AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #1 Skrevet 29. desember 2022 Hvis mor er sykemeldt en liten periode i permisjonen, og far dermed overtar i denne perioden, vil det påvirke lengden på mor sin permisjon til sammen? At hun får kortere tid hjemme med barnet enn utgangspunktet? Kan man da søke om forlengelse evt? Anonymkode: ce5ba...bb9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 Du fjerner din periode med foreldrepermisjon for de ukene du er sykemeldt. Du får tilsvarende forlenget permisjon. Husk å informer arbeidsgiver. Anonymkode: 777ad...238
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 Det spørs. Om far faktisk overtar mors uker (som kun er mulig om mor ikke er i stand til å ivareta barnet) så er disse ukene brukt. Om mor blir sykmeldt fra permisjonen og far bruker sine egne uker, ferie eller andre løsninger fra jobb (eller et annet familiemedlem bistår) så kan permisjonsperioden du var sykmeldt brukes senere. Da legger du bare inn en endringssøknad hvor du legger inn sykdomsperioden som opphold. Det står godt forklart på NAVs nettside under «Hvis en av dere blir syke»: https://www.nav.no/foreldrepenger#sykdom Anonymkode: c343f...716 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det spørs. Om far faktisk overtar mors uker (som kun er mulig om mor ikke er i stand til å ivareta barnet) så er disse ukene brukt. Om mor blir sykmeldt fra permisjonen og far bruker sine egne uker, ferie eller andre løsninger fra jobb (eller et annet familiemedlem bistår) så kan permisjonsperioden du var sykmeldt brukes senere. Da legger du bare inn en endringssøknad hvor du legger inn sykdomsperioden som opphold. Det står godt forklart på NAVs nettside under «Hvis en av dere blir syke»: https://www.nav.no/foreldrepenger#sykdom Anonymkode: c343f...716 Brukt, som i at mor får kortere permisjon med barnet til sammen? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du fjerner din periode med foreldrepermisjon for de ukene du er sykemeldt. Du får tilsvarende forlenget permisjon. Husk å informer arbeidsgiver. Anonymkode: 777ad...238 Ja, så permisjonen hjemme med barnet blir ikke noe kortere totalt? Hilsen forvirret Anonymkode: ce5ba...bb9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #5 Skrevet 29. desember 2022 Da jeg ble sykmeldt under permisjonen, ble ikke dato for permisjonsslutt endret. Pappaen "tok" de ukene/månedene det sto på. Anonymkode: 25bda...da4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #6 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da jeg ble sykmeldt under permisjonen, ble ikke dato for permisjonsslutt endret. Pappaen "tok" de ukene/månedene det sto på. Anonymkode: 25bda...da4 Det må være en stund siden slik at du har glemt prosessen. For at far skal overta uker pga sykdom, må du og din fastlege kunne dokumentere at sykdommen er av den grad at du ikke kan ta deg av barnet. En sykemelding alene er ikke godt nok for dette. Men i dag, etter endringene som tredte i kraft 1. Oktober 2021, så kan man gjøre det som nevnt over - eller man kan pause sin permisjon, altså gjerne ukene for den perioden man er sykemeldt, en så kalt "periode uten foreldrepenger", ha sykemelding og søke sykepenger for den perioden. Far kan da søke om å ta ut av sin fedrekvote, hvis behovet er slik at han må være hjemme for å bistå mor. Men han må ikke det. NAV har ingenting med å gjøre hva som skjer i hjemmet i den perioden, så lenge ingen mottar foreldrepenger. Nei, TS, permisjonen blir ikke kortere hvis far overtar slik jeg først skisserer, men han overtar de ukene fra din kvote så du får de ikke tilbake. Du er dog like hjemme uansett da du er i sykemelding i stedet for den perioden. Anonymkode: 777ad...238
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det må være en stund siden slik at du har glemt prosessen. For at far skal overta uker pga sykdom, må du og din fastlege kunne dokumentere at sykdommen er av den grad at du ikke kan ta deg av barnet. En sykemelding alene er ikke godt nok for dette. Men i dag, etter endringene som tredte i kraft 1. Oktober 2021, så kan man gjøre det som nevnt over - eller man kan pause sin permisjon, altså gjerne ukene for den perioden man er sykemeldt, en så kalt "periode uten foreldrepenger", ha sykemelding og søke sykepenger for den perioden. Far kan da søke om å ta ut av sin fedrekvote, hvis behovet er slik at han må være hjemme for å bistå mor. Men han må ikke det. NAV har ingenting med å gjøre hva som skjer i hjemmet i den perioden, så lenge ingen mottar foreldrepenger. Nei, TS, permisjonen blir ikke kortere hvis far overtar slik jeg først skisserer, men han overtar de ukene fra din kvote så du får de ikke tilbake. Du er dog like hjemme uansett da du er i sykemelding i stedet for den perioden. Anonymkode: 777ad...238 Det var i 2019. Man kunne gjøre begge deler og strekke ut permisjonen, men da fikk man ikke foreldrepenger. Og det er vel ytterst sjelden folk velger å gå uten inntekt? Jeg hadde ikke bare sykmelding, jeg hadde erklæring fra lege. Anonymkode: 25bda...da4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #8 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det må være en stund siden slik at du har glemt prosessen. For at far skal overta uker pga sykdom, må du og din fastlege kunne dokumentere at sykdommen er av den grad at du ikke kan ta deg av barnet. En sykemelding alene er ikke godt nok for dette. Men i dag, etter endringene som tredte i kraft 1. Oktober 2021, så kan man gjøre det som nevnt over - eller man kan pause sin permisjon, altså gjerne ukene for den perioden man er sykemeldt, en så kalt "periode uten foreldrepenger", ha sykemelding og søke sykepenger for den perioden. Far kan da søke om å ta ut av sin fedrekvote, hvis behovet er slik at han må være hjemme for å bistå mor. Men han må ikke det. NAV har ingenting med å gjøre hva som skjer i hjemmet i den perioden, så lenge ingen mottar foreldrepenger. Nei, TS, permisjonen blir ikke kortere hvis far overtar slik jeg først skisserer, men han overtar de ukene fra din kvote så du får de ikke tilbake. Du er dog like hjemme uansett da du er i sykemelding i stedet for den perioden. Anonymkode: 777ad...238 Dette. Jeg tror det er bedre å si: du får ikke mer permisjon. Du får ikke dagene du er sykemeldt tilbake i ekstra foreldrepermisjon. Anonymkode: 0eea3...9a9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette. Jeg tror det er bedre å si: du får ikke mer permisjon. Du får ikke dagene du er sykemeldt tilbake i ekstra foreldrepermisjon. Anonymkode: 0eea3...9a9 Men jo, man kan utsette permisjonen sin når man er sykemeldt og dernest bruke resterende uker senere. Anonymkode: 777ad...238
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det var i 2019. Man kunne gjøre begge deler og strekke ut permisjonen, men da fikk man ikke foreldrepenger. Og det er vel ytterst sjelden folk velger å gå uten inntekt? Jeg hadde ikke bare sykmelding, jeg hadde erklæring fra lege. Anonymkode: 25bda...da4 Men man går jo ikke uten inntekt når man er sykemeldt, får sykepenger og (som man i 2019 måtte) søker om å få utsatt permisjonen sin. Anonymkode: 777ad...238
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jo, man kan utsette permisjonen sin når man er sykemeldt og dernest bruke resterende uker senere. Anonymkode: 777ad...238 Ikke hvis far overtar permisjonen? Det er to forskjellige ting? Man kan godt stoppe sin egen permisjon, da blir den pauset, men ikke om far overtar den. Anonymkode: 0eea3...9a9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Brukt, som i at mor får kortere permisjon med barnet til sammen? Hilsen forvirret Anonymkode: ce5ba...bb9 Ja, hvis det ble sendt inn en funksjonsmelding og søknad til NAV slik at far faktisk overtok deler av mors kvote så får mor færre permisjonsuker. Det totale antallet uker er fortsatt det samme, fordelingen mellom mor og far blir bare annerledes. Har du sjekket lenken? NAV er forvirrende når det kommer til mye, men akkurat foreldrepenger har de gjort nokså tydelig. Du kan også ringe dem eller ta kontakt på chat. Anonymkode: c343f...716 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke hvis far overtar permisjonen? Det er to forskjellige ting? Man kan godt stoppe sin egen permisjon, da blir den pauset, men ikke om far overtar den. Anonymkode: 0eea3...9a9 Nei, selvsagt ikke hvis far overtar permisjonen. Men i innlegget du siterte la jeg frem begge alternativene, så trodde du misset den delen 😅 Anonymkode: 777ad...238
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, selvsagt ikke hvis far overtar permisjonen. Men i innlegget du siterte la jeg frem begge alternativene, så trodde du misset den delen 😅 Anonymkode: 777ad...238 Skjønner! Da er vi enige Jeg prøvde bare tydeliggjøre det ift at TS skrev far overtar permisjonen i hovedinnlegget. At man ikke får ekstra tid i det scenarioet. Beklager hvis jeg forvirret! Anonymkode: 0eea3...9a9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #15 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, hvis det ble sendt inn en funksjonsmelding og søknad til NAV slik at far faktisk overtok deler av mors kvote så får mor færre permisjonsuker. Det totale antallet uker er fortsatt det samme, fordelingen mellom mor og far blir bare annerledes. Har du sjekket lenken? NAV er forvirrende når det kommer til mye, men akkurat foreldrepenger har de gjort nokså tydelig. Du kan også ringe dem eller ta kontakt på chat. Anonymkode: c343f...716 Mannen min mente at han måtte ta av mødrekvota mi for at permisjonsperioden min ikke ville bli kortere? Men nå høres det jo ut som han tok feil? Kan man endre det på noen måte? Legen min sa også at permisjonslengden min ikke ville påvirkes. Anonymkode: ce5ba...bb9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #16 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen min mente at han måtte ta av mødrekvota mi for at permisjonsperioden min ikke ville bli kortere? Men nå høres det jo ut som han tok feil? Kan man endre det på noen måte? Legen min sa også at permisjonslengden min ikke ville påvirkes. Anonymkode: ce5ba...bb9 Permisjonen din blir ikke KORTERE uansett hvordan du snur på det, du er jo hjemme uansett. Men du får ikke ukene tilbake om han tar av perioden din, uansett, om det er av felles- eller mødrekvoten så lenge den var ment til deg. Du er hjemme i sykemelding de samme ukene du ville vært i permisjon, ergo ikke kortere per se. Men hvis du vil ha ukene tilbake, for å bruke senere, må du utsette dine uker og mannen din må ta av sin fedrekvote. Anonymkode: 777ad...238 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå