AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #1 Skrevet 29. desember 2022 hn henger med 5 barn i klassen så ber kun de, de er 16 av samme kjønn.. Jeg gjorde også dette fra jeg var 10. Men hvor mye kan egentlig skulen og fau si til dette? synes ikke de har noe med hva folk gjør i fritiden Anonymkode: 6d96f...1ba
svartkatt Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 Jeg hadde ikke brydd meg om hva skolen og fau hadde sagt hvertfall. Pleier de faktisk gjøre det? 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 svartkatt skrev (4 minutter siden): Jeg hadde ikke brydd meg om hva skolen og fau hadde sagt hvertfall. Pleier de faktisk gjøre det? Ja de er veldig på at man må be alle ut barneskolen Anonymkode: 6d96f...1ba
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Skrevet 29. desember 2022 Det er ganske ekskluderende å gjøre det. Dersom alle gjør det samme, risikerer man at ett barn står utenfor og aldri blir invitert til besøk fordi han/hun ikke er innenfor noen sin gruppe. Jeg er glad for at skolen vår har en uskreven regel om at enten inviterer man hele klassen, eller alle av samme kjønn. Anonymkode: 05bc3...060 10
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #5 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ganske ekskluderende å gjøre det. Dersom alle gjør det samme, risikerer man at ett barn står utenfor og aldri blir invitert til besøk fordi han/hun ikke er innenfor noen sin gruppe. Jeg er glad for at skolen vår har en uskreven regel om at enten inviterer man hele klassen, eller alle av samme kjønn. Anonymkode: 05bc3...060 er ikke alle som har råd til og be så mange, er 3-4 i klassen til min som ikke ber i hele tatt pga det er dyrt og folk forventer at det feires ute. Så jeg kommer til og slutte når hn er 10. Anonymkode: 6d96f...1ba 4
fru Alving Skrevet 29. desember 2022 #6 Skrevet 29. desember 2022 Det er klart det er fint å invitere alle av samme kjønn ut barneskolen, eller så lenge man har en sånn type bursdag. Grunnen er at noen barn aldri vil bli invitert fordi de ikke "henger" mest med noen. Det er alltid noen som har mange venner og bredt nedslagsfelt og andre som er mer perifere i klassemiljøet. En annen ting er at det på mellomtrinnet ofte er mye grupperinger og ting som skjer blant barna, de er i (før)puberteten og mye er i endring. Det er og en periode hvor mange får nye venner og finner mer ut av hvem de er osv. Så det er egentlig en tid hvor det fortsatt er viktig å bygge klassemiljø og skape felles opplevelser og samlende aktiviteter for klassen. Jeg tror likevel ikke at skolen eller fau har noe og si på hvordan dere velger å feire deres barns fødselsdag.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): hn henger med 5 barn i klassen så ber kun de, de er 16 av samme kjønn.. Jeg gjorde også dette fra jeg var 10. Men hvor mye kan egentlig skulen og fau si til dette? synes ikke de har noe med hva folk gjør i fritiden Anonymkode: 6d96f...1ba Fau og skolen kan se hva de vil, men noe myndighet over fritiden til barna har de ikke. Her taler de for døve ører. 5 av 16, det er helt innafor. Anonymkode: dfc66...aa2 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #8 Skrevet 29. desember 2022 Dette bestemmer dere selv såklart, skolen har ikke lov til annet enn å oppfordre til inkludering. Kan likevel legge til et hjertesukk. Da de startet med dette i klassen til min sønn ble han ikke lenger invitert i bursdager. Han er usikker og veldig rolig og har ikke mange nære venner. Da ble han heller aldri førstevalget til noen. Dette var sårt og leit for ham og oss, men lite vi kunne gjøre. Man bestemmer jo selv over eget hjem. Anonymkode: 77cd0...50f 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): hn henger med 5 barn i klassen så ber kun de, de er 16 av samme kjønn.. Jeg gjorde også dette fra jeg var 10. Men hvor mye kan egentlig skulen og fau si til dette? synes ikke de har noe med hva folk gjør i fritiden Anonymkode: 6d96f...1ba Her feirer de kun med nærmeste fra 5.trinn. Over 50stykker så ikke bare bare hvert år. Anonymkode: b0a39...916
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 Vi merker på våre barn at 10 års alderen er en alder hvor mange prøver å finne sin plass og bytter litt faste venner. Jeg syntes det er en uting å ikke invitere alle allerede da. Men hvis dere mener det er best for deres barn finnes det ingen lov mot å gjøre det på deres måte. Men inkluderende, samlende og bra for klassemiljøet er det ikke. Anonymkode: 78d33...23d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi merker på våre barn at 10 års alderen er en alder hvor mange prøver å finne sin plass og bytter litt faste venner. Jeg syntes det er en uting å ikke invitere alle allerede da. Men hvis dere mener det er best for deres barn finnes det ingen lov mot å gjøre det på deres måte. Men inkluderende, samlende og bra for klassemiljøet er det ikke. Anonymkode: 78d33...23d Alle har ikke plass og råd til å invitere alle sammen. Skal de da ikke få feire dagen sin, slik at ‘alle skal bli inkludert’? Det er liksom greit det? Anonymkode: dfc66...aa2 2
fru Alving Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle har ikke plass og råd til å invitere alle sammen. Skal de da ikke få feire dagen sin, slik at ‘alle skal bli inkludert’? Det er liksom greit det? Anonymkode: dfc66...aa2 Nei men mange har råd og plass, det skorter nok på viljen hos enkelte. Er det ti gjester så har vel de fleste plass, ungene kan jo sitte på puter på gulvet. Jeg synes det er forskjell på å invitere et par kompiser på pizzarestaurant og å invitere halvparten av guttene i klassen for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 Her er det vanlig å invitere alle jentene / guttene på trinnet. Det er da rundt 20 stykk. De fleste går imidlertid flere sammen og har det ett eller annet sted, det syns jeg er veldig lurt. Anonymkode: 9bf23...15e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 5 stykker jøss... Virkelig eksklusiv klikk hen er i. Hvordan velger man ut de 5? Via skattelistene? Anonymkode: 753c5...ff9
fru Alving Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): hn henger med 5 barn i klassen så ber kun de, de er 16 av samme kjønn.. Jeg gjorde også dette fra jeg var 10. Men hvor mye kan egentlig skulen og fau si til dette? synes ikke de har noe med hva folk gjør i fritiden Anonymkode: 6d96f...1ba Så dere skal ha 6 av 16 i bursdag? Om dere inviterer alle sammen så kommer garantert ikke alle, kanskje det kommer 10/12 barn.
RockyRose Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): hn henger med 5 barn i klassen så ber kun de, de er 16 av samme kjønn.. Jeg gjorde også dette fra jeg var 10. Men hvor mye kan egentlig skulen og fau si til dette? synes ikke de har noe med hva folk gjør i fritiden Anonymkode: 6d96f...1ba Syns du det hadde vore greitt om nokon aldri inviterte din? Er ein grunn til at skulane bryr seg om kva som skjer på fritida, fordi der er det lettare å ekskludere og det då sit att 1-2 som aldri blir invitert. Tenkjer også at dei som ikkje har plass/råd til å invitere alle/likt kjønn kan bli litt meir kreative. Minimal prisforskjell med pølse og brød/pizza til 15 eller 10 småfolk. Har dei ikkje plass kan dei ta det ute i park, grilling og natursti i skogen, i ein gymsal, på skuleplassen, filmkveld med pute på golvet... 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 I 5.klasse er det her slutt på å be alle. Og uansett: Hva vi gjør på fritiden har verken skole eller Fau noe med. Anonymkode: 0bfac...a35 2
AprilLudgate Skrevet 29. desember 2022 #18 Skrevet 29. desember 2022 svartkatt skrev (7 timer siden): Jeg hadde ikke brydd meg om hva skolen og fau hadde sagt hvertfall. Pleier de faktisk gjøre det? Ja, fordi det er et gjennomgående problem at de samme blir ekskludert. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I 5.klasse er det her slutt på å be alle. Og uansett: Hva vi gjør på fritiden har verken skole eller Fau noe med. Anonymkode: 0bfac...a35 Javel 🤷♀️ Får håpe ditt barn ikke ender opp som den ekskluderte da. Regner med pipa tar en annen lyd da. 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #19 Skrevet 29. desember 2022 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Ja, fordi det er et gjennomgående problem at de samme blir ekskludert. Javel 🤷♀️ Får håpe ditt barn ikke ender opp som den ekskluderte da. Regner med pipa tar en annen lyd da. Mine går nå på videregående, i 9.klasse og i 7.klasse. De klarer seg fint😊 Anonymkode: 0bfac...a35 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #20 Skrevet 29. desember 2022 takk for alle svar vi kommer til og invitere 5 nærmeste. Anonymkode: 6d96f...1ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå