Gå til innhold

Når man ikke orker noe, hva bør man gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man føler seg slapp og sliten og orker ingenting. 

Bør man da slappe av og ta det med ro, eller trene, komme seg opp og slutte være lat og orkeløs? 

Anonymkode: 48771...7bc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Energi avler energi, du får bare mindre energi og tiltakslyst ved å daffe. Get up. 

Anonymkode: 07809...d8b

• Liker 2
Skrevet

Ta blodprøver hos legen. Man skal ikke skimse av jernmangelanemi, så greit å få sjekket ut det.

Anonymkode: 83b14...f61

Skrevet

press deg til trening og frisk luft. 
Det vil gi enorme mengder overskudd når du kommer inn i rutinen. 

Her er en fin video om å endre vaner:

Change your life

Skrevet

Ut på tur!

Anonymkode: 9dbc0...583

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på hvorfor du ikke orker noe. Hvis det er depresjon så er det viktig at du tvinger deg til noe aktivitet hver dag. Jeg vet det er tungt. Jeg har lang erfaring med depresjon. I dag feilet jeg og har gjort absolutt ingenting. Men i morgen skal jeg trene. Selv om jeg nok har like lite lyst til det da. 

Hvis det er helt nytt for deg å være helt uten energi og lyst så er tur til legen viktig. Det kan jo være noe fysisk. Hvis det er psykisk kan du og legen snakke om hva du trenger videre. 

• Liker 2
Skrevet

Ut i dagslys og frisk luft så mye du kan. 

Anonymkode: 3dd98...2ef

Skrevet

Du bør gå til legen og sjekke om det er noe som kan fikses. 

Anonymkode: 229b5...188

Skrevet

Snakker vi om en dag, eller over lengre tid? Det er helt fint å bare ta en daffedag hvis man er sliten, det kan man bli bedre av. Hvis det er snakk om lengre tidsperiode bør du ta deg selv i nakken og gjøre noe, og evt. kontakte lege for å sjekke at alt står bra til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste har dager de ikke orker så mye. Men er det forskjell fra før og har det vart over en lengre periode? Du burde komme deg til legen for å ta blodprøver dersom det ikke hjelper med hvile :)

Skrevet

Du vet best selv om du bare er daff, giddaløs og har dårlig kondis fordi du kun sitter på rumpa, eller om du faktisk er så trøtt og sliten at det er noe mer enn å bare være lat/dårlig trent. Jeg har hatt både alvorlig jernmangelanemi og stoffskifteproblemer og kan skrive under på at det er verre enn bare være daff, tiltaksløs og trøtt fordi man mangler fysisk aktivitet og frisk luft. Jernmangelanemi gjorde meg sliten og andpusten av å bøye meg og knyte skoene, eller bare ta meg en liten dusj. Prøvde jeg meg på å trene, ble jeg så sliten at jeg ble svimmel og uvel.
Stoffskifteproblemer (høyt stoffskifte) gjorde meg skjelven og ekkel i kroppen når jeg gikk selv en forholdsvis lett tur, og etterhvert ble jeg direkte uvel og svimmel av å trene. Og veldig skjelven. Jeg fikk også unormalt høy puls når jeg trente, som om kroppen trente veldig intensivt mens jeg egentlig bare trente lett til moderat. Jeg ble også generelt sett helt tom for energi og klarte nesten ingenting.

Hvis du føler deg ellers frisk, men bare er daff og slapp, så gå deg en tur. Kjenn hvordan kroppen responderer. Hvis du føler at du har fått litt mer energi etterpå, trenger du mer aktivitet og frisk luft. Da fortsetter du å gå deg en tur hver dag, og øker på litt etterhvert med mer fart og/eller motstand. Uansett om man er dritdårlig trent skal man føle en viss "godsliten" følelse når man har vært i aktivitet.

Hvis du føler deg mer sliten etter turen eller uvel (svimmel, unormalt sliten/trøtt, skjelven e.l.) så bør du ta en tur til legen og sjekke at alt er i orden. Å presse kroppen om noe er galt er ikke noen god løsning.

Anonymkode: 589e4...f8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis man føler seg slapp og sliten og orker ingenting. 

...da er den enkleste årsaken at kroppen mangler drivstoff. Årsaken kan selvsagt være sykdom, men det enkleste å sjekke er om kroppen bare mangler mikronutrienter. Altså mineraler og vitaminer.

Og den enkleste måten å sjekke det på, er å tilføre ekstra mikronutrienter og se om det gjør noen forskjell. Hvis du bruker det det koster å gå til legen på å kjøpe noen kosttilskudd, kan det i disse tider godt hende at hele greia løser seg allerede før du slipper inn på venterommet. Jeg ville ha starta med å teste sink, D- og B-vitamin. Hvis du har alvorlig mangel, vil du merke forskjell raskt.

Anonymkode: a4311...c10

Skrevet

Test deg selv litt og se hvordan du responderer som flere andre skriver. Hvis du får energi av en tur så er det vel kanskje det du trenger; bevegelse og frisk luft. Men i noen  tilfeller skal en absolutt ikke presse seg, som ved kyssesyken eller utbrenthet f.eks. Folk som presser seg ved disse tilstandene kan utvikle ME blant annet, så viktig å snakke med legen om det ikke er noe kortvarig som du merker blir bedre med fysisk aktivitet, næringsrik mat osv. 

Anonymkode: a2a1c...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Energi avler energi, du får bare mindre energi og tiltakslyst ved å daffe. Get up. 

Anonymkode: 07809...d8b

SeattleSlew skrev (14 timer siden):

press deg til trening og frisk luft. 
Det vil gi enorme mengder overskudd når du kommer inn i rutinen. 

Her er en fin video om å endre vaner:

Change your life

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ut på tur!

Anonymkode: 9dbc0...583

Og her var supermenneskene 😅

• Liker 1
Skrevet

Hadde gått meg en liten tur ut

Anonymkode: 22677...360

Skrevet (endret)

Gå tur. Først kort og så utvide og gå lengre etterhvert. Gå hver dag. Bruk gjerne en treningsapp som Strava. Dette gir deg energi til å gå i all slags vær. Gå til jobben er deilig. Start med 1-2 km

Endret av Kleenex
Skrevet

Tror det er veldig vanlig å føle seg lat og daff i disse mørke tider. 

Sikkert lurt å gå ut litt i frisk luft og lys.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kommer an på hva årsaken(e) er, og hvor lenge det har vart. Det kan være både psykiske og fysiske årsaker. Jeg har dager som er tunge. Da er det ikke trening som gir energi (det tapper meg og gjør meg dårligere), men å ta vare på meg selv på en annen måte. Noe som løfter humøret mitt slik at jeg får energi til å trene eller gjøre det jeg må gjøre. Som å høre musikk, ta et par glass hvitvin, se en film jeg liker, spise is, treffe bestevenninnen, lese en god bok, legge litt ekstra omtanke i hudpleie. Men årsaken til at jeg behøver noe som gir meg gode følelser er fordi mine problemer er psykiske, og ikke er så ofte.

Lavt nivå av D-vitamin kan også gi slike symptomer som du har. Fastlegen min fortalte meg at mange i nord har lave nivåer av D-vitamin. Jeg hadde ikke bare lavt nivå, men mangel. Jeg ble kvitt vinterdepresjon ved å ta D-pearls 40 hver dag. 

Endret av MyMichelle
La til siste avsnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...