Gå til innhold

Hvordan ble du kvitt flyskrekken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt flyskrekk i nærmere 20 år. Har flydd regelmessig alle disse årene da jeg og mannen bor i en annen by enn familiene våre og vi er i tillegg glad i å reise, men hver gang blir mye av gleden med reisen overskygget av flyreisen. Jeg gruer meg i forkant, har det ofte helt grusomt under reisen og jeg er helt utslitt etter turen. Korte helgeturer har jeg sluttet med for lengst. Noen ganger tar vi tog i stedet, men det er snakk om en reise på 20 timer i stedet for 1,5 time og det er ofte mye dyrere å reise med tog. 

For 7 år siden gikk jeg på flyskrekkurs i regi av Widerøe. Fikk litt ut av det, men fikk også nye bekymringer da vi gikk gjennom ting som kan gå galt og jeg ble obs på flere ting å være redd for. 

Det jeg er redd for er rett og slett å dø. Jeg vet det er tullete og at det egentlig ikke er farlig, men når jeg sitter ombord mister jeg all logisk tenkning og sunn fornuft. Det knyter seg i magen og jeg får en fysisk reaksjon.

Tidligere har jeg løst det med å drikke meg full, men nå har jeg fått barn og ønsker ikke å måtte ty til alkohol for å takle flyturen.

Noen som har klart å bli kvitt flyskrekk og vil dele hvordan de gjorde det?

Feks en god psykolog med kompetanse på det i Oslo-området? 

Jeg vet at det er farligere å kjøre bil så det trenger jeg ikke å bli fortalt 😉

Anonymkode: 99488...288

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som hjelper vil jo være ulikt for ulike personer. Vi er individer, også i møte med våre psykologiske irrganger.

Men hva med å spørre deg selv hva du er redd for? Du sier at du er «redd for å dø». Men du er ikke redd for å dø av at en semitrailer smeller i bilen din på glatta. Noe du anerkjenner - rent logisk - at er en vesentlig mer sannsynlig måte å dø på. Du er heller ikke redd for å dø av kreft, som igjen er vesentlig mer sannsynlig. Du er altså ikke redd for å dø. Du er muligens redd for å dø, i et fly. Eller for noe helt annet.

Så sett deg ned i en stol med en kopp te (eller et glass vin) og still deg selv spørsmålet hva det er ved fly, spesifikt, som gjør deg redd. Og hva er du, rent faktisk og spesifikt, redd for at skal skje om bord i flyet som ikke skjer i bilen eller på toget.

Ikke ta snarveier - tenk ordentlig gjennom det og finn årsaken, ikke bare en antagelse om «slik må det være».

Folk er nemlig redd for å fly av ganske vidt ulike årsaker. De fleste blir redde fordi de har null kontroll. Altså fordi de om det skjer noe ikke kan gjøre en ting for å forhindre den visse død. Men det kan du ikke på et tog eller i en bil heller. Så hvordan kan man overføre tryggheten man føler i passasjersetet på sin lexus en vinterdag til passasjersetet på et fly? 

Dette er spørsmål til ettertanke. Og det å tenke på noe man har satt lappen «farlig» på er av den største hjelp. Fordi det å tenke på noe - jevnlig og i hverdagen - trener hjernen til å putte lappen «hverdagslig» og dermed «trygt» på tingen. Funker i krigssoner, så det vil funke med fly. Tenk på å fly, gjerne en gang i uka. Tenk på å ta fly. Å legge bagasjen i hylla. Tenk på folk som flyr nå, som suser retning new York og London.

Anerkjenn at du faktisk kan være redd bare fordi du over 20 år har forsterket egen redsel heller enn å dempe den. Det - å dempe den - er noe en psykolog kan gi deg verktøy til. Men du kan også bare lese en bok om psykologi og gå i gang.

Anonymkode: 1003e...229

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt flyskrekk i nærmere 20 år. 

For 7 år siden gikk jeg på flyskrekkurs i regi av Widerøe. Fikk litt ut av det, men fikk også nye bekymringer da vi gikk gjennom ting som kan gå galt og jeg ble obs på flere ting å være redd for. 

Har hatt flyskrekk i minst 10 år. 
Turbulens er mitt aber.

Interessant at du ikke ble bedre av Widerøe kurSet, for det ble ikke jeg heller! Ble ikke beroliget av svarene på alt jeg lurte på, og fikk også andre ting å tenke på etter det kurset.

Ingenting hjelper meg, ikke Sobril, alkohol, fly mer osv. jeg får ikke sove og jeg slapper ikke av. Konstant i fluktmodus mens vi er i luften.

Men jeg flyr når jeg skal på ferie.

Anonymkode: 7c588...3b1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt flyreddkurs, og det fungerte for meg. Det jeg var på var ikke Widerøe sitt, for jeg følte deres kurs var litt for heavy og ikke det jeg hadde behov for. På det jeg var på handlet det veldig mye om tanketeknikker og hvordan styre skrekken sin. Etter det kurset sa jeg alltid i fra til personalet om bord, og fortalte hvilket kurs jeg hadde vært på, og etter noen flyturer glemte jeg faktisk å være redd. Hun som holdt kurset tilbød også oppfølging i etterkant, og det syns jeg var fint.

Anonymkode: e4991...667

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri likt å fly men prøver å tenke på andre ting.

Har vært i en situasjon der begge motorene tok fyr under avgang og det var som å være med i en film. Det var hyling og fullt kaos på flyet men vi kom oss helskinnet tilbake på flyplassen, da visste jeg at jeg bare måtte komme meg på det neste flyet som ble satt opp for hvis ikke så hadde det nok blitt den siste flyturen min. 

Anonymkode: c0cd6...56d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 13.13):

Har hatt flyskrekk i minst 10 år. 
Turbulens er mitt aber.

Interessant at du ikke ble bedre av Widerøe kurSet, for det ble ikke jeg heller! Ble ikke beroliget av svarene på alt jeg lurte på, og fikk også andre ting å tenke på etter det kurset.

Ingenting hjelper meg, ikke Sobril, alkohol, fly mer osv. jeg får ikke sove og jeg slapper ikke av. Konstant i fluktmodus mens vi er i luften.

Men jeg flyr når jeg skal på ferie.

Anonymkode: 7c588...3b1

Pga. flyskrekk hater jeg ferie. Fra det øyeblikket når jeg har bestilt ferie begynner jeg å grue meg. På ferie får jeg ikke slappe av, eneste som jeg tenker er å ta fly tilbake. Jeg er  mest redd at jeg får så mye angst at jeg ikke klarer å komme på fly for å komme hjem.😭

Anonymkode: 99d47...99e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kreft jeg. Da angret jeg på at jeg ikke hadde flydd mer og opplevd mer. At jeg hadde brukt tid av livet på å være redd for å fly og unngått å reise.

Nå som jeg er frisk, er setter jeg meg med glede på et fly, for vet at kontroll har vi ikke uansett.

Anonymkode: e3093...77c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Reise oftere, og prøve å tenke positivt

AnonymBruker
Skrevet

Synes du kan skjerpe deg og tenke mer realistisk. 

Anonymkode: 00183...503

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en annen type angst som var helt lammende. 

Samtidig fløy jeg en titals ganger i året. Bruker pulsklokke, den var helt stabil under hele flyturen, ofte sovnet jeg også.

Jeg klarte på et tidspunkt å si at jeg misunnet de som hadde angst mot å fly, for det var jo bare å sitte der, så enkelt.  

I samme øyeblikk innså jeg hvor idiotisk det hele var, at alt satt i hodet. Med et slikt perspektiv var det lett å bare riste alt av seg. 

Anonymkode: 39aab...d05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...