Djerv2020 Skrevet 29. desember 2022 #21 Del Skrevet 29. desember 2022 ops2 skrev (31 minutter siden): Jeg tenkte også at alt var hennes feil, til jeg så bildene av hvordan den var festet til bakken. En bitteliten pinne i en sementkloss. Tørkestativet mitt har bedre bakkefeste. Tatt i betraktning av hvor høy søylen var, så er ikke det god nok forankring. Vanja brakk ryggen i hengekøyeulykke da statue veltet over henne – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Andre bilder i linken også. Det er ikke en pinne, det er en skrue. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 29. desember 2022 #22 Del Skrevet 29. desember 2022 (Det fæle blå spetakkelet som står ved Vigelandsmuseet kan man heller henge opp både hengekøye og å klatre i Peanut synes ikke det er kunst >_< Tatt fra Google Earth: ) 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 29. desember 2022 #23 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) 39 minutter siden, Djerv2020 said: Det er ikke en pinne, det er en skrue. Stålpinne/skrue, samme sak, det er diameteren eller kjernediameter innenfor gjengene som betyr noe. Her er det alt for svakt pga kun 1 punkt i midten. Burde vært 4 bolter, 1 i hvert hjørne. Hengekøye-jenta kan få en smekk, men festet av denne skulpturen står til stryk, selv om man forventer at folk ikke skal klatre i den. De som godkjenner oppsetting av kunst i offentlig rom bør ha rutiner for å sørge for sikring og sikker montering, men kvalifikasjonene står kanskje i stil med vurdering av kunst (tenker ikke på denne). Endret 29. desember 2022 av slask 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avsbdnf Skrevet 29. desember 2022 #24 Del Skrevet 29. desember 2022 ops2 skrev (1 time siden): Jeg tenkte også at alt var hennes feil, til jeg så bildene av hvordan den var festet til bakken. En bitteliten pinne i en sementkloss. Tørkestativet mitt har bedre bakkefeste. Tatt i betraktning av hvor høy søylen var, så er ikke det god nok forankring. Vanja brakk ryggen i hengekøyeulykke da statue veltet over henne – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Andre bilder i linken også. Hvordan skal man bedre feste enn en stål-bolt i et betong-fundament? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 29. desember 2022 #25 Del Skrevet 29. desember 2022 avsbdnf skrev (1 minutt siden): Hvordan skal man bedre feste enn en stål-bolt i et betong-fundament? Fire bolter kanskje? Jeg har selv fått en gravstøtte over meg, av den høye sorten som ble brukt av rikfolk på tidlig 1900 tallet. Jeg var ett barn og ble liggende i klem, min mor klarte ikke løfte den. Det var en bolt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 29. desember 2022 #26 Del Skrevet 29. desember 2022 Man ser på bildene at den ikke var godt nok sikret. Den ene lille bolten der etter så lang tid kommer ikke til å holde, og det gjorde den heller ikke. Den burde, som andre sier, være festet ordentlig med fire bolter. Og det er ikke Vanjas feil at den ikke er godt nok sikret for det offentlige rom. Det er faktisk kommunen som skal passe på at ting står trygt, selv etter x antall år. Når det er sagt, syntes jeg det er sykt ufint at kunst brukes for at folk skal leke rundt med disse hengekøyene. Tegner til en form for respektløshet ovenfor det arbeidet kunstneren har gjort eller hva stykket representerer. Jeg hadde ikke nærmet meg minnesmerket for jødene (stolene) i Oslo f. eks. med en hengekøye uansett hvor godt sveisa de er i bakken. Men det betyr ikke at det er Vanjas egen skyld at hun er skadet. Den var rett og slett ikke godt nok sikret. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 29. desember 2022 #27 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) 16 minutter siden, avsbdnf said: Hvordan skal man bedre feste enn en stål-bolt i et betong-fundament? Spørsmålet ditt er godt når det kommer fra en ukvalifisert, men det viser også at du er helt ukvalifisert til å vurdere den slags. En tung skulptur er uansvarlig montert med denne ene piggen som "støtte". Ble først litt usikker på, pga bildet, om betongfirkanten var brukket, og gjengebolten var armeringa, men det ser ut som det er montert sammen. 1 bolt kunne blitt vurdert om den var langt tykkere, men det smarteste er å bruke 4 som nevnt, for da trengs ikke abnorme dimensjoner. Som ikke faglært kan et enkelt eksperiment gjøres hjemme. Stå på ett bein og be noen dytte deg forsiktig overende. Stå så i bredbeint stilling og be noen dytte. 2 verdener. Endret 29. desember 2022 av slask 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 29. desember 2022 #28 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) vilkåret skrev (På 29.12.2022 den 11.29): Det skal lite til å sikre en statue som det slik at den tåler mye. At ei spinkel dame legger seg i en hengekøye er en ganske liten belastning og vitner om at statuen tålte alt for lite. 60kg høres kanskje mye ut, men det er ikke det for et byggverk som det om den er sikret ordentlig. At den ikke tålte 60kg en gang er hårreisende. Så kan vi jo legge til at en hengekøye har to opphengspunkter, så belastningen på søylen ikke var 60 kg men nærmere 30. (Med forbehold om overføring av krefter/vekt som jeg ikke har kunnskapen til å regne ut.) avsbdnf skrev (På 29.12.2022 den 12.47): Hvordan skal man bedre feste enn en stål-bolt i et betong-fundament? Flere stålbolter, og lengre stålbolter. Det holder ikke å si at det burde holde med en stålbolt, når bolten er på lengde med en røslig langfinger (passende nok). Endret 2. januar 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hannah80 Skrevet 29. desember 2022 Populært innlegg #29 Del Skrevet 29. desember 2022 Syns disse søksmålene kommer som perler på en snor nå. Stupeulykken, og han som skadet seg på en bjelke i Leos lekeland, og nå DETTE. Han som saksøkte Leos lekeland fikk ikke erstatning da. Et slikt samfunn ønsker jeg ikke å ha, et samfunn der vi ikke skal ta ansvar for egne (dumme) handlinger. 42 1 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 29. desember 2022 #30 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) 32 minutter siden, Bladlusa said: Så kan vi jo legge til at en hengekøye har to opphengspunkter, så belastningen på søylen ikke var 60 kg men nærmere 30. (Med forbehold om overføring av krefter/vekt som jeg ikke har kunnskapen til å regne ut.) Bra du skriver "med forbehold". De sideveis kreftene avhenger av hvor stramt hengekøya blir opphengt, men når folk går på line bruker de solide trestammer som forankring, ikke uten grunn. Det er snakk om mye større krefter og attpåtil sideveis. Selv et voksent menneske kunne nok fint klatret i skulpturen om det lot seg gjøre, men sideveis krefter er en helt annen dimensjon. Endret 29. desember 2022 av slask 22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 29. desember 2022 #31 Del Skrevet 29. desember 2022 slask skrev (3 minutter siden): Bra du skriver "med forbehold". De sideveis kreftene avhenger av hvor stramt hengekøya blir opphengt, men når folk går på line bruker de solide trestammer som forankring, ikke uten grunn. Det er snakk om mye større krefter og attpåtil sideveis. Selv et voksent menneske kunne nok fint klatret i skulpturen om det lot seg gjøre, men sideveis krefter er en helt annen dimensjon. Ja, men blir de sideveis kreftene på søylen større enn halvparten av totalvekten når vi har to opphengspunkter? Vi snakker jo ikke om en line som strammes opp her, men en hengekøye som henger fritt med en vekt på midten. (Jeg spør fordi jeg ikke vet. Det var veldig lite fysikkundervisning på handel og kontor.) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 29. desember 2022 #32 Del Skrevet 29. desember 2022 Anonobilis skrev (4 timer siden): Da er vi i gang igjen med nok et søksmål mot Oslo kommune fra folk som ikke skal ta ansvar for egne handlinger. Kvinnelig variant av han stuperen i Bjørvika. https://www.nrk.no/norge/vanja-brakk-ryggen-i-hengekoyeulykke-da-statue-veltet-over-henne-1.16234811 Disse statuene må sikres mot rare menneskelige påfunn. Mennesker kan gjøre mye rart, og det finnes mennesker som ikke tenker klart, eller som ikke vet hva de gjør. Selv om denne damen er generellt oppegående, så må man jo sikre statuer i tilfelle unger eller galne voksne klatrer på dem. Samtidig er det vel like risky å henge opp en hengekøye hjemme, eller på hytta eller i skauen for den saks skyld. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 29. desember 2022 #33 Del Skrevet 29. desember 2022 Just now, Bladlusa said: Ja, men blir de sideveis kreftene på søylen større enn halvparten av totalvekten når vi har to opphengspunkter? Vi snakker jo ikke om en line som strammes opp her, men en hengekøye som henger fritt med en vekt på midten. (Jeg spør fordi jeg ikke vet. Det var veldig lite fysikkundervisning på handel og kontor.) Ja, fordi de ikke henger rett ned. Hengehøye er jo en ganske horisontal opphengning og gir sterke krefter sideveis. Og pga kraft x arm så blir effekten formidabel jo høyere opp på skulpturen festet er. Nå er ikke skulpturen så veldig høy, ser ut for meg til å være maks 2-2,5 meter totalt, men kan vi anta at jenta rakk opp til der bronsefiguren starter? Det er et kjent triks ved f.eks. felling av trær, at man først spenner opp wire eller tau oppe i treet og ned godt unna treet, mens man gir ekstra kraft ved å feste et tau midt på det andre for å dra sideveis, da man oppnår mye mer styrke. Her er en fin illustrasjon: 13 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinder Skrevet 29. desember 2022 #34 Del Skrevet 29. desember 2022 Så nå må Oslo kommune sette opp skilt på alle skulpturer og statuer om at man ikke kan feste hengekøya si på dem, eller? Hva er det med folk, og manglende evne til å ta ansvar for egne handlinger? Ja, jeg skjønner at det er bittert og vanskelig å bli lam, men man må like fult ta ansvar for egne idiotiske handlinger. Jeg kunne sikkert gjort noe lignede idiotisk selv altså, men da hadde jeg også måtte tatt ansvaret selv også. Det har vel aldri vært meningen å feste hengekøye til skulpturer og statuer. Om noe er det hærverk! Nå begynner vi virkelig å få amerikanske tilstander her. 31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 29. desember 2022 #35 Del Skrevet 29. desember 2022 I følge min far ( siv ing i bygg) kan kreftene som statuen blir utsatt for være ganske stor, det avhenger hvor høyt hun plasserer tauet, men om hun plasserer det helt på toppen får man et brekk stang prinsipp. Om hun som legger seg i køya gynger eller kaster seg opp i. Vinklingen til Nrk er som vanlig helt bak mål, de intervjuer en kunstner som sier alle hans statuer festes nøye. 29 1 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 29. desember 2022 #36 Del Skrevet 29. desember 2022 Hannah80 skrev (37 minutter siden): Syns disse søksmålene kommer som perler på en snor nå. Stupeulykken, og han som skadet seg på en bjelke i Leos lekeland, og nå DETTE. Han som saksøkte Leos lekeland fikk ikke erstatning da. Et slikt samfunn ønsker jeg ikke å ha, et samfunn der vi ikke skal ta ansvar for egne (dumme) handlinger. Enig. Håper Oslo Kommune anmelder henne for grovt hærverk. Denne saken er mye verre enn både han med stupet og han i Leos Lekeland, for denne kvinnen bedrev faktisk respektløst hærverk. Kanskje jeg skal gå og knuse vinduet til naboen og prøve å krabbe inn i huset hans gjennom det knuste vinduet og så anmelde ham etterpå hvis jeg skjærer meg på glassskårene? 27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinder Skrevet 29. desember 2022 #37 Del Skrevet 29. desember 2022 ops2 skrev (2 timer siden): Jeg tenkte også at alt var hennes feil, til jeg så bildene av hvordan den var festet til bakken. En bitteliten pinne i en sementkloss. Tørkestativet mitt har bedre bakkefeste. Tatt i betraktning av hvor høy søylen var, så er ikke det god nok forankring. Vanja brakk ryggen i hengekøyeulykke da statue veltet over henne – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Andre bilder i linken også. Det der ser ut som en bolt, ikke en pinne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelia Skrevet 29. desember 2022 #38 Del Skrevet 29. desember 2022 Har all medfølelse med den stakkars damen som har havnet i denne situasjonen. Men: Dette er hærverk, intet mindre. Hadde statuen veltet fordi en fireåring dyttet den kan jeg se at kommunen burde ta ansvar, men dette blir for dumt. At en voksen person henger opp en hengekøye en plass der det er åpenlyst at det ikke skal henges opp hengekøyer, kan ikke kommunen lastes for. Den riktige reaksjonen ville vært bot for hærverk, men gitt den konsekvensen hendelsen medførte for damen synes jeg det riktigste er å droppe boten. Alle disse søksmålene og forsøk på søksmål er noe tull. Akkurat som man ville holdt et øye med barna i et badevann i skogen, burde man passe barna når de ferdes ute ellers. Hvis man ikke fotfølger de er det en risiko for at de kan forulykke, men slik er verden generelt. Det er ikke kommunen eller staten sin feil. Og før eller siden må man la barna ferdes ut i verden med de konsekvenser det kan medføre. Selv når barna blir ungdom, unge voksne og voksne, vil ferdsel ute i samfunnet medføre en fare. Men det er risikoen ved å leve livet. Gjør man dumme ting kan det få dumme konsekvenser, men det er ens egen feil, enten man liker det eller ikke. 24 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 29. desember 2022 #39 Del Skrevet 29. desember 2022 vilkåret skrev (3 timer siden): En så høy og tung statue burde absolutt være godt sikret. Om den falt over et barn så kunne det ha blitt skikkelig ille Så kan man mene at det er teit å bruke kunsten til hengekøye og sånn, men det endrer ikke på spørsmålet om statuen burde være sikret bedre eller ikke. Det er en grunn til at man setter opp gjerde foran høye kanter. Barn er barn, og det skal ikke mye til før de får ideer de utfører før noen merker det og rekker stanse de. Man ser bort i 30 sekunder og barnet dytter eller henger i en statue. Det er ingen grunn til å ikke sikre statuene ordentlig, selv om man ikke skal klatre i de. Det er bare en enkel måte å redusere skader og uhell som koster relativt lite å gjøre når man setter opp en statue En kan jo ikke sette opp gjerde på alle steder der folk kan falle utfor eller klatre opp på. 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 29. desember 2022 #40 Del Skrevet 29. desember 2022 Hannah80 skrev (53 minutter siden): Syns disse søksmålene kommer som perler på en snor nå. Stupeulykken, og han som skadet seg på en bjelke i Leos lekeland, og nå DETTE. Han som saksøkte Leos lekeland fikk ikke erstatning da. Et slikt samfunn ønsker jeg ikke å ha, et samfunn der vi ikke skal ta ansvar for egne (dumme) handlinger. Jeg er så enig. Det er deprimerende å se. Det er idiotisk dumt å bruke en kunstinstallasjon som hengekøyestativ. Voksne mennesker som ikke klarer å ta ansvar for konsekvensene av sine egne dumme valg er det blitt for mange av. Håper kommunen anmelder henne for hærverk. 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå