AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #1 Skrevet 29. desember 2022 Nabojenta kjenner vi godt over mange år. Hun er en grei jente, men også veldig høylytt og krevende. Tidligere kom hun alltid av seg selv hvis hun skjønte vi hadde besøk/fest og det var vanskelig å sende hjem en unge. Nå har min datter blitt lei, spesielt av at hun løper rundt som en tornado når hun har besøk av andre venner. Moren spurte nå om datteren kunne komme til oss på nyttårsaften. Selv vil hun bare være hjemme (ikke særlig ressurssterk dessverre). Er reelt i tvil. Datteren nekter ig jeg har også mest lyst til å de nei, men vi likevel føle meg kjip hvis jeg sier nei… Anonymkode: d14bd...72f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 Jeg synes du skal ta hensyn til egen datter. Be henne komme på besøk 1. Nyttårsdag i stedet. Anonymkode: 2f4bb...640 18 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 Hvilken alder har desse jentene? Anonymkode: f5611...f80 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Skrevet 29. desember 2022 Her tenker jeg du fint kan si nei. Nyttårsaften er jo en typisk familiedag, enten dere skal ha gjester eller ei. Ville bare sagt til moren at det dessverre passer dårlig. Det er helt innafor. Anonymkode: e4881...183 16
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #5 Skrevet 29. desember 2022 Be hun heller komme en annen dag hvis det er så ille. Anonymkode: c6c1d...735
Gjest Marte79 Skrevet 29. desember 2022 #6 Skrevet 29. desember 2022 Ikke lyst betyr ikke lyst. Hva er problemet? Trenger ikke å være venn med alle og heller ikke å gjøre det som andre vil kun for å være «snill».
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 Nevner du at du antar familien er resurssvak fordi dette er relevant? Altså - tenker du at dere bør invitere barnet over slik at det er sikret et måltid mat det ikke vil få hjemme? Hvor «resurssvak» er denne familien? På et tidspunkt blir det så ille at du bryter loven om du ikke melder fra at barnet ikke får sine behov dekket. Dersom du tenker at barnet behøver tilsyn av andre voksne så invitere du over. Da tar du av slacket fra foreldrene inntil du får meldt behov til offentlige instanser (fordi du ikke meldte fra før jul, og barnet må taes vare på av noen). Dersom barnet er ok greit ivaretatt så avslår du høflig med en vaghet type «vi har egne planer». Du kan muligens, om du ønsker være hyggelig, føye på «men vi skal gå ut for å tenne stjerneskudd og se på raketter fra 23.30. Dere må begge gjerne da komme bort.» Anonymkode: 0e3b0...c9b 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #8 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvilken alder har desse jentene? Anonymkode: f5611...f80 11 år. Anonymkode: d14bd...72f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 Nyttårsaften er en familiedag. Jeg syns du skal lytte til din datter. Det er jo bare å si det som det er, at vi har andre planer, denne dagen passer dessverre ikke. Det er fint å inkludere de som ikke har det så bra, men det kan ikke gå på accord med egne barn. Det er jobben våres å sette dem først. Anonymkode: cc3c2...516 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nevner du at du antar familien er resurssvak fordi dette er relevant? Altså - tenker du at dere bør invitere barnet over slik at det er sikret et måltid mat det ikke vil få hjemme? Hvor «resurssvak» er denne familien? På et tidspunkt blir det så ille at du bryter loven om du ikke melder fra at barnet ikke får sine behov dekket. Dersom du tenker at barnet behøver tilsyn av andre voksne så invitere du over. Da tar du av slacket fra foreldrene inntil du får meldt behov til offentlige instanser (fordi du ikke meldte fra før jul, og barnet må taes vare på av noen). Dersom barnet er ok greit ivaretatt så avslår du høflig med en vaghet type «vi har egne planer». Du kan muligens, om du ønsker være hyggelig, føye på «men vi skal gå ut for å tenne stjerneskudd og se på raketter fra 23.30. Dere må begge gjerne da komme bort.» Anonymkode: 0e3b0...c9b Det er kun mor og hun er ikke så sterk på deg sosiale/sosiale koder. Mange som har hjulpet henne med mye, så hun har nok blitt vant til at hun bare kan spørre om diverse. Tror alt de har av skøyter, ski m.v. er ordnet av klassemiljøet. Da vi skulle ha foreldrefest var hun den eneste som kom uten et bidrag til maten. Hun antok nok bare at hun skulle få slippe. Kanskje disse greiene som også irriterer meg og til slutt vil de jo tape på det selv. Ts. Anonymkode: d14bd...72f 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg synes du skal ta hensyn til egen datter. Be henne komme på besøk 1. Nyttårsdag i stedet. Anonymkode: 2f4bb...640 Er jo litt ille å tenke på at hun skal sitte å se på oss gjennom gardinene… Det er jo nyttårsaften som er festdagen. Anonymkode: d14bd...72f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Datteren nekter ig jeg har også mest lyst til å de nei, men vi likevel føle meg kjip hvis jeg sier nei… Anonymkode: d14bd...72f Vil du virkelig heller være en drittsekk overfor din datter enn kjip overfor nabojenta? Anonymkode: 64ad2...00d 4 5
Fireflies Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er jo litt ille å tenke på at hun skal sitte å se på oss gjennom gardinene… Det er jo nyttårsaften som er festdagen. Anonymkode: d14bd...72f Alternativet er at datteren din setter seg på rommet og ikke vil være med dere. Det er snilt du vil hjelpe nabofamilien, men vil du at datteren din skal mistrives i eget hjem på nyttårsaften? 11 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er kun mor og hun er ikke så sterk på deg sosiale/sosiale koder. Mange som har hjulpet henne med mye, så hun har nok blitt vant til at hun bare kan spørre om diverse. Tror alt de har av skøyter, ski m.v. er ordnet av klassemiljøet. Da vi skulle ha foreldrefest var hun den eneste som kom uten et bidrag til maten. Hun antok nok bare at hun skulle få slippe. Kanskje disse greiene som også irriterer meg og til slutt vil de jo tape på det selv. Ts. Anonymkode: d14bd...72f Her ser det ut til at du er så misunnelig på at denne moren ikke har råd til å kjøpe utstyr og betale for barnet sitt at du ønsker å straffe datteren ved å ikke inkludere henne på nyttårsaften. Anonymkode: 17033...f35 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her ser det ut til at du er så misunnelig på at denne moren ikke har råd til å kjøpe utstyr og betale for barnet sitt at du ønsker å straffe datteren ved å ikke inkludere henne på nyttårsaften. Anonymkode: 17033...f35 I tillegg er det vesentlig å vite om dere bare skal være kjernefamilien på nyttårsaften, eller om dere skal ha besøk av datters venner. Er det førstnevnte kan du alltids si at dere bare skal feire med familien i år, men som en annen foreslo, kan du jo be venninnen komme utenfor når rakettene skytes opp osv. Anonymkode: 17033...f35 2 1
Gjest theTitanic Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nabojenta kjenner vi godt over mange år. Hun er en grei jente, men også veldig høylytt og krevende. Tidligere kom hun alltid av seg selv hvis hun skjønte vi hadde besøk/fest og det var vanskelig å sende hjem en unge. Nå har min datter blitt lei, spesielt av at hun løper rundt som en tornado når hun har besøk av andre venner. Moren spurte nå om datteren kunne komme til oss på nyttårsaften. Selv vil hun bare være hjemme (ikke særlig ressurssterk dessverre). Er reelt i tvil. Datteren nekter ig jeg har også mest lyst til å de nei, men vi likevel føle meg kjip hvis jeg sier nei… Anonymkode: d14bd...72f Si nei. Så enkelt. Eller liker du naboens barn mer enn ditt eget?
Ananas. Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ser det ut til at du er så misunnelig på at denne moren ikke har råd til å kjøpe utstyr og betale for barnet sitt at du ønsker å straffe datteren ved å ikke inkludere henne på nyttårsaften. Anonymkode: 17033...f35 Å dra den tankerekken er å hoppe glatt over at TS sin datter ikke ønsker å ha henne der på nyttårsaften. Når hun er så gammel som 11 år, så synes jeg at datterens mening skal spille en stor rolle. Det er fint å ville inkludere andre som er litt utsatt for å ramle helt utenfor, men på dager som dette bør ens egne barn også bli hørt, særlig når de har fått anledning til å ytre hva de mener. 16 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #18 Skrevet 29. desember 2022 Det eneste du trenger å tenke på, er følgende: Foreldre som strever med grensesetting ovenfor andre mennesker, setter barna sine i en fryktelig vanskelig situasjon, igjen og igjen. De lærer barna sine å flytte på sine egne grenser, og å ikke lytte til egne behov. Anonymkode: a21c6...f80 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #19 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I tillegg er det vesentlig å vite om dere bare skal være kjernefamilien på nyttårsaften, eller om dere skal ha besøk av datters venner. Er det førstnevnte kan du alltids si at dere bare skal feire med familien i år, men som en annen foreslo, kan du jo be venninnen komme utenfor når rakettene skytes opp osv. Anonymkode: 17033...f35 Vi skal ha mange gjester og deriblant noen som min datter synes det er ‘stas’ å få besøk av. Anonymkode: d14bd...72f 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #20 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her ser det ut til at du er så misunnelig på at denne moren ikke har råd til å kjøpe utstyr og betale for barnet sitt at du ønsker å straffe datteren ved å ikke inkludere henne på nyttårsaften. Anonymkode: 17033...f35 Det var jo en vill tankerekke må jeg si. Anonymkode: d14bd...72f 11 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå