Gå til innhold

Hva er greia med å si at barn som spiser er flinke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier ikke så ofte at barnet mitt er flink, kanskje bare når jeg ser at hun har gjort en skikkelig innsats, klarer noe for første gang osv. Da sier jeg bra, wow, osv. Hun er 16 mnd forresten.

Men jeg merker at besteforeldrene hennes sier det hele tida! Særlig når hun spiser. Hun er egentlig veldig glad i mat, og jeg tenker ikke det er en prestasjon å spise? Hun spiser fordi hun er sulten, tenker jeg. Hvis hun spiser lite til et måltid, eller bare spiser én ting, henger jeg meg ikke noe opp i det.

Et eksempel fra da hun var alene på besøk hos farmor, og farmor fortalte etterpå at barnet hadde begynt å kaste mat på gulvet under måltidet. Men i steden for å bli sur og si nei, fikk hun masse skryt for hver eneste bit hun tok i munnen. Så flink du er å spise! For hver eneste bit. Farmor fortalte meg dette og var veldig stolt over sin egen genialitet, hørtes det ut som. Jeg lo litt inni meg, da jeg vet at barnet bare kaster mat på gulvet når hun ikke vil ha mer. Men sa bare "så bra da". Hehe.

Noen flere med litt avleggs besteforeldre?

Anonymkode: ab98f...d2c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette handler jo overhode ikke om å være avleggs, men om at de ville bruke strategien rose istedenfor å kjefte. Rose når maten havner der maten skal, heller enn å kjefte for at hun kaster maten rundt seg. Det er ingen grunn til å være nedlatende til dine svigerforeldres måte å oppdra barn på, de har tross alt oppdratt partneren du har valgt å dele livet ditt med.

Anonymkode: b9052...244

• Liker 23
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette handler jo overhode ikke om å være avleggs, men om at de ville bruke strategien rose istedenfor å kjefte. Rose når maten havner der maten skal, heller enn å kjefte for at hun kaster maten rundt seg. Det er ingen grunn til å være nedlatende til dine svigerforeldres måte å oppdra barn på, de har tross alt oppdratt partneren du har valgt å dele livet ditt med.

Med det sagt så er jeg for så vidt enig i at man ikke trenger å rose noen for at de spiser. Men det er tydelig at du ikke forsto hva de forsøkte å få til

• Liker 4
Skrevet

Synes hun løste det på en super måte. Om du sliter med noe, vil du helst ha veiledning og ros - eller kjefting og sur stemning? Vet hva jeg synes er gammeldags. 

Anonymkode: 9dcd1...4f8

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville i den situasjonen vært glad for at de roste "riktig" oppførsel og ikke kjeftet. Ville sagt noe om at det var bra, du ønsker ikke at barnet skal kjeftes på så de må bare fortsette å rose :)

Men enig i at det er litt rart å være opptatt av at barn er flinke til å spise. Tenker de barna som er kresne eller ikke kommer like kjapt igang med fast føde ikke er dårlige til å spise eller at det er noe galt med dem. Farmor her er også veldig på at baby er så "flink" til å spise siden hun liker det meste hun får (som jo er vanlig for barn under 1 år? hun får jo bare babyvennlig mat også) og skryter av at min mann også var såå flink til å spise som barn. Jaja sier jeg bare så bra. Jeg var et barn som ikke var "flink" til å spise, var mange ting jeg ikke likte og jeg spiste lite. Gikk bra med meg og jeg spiser som bare det som voksen hehe. 

Anonymkode: 9457b...042

Skrevet

Jeg synes synd på barnet ditt om du ser på all grensesetting uten negativitet som avlegs eller til og med all «dårlig» oppførsel så lar du det gå fordi det er et barn.

Anonymkode: 7de0a...46d

• Liker 3
Skrevet

Mennesker vil ha oppmerksomhet. Vi gjentar den atferden som gir oss oppmerksomhet, selv om denne oppmerksomheten er negativ, dersom det er det vi får. Enkel elementær atferdsanalyse. Din svigermor har grunn til å være stolt!!

Anonymkode: 3c763...96f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror folk her misforstår hovedinnlegget. Ts har jo ikke noe i mot at det ikke er negativitet, men fenomenet å overbruke ordet flink- og at man skal bruke flink og over-rose helt vanlige prestasjoner. Hvis barn lærer at det er flink når det spiser (når det ikke vil ha) kan det faktisk skape et forvridd forhold til mat

Anonymkode: be5aa...5bf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror folk her misforstår hovedinnlegget. Ts har jo ikke noe i mot at det ikke er negativitet, men fenomenet å overbruke ordet flink- og at man skal bruke flink og over-rose helt vanlige prestasjoner. Hvis barn lærer at det er flink når det spiser (når det ikke vil ha) kan det faktisk skape et forvridd forhold til mat

Det er et lite barn. Positiv oppmerksomhet er bra for barn og det er ikke slik at det å si at de er flinke når de spiser når de er så små gjør noe med forholdet deres til mat.

Anonymkode: 9f1ba...652

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan jo endre formuleringen rundt flink når barnet blir eldre enn 16 mnd…. Her handlet jo flinkheten om å ikke kaste maten fordi den blir spist.  Å aldri rose rundt spisesituasjoner kan jeg ikke se er så fantastisk.  Man vil oppnå gode matrutiner og man vil unngå negativitet. Barn MÅ «tvinges» til en del ting for å bli lært til noe, for når barn når en viss alder er det skeptisk til alt.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes også det er rart å si at barn er flinke når de spiser. Noen kaller også stille og rolige babyer for snille. Det er merkelig og gammeldags. Barn som er mer kresene, er de ikke flinke de da? 

Jenta vår har alltid spist godt, og svigermor skryter henne opp i skyene. 🫣

Anonymkode: 6fa4b...252

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes også det er rart å si at barn er flinke når de spiser. Noen kaller også stille og rolige babyer for snille. Det er merkelig og gammeldags. Barn som er mer kresene, er de ikke flinke de da? 

Jenta vår har alltid spist godt, og svigermor skryter henne opp i skyene. 🫣

Anonymkode: 6fa4b...252

Barn som er kresne er ikke alltid flinke, de er dårligere til å tilpasse seg.   Jeg har en som spiser alt og litt til og en som er småspist og kresen, det har vært utfordrende å balansere.  

Skrevet

Jeg syns oppmuntring gir en positiv opplevelse, og fungerer mye bedre enn å bare kjefte hvis ting ikke går som planlag. Opplever at skryt veier opp for eventuell kjeft, hvis det er behov for det. Jeg opplever også at det er lettere å få de til å prøve nye ting/grønnsaker dersom de vet at jeg blir "glad" når de spiser det.

Skryt blir selvfølgelig mindre og mindre ettersom de blir eldre. Da spiser de av seg selv uten noe om-og-men. Fungerer ekstremt bra for alle mine 3 barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er et lite barn. Positiv oppmerksomhet er bra for barn og det er ikke slik at det å si at de er flinke når de spiser når de er så små gjør noe med forholdet deres til mat.

Anonymkode: 9f1ba...652

Man kan gi positiv oppmerksomhet på en annen måte, bekrefte det som er riktig-« ja sånn, maten skal i munnen den, eller på tallerkenen».  Skape gode stemninger rundt måltidet, men å rose et barn og fremme prestasjonen å spise (opp), det har ikke noe godt for seg, og barn lærer jo fra de er små så derfor må man jo være bevisst på språk og kommunikasjon med de fra de er små. Kan ikke begynne med det når de er 4. da har allerede erfaringene og holdningene satt seg. Barn lærer og utvikler seg ut fra ting de også ikke kan huske. 

• Liker 1
Skrevet
Turtellure12 skrev (21 minutter siden):

Jeg syns oppmuntring gir en positiv opplevelse, og fungerer mye bedre enn å bare kjefte hvis ting ikke går som planlag. Opplever at skryt veier opp for eventuell kjeft, hvis det er behov for det. Jeg opplever også at det er lettere å få de til å prøve nye ting/grønnsaker dersom de vet at jeg blir "glad" når de spiser det.

Skryt blir selvfølgelig mindre og mindre ettersom de blir eldre. Da spiser de av seg selv uten noe om-og-men. Fungerer ekstremt bra for alle mine 3 barn.

Skal barn spiSe for å blidgjøre andre? Eller for å dekke et behov?

jeg skjønner poenget ditt, barn trenger oppmuntring og veiledning, men viktig å være obs og reflektert rundt disse tingene og hva man ‘egentlig’ kommuniserer til barnet gjennom det man sier og gjør 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal barn spiSe for å blidgjøre andre? Eller for å dekke et behov?

jeg skjønner poenget ditt, barn trenger oppmuntring og veiledning, men viktig å være obs og reflektert rundt disse tingene og hva man ‘egentlig’ kommuniserer til barnet gjennom det man sier og gjør 

Som jeg skrev i første innlegg så blir skryt mindre og mindre etterhvert som de vokser til. Eldstemann, 8 år, får ikke skryt. Han spiser maten som blir servert. Han har kommet til det punktet hvor han vet at mat er et behov. Mellomste får også mindre skryt nå bare for å spise, men fortsatt noe for å prøve nye ting. Hittil virker det som om det fungerer bra for mine barn. Kan være annerledes for andre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Det handler om at de er avleggs. 
Man skal rose mennesker for adferd man ønsker at de skal pleie. Man ønsker at et barn skal pleie adferd som: selvstendighet, grensesetting, kreativitet, egenpleie, omsorg for andre, evne til kritisk tankegang, læring etc.

Man ønsker ikke at barn skal spise noe som helst eller gjøre noe som helst fordi en voksen forteller barnet at det skal gjøre dette «noe» eller spise dette «noe». Det er ikke oppdragelse, det er det motsatte av oppdragelse. Det man ønsker at barn skal gjøre når det blir bedt om å gjøre noe er å tenke kritisk gjennom årsak, motiv og egeninteresse. Og avslå om egeninteresse ikke er til stede, eller motivet er tvilsomt.

All oppdragelse som er eldre enn 12 år er avleggs. Den voksen som ikke ønsker ta innover seg det har intet rundt et barn å gjøre. Alt du gjorde før du oppdaterte deg på nyere kunnskap er feil. Du kan like det eller mislike det, men du kan ikke velge bort fakta fordi du «misliker» det fakta viser.

Anonymkode: 766ae...0f1

• Liker 1
Skrevet

Det er tydeligvis at slekta mi er totalt avleggs. Jeg fikk mye ros av mine besteforeldre og foreldre. Jeg roste mine barn og roser barnebarn nå for tiden.

Det å si de er flinke til å spise gjør gjerne at de spiser godt og ikke bare griser med maten. Mine barnebarn er i alderen 1-4. Det eldste barnebarnet hater å rydde etter seg, men jeg skal si det blir iver etter å rydde når jeg roser han. Da går det unna i en fei og barnet er tydelig stolt over å være så flink.

Jeg roser eldste bare det er tegnet en strek på ett ark. Jeg gjør det fordi ros gir bra selvtillit og det ønsket jeg for mine barn og nå mine barnebarn.

Jeg ser virkelig ikke problemet med å rose ett barn. Mine barn roser sine barn på akkurat samme måte som de ble roset da de var små. Det er så koselig å se barna er så stolt av å feks ryddet opp noen legoklosser, tegnet en grønn strek eller spiser maten sin.

Jeg elsker å være avleggs 🥰

• Liker 3
Skrevet
Turtellure12 skrev (15 minutter siden):

Som jeg skrev i første innlegg så blir skryt mindre og mindre etterhvert som de vokser til. Eldstemann, 8 år, får ikke skryt. Han spiser maten som blir servert. Han har kommet til det punktet hvor han vet at mat er et behov. Mellomste får også mindre skryt nå bare for å spise, men fortsatt noe for å prøve nye ting. Hittil virker det som om det fungerer bra for mine barn. Kan være annerledes for andre.

Ja da er vi uenige

Skrevet

Sluttet med ros for spising for lenge siden. 

Anonymkode: 7814f...1ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...