Gå til innhold

50/50- uke eller 14 dager hos hver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best for barna? 

Får inntrykk av at en uke hos hver fører til mye oppbrudd. Barnet bruker liksom en dag eller to på å "lande" når hun kommer. Bruker også kvelden før bytte på å forberede seg. 

Ønsker å høre om erfaringer og tanker rundt fjorten dager vs en uke. 

Anonymkode: c0a7f...9cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på alder på barna, avstanden mellom bostedene, og da skole, venner, og fritidsaktiviteter. 

Er de store nok til å forstå, snakk med dem, og prøv gjerne begge deler i en periode. Hørt en del tenåringer liker bedre 2 uker av gangen, mens yngre synes det blir lang tid uten mor eller far.

• Liker 1
Skrevet

Alder på barna har mye å si her. Mine er 4 og 8, og hadde aldri valgt 14 dager hos hver. Det er alt for lenge uten den andre forelderen, spesielt for fireåringen min hadde det vært det. Mine trives helt klart best med at det ikke går for lang tid mellom når de ser hver av oss. Så må man finne ut hva som fungerer for dine unger, for barn er forskjellige. Jo større de er, jo større medbestemmelse kan de få ha. Min eldste for eksempel noen ekstra dager med pappa, mens yngste vil hjem til meg da. Noen ganger bytter vi også, så begge barna kan få litt alenetid med hver av oss. 

Anonymkode: 101a1...706

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt 14 dager fra 7 års alder da barnet ble altfor sliten av å bytte ofte. Nå har vi 3 uker hos hver, det har vi hatt fra 12 års alder. 

Anonymkode: ed6aa...770

• Nyttig 1
Skrevet

Barnet er 10. Det er kort gangavstand mellom hjemmene (under 5 min). 

Merker godt at det tar noen dager å lande, og at barnet liksom aldri får helt ro. 

Skrevet

Det er svært vanskelig å snakke med barnet om dette. 

Vi (far og stemor) har spurt barnet om forskjellige ting oppigjennom. Alt fra dette med lengden på samvær til ønsker du én bursdagsfeiring med alle eller to separate. Alle svar vi får starter med "det passer sikkert best for mamma at vi..." 

Jeg (stemor) bestemmer selvsagt ingenting. Ønsker å høre erfaringer og så vise far tråden. Han har i det siste pratet mye om at han synes barnet virker stresset av hyppige bytter. Han har også spurt barnet. Barnets svar var at passer sikkert best for mamma å fortsette å ha samme "barneturnus" som sin beste venninne. 

Vi ønsker selvsagt å høre barnets ønsker. 

(nå blir jeg sikkert halshugget for å spør om noe som har med barn å gjøre siden jeg er stemor. Ønsker erfaringer å vise far, og å ha noen refleksjoner for å kunne møte barnet på en god måte) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er best for barna? 

Får inntrykk av at en uke hos hver fører til mye oppbrudd. Barnet bruker liksom en dag eller to på å "lande" når hun kommer. Bruker også kvelden før bytte på å forberede seg. 

Ønsker å høre om erfaringer og tanker rundt fjorten dager vs en uke. 

vi har det for våre på 15,10 og snart 3 år. Men jeg tenker det er lettere hvis man bor nære :) vi bor 10 min fra hverandre og vi samarbeider godt, så hvis barna ønsker og ligge over hos meg eller far den perioden de er hos meg eller far er det ingen stress.

Anonymkode: 8ef43...278

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...