Gå til innhold

Praktiske ting med barna ved skilsmisse og 50/50 ordning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med klær? Pakker bag og pendler hver søndag?

Hva med aktiviteter og ting som skjer på skolen? Ordner den foreldren som har barna den uka alt? Typ skidag, doruller og syltetøyglass  til kunst og håndverk, lussekatter etc? Og den uka man ikke har barna gjør man ingenting?

Hva med bursdager? Hvis bursdagen til «Per» faller på hans uke, ordner han barnebursdag da?

Hva med det økonomiske? Har dere en felles konto til barnas utgifter, sko, klær etc?

Tusen spørsmål og lett forvirret akkurat nå.

Anonymkode: 9c468...d64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommunikasjon, og raushet. 

Men ja, den som har uka har hovedansvaret. Det er en fordel å ha dobbelt av mye, men ikke dyre ting. Bruk av kalendere og lister med oppgaver og ansvar. 

Trekker bare litt kortet om hverandre. Men det forutsetter jo at begge er oppegående, tar ansvar, og ikke gidder å telle på krona her. 

Anonymkode: f29b4...7ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med aktiviteter og ting som skjer på skolen? Ordner den foreldren som har barna den uka alt? Typ skidag, doruller og syltetøyglass  til kunst og håndverk, lussekatter etc? Og den uka man ikke har barna gjør man ingenting?

Hva med bursdager? Hvis bursdagen til «Per» faller på hans uke, ordner han barnebursdag da?

Hva med det økonomiske? Har dere en felles konto til barnas utgifter, sko, klær etc?

Vi har byttedag fredag, men er fleksible (noen ganger får en av barna bli litt lengre og ha alenetid) Skoleaktiviteter fikser den som har barna men vi kan spørre om hjelp. 

fritidsaktiviteter; den som ikke har unger kjører til aktiviteter.

bursdager feirer vi sammen uansett.

felleskonto til kjente utgifter (SFO, bhg, idrett) og et vippsoppgjør der vi fører inn løpende utgifter som klær osv.

Anonymkode: f928f...7de

Skrevet

Anbefaler å bytte på en ukedag, så barna bare går fra skolen til neste hus. Kjedelig for barna å aldri ha en helg uten oppbrudd. 

Anonymkode: 1b9d4...bcc

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøper hver våre klær. Prøver å sende de tilbake i klærne de kom med. Vi hadde et problem i starten hvor jeg sendte de med skikkelige klær og fikk de tilbake i utslitte klær jeg ikke kunne sende de i barnehagen med. Vi har bytte midt i uka hvor han leverer de onsdag morgen og jeg henter de onsdag ettermiddag.

Vi spleiser på yttertøy og regntøy og dresser de skal ha hengende i barnehagen som jeg velger ut. Han vippser halve. Spleiser på kontingent og utgifter for fritidsaktiviteter de er på. Har ikke utgiftskonto. Ungene har heller ikke kontoer med penger (bursdagspenger o.l.) felles begge steder pga at jeg ikke stoler på han.

Vi feirer dagen til barnet der de er. Har familieselskap hver for oss. De har bonusfamilier også nå, og det hadde blitt trangt eller dyrt om alle skulle være med. Når vi inviterer barnehagebarna i selskap, så spleiser vi og arrangerer og baker sammen.

Prøver å fordele dugnader noenlunde rettferdig. Når de begynner å skal selge ting, så vil de gjøre det begge steder. Vi selger litt ene plassen, og så får han bort resten når han skal ha barnet.

Anonymkode: 499fd...d31

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

jeg har klær til dem og far har klær til dem :) vi har de jo 50/50, så blir tungvint og sende klærne frem og tilbake.

vi bor 10 min fra hverandre så er ingen stress for aktiviteter og ting som skjer på skole, og den foreldren som har barna sender selvsagt med ting de trenger på skolen/ og ting de skal lage.

bursdag er det samme.

vi deler barnetrygden og ingen betaler bidrag. vi kjøper det barna trenger hos hver foreldre.

Vi har vert skilt i 10 år nå siden barna var 1 og 4 år og vi har hatt 50/50 hele tiden og vi samarbeider veldig godt, og barna kan gå til den andre hvis de trenger eller vil snakke med den andre foreldren

Anonymkode: af842...372

Skrevet

1. Barnet (12) har selv ansvar for å pakke bag før overlevering. Det er dyrt med dobbelt opp av alle vinterklær etc, så det dropper vi. Barnet har noe tøy som ligger fast i skapene her, men må sørge for å pakke med seg andre ting. H*n har en sjekkliste som hjelper for å huske alt. Barnet tar nå bussen selv til den andre forelderen, fordi ting er hektisk og vi har små barn i begge hus. 

2. Den som har ansvaret den uka ordner det som trengs ift. skole og fritidsaktiviteter. 

3. Slutt på barnebursdager siden barnet er 12, men h*n får invitere noen venner hjem på pizza der h*n bor den aktuelle uka. Vi har ellers hver vår familiebursdag, etter at vi begge fikk ny partner og familie. Om barnet har bursdag i min uke, har vi kake og brus her på selve dagen og så får barnet som regel en tilsvarende markering neste uke hos far. 

4. Den som har ansvaret den uka betaler barnets hverdagslige utgifter, mens regningen for store ting splittes i 2. En legger ut, og sender krav på vipps. 

Anonymkode: 503dc...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...