AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #1 Skrevet 29. desember 2022 Hvis jeg feks skal lage en middagsrett til meg og kjæresten og jeg tenker vi begge forsyner oss to ganger av maten. Først en normal runde og så en liten runde til, fordi det var godt. Da lager jeg oppskrift tilpasset 4 posjoner? Man dobler antall personer man er? Så hvis man har gjester og er feks 6 personer, så lager man 12 posjoner mat (ut fra feks MatPrat sine oppskrifter)? Anonymkode: 9ea7b...af1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 En porsjon er for at en person skal forsyne seg med en porsjon ja. Men det er alltid litt vanskelig beregne, en normal porsjon for meg er ikke det samme som en normal porsjon for en venn. Jeg regner ikke med at folk spiser to porsjoner, men ca 1,5. Og så tar jeg alltid litt ekstra grønnsaker/tilbehør. Anonymkode: 799a9...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 Takk. Så feks 6 persjoner til nyttårsmiddag, så ville du lagd 9 posjoner? Ts Anonymkode: 9ea7b...af1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Skrevet 29. desember 2022 6 personer, skulle det stå. Ikke 6 persjoner. Ts Anonymkode: 9ea7b...af1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #5 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Så feks 6 persjoner til nyttårsmiddag, så ville du lagd 9 posjoner? Ts Anonymkode: 9ea7b...af1 Hadde jeg laget nyttårsmiddag ville jeg beregnet 2 normale porsjoner per person. Heller litt rester enn for lite mat. Anonymkode: 9fcc3...249 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #6 Skrevet 29. desember 2022 Kun meg og mannen; vi lager akkurat, og blir passe mette. Det er ingen grunn til at man skal spise ekstra bare fordi det er godt. Det er jo oppskriften på overvekt, og matsvinn, i samme pakke. Selskap, som nyttårsaften; jeg lager rikelig. Og planlegger heller for restemat. Anonymkode: 607f2...e56 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kun meg og mannen; vi lager akkurat, og blir passe mette. Det er ingen grunn til at man skal spise ekstra bare fordi det er godt. Det er jo oppskriften på overvekt, og matsvinn, i samme pakke. Selskap, som nyttårsaften; jeg lager rikelig. Og planlegger heller for restemat. Anonymkode: 607f2...e56 Jeg elsker å ha rester, for det betyr lettvinte middager😃 Dessuten er det neppe oppskriften på overvekt å spise litt ekstra noen ganger i året. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk. Så feks 6 persjoner til nyttårsmiddag, så ville du lagd 9 posjoner? Ts Anonymkode: 9ea7b...af1 Porsjonsberegning er veldig vanskelig, for det kommer an på hvem disse 6 personene er. Er det barn, ungdommer, menn, kvinner, store, små, veldig sultne osv. Også kommer det litt an på hva du skal lage, og om det er snakk om flere retter. Men det høres helt greit ut å lage 9 porsjoner til 6 personer. Anonymkode: b6bd0...fdb
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg elsker å ha rester, for det betyr lettvinte middager😃 Dessuten er det neppe oppskriften på overvekt å spise litt ekstra noen ganger i året. Anonymkode: b6bd0...fdb Rester planlegges. Da lager vi dobbelt for morgendagen, til fryser, eller til lunsj. TS skriver at hun lager ekstra for at de skal kunne forsyne seg mer om det er godt. Det er oppskriften på overvekt. Sammen med det at man lager mer enn man egentlig trenger, som man så føler man bør spise opp selv om man er mett. Anonymkode: 607f2...e56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå