Gå til innhold

Blomsterløk - kan jeg plante dem til våren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde kjøpt noen poser blomsterløk - påskeliljer og krokus - som jeg skulle plante ut i høst for å få fine bed til våren. Nå oppdaget jeg at jeg helt har glemt dem, og de ligger fortsatt i posene... De ligger kaldt, ute i en bod.

Kan jeg plante dem så fort jorda tiner litt, og fremdeles få blomster denne våren? Eller hva burde jeg gjøre? 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har en kald bod, så ville jeg kjøpt såjord (pga sandinnhold) og plantet dem i krukker/potter. 

Så kan du heller sette dem i bed når våren kommer. Evt vente til de er avblomstret - veldig fint med løkblomster i krukker på trappa :) 

Anonymkode: ddf02...b4a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
19 hours ago, Myrmica said:

Jeg hadde kjøpt noen poser blomsterløk - påskeliljer og krokus - som jeg skulle plante ut i høst for å få fine bed til våren. Nå oppdaget jeg at jeg helt har glemt dem, og de ligger fortsatt i posene... De ligger kaldt, ute i en bod.

Kan jeg plante dem så fort jorda tiner litt, og fremdeles få blomster denne våren? Eller hva burde jeg gjøre? 

Jeg kjøper alltid to poser påskeliljeløk på høsten og lagrer dem til rett over nyttår. Da setter jeg dem i to store potter som jeg så setter i et kjølig kjellerrom. Jeg gjør dette for å ha ferdige blomster til påske.  Etterhvert som de spirer må man se an hvor fort det går og flytte litt på dem for å regulere hastigheten og for å gi dem nok lys. Så det er en mulighet nå. Det har feilet ett år da jeg glemte løken ute i et skjul og det ble altfor kaldt i desember før de kom i pottene. Så om det har vært mye under null i boden kan det hende de ikke vil spire. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...