Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skjønt at veldig mange mener man skal åpne gavene sakte og ta seg tid til å se hva alle de andre pakker opp. Men er det ikke nettopp dette som bidrar til å skape "konkurranse" og såre følelser for egen del, eller på vegne av andre når ikke alle har råd til å gi like dyre/flotte julegaver? "Hjemmestrikkede sokker fra farmor og iPad fra mormor, 500 kroner fra onkel Per og 50 kroner fra onkel Pål" til alles skue... Noen tanker?

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi åpner på dette viset, vi var fattig da jeg vokste opp, og det var en måte å strekke ut gaveåpningen på for vi hadde så få pakker. Men aldri tenkt over det på denne måten som du skildrer, hverken som barn eller voksen. Tror nok vi voksne tenker mer slik enn barna.

Min mor er fryktelig opptatt av at jeg og min bror skal ha for nøyaktig samme sum, men vi får jo ikke det samme, så ofte ender hun opp med å gi for et alt for høy beløp. For først kjøpte hun noe til meg til 500, fant noe til brutter'n til 600, så jeg må få noe til 100, men finner noe til 300, og da mangler det til brutter'n osv....:P Hun er fair da, det skal hun ha, men helt unødvendig:P

Anonymkode: e24af...969

• Liker 6
  • Hjerte 6
Skrevet

Jeg tenker at på dette viset blir det jo veldig tydelig at noen gir mye dyrere gaver enn andre. Og enten vi feirer jul med mine foreldre eller svigers føler jeg meg litt lei meg på mine foreldres vegne fordi svigers alltid gir mye mer (de har mye bedre økonomi). 

Anonymkode: cece3...d93

Skrevet

Jeg synes ikke det, iallfall. 

Jeg har en bror som er umulig å finne på gaver til, jeg føler meg heller bedre med gaven min når jeg ser de andre har slitt også. 

Vi snakker alltid opp gavene, så hvis onkel Pål ikke er så flink til å vise at han ble glad for gaven, er det andre der som kan si "ooooh, hjemmestrikka sokker!!!"

Og vi leser ikke opp summen på gavekortet f.eks. 

Eneste som er kjipt er når noen får mange av det samme. Ikke så kult å se på at farfar pakker opp gaven fra deg, når du vet at det er den fjerde barberkosten han får i dag. 

Anonymkode: dde62...164

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er fint å åpne en og en gave. Viser respekt for giveren synes jeg, at man tar seg tid til å fokusere på en og en gave. Og selv om man åpner samtidig så er det jo litt snodig å skulle holde hemmelig hva man får i tilfelle andre får mer? Selv om vi har åpnet samtidig noen ganger så spør vi jo de andre hva de fikk. Å gi blaffen virker jo i hvert fall respektløst i mine øyne.

Anonymkode: 38054...276

• Liker 16
Skrevet

Synes det er ugreit å dele ut alle gavene først, da vil noen ha digre hauger og andre kun et par pakker. 

Anonymkode: 40082...796

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er fint å åpne en og en gave. Viser respekt for giveren synes jeg, at man tar seg tid til å fokusere på en og en gave. Og selv om man åpner samtidig så er det jo litt snodig å skulle holde hemmelig hva man får i tilfelle andre får mer? Selv om vi har åpnet samtidig noen ganger så spør vi jo de andre hva de fikk. Å gi blaffen virker jo i hvert fall respektløst i mine øyne.

Holder vel ikke hemmelig, men om alle åpner samtidig, er det mindre sjanse for at alle får med seg alt.

Tenker egentlig at nå som det er mye fokus på at mange ikke har råd til julegaver og at mange føler forventningspress når det jelder julegaver, så er tradisjonen med felles gaveåpning kanskje ikke bare fin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er ugreit å dele ut alle gavene først, da vil noen ha digre hauger og andre kun et par pakker. 

Trenger vel ikke å dele ut alle gavene først? Jeg bryr meg uansett ikke om jeg får mindre gaver enn de andre. Mer om gavene fra meg og mine nærmeste er "bra nok"..

Skrevet

Det er bare kleint! Og totalt uninteressant

Anonymkode: 244e5...fd5

Skrevet
Thyra skrev (3 minutter siden):

Holder vel ikke hemmelig, men om alle åpner samtidig, er det mindre sjanse for at alle får med seg alt.

Tenker egentlig at nå som det er mye fokus på at mange ikke har råd til julegaver og at mange føler forventningspress når det jelder julegaver, så er tradisjonen med felles gaveåpning kanskje ikke bare fin.

Men det er jo bare trist å tenke slik? Det at man får en gave i utgangspunktet er et tegn på at man har mennesker i livet som man betyr noe for. Det i seg selv er en gave. At man vil unngå fokus fordi et annet menneske har tenkt på deg og lagt noe i en gave til deg er trist.

Livet er jo urettferdig. Også for barn og det er kjipt. Men sånn er det jo bare. Å liksom skulle "skjemmes" og gjemme vekk en gave man får fra andre fordi andre får mer tyder på et helt fordreid fokus.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det er jo bare trist å tenke slik? Det at man får en gave i utgangspunktet er et tegn på at man har mennesker i livet som man betyr noe for. Det i seg selv er en gave. At man vil unngå fokus fordi et annet menneske har tenkt på deg og lagt noe i en gave til deg er trist.

Livet er jo urettferdig. Også for barn og det er kjipt. Men sånn er det jo bare. Å liksom skulle "skjemmes" og gjemme vekk en gave man får fra andre fordi andre får mer tyder på et helt fordreid fokus.

Du misforstår. Ønsker ikke å "gjemme vekk" at jeg får for "lite", men om jeg, eller andre skulle føle at man gir "for lite", altså at giver kanskje skjemmes, ikke mottaker. Jeg personlighet fornøyd med en pose twist eller en marsipangris.

Skrevet
Thyra skrev (1 time siden):

Du misforstår. Ønsker ikke å "gjemme vekk" at jeg får for "lite", men om jeg, eller andre skulle føle at man gir "for lite", altså at giver kanskje skjemmes, ikke mottaker. Jeg personlighet fornøyd med en pose twist eller en marsipangris.

Skjønner hva du mener. Men jeg tror man bare tenker på at en gave er for lite når man er giver, ikke mottaker. Vi som samfunn bør heller få slutt på alt dette gavekjøret og presset om dyre gaver. Det er helt greit å gi etter evne, og det skal ikke være noe som er flaut.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi åpner på dette viset, vi var fattig da jeg vokste opp, og det var en måte å strekke ut gaveåpningen på for vi hadde så få pakker. Men aldri tenkt over det på denne måten som du skildrer, hverken som barn eller voksen. Tror nok vi voksne tenker mer slik enn barna.

Min mor er fryktelig opptatt av at jeg og min bror skal ha for nøyaktig samme sum, men vi får jo ikke det samme, så ofte ender hun opp med å gi for et alt for høy beløp. For først kjøpte hun noe til meg til 500, fant noe til brutter'n til 600, så jeg må få noe til 100, men finner noe til 300, og da mangler det til brutter'n osv....:P Hun er fair da, det skal hun ha, men helt unødvendig:P

Vi gjør det slik nettopp av samme grunn: Vi er liten familie og det er få gaver under treet. Så vi strekker ut gaveåpningen på den måten

Anonymkode: a54ca...015

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med at det skal åpnes en og en gave. Helt forferdelig å høre på de voksne som skulle skryte sånn av alt og det var så fint og flott atte. Opplevde det hele som meget falsk, for de voksne sa aldri noe positivt ellers i året. Da var alt så forferdelig og folk var så idioter osv. Også måtte vi barn alltid gi de voksne klem etter gave fra de, noe som ikke skjedde andre dager. Det husker jeg at jeg alltid gruet meg til. 

Det var ikke få gaver under treet heller, så det tok sin tid for å si det sånn. 

Anonymkode: baa31...7f0

Skrevet

Pinlig å åpne i påsyn av alle. Og det er av mange grunner. Alle skal se og vurdere din reaksjon. I tillegg hender det man kan få gaver man ikke har lyst å brette frem for hele slekta. Hadde en eks som elsket å gi meg sexy undertøy av ymse slag. Det hadde jeg ikke orket å ta i plenum. Men for det meste vil det bli en meget langdrøy affære om man skulle bruke tid på hver eneste pakke. 

Vi deler ut pakkene, så er det bare "get ready, GO!" så pakker alle opp sine pakker. Så blir det iblant litt reaksjoner, noen meldinger på kryss og tvers av familien når man føler for det, eller det passer seg slik. Det er mer en hyggelig nok. Da har jeg også rom for å snike unna gaver jeg ikke vil kommentere i plenum.

Anonymkode: 834d7...e36

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pinlig å åpne i påsyn av alle. Og det er av mange grunner. Alle skal se og vurdere din reaksjon. I tillegg hender det man kan få gaver man ikke har lyst å brette frem for hele slekta. Hadde en eks som elsket å gi meg sexy undertøy av ymse slag. Det hadde jeg ikke orket å ta i plenum. Men for det meste vil det bli en meget langdrøy affære om man skulle bruke tid på hver eneste pakke. 

Vi deler ut pakkene, så er det bare "get ready, GO!" så pakker alle opp sine pakker. Så blir det iblant litt reaksjoner, noen meldinger på kryss og tvers av familien når man føler for det, eller det passer seg slik. Det er mer en hyggelig nok. Da har jeg også rom for å snike unna gaver jeg ikke vil kommentere i plenum.

Ja, også for å avslutte så sa alle "takk for alle gavene, folkens!" eller noe tilsvarende, og ferdig med det. Ingen pinlige høytideligheter med takking, bukking og klemming. Klemming gjør vi unna når folk kommer og går. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært den som alltid har gitt billigste gaven, etter flere år på studier og deretter aap, i tillegg til å være eneste enslige. Jeg ser at de andre har større budsjett enn meg, og jeg ser også at tantebarn oftere sitter med gavene fra meg etterpå.

Jeg synes det er synd at folk er mer opptatt av prisen enn hva man faktisk gir.

Har bedre råd nå, men istedet for å makse budsjettet så bruker jeg god tid på å finne de mest passende gavene.

Anonymkode: 2ee4c...73e

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tull og tøys, det kommer jo helt an på størrelsene på pakkene😂 jeg er vokst opp med at vi åpner en og en pakke, og hatet det. I svigerfamilien min deler de ut alle pakkene, så får folk åpne dem i eget tempo. Synes det er mye bedre, så denne tradisjonen har vi tatt med videre i vår egen familie med egne barn🥰

Anonymkode: 1e35f...b74

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vant til dette og vi har videreført det i egen julefeiring. Julaften er bare en gang i året og å skynde seg gjennom gaveåpningen ved å sitte med hver sin haug og rive av papiret er helt uforståelig og helt uaktuelt. Det høres ut som den absolutt mest ukoselige gaveåpningen jeg kan tenke meg og jeg kommer aldri til å forstå at noen velger å gjøre det slik.

Vi har aldri sammenlignet verdien av gavene (og hvordan vet man egentlig hva alt koster og om noe ble kjøpt på tilbud eller ikke?) og jeg har aldri opplevd at noen har gitt uttrykk for forskjeller i gaveverdier. Vi leser aldri opp summer på gavekort eller teller høyt hva man evt får i penger. Hvis man har familiemedlemmer som er veldig opptatt av verdier og sammenligner gaver ville jeg heller vært opptatt av å slå ned på dette enn å fjerne en veldig hyggelig tradisjon. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Tull og tøys, det kommer jo helt an på størrelsene på pakkene😂 jeg er vokst opp med at vi åpner en og en pakke, og hatet det. I svigerfamilien min deler de ut alle pakkene, så får folk åpne dem i eget tempo. Synes det er mye bedre, så denne tradisjonen har vi tatt med videre i vår egen familie med egne barn🥰

Anonymkode: 1e35f...b74

Det er ganske kjedelig for oss som får 1-2 gaver da, og så må vi holde oss opptatt med å prøve å følge med på alle andre som sitter med sine hauger, uten at vi kan fokusere på én om gangen. 

Anonymkode: bb2fd...9d0

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...