slask Skrevet 29. desember 2022 #41 Del Skrevet 29. desember 2022 12 minutter siden, Kinder said: Det der ser ut som en bolt, ikke en pinne. Tenker du trepinne? En mekaniker ville ikke reagert om noen kaller en bolt for en pinne. Stål og ståltype/legering er det som betyr noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinder Skrevet 29. desember 2022 #42 Del Skrevet 29. desember 2022 slask skrev (5 minutter siden): Tenker du trepinne? En mekaniker ville ikke reagert om noen kaller en bolt for en pinne. Stål og ståltype/legering er det som betyr noe. Tenkte vedkommende mente sentrumstapper/treplugger, da bolter kan tåle flere tonn. Så jeg syns det var rart å reagerer på at statuen var festet med bolt. Men så er jeg ingen mekaniker heller😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bladlusa Skrevet 29. desember 2022 #43 Del Skrevet 29. desember 2022 slask skrev (38 minutter siden): Ja, fordi de ikke henger rett ned. Hengehøye er jo en ganske horisontal opphengning og gir sterke krefter sideveis. Og pga kraft x arm så blir effekten formidabel jo høyere opp på skulpturen festet er. Nå er ikke skulpturen så veldig høy, ser ut for meg til å være maks 2-2,5 meter totalt, men kan vi anta at jenta rakk opp til der bronsefiguren starter? Det er et kjent triks ved f.eks. felling av trær, at man først spenner opp wire eller tau oppe i treet og ned godt unna treet, mens man gir ekstra kraft ved å feste et tau midt på det andre for å dra sideveis, da man oppnår mye mer styrke. Her er en fin illustrasjon: Tusen takk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 29. desember 2022 #44 Del Skrevet 29. desember 2022 vilkåret skrev (3 timer siden): Det skal lite til å sikre en statue som det slik at den tåler mye. At ei spinkel dame legger seg i en hengekøye er en ganske liten belastning og vitner om at statuen tålte alt for lite. 60kg høres kanskje mye ut, men det er ikke det for et byggverk som det om den er sikret ordentlig. At den ikke tålte 60kg en gang er hårreisende. Den tålte vel 60 kg, men når hengekøye henges et stykke opp nlit belastningen mer enn 60 kg. Dette på grunn av vektstangprinsippet 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet 29. desember 2022 #45 Del Skrevet 29. desember 2022 Joda, det er temmelig bak mål å bruke et kunstverk som hengekøyestativ. Men det forandrer ikke det faktum at denne steinsøylen ikke var godt nok forankret i bakken, og at det er et mirakel at den ikke traff et barn. Som innbyggere ønsker vi ikke kunstverk i det offentlige rom som kan skade noen. For folk gjør dumme ting enten vi vil det eller ikke, parkene brukes av både fulle folk, folk med diverse utfordringer både psykisk og fysisk, barn som tar ukloke valg, barn med foreldre som tar ukloke valg osv. Og gjenstander som settes opp i det offentlige rom må sikres med tanke på nettopp dette. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me for life Skrevet 29. desember 2022 #46 Del Skrevet 29. desember 2022 Det er visse ting man som voksen ikke gjør i livet. Å stupe uten å først sjekke bunn/dybde er en av dem. Henge hengekøye i statue er en annen. Både fordi en ikke 100% sikkert vet hvor godt den er festet og hva tidens tann har gjort med den, men også av respekt. 33 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 29. desember 2022 #47 Del Skrevet 29. desember 2022 Her tenker jeg at de får dele skylden. Statuen er jo kun festen med en liten skrue/pinne, men man henger uansett ikke hengekøyer i statuer. Kommunen har ikke vært sitt ansvar bevist og hun var teit. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentegutt Skrevet 29. desember 2022 #48 Del Skrevet 29. desember 2022 En trist sak, det var selvfølgelig lite tenkt av henne å henge køya etter dette fundamentet, men se på den festeanordningen da, en liten tapp i stål på 10 cm, den skal liksom holde denne tunge saken oppe, hvor mange andre skulpturer rundtomkring er forankret på denne måten, tenker her er det muligens en stor jobb å gjøre.Selvfølgelig skal hun ha erstatning, hvor smålig går det an å være. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelia Skrevet 29. desember 2022 #49 Del Skrevet 29. desember 2022 Til de som mener at dette er kommunens ansvar: Hvor mange personer og hvor mange hundre kilo i den hengekøya mener dere at den statuen burde tåle? To barn som husker? Et elskende par i heftige bevegelser? Og hadde det vært annerledes hvis det var selve statuen som knakk, og ikke festet? 23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 29. desember 2022 #50 Del Skrevet 29. desember 2022 I lys av stupeulykken og nå denne saken så foreslår jeg at Oslo Kommune lager et standard skilt de fester OVER alt: "Opphold på området kun sammen med en voksen med sunn fornuft. Overtredelse medfører ansvar for egne handlinger og påfølgende resultat. Erstatningskrav kan påregnes." Dette skiltet kan de lage med svart skrift, gul fluoriserende bakgrunn og svart ramme rundt, og klistre opp OVER ALT. 22 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 29. desember 2022 #51 Del Skrevet 29. desember 2022 1 hour ago, kat-e said: I følge min far ( siv ing i bygg) kan kreftene som statuen blir utsatt for være ganske stor, det avhenger hvor høyt hun plasserer tauet, men om hun plasserer det helt på toppen får man et brekk stang prinsipp. Om hun som legger seg i køya gynger eller kaster seg opp i. Vinklingen til Nrk er som vanlig helt bak mål, de intervjuer en kunstner som sier alle hans statuer festes nøye. Fra artikkelen: Etter noen timer med lek i og utenfor hengekøyen, skjedde det som endret alt. Steinsøylen med statuen veltet over henne. Den søylen har altså blitt utsatt for veldig sterke krefter, over lang tid. Jeg syns ikke kommunen har skyld her, dette er langt utnom vanlig bruksområde for en statue, og i og med at den har stått så lenge før den ga etter kan man anta at den fint hadde tålt om et barn hadde klatret på den også. 38 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 29. desember 2022 #52 Del Skrevet 29. desember 2022 Emmelise skrev (2 timer siden): Man ser på bildene at den ikke var godt nok sikret. Den ene lille bolten der etter så lang tid kommer ikke til å holde, og det gjorde den heller ikke. Den burde, som andre sier, være festet ordentlig med fire bolter. Og det er ikke Vanjas feil at den ikke er godt nok sikret for det offentlige rom. Det er faktisk kommunen som skal passe på at ting står trygt, selv etter x antall år. Når det er sagt, syntes jeg det er sykt ufint at kunst brukes for at folk skal leke rundt med disse hengekøyene. Tegner til en form for respektløshet ovenfor det arbeidet kunstneren har gjort eller hva stykket representerer. Jeg hadde ikke nærmet meg minnesmerket for jødene (stolene) i Oslo f. eks. med en hengekøye uansett hvor godt sveisa de er i bakken. Men det betyr ikke at det er Vanjas egen skyld at hun er skadet. Den var rett og slett ikke godt nok sikret. Selvfølgelig er det hennes skyld. Var det noen som tvang henne til å henge opp en hengekøye der? Nei, det gjorde hun av fri vilje. Kan faktisk ikke skylde på andre her. 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aintnofun Skrevet 29. desember 2022 #53 Del Skrevet 29. desember 2022 Greit at den burde vært bedre festa, men hvem i faen fester en hengekøye i en statue? Forstår ikke at hun tenkte det var logisk. 32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 29. desember 2022 #54 Del Skrevet 29. desember 2022 4 hours ago, Peanut said: (Det fæle blå spetakkelet som står ved Vigelandsmuseet kan man heller henge opp både hengekøye og å klatre i Peanut synes ikke det er kunst >_< Tatt fra Google Earth: ) Dette er vrakrester fra en eller annen revet bygning. Minner om detaljer fra World Trade Center 2001, men der var dimensjonene langt kraftigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 29. desember 2022 #55 Del Skrevet 29. desember 2022 Hva tenker dere om at NRK skriver om dette? Faren hennes er jo journalist i NRK. Og er det noen jurister her inne som har en formening om det er sannsynlig at dette søksmålet fører frem? 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 29. desember 2022 #56 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Aintnofun skrev (33 minutter siden): Greit at den burde vært bedre festa, men hvem i faen fester en hengekøye i en statue? Forstår ikke at hun tenkte det var logisk. Nei, jeg er enig. Og jeg er faktisk ikke så sjokkert over hvordan statuen var festet. Når jeg ser på bildene er jeg sikker på at den hadde tålt kraftig vind, at barn klatrer på den, etc. - de tingene man må regne med at en slik statue kan bli utsatt for. Her synes jeg faktisk mest synd på de to barna, som har vært utsatt for en kjemperisiko. Tør ikke å tenke på hva som kunne ha skjedd dersom statuen hadde truffet en liten barnekropp. Da kunne man jo ha risikert at dette fikk et enda mer tragisk utfall. Jeg synes selvfølgelig synd på alle som blir alvorlig skadet, uansett hva årsaken er. Men jeg har vanskelig å forstå at kommunen har ansvar for dette. Endret 29. desember 2022 av Miss-Grey 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 29. desember 2022 #57 Del Skrevet 29. desember 2022 Det er synd det skulle ende med lammelse, men jeg klarer ikke helt å synes synd på henne for å henge en hengekøye i en statue. Det er helt idiotisk å tru en statue kan brukes til dette formålet. Dette er like dumt som han som stupte og skadet seg i Oslo, samt den ungdommen som døde av å klatre opp på ett tog og fikk strøm. Dette er valg de selv tok og da får de ta hele ansvaret selv. 25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 29. desember 2022 #58 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Anonobilis skrev (5 timer siden): Kunst skal ikke dyttes eller klatres på, basta bom. Dette er en tynn skrue, men alikevel skal dem kun tåle vær og ikke menneskelig makt mener jeg. Dette! Do not touch the art! Statuer står der til pynt. Altså, er de bare pynt. De er ikke rekkverk eller klatrestolper. De er ikke lagd for hengekøyer. Tillegg: Man lærer som små barn at man ikke skal klatre på statuer og/eller søyler som statuer står på, ren logikk og fornuft gjør at man avstår fra å gjøre sånt. Er man voksen og ikke har lært det innen nå, må man begynne å forstå at det er ens egen feil. Ser på bildet i artikkelen, at det var flere trær omkring hvor hun kunne ha hengt opp hengekøyen. Her er det total mangel på logikk og fornuft og det kan hun ikke klandre kommunen for… Endret 29. desember 2022 av Motelvibes 28 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 29. desember 2022 #59 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) 1 hour ago, slask said: Dette er vrakrester fra en eller annen revet bygning. Minner om detaljer fra World Trade Center 2001, men der var dimensjonene langt kraftigere. Det er kunst må det vites. Samtidskunst. Fri og bevare meg for noe ræl Av all kunst i Norge så må de ha denne fæle irrblå stålskulpturen, M19, som passer bedre til klatring og oppsetting av hengekøyer. (Har for øvrig aldri klatret på hverken kunstverk eller gravstøtter som barn, det er liksom ikke noe man gjør <_< (respekt og sånn)). Endret 29. desember 2022 av Peanut 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 29. desember 2022 #60 Del Skrevet 29. desember 2022 47 minutter siden, Peanut said: Det er kunst må det vites. Samtidskunst. Fri og bevare meg for noe ræl Av all kunst i Norge så må de ha denne fæle irrblå stålskulpturen, M19, som passer bedre til klatring og oppsetting av hengekøyer. (Har for øvrig aldri klatret på hverken kunstverk eller gravstøtter som barn, det er liksom ikke noe man gjør <_< (respekt og sånn)). Vi som lever i et flott demokrati (ehrm...) burde ha valg av kunst også bestemt av folket, gjerne kombinert med et utvalg som har det som fagfelt. Som med alt annet er det nok et og annet kunstverk i det offentlige som har med penger å gjøre, og lite annet.....(og hvem som kjenner hvem). Heter den M19 ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå