Gå til innhold

Brakk ryggen etter å ha hengt opp hengekøye i statue

Gjest Anonobilis

Anbefalte innlegg

MorTil2 skrev (8 timer siden):

Hvor har du det fra at de er presset til å gjenoppta saken? Vi må ha tiltro til at politiet er såpass objektive at de ser på hver sak for seg, og fremkommer det noe nytt som tilsier at en sak bør sees på på nytt, så gjenåpnes den. Det betyr ikke at det som blir fremlagt nødvendigvis betyr at de endrer innstilling til slutt. Men hvor er rettssikkerheten om nye momenter ikke følges opp? Og for kommunens del er det en fordel om de frikjennes. Det vil kunne vektlegges i andre lignende saker.

Men det står jo i artikkelen:

"Vanja politianmeldte saken, men den ble henlagt allerede 28. august.
Ved hjelp av advokat klaget hun på henleggelsen. Nå har statsadvokaten omgjort henleggelsen."

Altså har advokaten klart å mase seg til gjenopptakelse. Kanskje med litt hinting om negativ publisitet? Det er vel neppe på grunn av nye opplysninger i saken, hva skulle det vært? Noen som hvisket dem i øret om ufagmessig utført arbeid? I en sak knapt noen hadde hørt om før denne artikkelen kom ut?

Det eneste som gjør meg litt optimistisk er at mediedekningen som de involverte formodentlig antok ville frambringe sympati, oppnådde det motsatte. Om politiet har fulgt saken på sosiale medier og lignende, innser de nok at det ikke vil være noe stort omdømmetap om de henlegger en gang til.

For med mindre det viser seg at noen faktisk har gjort grove feil, slik ar søylen også kunne veltet ved langt mindre belastninger (noe som virker usannsynlig med tanke på den belastningen den faktisk ble utsatt for), håper jeg virkelig ikke at hun vinner fram med saken, på grunn av den presedensen det setter. Det vil da medføre astronomiske utgifter til sikring av alt mellom himmel og jord, og/eller et detaljstyrende lovverk for hvordan man skal bevege seg i det offentlige rom, der det meste blir forbudt og all bruk av sunn fornuft bannlyses.

Da jeg gikk gjennom artikkelen en gang til fant jeg forøvrig svar på hvilket lovbrudd som er begått: De vet ikke om det i det hele tatt er et. De etterforsker for å finne ut om det er lovbrudd. Litt sånn nåla i høystakken altså. Virker ikke som den mest fornuftige bruken av ressurser, spør du meg. Igjen, hun kunne jo like gjerne gått til sivilt søksmål siden det ikke er noen åpenbar forbrytelse med i bildet. Så ville jo også hennes bevisbyrde vært lavere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda en tulling skrev (18 timer siden):

Det eneste som gjør meg litt optimistisk er at mediedekningen som de involverte formodentlig antok ville frambringe sympati, oppnådde det motsatte. Om politiet har fulgt saken på sosiale medier og lignende, innser de nok at det ikke vil være noe stort omdømmetap om de henlegger en gang til.

På generell basis håper jeg ikke politiet tar sine avgjørelser utifra dekningen på sosiale medier. Det kan jo betegnes som et pressmiddel det og? 

Men, jeg tenker at stillheten omkring saken tilsier at  kvinnen og hennes allierte ikke har så mye mer å fare med enn det som sto den artikkelen. Og om jeg ikke tar helt feil, så er kun NRK som har laget en egen sak av det? Kan tenkes andre mediehus aner at dette ikke er en "vinner sak". 

Det er ikke uvanlig at politiet etterforsker om det har skjedd et lovbrudd. Er det usikkerhet om det har skjedd noe strafferettslig, må nødvendigvis saken undersøkes før det taes ut tiltale. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (På 11.1.2023 den 20.17):

På generell basis håper jeg ikke politiet tar sine avgjørelser utifra dekningen på sosiale medier. Det kan jo betegnes som et pressmiddel det og? 

Men, jeg tenker at stillheten omkring saken tilsier at  kvinnen og hennes allierte ikke har så mye mer å fare med enn det som sto den artikkelen. Og om jeg ikke tar helt feil, så er kun NRK som har laget en egen sak av det? Kan tenkes andre mediehus aner at dette ikke er en "vinner sak". 

Det er ikke uvanlig at politiet etterforsker om det har skjedd et lovbrudd. Er det usikkerhet om det har skjedd noe strafferettslig, må nødvendigvis saken undersøkes før det taes ut tiltale. 

Jeg er litt usikker på hva du mener med «vinner sak».

Om denne damen når frem med saken sin, er nok ganske underordnet for de fleste mediehus. Spesielt for de kommersielle. Dette kunne nok ha vært en god nyhetssak for flere, fordi den genererer masse klikk, deling og engasjement. Og det gjelder uavhengig av om hun får erstatning eller ikke.

Når det er sagt, tror jeg ikke at motivasjonen til NRK-redaksjonen var å skrive en sak som genererte masse klikk.

Det er noen aviser som har laget nyhetssaker om denne ulykken, og om at hun ønsker erstatning. Men jeg har kun sett at NRK har fått uttalelser og sitater, og de har sannsynligvis mer informasjon enn de andre mediehusene. Det er naturlig at debatten sentreres rundt den store NRK-saken, fordi det er der kvinnen selv uttaler seg.

Det har ikke har blitt skrevet noe særlig om saken etter det store intervjuet, men det kan for eksempel skyldes at det ikke har skjedd noe mer i saken (henleggelse / tiltale). Vil også tro at kvinnen og familien hennes fikk en helt annen respons på mediadekningen enn de hadde forventet. Da er det naturlig at man ikke ønsker å eksponere seg enda mer.

Håper at vi får vite hvordan det går med saken, jeg synes at den er interessant. Er ikke i tvil om at det er mange kommunale oppgaver som skjøttes dårlig, på grunn av økonomi eller manglende kompetanse. Men akkurat i denne saken blir jeg overrasket dersom kommunen blir dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Ble det søksmål i denne saken egt? Finner lite medieoppslag om saken i nyere tid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojoen skrev (På 29.12.2022 den 11.08):

Selv om man ikke bør feste en hengekøye i en statue, tenker jeg at statuer som er tilgjengelige for publikum bør tåle at f. eks barn klatrer i dem uten å falle

Javel ? Da bør et maleri også tåle at barna henger i det da ? En statue er bygget for å stå der i ro og fred, og tåle vær og vind. Ikke at man skal bruke det til klatrestativ. Tenk deg en mast på 10 meter, når du så står i toppen og bikker den litt ut av lodd, det er enorme krefter i gang da, arm ganger tyngde blir enormt så snart den beveger seg litt uten for sitt balansepunkt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilkåret skrev (På 29.12.2022 den 11.29):

Det skal lite til å sikre en statue som det slik at den tåler mye. At ei spinkel dame legger seg i en hengekøye er en ganske liten belastning og vitner om at statuen tålte alt for lite. 60kg høres kanskje mye ut, men det er ikke det for et byggverk som det om den er sikret ordentlig. At den ikke tålte 60kg en gang er hårreisende.

Når du fester den litt høyt oppe på statuen og så ligger deg i en hengekøye, der du drar toppen av stangen bort fra tyngdepunktet på statuen sitt sentrum, da er det ikke 60 kilo lenger, det er vekt ganger arm og det kan nok politiet lett regne ut når de vet hvor hengekøyen var festet. Tipper du lett kan tredoble det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...