Gjest Anonobilis Skrevet 29. desember 2022 #1 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Da er vi i gang igjen med nok et søksmål mot Oslo kommune fra folk som ikke skal ta ansvar for egne handlinger. Kvinnelig variant av han stuperen i Bjørvika. https://www.nrk.no/norge/vanja-brakk-ryggen-i-hengekoyeulykke-da-statue-veltet-over-henne-1.16234811 Endret 29. desember 2022 av Anonobilis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Tough cookie Skrevet 29. desember 2022 Populært innlegg #2 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Jeg kunne også hengt opp hengekøye i en statue hadde jeg vært ung, full og ikke tenkt meg om, men hadde aldri tenkt at det var kommunens skyld. En statue er ikke laget for at voksne folk skal henge hengekøyer på den. Når man er syk synes mange at det hjelper å legge skylden på andre for da oppleves ubehaget man har lettere å takle, men hun her får ta seg en bolle og skylde på seg selv! Endret 29. desember 2022 av Tough cookie 78 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Honey Dew Skrevet 29. desember 2022 Populært innlegg #3 Del Skrevet 29. desember 2022 Oslo kommune burde anmeldt henne for hærverk. 120 1 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Magnifique Skrevet 29. desember 2022 Populært innlegg #4 Del Skrevet 29. desember 2022 Har medfølelse med at hun har vært gjennom en vond ulykke, men synes ikke kommunen kan klandres her. Jeg hadde selv ikke hengt opp en hengekøye i en statue. En statue er ikke lagd for å kunne bære hengekøyer, uansett om den nevnte statuen «burde» ha tålt det, eller ikke. 55 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jojoen Skrevet 29. desember 2022 #5 Del Skrevet 29. desember 2022 Selv om man ikke bør feste en hengekøye i en statue, tenker jeg at statuer som er tilgjengelige for publikum bør tåle at f. eks barn klatrer i dem uten å falle 26 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glufseguri Skrevet 29. desember 2022 #6 Del Skrevet 29. desember 2022 Tenkte også på stupesaken da jeg så denne i går på Dagsrevyen. Kommunen har selvsagt ansvar for at alle slike installasjoner er forsvarlig sikret og de tåler vind og vær. Og gjerne barn som klatrer (kanskje ikke på denne typen utifra hva jeg så på bilde) Men dette føler jeg blir utenfor hva kommunen kan holdes ansvarlig for. 60kg+ belastning over noen timer kan ikke man se for seg når en setter opp slikt? 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 29. desember 2022 #7 Del Skrevet 29. desember 2022 Med tanke på hva slags ulykker gravstøtter som har ramlet har medført (et drept barn i Danmark, i Norge døde en hund) kan jeg ikke forstå at noen tar sjansen på å feste hengekøyen sin i noe slikt... 😱 Tenk hvis et av barna hadde blitt truffet, det kunne fort blitt fatalt... Kommunen har absolutt et ansvar for å sikre slike ting, men det fritar jo ikke innbyggere for å ta fornuftige forholdsregler. Det er umulig for kommunen å sørge for at alle installasjoner til enhver tid er 100% sikre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Daria Skrevet 29. desember 2022 Populært innlegg #8 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Man må kunne forvente at et voksent menneske tenker såpass, det får være grenser for ansvarsfraskrivelse. Sitat – Statuer og slike søyler skal tåle at noen klatrer i dem, lener seg på dem eller henger en hengekøye i dem. Hvis ikke, må man ha et skilt som sier at den ikke er sikret. Nei. Det skal ikke være nødvendig å sette opp skilt om at ting ikke er sikret for bruk de overhodet ikke er beregnet på i utgangspunktet. Endret 29. desember 2022 av Daria 68 1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathrina Skrevet 29. desember 2022 #9 Del Skrevet 29. desember 2022 Trist sak🙁 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilkåret Skrevet 29. desember 2022 #10 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) En så høy og tung statue burde absolutt være godt sikret. Om den falt over et barn så kunne det ha blitt skikkelig ille Så kan man mene at det er teit å bruke kunsten til hengekøye og sånn, men det endrer ikke på spørsmålet om statuen burde være sikret bedre eller ikke. 4 minutter siden, Daria said: Man må kunne forvente at et voksent menneske tenker såpass, det får være grenser for ansvarsfraskrivelse. Nei. Det skal ikke være nødvendig å sette opp skilt om at ting ikke er sikret for bruk de overhodet ikke er beregnet på i utgangspunktet. Det er en grunn til at man setter opp gjerde foran høye kanter. Barn er barn, og det skal ikke mye til før de får ideer de utfører før noen merker det og rekker stanse de. Man ser bort i 30 sekunder og barnet dytter eller henger i en statue. Det er ingen grunn til å ikke sikre statuene ordentlig, selv om man ikke skal klatre i de. Det er bare en enkel måte å redusere skader og uhell som koster relativt lite å gjøre når man setter opp en statue Endret 29. desember 2022 av vilkåret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 29. desember 2022 #11 Del Skrevet 29. desember 2022 På Jodel sa de sånn: Peanut er enig 30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mwanafunzi Skrevet 29. desember 2022 #12 Del Skrevet 29. desember 2022 Jeg synes faktisk at kommunen har et ansvar. Altfor mange kommuner dropper vedlikehold og bruker billigste løsning. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Daria Skrevet 29. desember 2022 Populært innlegg #13 Del Skrevet 29. desember 2022 vilkåret skrev (2 minutter siden): Det er en grunn til at man setter opp gjerde foran høye kanter. Barn er barn, og det skal ikke mye til før de får ideer de utfører før noen merker det og rekker stanse de. Man ser bort i 30 sekunder og barnet dytter eller henger i en statue. Det er ingen grunn til å ikke sikre statuene ordentlig, selv om man ikke skal klatre i de. Det er bare en enkel måte å redusere skader og uhell som koster relativt lite å gjøre når man setter opp en statue Det er ingenting som tilsier at den ikke ville tålt at et barn dyttet til den - det er en ganske annen belastning enn at et voksent menneske bruker den som hengekøyestativ... Hvis du forventer at høye kanter skal være sikret, bør du for øvrig ikke ta med ungene på Akershus festning, eller ganske mange offentlige steder - i Norge har vi tradisjon for å forvente en viss mengde sunn fornuft og ansvarlig oppførsel fra folk. 44 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilkåret Skrevet 29. desember 2022 #14 Del Skrevet 29. desember 2022 Just now, Daria said: Det er ingenting som tilsier at den ikke ville tålt at et barn dyttet til den - det er en ganske annen belastning enn at et voksent menneske bruker den som hengekøyestativ... Hvis du forventer at høye kanter skal være sikret, bør du for øvrig ikke ta med ungene på Akershus festning, eller ganske mange offentlige steder - i Norge har vi tradisjon for å forvente en viss mengde sunn fornuft og ansvarlig oppførsel fra folk. Det skal lite til å sikre en statue som det slik at den tåler mye. At ei spinkel dame legger seg i en hengekøye er en ganske liten belastning og vitner om at statuen tålte alt for lite. 60kg høres kanskje mye ut, men det er ikke det for et byggverk som det om den er sikret ordentlig. At den ikke tålte 60kg en gang er hårreisende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 29. desember 2022 #15 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Jeg tenkte også at alt var hennes feil, til jeg så bildene av hvordan den var festet til bakken. En bitteliten pinne i en sementkloss. Tørkestativet mitt har bedre bakkefeste. Tatt i betraktning av hvor høy søylen var, så er ikke det god nok forankring. Vanja brakk ryggen i hengekøyeulykke da statue veltet over henne – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Andre bilder i linken også. Endret 29. desember 2022 av ops2 la til link 12 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonobilis Skrevet 29. desember 2022 #16 Del Skrevet 29. desember 2022 15 minutter siden, ops2 said: Jeg tenkte også at alt var hennes feil, til jeg så bildene av hvordan den var festet til bakken. En bitteliten pinne i en sementkloss. Tørkestativet mitt har bedre bakkefeste. Tatt i betraktning av hvor høy søylen var, så er ikke det god nok forankring. Vanja brakk ryggen i hengekøyeulykke da statue veltet over henne – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Andre bilder i linken også. Kunst skal ikke dyttes eller klatres på, basta bom. Dette er en tynn skrue, men alikevel skal dem kun tåle vær og ikke menneskelig makt mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet 29. desember 2022 #17 Del Skrevet 29. desember 2022 Anonobilis skrev (Akkurat nå): Kunst skal ikke dyttes eller klatres på, basta bom. Dette er en tynn skrue, men alikevel skal dem kun tåle vær og ikke menneskelig makt mener jeg. Statuen ser gammel ut. Holdningene til folk har endret seg. Før i tiden ville det vært uhørt å bruke en statue på denne måten. 20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 29. desember 2022 #18 Del Skrevet 29. desember 2022 Jojoen skrev (41 minutter siden): Selv om man ikke bør feste en hengekøye i en statue, tenker jeg at statuer som er tilgjengelige for publikum bør tåle at f. eks barn klatrer i dem uten å falle Det er det ikke kunstneren som skal passe på. Det er foreldrene til disse barna. 28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bonsaijenta Skrevet 29. desember 2022 #19 Del Skrevet 29. desember 2022 Hvor lenge har statuen stått der uten at den har falt på noen? Da har den sikkert lekt med og klatret på av barn. I den ene artikkelen jeg leste, ble hengekøyen brukt av barna hennes uten av den ble knekt, så den tåler vel litt vekt. Bare ikke en voksen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PallePalle Skrevet 29. desember 2022 #20 Del Skrevet 29. desember 2022 Nei, de skal ikke tåle menneskelig belastning eller at barn klatrer i dem. Da må man si det samme om alt? - fasader, flaggstenger, skilt, søppelkasser, gjerder, levegger, who knows - fordi noen kan finne på å klatre i det og skade seg fordi det ikke var beregnet for. Hvis kommunen får ansvar her betyr det at de må ut og sikre - hva da? Umulig oppgave den merkingen hun snakker om, den må i så fall følge hengekøya, ikke alle ting ute i omgivelsene. Mye mulig fikk hun det også, da hun kjøpte den 29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå