg ikke redd for hunder, men blir naturligvis redd i slike situasjoner for at hunden skal angripe meg. Det verste var en dag det kom 2 hunder, begge var løse og ingen eier som jeg kunne se. Jeg prøvde å ignorere dem og gå videre. De løp hele tiden litt foran meg, og sto og knurret mot meg. Bør jeg bare forsøke å ignorere dem å gå videre, eller burde jeg stoppe? Kan de angripe meg?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 Jeg er også ofte ute og går på steder der det er mye hunder. Veldig sjelden jeg opplever slikt. Hunder reagerer ofte på avvikende adferd og kroppsspråk. Så kanskje problemet er deg. Anonymkode: fee48...5f2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 I situasjoner hvor du treffer hunder som knurrer eller virker usikre kan du prøve følgende. Snu hodet (og gjerne kroppen) vekk fra hunden, se vekk, du kan gjerne prøve å gjespe litt. Skal du gå vekk, beveg deg med sakte og rolige bevegelser. Unngå å se på hunden og gjøre raske bevegelser. Må du gå forbi hunden, gå i en bue rundt i stedet for rett mot/forbi. Les gjerne om det som kalles "dempende signaler." 😊 Anonymkode: 005d8...3ec 2
PITTY Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 male32 skrev (7 timer siden): Hei Opplever ofte hunder som bjeffer og knurrer mot meg når jeg er ute å går. Skjer også at eiere slipper hundene sine løs og de kommer mot meg bjeffer og knurrer. Du prøver altså å fortelle oss at hundeeiere bevisst slipper aggressive hunder mot deg? Right.. Høres egentlig ut som om du har hatt et mareritt du ikke har fått helt ut av hodet. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 male32 skrev (8 timer siden): Hei Opplever ofte hunder som bjeffer og knurrer mot meg når jeg er ute å går. Skjer også at eiere slipper hundene sine løs og de kommer mot meg bjeffer og knurrer. Hvordan er det best å oppføre seg i slike situasjoner? I utgangspunktet er jeg ikke redd for hunder, men blir naturligvis redd i slike situasjoner for at hunden skal angripe meg. Det verste var en dag det kom 2 hunder, begge var løse og ingen eier som jeg kunne se. Jeg prøvde å ignorere dem og gå videre. De løp hele tiden litt foran meg, og sto og knurret mot meg. Bør jeg bare forsøke å ignorere dem å gå videre, eller burde jeg stoppe? Kan de angripe meg? Selvfølgelig kan de angripe deg. Men du kan redusere faren gjennom ditt kroppsspråk. Anmeld eier. Til politi og mattilsyn. Det er stort sett båndtvang. Og eier har et ansvar. AnonymBruker skrev (3 timer siden): I situasjoner hvor du treffer hunder som knurrer eller virker usikre kan du prøve følgende. Snu hodet (og gjerne kroppen) vekk fra hunden, se vekk, du kan gjerne prøve å gjespe litt. Skal du gå vekk, beveg deg med sakte og rolige bevegelser. Unngå å se på hunden og gjøre raske bevegelser. Må du gå forbi hunden, gå i en bue rundt i stedet for rett mot/forbi. Les gjerne om det som kalles "dempende signaler." 😊 Anonymkode: 005d8...3ec Anonymkode: f897d...f8a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 male32 skrev (8 timer siden): Hei Opplever ofte hunder som bjeffer og knurrer mot meg når jeg er ute å går. Skjer også at eiere slipper hundene sine løs og de kommer mot meg bjeffer og knurrer. Hvordan er det best å oppføre seg i slike situasjoner? I utgangspunktet er jeg ikke redd for hunder, men blir naturligvis redd i slike situasjoner for at hunden skal angripe meg. Det verste var en dag det kom 2 hunder, begge var løse og ingen eier som jeg kunne se. Jeg prøvde å ignorere dem og gå videre. De løp hele tiden litt foran meg, og sto og knurret mot meg. Bør jeg bare forsøke å ignorere dem å gå videre, eller burde jeg stoppe? Kan de angripe meg? Hvor ofte opplever du dette? Anonymkode: a1373...e5c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 male32 skrev (8 timer siden): Hei Opplever ofte hunder som bjeffer og knurrer mot meg når jeg er ute å går. Skjer også at eiere slipper hundene sine løs og de kommer mot meg bjeffer og knurrer. Hvordan er det best å oppføre seg i slike situasjoner? I utgangspunktet er jeg ikke redd for hunder, men blir naturligvis redd i slike situasjoner for at hunden skal angripe meg. Det verste var en dag det kom 2 hunder, begge var løse og ingen eier som jeg kunne se. Jeg prøvde å ignorere dem og gå videre. De løp hele tiden litt foran meg, og sto og knurret mot meg. Bør jeg bare forsøke å ignorere dem å gå videre, eller burde jeg stoppe? Kan de angripe meg? alltid snu deg. Hunder er dumme, snu ryggen til å de vil ha kos.min hund er dum som fy, men snur du deg vil han komme til deg for du er uopnåelig Anonymkode: f8bb9...58c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): alltid snu deg. Hunder er dumme, snu ryggen til å de vil ha kos.min hund er dum som fy, men snur du deg vil han komme til deg for du er uopnåelig Anonymkode: f8bb9...58c Hva har dette med å være dum å gjøre? Anonymkode: a7431...0a1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #9 Skrevet 30. desember 2022 Fortsett som du pleier. Gå videre og ikke se på den eller gi den oppmerksomhet. Anonymkode: 203bd...9f7 1
Portvinpiken Skrevet 30. desember 2022 #10 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): alltid snu deg. Hunder er dumme, snu ryggen til å de vil ha kos.min hund er dum som fy, men snur du deg vil han komme til deg for du er uopnåelig Anonymkode: f8bb9...58c Dette må være skrevet av en som overhode ikke har peiling på hunder og det er synd å høre at du har hund hvis du har så liten kunnskap. TS: å snu seg mot den andre er på hundespråket høflig atferd (altså det motsatte av menneskenes kroppsspråk). Så hvis du vil unngå eskalering av hunder som bjeffer til deg; øk avstanden, ikke se på hunden og snu gjerne siden til (ikke gå rett mot hunden - det er truende atferd på hundespråket). 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Opplever du ofte dette? Litt spesielt synes jeg. Er det samme hund hver gang? Tror knapt jeg har opplevd at en hund knurrer og bjeffer på meg ute på tur. Ihvertfall sjelden. Hunder kan jo gjøre slikt, men er ikke ofte jeg ser det. Men jeg synes også det er dårlig av hundeeier å slippe løs hunder som oppfører seg slik mot fremmende. Er mange som er redd hunder og det skal vi hundeeiere respektere. Er hunden i bånd ville jeg bare ignorert og gått videre. Er den løs ville jeg gjort som andre skriver. Snu deg litt og gå i bue forbi. Se bort fra hunden. Har hund selv og han bjeffet en gang mot en vi møtte på tur. En ung jente som kom brått på og løp samtidig som hun viftet litt med armene mot noen som satt i nærheten. Hunden min skvatt nok og derfor bjeffet et par bjeff. Så ga han seg. Anonymkode: 5805b...0fc 2
Avstand Skrevet 1. januar 2023 #12 Skrevet 1. januar 2023 Synes det er litt merkelig at du opplever dette så ofte. Det er vel ikke lov å slippe hunder løs, men noen ganger rømmer de jo. Jeg har flere ganger i løpet av mitt liv møtt på hunder som har rømt, går løse osv. ALDRI opplevd de som aggressive eller blitt redd. Men når jeg er sammen med folk som er redd hunder så merker jeg at hunden forandrer oppførsel. Hadde en nabo som hadde en hund som stod i bur ofte, når jeg gikk alene forbi så lå den stille eller stod og så uten å lage lyd. Når jeg gikk i følge med den redde personen så reiste hunden seg opp og begynte å bjeffe og knurre. Kan være hundene merker du blir redd da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå