Gå til innhold

Vi har fått en trist beskjed i julen, hvordan skal vi fortelle barnet mitt dette ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestevennen til mitt barn har dessverre blitt alvorlig syk og ligger på skyhuset, og de vet ikke om hn vil klare seg. barnet er hos faren til 1 januar og må fortelle hn det med engang hn kommer hjem siden skolen allerede er på mandagen.

Pappan og jeg er ikke så gode venner og jeg føler at dette må jeg fortelle , hn er ikke så mye hos far, så blir kanskje dumt at han forteller hn det, far bor også 4 timer unna meg, så hvis han forteller det til barnet nå tror det det blir utrolig vanskelig for barnet.

Hn drar sammens med en eldre halvbror som også bor her vi bor og som er 17 år og veldig ansvarfull.

Men hvordan hadde du fortalt barnet det? synes det er så utrolig vanskelig. hn er hos far kun anhver jul , påske og 4 uker på sommeren, så synes det er vanskelig og fortelle barnet det når hn er der selvsagt. barnet blir 7 i Februar og går bare i 1 klasse.

er det en pen måte jeg kan fortelle dette på? jeg er alene med hn

Anonymkode: 49687...016

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen pen måte å si det på, for beskjeden som skal gis er vond uansett. Du kan snakke med foreldrene på forhånd og spørre om dere får komme på besøk på sykehuset. Så kan du fortelle at han desverre er syk og at det er alvorlig. Ville ikke sagt at han kan dø, for da blir det kun det som blir fokuset. Sorgen kan heller komme etterpå tenker jeg. Si at dere kan besøke han på sykehuset x-dag. Dersom dødsfallet er nært forestående, ville jeg hentet ungen i dag sånn at han får muligheten til å si farvel.

Lykke til, får helt vondt av at små barn skal måtte være i en sånn situasjon, både den syke og de rundt...

Anonymkode: b3525...e02

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes ingen pen måte å si det på, for beskjeden som skal gis er vond uansett. Du kan snakke med foreldrene på forhånd og spørre om dere får komme på besøk på sykehuset. Så kan du fortelle at han desverre er syk og at det er alvorlig. Ville ikke sagt at han kan dø, for da blir det kun det som blir fokuset. Sorgen kan heller komme etterpå tenker jeg. Si at dere kan besøke han på sykehuset x-dag. Dersom dødsfallet er nært forestående, ville jeg hentet ungen i dag sånn at han får muligheten til å si farvel.

Lykke til, får helt vondt av at små barn skal måtte være i en sånn situasjon, både den syke og de rundt...

barnet har smittsom hjernehinnebetennelse, så tror ikke det er lov til og besøke. Ja må bare være ærlig,men merker allerede nå at jeg gruer meg veldig

• Hjerte 4
Skrevet

Herlighet, så forferdelig for barnet og for foreldrene! 💔

Anonymkode: 176a0...c92

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

barnet har smittsom hjernehinnebetennelse, så tror ikke det er lov til og besøke. Ja må bare være ærlig,men merker allerede nå at jeg gruer meg veldig

Nei da får dere nok ikke besøke😭 

Forferdelig trist. Og skjønner godt at du gruer deg. Kanskje du kan ringe til helsesøster og få litt veiledning til hvordan du kan si det?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei da får dere nok ikke besøke😭 

Forferdelig trist. Og skjønner godt at du gruer deg. Kanskje du kan ringe til helsesøster og få litt veiledning til hvordan du kan si det?

Nei :(

Ja er helt grusomt 😪

Jeg vet ikke om de jobber i romjulen,men kan ringe og se i morgen, vet de stenger halv 3 hvis de er oppe

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herlighet, så forferdelig for barnet og for foreldrene! 💔

Anonymkode: 176a0...c92

Ja 😭

Skrevet

Jeg tror jeg hadde sagt det når barnet kommer til deg. Du kan si at hans bestevenn er syk og er på sykehuset. 

Om hans gode venn går bort, så kan du ta det da. Da hadde jeg sagt at; xx ble så syk at han kom til himmelen. At alle englene passer veldig godt på de små barna som er der. Og at han ikke er helt borte men ser ned på oss fra skyene og at vi kan tenke på han når vi kjører bil og ser en fin sky, feks. For der er han. Det hadde jeg sagt til mitt barn altså. Men herlighet så utrolig trist.

Huff her kommer tårene ja. Stakkars foreldrene. ❤️ 

Anonymkode: 37c20...098

• Liker 1
Skrevet

Håper han klarer seg. ❤️ 

Anonymkode: 37c20...098

• Hjerte 2
Skrevet

Si det rett frem og vær mest mulig ærlig - uten å skape mer bekymring enn nødvendig. Og ja, barnet bør få høre det fra deg og ikke fra faren.

'Jeg må fortelle deg noe som er litt dumt.  Bestevennen din er blitt ganske syk, og er på sykehuset nå, så dere treffes ikke på skolen i morgen som du sikkert hadde tenkt.'

Dersom barnet spør om vennen kommer til å dø så tenker jeg du kan svare at det vet du ikke, men at legene jobber så hardt de kan for å gjøre vennen frisk og at de er veldig flinke i jobben sin. 

Dersom barnet spør om å få gå på besøk, så vær ærlig på at vennen er smittsom så det går ikke.

Kan du høre med foreldrene om de evt kan formidle en tegning/et kort, så kan du foreslå for barnet ditt å tegne en god-bedring-tegning? Ofte føles det bedre å kunne gjøre noe når man er i en maktesløs posisjon... 

Lykke til med samtalen, jeg krysser alt jeg kan for at det går bra med bestevennen ❤️

Anonymkode: f4f68...94a

• Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bestevennen til mitt barn har dessverre blitt alvorlig syk og ligger på skyhuset, og de vet ikke om hn vil klare seg. barnet er hos faren til 1 januar og må fortelle hn det med engang hn kommer hjem siden skolen allerede er på mandagen.

Pappan og jeg er ikke så gode venner og jeg føler at dette må jeg fortelle , hn er ikke så mye hos far, så blir kanskje dumt at han forteller hn det, far bor også 4 timer unna meg, så hvis han forteller det til barnet nå tror det det blir utrolig vanskelig for barnet.

Hn drar sammens med en eldre halvbror som også bor her vi bor og som er 17 år og veldig ansvarfull.

Men hvordan hadde du fortalt barnet det? synes det er så utrolig vanskelig. hn er hos far kun anhver jul , påske og 4 uker på sommeren, så synes det er vanskelig og fortelle barnet det når hn er der selvsagt. barnet blir 7 i Februar og går bare i 1 klasse.

er det en pen måte jeg kan fortelle dette på? jeg er alene med hn

Du sier det som det er, men på en pen måte. Barn forstår mer en vi tror noen ganger.

• Liker 2
Skrevet

Du venter selvfølgelig med å fortelle barnet dette når det kommer hjem. Det skal være unødvendig å forklare hvorfor dette er den mest rette løsningen.

Hint! Hvilken forutsetning har et barn for å gå gjennom en slik situasjon. 

Anonymkode: 6cbb5...c76

• Liker 4
Skrevet

Du trenger vel ikke si noe annet enn at vennen er syk og ligger på sykehus? Ingen vits i å overdramatisere dette. Det går dom regel bra.

Anonymkode: 43e94...d9b

• Liker 2
Skrevet

Så grusom situasjon! 

Støtter meg til de andre som sier at du må fortelle det som det er. Dette er en trist situasjon uansett. 

Om du føler det er ok å snakke med foreldrene, støtter jeg forslaget om at barnet ditt ka tegne et kort/skrive et brev. 

Kanskje du og ditt barn også kan gjøre noe for familien? Passe yngre søsken, vaske huset? Så føler barnet dere bidrar? 

Anonymkode: 1a9de...02f

• Hjerte 1
Skrevet

Ville informert lærer. Og det er viktig at du som forteller, ikke blir altfor overveldet. 

Bruk tiden godt, og forberèd deg. 

:hjerte:

Anonymkode: cc521...656

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo være at når barnet er kommet hjem til det at situasjonen er avklart? At det gikk den.ene eller den andre veien. At det da blir noe lettere enn det er idag 

• Liker 2
Skrevet

Du venter smed å fortelle til barnet kommer hjem, barnet har ingen behov for å vite det akkurat nå. Du trenger ikke si at det kanskje ikke går bra, men at barnet er sykt og kan bli borte en stund. Dersom barnet spør videre svarer du ærlig, men med fokus på at det oftest går bra. 

Anonymkode: 98f58...b17

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Siden dere ikke kan besøke han, så hadde jeg ventet til han kom hjem med å fortelle det. Så får han nyte tiden med faren sin. 

Anonymkode: cfcc1...bde

• Liker 1
Skrevet

Vær ærlig 💚
Fortell at vennen er veldig syk og er på sykehus. Gi sykdommen et navn og sett deg inn i hva det innebærer så er du forberedt på eventuelle spørsmål. 
Hvis/når det blir spurt om vennen vil dø, så svar ærlig. Ja, nei, vet ikke. 
Det er i slike situasjoner det er ekstra viktig med trygge og ærlige voksne. 

Anonymkode: aecdb...8f3

• Hjerte 1
Skrevet

Da min sønn fikk det så viste det seg veldig fort at antibiotika hadde god effekt, innen noen timer.

Han lå heller ikke lenge på sykehus. Så her er det bare for deg å roe ned og ikke ta sorgene på forskudd.

Anonymkode: 43e94...d9b

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...