AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #1 Skrevet 29. desember 2022 Vi leier ut deler av huset slik at vi ikke har så god plass til ting. Dermed bygger det seg fort opp hvis vi ikke rydder og kaster etterhvert som ting kommer inn. For meg er ting med affeksjonsverdi av stor betydning, mer enn ting av økonomisk verdi. Når mannen min skal kaste store pappesker eller annen større empallasje o.l - liker han å fylle bilen helt opp og kjøre til fyllingen der man betaler for hvert billass. Han har ingen begrep om hva som hører sammen slik at det ofte har skjedd at jeg ikke finner tilbehør til ting - f.eks kastet han den ene av to barstoler til en bar. . En annen gang kan han røsket med seg ting og fylle i en pose. Ofte er det ting som han har mistet på gulvet eller som er fallt ut idet han flytter på mine ting, så sier han etterpå at det er jo ødelagt nå.. bare å kaste. En gang stoppet jeg ham i ferd med å kaste fotoalbum av eldste datter - fra den gang det ikke fantes digital lagring. Altså bildene fra barndommen og den tiden. Han hadde bare fyllt de opp en pose og var på vei til bilen.. Mange fine ting jeg har hatt er borte og jeg finner ofte ikke ting igjen når jeg trenger de. Det tristeste er ting etter min far som jeg hadde nitidig gått gjennom og plukket ut. Jeg hadde de i en eske og i en sekk bak i bilen, men i forberedelsene av begravelsen ble dette midlertidig satt inn i boden. Når jeg kom til hektene igjen og skulle hente tingene var de borte. Min mann later først som han ikke vet og sier at han har ikke kastet noen ting. Etter en stund innrømmet han at han kanskje hadde kastet de til Fretex - "så får noen bruk for de, enn at de bare ligger der". Han mener jeg har for mange ting og vil bare ha mer plass - til syklene sine og alt annet. Jeg er enig i å kaste og å ha minst mulig ting, men vil gå gjennom og sortere, ikke bare kaste poser og ting uten å sjekke innholdet. Når jeg har det travelt og det ikke blir kastet eller gjennomgått på en stund - så forsvinner det dermed bare. Da vi var på et treff med venner og familie hadde mannen min drukket litt alkohol og ble åpen og snakkesalig. Jeg overhørte han si til en tante av meg at når jeg er på jobb så tar han bare og kaster det han vil. "hun merker ingenting" sier han og ler. Kjente da jeg ble helt knust. Føler mangel på respekt til de grader. På absolutt alle andre områder er forholdet veldig bra, så jeg forstår ikke greien med dette. Det er som om han ikke skjønner at det er respektløst. Han mener bare det er flott - så kan andre få bruke tingene. Han skjønner på ingen måte mitt syn og at ting kan ha affeksjonsverdi. I dag skjedde det igjen - vi fikk nye kniver til Jul og da sa han straks at vi må kaste de gamle. Greit det sier jeg, vi kan jo bare kaste kniver så vi ikke har flere av samme. Da jeg i dag åpnet de to kjøkkenskuffene hadde han nærmest tømt dem. I bilen lå 1 full pose med flotte ting, også som jeg bruker daglig - bl.a tesilskjeer i sølv som jeg kjøpte i Argentina, det lå mahogny kniv med slire etter min bror - brødkniven jeg bruker daglig, plastlokkene til alle bollene og matboksene mine.. 😟 Det verste er at selv om jeg forteller at jeg bruker det mener han fortsatt at det bare er å kaste. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, blir snart sprø av dette. Anonymkode: fa214...83f 4 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 Du vet jo hva du må gjøre, ts. Du må sette han ned. Og så må du spørre han hvorfor han velger å kaste tingene dine, når han helt klart vet og har innrømmet åpent at dette er en demonstrasjon av hvilken makt han kan utøve ovenfor deg. Hvilke mangler hos han kompenserer slik adferd for? Og har han noen planer om å endre adferd? Deretter forklarer du rolig at det ikke er slik at du tenker du er så lite verdt at du vil velge å dele livet med en som er åpen om at han misliker deg, eller kun liker deg fordi han kan utøve makt ovenfor deg. Og så avtaler dere premissene for samlivsbruddet. Du vet jo hva du må gjøre. Du må sette grenser og krav. Som å ha en partner som liker deg, ikke liker å ha deg (de to er motsetninger, ikke sammenfallende). Men du velger å la være. Muligens på grunn av vane, økonomi eller mangel på vilje til innsats? Nei, du får ikke endret han. Velger du å bli så anbefaler jeg at du begynner selge tingene hans helt vilkårlig på Finn. Selg unna sykler, gi bort jakker, kvitt deg med bilen. Anonymkode: af6a6...cec 6 2 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 Jeg hadde klikket i en eller annen vinkel og krevd økonomisk erstatning for hver ting han kastet. Hjalp ikke det, så ville jeg vært barnslig nok til å kaste hans ting med vilje, før et evt brudd. Sånn frekk hensynsløshet orker jeg ikke i lengden. Anonymkode: 726ed...d5c 13 13
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Skrevet 29. desember 2022 Kan du sortere ut ting som absolutt ikke skal kastes, og ha de i en eske som ikke skal røres? I forhold til at kjøkkenting blir kastet får dere gå gjennom kjøkkenet og merke skuffer og skap med hva de skal inneholde. Ikke lov å kaste det som står på listene eller i eskene dine. Hvis dette ikke funker støtter jeg forslaget med å selge/gi bort hans ting helt vilkårlig. Ta med noe til neste familieselskap og sinhøyt til onkel Kåre at denne jakken tenker du passer perfekt til han. Pass på at det er en jakke samboeren din bruker daglig! Anonymkode: f301c...099 2
Perle Skrevet 29. desember 2022 #5 Skrevet 29. desember 2022 Jeg hadde skilt meg. Helt seriøst. Kjenner jeg blir rasende bare av å lese om det. 14 3 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #6 Skrevet 29. desember 2022 Antakeligvis bør dere begge endre synet deres litt på dette. Det er veldig respektløst av han å bare kaste ting du ikke har godkjent som søppel, og attpåtil ha så lite kontroll at han kaster viktige ting. Høres ut som om ryddemanien har bikket litt over for han. Samtidig vet ikke vi her inne hvor mye du faktisk samler på pga affeksjonsverdi. Antakeligvis for mye i forhold til plassen dere disponerer, siden mannen så ofte føler for å kaste ting. Det er en omstillingsprosess å slutte å legge affeksjonsverdi i "alt". Dere må rett og slett ta en ordentlig prat om dette og finne et system som fungerer for begge. Du må samle mindre og mannen må kaste mindre. Anonymkode: 80af7...913
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 Du må rett og slett samlet sammen alt som har affeksjonsverdi for deg, og sette det på lager som bare du har tilgang til. Det skal ikke være fysisk mulig for ham å kaste bilder, sølvskjeer, arvegods etc. Du får ganske mye plass i en bod til rundt 500 kr mnd. Så må dere sammen se på det som høres ut som ei enorm samling ting og tang blandet i hverandre, og hive ut alt dere ikke trenger. Anonymkode: 2b028...cb7 9 1
Nooni Skrevet 29. desember 2022 #8 Skrevet 29. desember 2022 (endret) Jeg forstår mannen din. Ja det er respektløst å kaste ting uten å snakke med deg. Du ønsker å gå gjennom ting for å avgjøre hva du vil ta vare på, det forstår jeg. Så spørs det bare hvor mange ganger du har sagt det til han, uten å ta tak. Hvis han føler at alle tingene vokser dere over hode uten å gjøre noe med det, så forstår jeg hvorfor han har fått nok og handler. Endret 29. desember 2022 av Nooni Omformulering 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 Nooni skrev (6 minutter siden): Jeg forstår mannen din. Ja det er respektløst å kaste ting uten å snakke med deg. Du ønsker å gå gjennom ting for å avgjøre hva du vil ta vare på, det forstår jeg. Så spørs det bare hvor mange ganger du har sagt det til han, uten å ta tak. Hvis han føler at alle tingene vokser dere over hode uten at du tar tak, så forstår jeg hvorfor han selv tar tak. Ts har en respektløs tulling til mann. Nei, det er ikke greit å kaste fullt brukbare ting som er i daglig bruk eller ting etter avdød far. Ikke greit i det hele tatt. Anonymkode: a408c...843 12 1 10
Nooni Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts har en respektløs tulling til mann. Nei, det er ikke greit å kaste fullt brukbare ting som er i daglig bruk eller ting etter avdød far. Ikke greit i det hele tatt. Anonymkode: a408c...843 Hvorfor svarer du meg? Du kan fint ha dine meninger også har jeg mine.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 Nooni skrev (12 minutter siden): Jeg forstår mannen din. Ja det er respektløst å kaste ting uten å snakke med deg. Du ønsker å gå gjennom ting for å avgjøre hva du vil ta vare på, det forstår jeg. Så spørs det bare hvor mange ganger du har sagt det til han, uten å ta tak. Hvis han føler at alle tingene vokser dere over hode uten at du tar tak, så forstår jeg hvorfor han selv tar tak. Å kaste fotoalbum med bilder av barna deres, konas arvegods, sølvtøy og kjøkkenkniver som er i daglig bruk er ikke å "ta tak". Anonymkode: 4d692...073 19 1 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 Nooni skrev (6 minutter siden): Hvorfor svarer du meg? Du kan fint ha dine meninger også har jeg mine. Vedkommende svarer deg vel fordi du deltar i diskusjonen? Anonymkode: 4d692...073 12 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 Eksen min holdt på med dette, jeg takler det ikke, jeg sa klart fra til ham og han slutta ikke så jeg kasta ut ham. Anonymkode: e554c...e21 4 2
Nooni Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å kaste fotoalbum med bilder av barna deres, konas arvegods, sølvtøy og kjøkkenkniver som er i daglig bruk er ikke å "ta tak". Anonymkode: 4d692...073 Jo, hvis hun utallige ganger har lovet at hun skal rydde og kategorisere så er det det. Jeg hører ofte om folk som snakker om ting som er så uerstattelige, om minner man bare MÅ beholde - for så å finne disse tingene nederst i en søppelsekk og innerst i et kott. Hvis det virkelig var sånn at disse minnene var uerstattelige, så hadde eieren tatt bedre vare på dem. Løftet de frem og ut fra søppelet og vist dem frem slik de fortjener. Jeg vet ikke hvordan forholdet mellom ts og samboer er, men her er det åpenbart at hun fraskriver seg ethvert ansvar. 2
Nooni Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vedkommende svarer deg vel fordi du deltar i diskusjonen? Anonymkode: 4d692...073 Mitt svar var til ts, ikke anonym. Jeg har ikke behov for å få svar til meg om at andre har andre meninger (uten argumenter). Jeg regner med at vi har ulike meninger på et diskusjonsforum. Endret 29. desember 2022 av Nooni
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det tristeste er ting etter min far som jeg hadde nitidig gått gjennom og plukket ut. Jeg hadde de i en eske og i en sekk bak i bilen, men i forberedelsene av begravelsen ble dette midlertidig satt inn i boden. Når jeg kom til hektene igjen og skulle hente tingene var de borte. Min mann later først som han ikke vet og sier at han har ikke kastet noen ting. Etter en stund innrømmet han at han kanskje hadde kastet de til Fretex - "så får noen bruk for de, enn at de bare ligger der". Hadde faen meg knust noe i fillebiter for å ta det raseriet ut på noe. Og så hivd ham ut. Anonymkode: e554c...e21 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 Det du beskriver er jo langt forbi respektløst TS. Du har all mulig rett til å bli rasende. Blir du sint? Altså. Han visste veldig godt at det var arvegods etter din far han kastet. Og hvem i huleste kaster album med barnebilder?? Kniven etter din bror?! Han overkjører deg noe så totalt. Og om du ikke reagerer med sinne og setter ned foten tydelig, så tipper jeg det er en form for manipulering av deg gående også. Er du helt sikker på at han er så god på alle andre områder…? For dette er et gedigent rødt flagg. Ingen som elsker sin partner bare tar og kaster ting som er viktige for dem - uansett hvor irritert en måtte være for at det er fullt i skuffer og skap. Anonymkode: e7691...84e 3 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #19 Skrevet 29. desember 2022 Poenget er at han har trodd at det ikke var noe å samle på - så kaster han det bare - uten å spør meg. Og uten å sjekke særlig nøye. I esken var krystall og glassting, i sekken nye innpakkede skjorter, slips, duker og jakke etter min far. Han visste ikke det var etter min far og ble nok litt paff selv da jeg spurte hvor tingene var blitt av. For de hadde han gitt til Fretex og kastet esken med innhold. Få det bort tenker han alltid. Jo, denne gangen ble jeg ordentlig sint- når han sto over meg og fortsatt sa jeg burde kaste det etter at jeg forklarte at noe av det bruker jeg. Som om det ikke betydde noe hva jeg synes. I tillegg løy han og sa til meg at det kun var pappesker som var i bilen. Det var direkte løgn. Jeg skrek at jeg hatet ham, jeg ble helt rasende. Anonymkode: fa214...83f 8
Tøvftta Skrevet 29. desember 2022 #20 Skrevet 29. desember 2022 Jeg hadde tatt affære her og kastet mannen ut! 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå