AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #1 Del Skrevet 29. desember 2022 Det er mange år siden jeg har spist denne desserten, og jeg har aldri lagd den selv. Jeg fikk lyst til å servere den på nyttårsaften, og da jeg skulle se opp oppskrifter ser jeg at noen er med hele egg, andre kun med plommen. Jeg kokkelerer sjelden, og er usikker på hvilke forskjeller det blir for resultatet om det er hele egg eller ei. Hva foretrekker dere? Anonymkode: dcf0c...f95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cleangal Skrevet 29. desember 2022 #2 Del Skrevet 29. desember 2022 Bruker hele egg (farmors oppskrift, så det er det eneste rette…). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 29. desember 2022 #3 Del Skrevet 29. desember 2022 Jeg bruker kun plomme + et helt egg. Begge deler funker, men jeg så en kokk skrive at smaken blir mer "konsentrert" med eggeplommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 29. desember 2022 #4 Del Skrevet 29. desember 2022 Og så er det viktig med alkohol i, men det mååå ikke være portvin. Jeg bruker Baileys, da det er noe som i det minste blir brukt opp. Neste gang vil jeg prøve konjakk. 🤓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Del Skrevet 30. desember 2022 Jeg bruker hele egg. Anonymkode: f9ff9...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Del Skrevet 31. desember 2022 Albbas skrev (På 29.12.2022 den 18.56): Og så er det viktig med alkohol i, men det mååå ikke være portvin. Jeg bruker Baileys, da det er noe som i det minste blir brukt opp. Neste gang vil jeg prøve konjakk. 🤓 Også godt med rom! Anonymkode: 5d1e8...8c3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 31. desember 2022 #7 Del Skrevet 31. desember 2022 Den korrekte oppskriften står i Haugesund Husmorskoles Kokebok (som jeg har i bokhylla) og den sier hele, tempererte egg. Jeg er oppvokst med denne herligheten, og det er sånn den skal smake. Det eneste jeg gjør annerledes fra den oppskriften er at jeg ikke "folder inn" gelatinen, men kjører mixeren på bånn drite for å få blandet den inn godt nok. Jeg fikk sånne lekre sneglesnørrklyser innimellom den første gangen jeg prøvde meg på å lage den.... Haugesund Husmorskoles kokeboks Dronning Maud Fromasj- doblet fra oppskriftsboken; Eggedosis; 4 egg 4 ss sukker Pisket krem; 1ts vaniljesukker 4dl kremfløte 1/2 dl kokt vann 6 plater gelatin 100g Dronningsjokolade Legg gelatinplatene til bløt i kaldt vann Kok opp 1/2dl vann og ha over i en bitteliten bolle/beholder, klem vannet av gelatinplatene og legg dem i det kokte vannet, rør godt til de er helt oppløst, la stå til avkjøling. Pisk eggedosis så stivt du klarer å få den Pisk kremen så stiv at den ikke detter ut av bollen hvis du snur den Pisk gelatinen godt inn i eggedosisen, bland så inn kremen, jeg pleier å kjøre mixeren på trekvart eller full fart i et halvt minutt eller så, eller til jeg ser at det ikke lenger er ublandede felter i blandingen. La blandingen stivne litt mens du rasper sjokoladen, husk å røre litt av og til. Legg så blanding og sjokolade lagvis i en bolle, start med blanding, avslutt med sjokolade, sett i kjøleskap i minst tre timer, gjerne over natta. Sett den først inn uten å dekke den til, slik at bollen og blandingen rekker å bli ordentlig kald, en time eller to, før du dekker den til med plastfolie, lokk eller hva du har for hånden. Dette for å unngå at det legger seg kondens på innsiden av lokket/folien/hvadetnåer. Når jeg gjør det sånn som dette, blir den snabla fluffy og skikkelig digg. Det er aldri noen rester når jeg lager denne til middagselskaper 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå