Gå til innhold

Trondheim til Oslo tog, med barn m adhd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut til at vi (jeg + 3 barn) blir nødt til å ta tog hjem fra julefeiring. Samboer må reise i natt pga uforutsett jobbing og vi har kun en bil.

Det som er vanskelig er at det ikke er mulig å benytte familie avdelingen på toget, da det er fullt. Prøvd flere avganger men alt er fylt opp nå i jula. Min eldste er nå diagnostisert med adhd. Og jeg hadde kunnet slappet litt av om vi fikk plass i familie avdelingen av toget, siden man der må tåle en del støy fra barn. Men ser ut til at vi kun får standard vogn. Sønnen min klarer ikke sitte i ro, og når han blir bedt om å roe seg så blir han hundre ganger verre. Prøvd å reist en mindre strekning tog med han tidligere, og det resulterte i provoserende hyling og skriking, synging og ulyder, pluss at han hauset opp søsknene også. Fikk også mye ubehagelige blikk og sukking fra andre på det toget....

Men tror dere folk har litt forståelse for at det blir en del kaos fra barn på toget nå i jula? Vil tro det er flere familier som sliter med der samme nå med at de ikke får plass i barnekupeen. Gruer meg til mange timer på tog hvor jeg  må hysje i timesvis på en som bare blir verre og mer høylydt for hvert hysj 😔 ønsker heller ikke at gutten min skal få kjeft av andre reisende

Anonymkode: 2b1c8...268

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke ta nattoget?

Anonymkode: 42aa8...412

• Nyttig 2
Skrevet

Det får nå bare folk finne seg i. Skal en kjefte på eget barn med ADHD i frykt for hva andre skulle mene så blir det en lang og ubehagelig tur for både deg og barna.

Ikke noe som holder han rolig? Spilling på tlf, Nintendo, se film, musikk osv?

Her holder han seg rolig på reise om han får spille, men en del ukontrollerte og høye lyder kommer det, men langt mindre enn om han sitter å kjeder seg over tid.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke kjøre med mannen tilbake? Det er en lang tur, og hensyn til andre veier like tungt som hensyn til deg. 

Anonymkode: 548c3...d7d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan dere lage en avtale på forhånd, med belønning etter turen? 

Anonymkode: 32f11...6cc

Skrevet

Hadde dratt med mannen. Om ikke så tar du toget og det er ikke noe galt med å ha adhd. Barn høres uansett, og de fleste skjønner det blir lyd med barn. Noen barn har mer lyd enn andre, og sånn er det bare. Tror nok den turen blir verre for deg som bekymrer deg mye. Derfor tenker jeg det er best for alle at dere reiser samtidig. 

Anonymkode: 48071...f44

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ser ut til at vi (jeg + 3 barn) blir nødt til å ta tog hjem fra julefeiring. Samboer må reise i natt pga uforutsett jobbing og vi har kun en bil.

Det som er vanskelig er at det ikke er mulig å benytte familie avdelingen på toget, da det er fullt. Prøvd flere avganger men alt er fylt opp nå i jula. Min eldste er nå diagnostisert med adhd. Og jeg hadde kunnet slappet litt av om vi fikk plass i familie avdelingen av toget, siden man der må tåle en del støy fra barn. Men ser ut til at vi kun får standard vogn. Sønnen min klarer ikke sitte i ro, og når han blir bedt om å roe seg så blir han hundre ganger verre. Prøvd å reist en mindre strekning tog med han tidligere, og det resulterte i provoserende hyling og skriking, synging og ulyder, pluss at han hauset opp søsknene også. Fikk også mye ubehagelige blikk og sukking fra andre på det toget....

Men tror dere folk har litt forståelse for at det blir en del kaos fra barn på toget nå i jula? Vil tro det er flere familier som sliter med der samme nå med at de ikke får plass i barnekupeen. Gruer meg til mange timer på tog hvor jeg  må hysje i timesvis på en som bare blir verre og mer høylydt for hvert hysj 😔 ønsker heller ikke at gutten min skal få kjeft av andre reisende

Anonymkode: 2b1c8...268

Kjør hjem hele gjengen?

• Nyttig 1
Skrevet

Ville reist med mannen. Det er ikke greit å være medpassasjer når barn bråker sånn. 

Anonymkode: 553ed...c41

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har du en iPad med headsett  han kan se film eller tegneserie på? Må selvfølgelig være en serie eller film  som fenger så den holder på fokuset hans.

ps. Hvorfor kan ikke barna bli igjen med far og han kjører dem hjem eller at dere aller kjører hjem sammen tidligere ? 

Endret av FruR
  • Liker 1
Skrevet

Men hva gjør dere i bil? Det må da være (minst) like vanskelig for ham å sitte stille i bil som i et tog, og på et tog kan man jo tross alt røre seg litt.

Anonymkode: 3602b...006

• Liker 5
Skrevet

La mannen ta toget? 

Anonymkode: 73bf9...6c0

• Liker 1
Skrevet

Tenker det må være lettere på toget? Hvor gamle er ungene?

På toget kan en ta seg gåturer. Det er lov å gå til familievogna og lekerommet selv om en ikke har plass der.

Gå og handle i kafeen/automaten.

Hva hjelper barnet? Hodetelefoner med støykansellering? Mobilspill å bli hekta på?

Fidget toys?

Anonymkode: 62a91...54a

• Nyttig 1
Skrevet

"resulterte i provoserende hyling og skriking, synging og ulyder, pluss at han hauset opp søsknene også"

Dette er ikke greit for medpassasjerer på en 7 timers togtur. Jeg hadde blitt skikkelig sur, selv om jeg nok hadde forstått at det var en diagnose inne i bildet. Diagnose eller ikke, min togtur blir jo uansett fullstendig ødelagt. Og resten av medpassasjerne i nærheten også. Kan man ikke ta hensyn, må man finne andre alternativer. 

Anonymkode: ec78a...a7d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville også sett på om nattog er et alternativ. Jeg har ikke barn med ADHD. Og likevel syns mine to på 3 og 4 at togturen mellom Trondheim og Oslo er lang, selv i familievogna. Vi reiser den strekningen en del. Den eldste kan kose seg med bøker, tegning, prate med andre barn osv, men den yngste har pleid å bli veldig lei og frustrert etter hvert. Kanskje det hadde gått bedre i år. Men nå tar vi altså nattog. Barna elsker det og sover veldig godt. Jeg sover ikke så godt (syns det rister for mye), men syns det er veldig behagelig å reise om natten. 

Anonymkode: 5c646...352

Skrevet

her gikk  det veldig greit, vi spilte mye og hn så på ipad

Anonymkode: 1bb9d...3b5

Skrevet

Siden han er gammel nok til å få diagnosen så regner jeg med at han er i skolealder. 
Legg planer på forhånd. 
Liste over aktiviteter. 
La han få gå turer gjennom vognene alene (dette er mye bedre enn at han bråker og hauser opp søsken). 
Har selv en i familien med adhd som har tatt tog i lengre strekninger, og hen likte kombinasjonen bevegelse og utsikt som endret seg, kombinert med aktiviteter. 

Anonymkode: 7baaa...e6d

• Liker 1
Skrevet
Nokia skrev (5 timer siden):

Kan din mann ta toget, kanskje? 

Dette. Mannen bør ta toget og du, og ungene, tar bilen. 
Jeg hadde klagd høylytt om en spinnvill unge hadde fått herje i timesvis på toget

Anonymkode: 7fbe6...84c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan dere ikke ta nattoget?

Anonymkode: 42aa8...412

Det er det dårligste forslaget jeg har hørt på lenge. 

Anonymkode: 5068e...823

Skrevet

Hva med fly? Ofte billigere også. Da må man ta seg til og fra flyplassene i tillegg, men hver etappe blir kortere og mindre strevsom for medpassasjerer. 

Anonymkode: 5ab3e...05b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...