Miss-Grey Skrevet 2. januar 2023 #221 Del Skrevet 2. januar 2023 I Grosny skrev (3 timer siden): Denne saken har minst to sider. Den ene siden er at for mange ikke er i stand til å bedømme hva som er farlig og hva som er trygt. Den andre siden handler om hvor strenge krav som skal stilles til fundamentering av kunst og andre byggede strukturer. Det med dømmekraft. Her har foreldre ansvar for å lære opp sine barn. Slik opplæring foregår også i skoler og barnehager. Noen lærer aldri , og noen blir aldri voksne. Noen er barn, noen utviklingshemmede, blinde, døve etc. Jeg mener at begge sider av saken er relevante, og jeg vet at kommunene stiller krav til bygg og installasjoner. Denne skulpturen var vel litt gammel? og kanskje fra en tid da kommunen ikke var like bevisst? Jeg tror kommunen bør varsles ved mistanke om ting som kan falle, og at de da vil sjekke og eventuelt bearbeide svake ting. Erstatningssak er ikke langt fram i mine tanker, jeg håper mest på å begrense risiko, og det kan gjøres byggeteknisk eller med opplæring/ oppdragelse. Dette er kloke tanker, tror jeg. Når det gjelder det med at statuen er gammel, tenkte jeg bare å skyte inn at det ble gjort arbeid på fundamentet for et par år siden. Det har blitt nevnt tidligere i tråden, blant annet av Tiuren: Tiuren skrev (På 31.12.2022 den 15.02): I en tidligere post er det nevnt at det var en total ombygging av fundament i 2016 og ettersyn for ikke så lenge siden. Når det er sagt, tviler jeg ikke på at det står mange skulpturer som er dårlig sikret rundt omkring i Norge. Men i denne saken synes jeg ikke at det virker riktig at kommunen skal utbetale erstatning, fordi jeg tenker at det må regnes som uaktsomt å henge opp en hengekøye på denne måten. Og jeg kan ikke forstå at skulpturen var så dårlig sikret at det ville ha utgjort en risiko under normale forhold. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 2. januar 2023 #222 Del Skrevet 2. januar 2023 Synes at det er vondt å lese en del av det som har blitt skrevet på Reddit. Man kan være uenig i erstatningssøksmålet uten å sparke på noen som allerede ligger nede. Journalisten har sikkert advart henne mot å lese så mye på forum eller SoMe selv. Men man skal ikke se bort ifra at venner, familie eller kjæreste / samboer leser det som skrives på nett. De fleste av oss har gjort feilvurderinger, og er glad i folk som har gjort ting som ikke var 100% gjennomtenkt. Men de færreste opplever at det får så store konsekvenser som det gjorde i dette tilfellet. Det kan være tungt nok for de som er pårørende at fremmede på nett mener at ulykken var selvforskyldt. Regelrett hets gjør det mange ganger verre. Bare nevner det. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 3. januar 2023 #223 Del Skrevet 3. januar 2023 Miss-Grey skrev (3 timer siden): Synes at det er vondt å lese en del av det som har blitt skrevet på Reddit. Man kan være uenig i erstatningssøksmålet uten å sparke på noen som allerede ligger nede. Journalisten har sikkert advart henne mot å lese så mye på forum eller SoMe selv. Men man skal ikke se bort ifra at venner, familie eller kjæreste / samboer leser det som skrives på nett. De fleste av oss har gjort feilvurderinger, og er glad i folk som har gjort ting som ikke var 100% gjennomtenkt. Men de færreste opplever at det får så store konsekvenser som det gjorde i dette tilfellet. Det kan være tungt nok for de som er pårørende at fremmede på nett mener at ulykken var selvforskyldt. Regelrett hets gjør det mange ganger verre. Bare nevner det. Ulykken var selvforskyldt, men det betyr ikke at det ikke er trist at damen ble lam. Ja, det er trist at det gikk som det gjorde, men det er uansett helt feil å skylde på kommunen her når hun selv tok de valgene som ledet til ulykken. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 3. januar 2023 #224 Del Skrevet 3. januar 2023 Purple Basil skrev (Akkurat nå): Ulykken var selvforskyldt, men det betyr ikke at det ikke er trist at damen ble lam. Ja, det er trist at det gikk som det gjorde, men det er uansett helt feil å skylde på kommunen her når hun selv tok de valgene som ledet til ulykken. Helt enig. Ulykken er jo selvforskyldt. Blir som elefanten i rommet. Skal liksom ikke snakkes om. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 3. januar 2023 #225 Del Skrevet 3. januar 2023 Purple Basil skrev (3 minutter siden): Ulykken var selvforskyldt, men det betyr ikke at det ikke er trist at damen ble lam. Ja, det er trist at det gikk som det gjorde, men det er uansett helt feil å skylde på kommunen her når hun selv tok de valgene som ledet til ulykken. Hannah80 skrev (Akkurat nå): Helt enig. Ulykken er jo selvforskyldt. Blir som elefanten i rommet. Skal liksom ikke snakkes om. Det er jo poenget mitt - jeg skriver jo at jeg mener at hun har vært uaktsom, og at kommunen ikke kan klandres. Tidligere i tråden har jeg også skrevet at jeg synes at det er respektløst å bruke statuer på den måten, og det står jeg inne for. De fleste som skriver her, på SoMe og Reddit er enige i at hun utsatte seg selv for en risiko, og at kommunen ikke kan klandres. Det jeg reagerer på er saklig argumentasjon går over i hets, spekulasjoner og ufine personkarakteristikker. Det er hjerterått og helt unødvendig. Damen i denne saken har blitt hardt skadet, og har som mål å lære å gå igjen. Dersom dere leser tråden på Reddit, skjønner dere sikkert hva jeg mener. Forstår også hvorfor moderatorene fjernet enkelte innlegg fra denne tråden. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 3. januar 2023 #226 Del Skrevet 3. januar 2023 Hannah80 skrev (21 minutter siden): Helt enig. Ulykken er jo selvforskyldt. Blir som elefanten i rommet. Skal liksom ikke snakkes om. Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde klart å bli kvitt skyldfølelsen i en slik situasjon, og det ville lagt en veldig stor sten til byrden hvis noen sa at det var min feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 3. januar 2023 #227 Del Skrevet 3. januar 2023 Tvillingsjel skrev (26 minutter siden): Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde klart å bli kvitt skyldfølelsen i en slik situasjon, og det ville lagt en veldig stor sten til byrden hvis noen sa at det var min feil. Jeg syns det er fasinerende (ikke ironi) at vi mennesker er så forskjellige:) Jeg hadde ikke hatt skyldfølelse hvis det kun hadde gått ut over meg selv. Mye verre hvis noen andre var skyld i ulykken. Da hadde jeg nok blitt veldig bitter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 3. januar 2023 #228 Del Skrevet 3. januar 2023 12 hours ago, Miss-Grey said: Synes at det er vondt å lese en del av det som har blitt skrevet på Reddit. Man kan være uenig i erstatningssøksmålet uten å sparke på noen som allerede ligger nede. Journalisten har sikkert advart henne mot å lese så mye på forum eller SoMe selv. Men man skal ikke se bort ifra at venner, familie eller kjæreste / samboer leser det som skrives på nett. De fleste av oss har gjort feilvurderinger, og er glad i folk som har gjort ting som ikke var 100% gjennomtenkt. Men de færreste opplever at det får så store konsekvenser som det gjorde i dette tilfellet. Det kan være tungt nok for de som er pårørende at fremmede på nett mener at ulykken var selvforskyldt. Regelrett hets gjør det mange ganger verre. Bare nevner det. Du har helt rett, vi blir ofte utrolig hjerteløse når vi diskuterer på SoMe, det ikke bare sparkes men regelrett tråkkes på de som ligger nede. Jeg har helt klart gjort mine feilvurderinger, faktisk må det betraktes som et under at jeg har armer og bein i behold, så jeg håper ikke jeg har tråkket på denne kvinnen. Det jeg jeg savnet er refleksjonen over at "jeg" har ansvaret for at det gikk galt, om jeg kjører ut på motorsykkelen min må jeg gå i meg selv og ikke bare skylde på andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johnjohn Skrevet 3. januar 2023 #229 Del Skrevet 3. januar 2023 Tvillingsjel skrev (18 timer siden): Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde klart å bli kvitt skyldfølelsen i en slik situasjon, og det ville lagt en veldig stor sten til byrden hvis noen sa at det var min feil. Men sånn er jo livet. Av og til gjør man dumme ting som får store konsekvenser for seg selv og kanskje andre også. Det hjelper ihvertfall ikke å gå rundt å skylde på andre. Da er det mye bedre å ta ansvar for egne handlinger. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 4. januar 2023 #230 Del Skrevet 4. januar 2023 johnjohn skrev (8 timer siden): Men sånn er jo livet. Av og til gjør man dumme ting som får store konsekvenser for seg selv og kanskje andre også. Det hjelper ihvertfall ikke å gå rundt å skylde på andre. Da er det mye bedre å ta ansvar for egne handlinger. Hun er ung, nyutdannet og i begynnelsen av sin karriere. Jeg regner med at hennes økonomiske situasjon nå er ganske ille. Uten et personlige sikkerhetsnett, gode forsikringer og opparbeidet rettigheter, er det godt mulig at hun nå ser på det å legge skylden på kommunen som en mulighet for å sikre seg økonomisk. Ergo skylde på andre. Jeg er veldig spent på hva etterforskningen ender opp med. Slik saken fremstår i media, blir det virkelig ille for mange eiere av statuer og andre gjenstander folk kan finne på å bruke til det de ikke er tiltenkt til. Hvor går grensen mellom eget ansvar og andres ansvar for ens egne handlinger? Får hun rett i sin sammenligning, å ha en hengekøye hengende i flere timer med tilhørende belastning, med det å lene seg mot en statue er grensen nærmest ikke tilstede. Så jeg er enig med deg. Og det blir veldig dyrt for meg og deg, hvis kommuner landet over skal drive å sikre alle mulig tenkelige gjenstander mot alle mulige tenkelige handlinger folk kan finne på å utføre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 4. januar 2023 #231 Del Skrevet 4. januar 2023 Hannah80 skrev (På 3.1.2023 den 4.11): Jeg syns det er fasinerende (ikke ironi) at vi mennesker er så forskjellige:) Jeg hadde ikke hatt skyldfølelse hvis det kun hadde gått ut over meg selv. Mye verre hvis noen andre var skyld i ulykken. Da hadde jeg nok blitt veldig bitter. Samme her. Så mener jeg i tillegg at man må være forsiktig med å bruke ordet ''hets'' når det er snakk om folk som er uenige med noen. Å mene at hun selv er skyldig i det som skjedde og at hun er urimelig å klandre kommunen er ikke å hetse henne. Det er heller ikke hets å mene at hun burde vite bedre og at hun gjorde en feilvurdering. Å være kritisk til noen er ikke det samme som å hetse vedkommende. Å kritisere noen utelukker ikke at man samtidig mener det er trist det som skjedde med henne. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 4. januar 2023 #232 Del Skrevet 4. januar 2023 Tiuren skrev (18 timer siden): Du har helt rett, vi blir ofte utrolig hjerteløse når vi diskuterer på SoMe, det ikke bare sparkes men regelrett tråkkes på de som ligger nede. Jeg har helt klart gjort mine feilvurderinger, faktisk må det betraktes som et under at jeg har armer og bein i behold, så jeg håper ikke jeg har tråkket på denne kvinnen. Det jeg jeg savnet er refleksjonen over at "jeg" har ansvaret for at det gikk galt, om jeg kjører ut på motorsykkelen min må jeg gå i meg selv og ikke bare skylde på andre. Jeg er enig med deg. Hun er ikke den første, og kommer ikke til å bli den siste som står frem i media/offentligheten med en noe merkelig vridning av opplevelsen "eget ansvar" og "andres ansvar for meg". Ved å gjøre det, eksponerer de seg selv for både kritikk og støtte. Det spennende nå er hva politiet kommer frem til. Kanskje vi som er kritiske blir gjort til skamme, at politiet finner grunn til å klandre kommunen. All medlidenhet satt til side, så håper jeg at de ikke gjør det. For det visker ut mye av nettopp det å reflektere over eget ansvar og takle situasjonen utifra dette ansvaret. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 4. januar 2023 #233 Del Skrevet 4. januar 2023 (endret) MorTil2 skrev (5 minutter siden): Jeg er enig med deg. Hun er ikke den første, og kommer ikke til å bli den siste som står frem i media/offentligheten med en noe merkelig vridning av opplevelsen "eget ansvar" og "andres ansvar for meg". Ved å gjøre det, eksponerer de seg selv for både kritikk og støtte. Det spennende nå er hva politiet kommer frem til. Kanskje vi som er kritiske blir gjort til skamme, at politiet finner grunn til å klandre kommunen. All medlidenhet satt til side, så håper jeg at de ikke gjør det. For det visker ut mye av nettopp det å reflektere over eget ansvar og takle situasjonen utifra dette ansvaret. Men her er det snakk om et objekt som har fått nytt og forsterket fundament for 6 år siden og som sist ble sjekket og rengjort en måned før ulykken. Dette blir utvilsomt punkter som veier tungt i kommunens favør. ''Vi har gjort vårt, fagfolk har vurdert, forbedret, rengjort og sjekket sikkerheten. Så er det opp til alle sammen å ta et personlig ansvar hvordan bruke det offentlige rom og hvilke risikovurderinger de tar.'' Jeg håper noen som kan fysikk og diverse ingeniører også kommer med sine beregninger om kreftene som søylen er utsatt for og om søylen skal tåle slik påkjenning. Beregninger har blitt gjort både her i tråden og i tråden på Reddit. De viser at det er store krefter i sving. Endret 4. januar 2023 av Drizzt 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 4. januar 2023 #234 Del Skrevet 4. januar 2023 Drizzt skrev (12 timer siden): Samme her. Så mener jeg i tillegg at man må være forsiktig med å bruke ordet ''hets'' når det er snakk om folk som er uenige med noen. Å mene at hun selv er skyldig i det som skjedde og at hun er urimelig å klandre kommunen er ikke å hetse henne. Det er heller ikke hets å mene at hun burde vite bedre og at hun gjorde en feilvurdering. Å være kritisk til noen er ikke det samme som å hetse vedkommende. Å kritisere noen utelukker ikke at man samtidig mener det er trist det som skjedde med henne. Det er ingen som har brukt ordet «hets» om det du refererer til. Vi er mange som mener at hun gjorde en feilvurdering da hun brukte statuen som hengekøyestativ, og at det er helt urimelig at kommunen skal ha noe erstatningsansvar. Men det har blitt skrevet ting på Reddit og SoMe som kan karakteriseres som hets. Årsaken til at jeg ikke gir eksempler på hva jeg mener er hets, er at jeg ikke vil gjengi kommentarene her. Da sprer jeg dem jo videre. Dersom de blir moderert vekk på de plattformene der de først ble publisert, er det også dumt dersom de blir liggende på nett i denne tråden, bare fordi jeg ville gi et eksempel på hva jeg tenker at er uakseptabelt. Men den som leser om saken i ulike kanaler vil raskt se at det har kommet noen veldig latterliggjørende og hetsende kommentarer. De bidrar ikke konstruktivt til debatten, og kan være en belastning for kvinnen og hennes pårørende. Helt unødvendig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 5. januar 2023 #235 Del Skrevet 5. januar 2023 (endret) Miss-Grey skrev (10 timer siden): Det er ingen som har brukt ordet «hets» om det du refererer til. Du skrev: Det jeg reagerer på er saklig argumentasjon går over i hets, spekulasjoner og ufine personkarakteristikker. Så jeg skrev om din kommentar. Endret 5. januar 2023 av Drizzt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 5. januar 2023 #236 Del Skrevet 5. januar 2023 Miss-Grey skrev (10 timer siden): Det er ingen som har brukt ordet «hets» om det du refererer til. Vi er mange som mener at hun gjorde en feilvurdering da hun brukte statuen som hengekøyestativ, og at det er helt urimelig at kommunen skal ha noe erstatningsansvar. Men det har blitt skrevet ting på Reddit og SoMe som kan karakteriseres som hets. Årsaken til at jeg ikke gir eksempler på hva jeg mener er hets, er at jeg ikke vil gjengi kommentarene her. Da sprer jeg dem jo videre. Dersom de blir moderert vekk på de plattformene der de først ble publisert, er det også dumt dersom de blir liggende på nett i denne tråden, bare fordi jeg ville gi et eksempel på hva jeg tenker at er uakseptabelt. Men den som leser om saken i ulike kanaler vil raskt se at det har kommet noen veldig latterliggjørende og hetsende kommentarer. De bidrar ikke konstruktivt til debatten, og kan være en belastning for kvinnen og hennes pårørende. Helt unødvendig. Alle som står frem i media må ta høyde for at det blir skriverier og ulike meninger om det de formidler. Denne spesifikke personen har til og med en far som er fotograf i NRK. Så hun burde absolutt ha fått informasjon om dette. Vi er i en tid der det er veldig fokus på individet og individet rettigheter. Langt mindre fokus på individets plikter og eget ansvar. Denne historier føyer seg inn i denne tidsånden. Jeg antar at målet hennes med å gå ut i media var nettopp å få omtale, men med motsatt fortegn av det det har endt opp med. Hadde hun oppnådd målet sitt, at hun fikk støtte i sine anklager overfor kommunen, så ville de som mente det motsatt blitt møtt med nedsettende ord. Slik er det i vårt åpne samfunn. Jeg har full medlidenhet med henne. Grusomt tragisk situasjon. Men hun har dessverre satt seg selv i den. Ikke kommunen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 5. januar 2023 #237 Del Skrevet 5. januar 2023 MorTil2 skrev (2 timer siden): Alle som står frem i media må ta høyde for at det blir skriverier og ulike meninger om det de formidler. Denne spesifikke personen har til og med en far som er fotograf i NRK. Så hun burde absolutt ha fått informasjon om dette. Vi er i en tid der det er veldig fokus på individet og individet rettigheter. Langt mindre fokus på individets plikter og eget ansvar. Denne historier føyer seg inn i denne tidsånden. Jeg antar at målet hennes med å gå ut i media var nettopp å få omtale, men med motsatt fortegn av det det har endt opp med. Hadde hun oppnådd målet sitt, at hun fikk støtte i sine anklager overfor kommunen, så ville de som mente det motsatt blitt møtt med nedsettende ord. Slik er det i vårt åpne samfunn. Jeg har full medlidenhet med henne. Grusomt tragisk situasjon. Men hun har dessverre satt seg selv i den. Ikke kommunen. Ja, jeg er helt enig i at kommunen ikke har noe ansvar for dette. Dette har jeg skrevet flere ganger i tråden. Det er en bekymringsverdig tendens at det har vært flere slike saker de siste årene, der folk ber om erstatning fra kommunen / staten for ulykker der de selv har vært uaktsomme. Får litt assosiasjoner til erstatningspraksisen i USA. Men det er én ting å være uenig med henne, og synes at disse erstatningssøksmålene er en bekymringsfull utvikling. Noe helt annet er å skrive stygge og nedsettende kommentarer. En ting er at journalisten har et ansvar for å forberede henne på at hun kan få kjipe kommentarer, vi vet ikke om det er gjort her. Jeg er også enig i at man må tåle kritikk eller uenighet når man går ut offentlig med en sak. Men ingenting av dette gir folk moralsk frihet til å hetse henne på nett. Jeg synes at noen av kommentarene hun har fått er ekstremt stygge, mer enn man burde kunne regne med. Noen er jo direkte skadefro, og lirer av seg ting som er direkte latterliggjøring av denne dama og handicapet hun nå har fått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 5. januar 2023 #238 Del Skrevet 5. januar 2023 Drizzt skrev (3 timer siden): Du skrev: Det jeg reagerer på er saklig argumentasjon går over i hets, spekulasjoner og ufine personkarakteristikker. Så jeg skrev om din kommentar. Nå er det du referer til tatt ut av kontekst. Det var en del av et lengre innlegg, og jeg håper at du tok utgangspunkt i hele innlegget da du kommenterte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 5. januar 2023 #239 Del Skrevet 5. januar 2023 Jeg synes at det er litt fascinerende at mange her inne er fulle av moralsk indignasjon over denne dama, samtidig som man ikke er åpen for å ta moralsk avstand fra de styggeste kommentarene hun har fått. Å latterliggjøre noens handicap er ikke greit, uansett hvordan det oppsto. Det er også helt unødvendig å spekulere om oppdragelsen hennes eller familien hennes. For meg er det ingen motsetning mellom å tenke at det er helt hinsides å saksøke kommunen for dette, og ta avstand fra noen av de styggeste kommentarene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porselen99 Skrevet 5. januar 2023 #240 Del Skrevet 5. januar 2023 Kjipt for henne selvfølgelig men samtidig må man tenke seg litt om, statuer er ikke ment for å henge hengekøyer i, men for å se på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå