Gå til innhold

Hvordan si ifra til folk som lukter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså. Det er ikke så himla vanskelig å ta vare på seg selv, ha rene klær, eller være litt bevisst på sin egen kroppslukt. Jeg satt på bussen i går, og det kom en mann og satte seg ved siden av meg, og herre for en lukt han tok med seg. Hver gang han åpnet munnen sin for å ta snus, så kom tidenes vondeste lukt ut av munnen hans. Når han ble ringt på tlf, måtte jeg bytte plass, for det luktet så sykt vondt, at jeg var nærme å kaste opp. Når det i et slik tilfelle er så kritisk, bør man ikke si ifra? Tenk om han skulle dratt på intervju, eller date som det der. 

Anonymkode: 6b384...0a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er på bussen, slik som du beskriver, flytter jeg bare meg. Du ser han første og siste gang, hvorfor si fra om noe? Han er ikke din venn. 

Anonymkode: acd10...0fa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså. Det er ikke så himla vanskelig å ta vare på seg selv, ha rene klær, eller være litt bevisst på sin egen kroppslukt. Jeg satt på bussen i går, og det kom en mann og satte seg ved siden av meg, og herre for en lukt han tok med seg. Hver gang han åpnet munnen sin for å ta snus, så kom tidenes vondeste lukt ut av munnen hans. Når han ble ringt på tlf, måtte jeg bytte plass, for det luktet så sykt vondt, at jeg var nærme å kaste opp. Når det i et slik tilfelle er så kritisk, bør man ikke si ifra? Tenk om han skulle dratt på intervju, eller date som det der. 

Ikke ditt ansvar å si i fra til fremmede

Anonymkode: d3133...23d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja tenk om...er du like tolerant overfor andre folk som du er med venna dine? Er du like tolerant overfor folk du ikke liker som overfor folk du liker..??   Hva om du bodde på landet der gjødsellukt preget leiligheten ? Eller i en liten nordnorsk by der sildoljefabrikken preget lukten i leiligheten din..? Da hadde alt vært i skjønneste laget, men folk skal vi ikke tåle ?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er på bussen, slik som du beskriver, flytter jeg bare meg. Du ser han første og siste gang, hvorfor si fra om noe? Han er ikke din venn. 

Nei, men tanken på at bussen tilsynelatende var full og det var vanskelig å flytte seg, gjorde det faktisk ubehagelig å sitte der med lukten æsj. Jeg bryr meg ikke sånn sett, for jeg ser han ikke mer, men vil bare vite hva man gjør i slike situasjoner. Jeg hadde en svær koffert med meg, og en del greier. Var vanskelig å flytte seg, og itilegg var det en nesten full buss

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men tanken på at bussen tilsynelatende var full og det var vanskelig å flytte seg, gjorde det faktisk ubehagelig å sitte der med lukten æsj. Jeg bryr meg ikke sånn sett, for jeg ser han ikke mer, men vil bare vite hva man gjør i slike situasjoner. Jeg hadde en svær koffert med meg, og en del greier. Var vanskelig å flytte seg, og itilegg var det en nesten full buss

Man lukker nesen så godt man kan. Uhøflig å si til fremmede at de lukter 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man lukker nesen så godt man kan. Uhøflig å si til fremmede at de lukter 

Dette var min umiddlebare tanke også. Man kan faktisk snu seg andre veien, det vil hjelpe ganske mye.

Jeg stod en gang bak en (veldig mye) eldre dame på butikken, og hun hadde en sterk eim av urin rundt seg. Jeg tok etpar skritt tilbake, men jeg sa ikke noe. Jeg syns ikke det var mitt ansvar.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kommer jo ikke til å si noe. Hvis du ønsket det, ville du allerede gjort det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa ifra en gang en røyker satte seg ved siden av meg på toget. "Beklager, jeg må flytte meg for det lukter så røyk av deg." Så flyttet jeg meg. 

Anonymkode: b9414...844

• Liker 1
Skrevet

"Hei, jeg er uforskammet og heter [navnet ditt]. Jeg trenger å si at du lukter."

Du trenger eventuelt ikke å nevne navnet ditt, men resten er viktig så du ikke fremstår som du er tilbakestående. Vesens forskjell på mentale begrensinger og dårlig oppdragelse.

• Liker 1
Skrevet
Baktus skrev (50 minutter siden):

Ja tenk om...er du like tolerant overfor andre folk som du er med venna dine? Er du like tolerant overfor folk du ikke liker som overfor folk du liker..??   Hva om du bodde på landet der gjødsellukt preget leiligheten ? Eller i en liten nordnorsk by der sildoljefabrikken preget lukten i leiligheten din..? Da hadde alt vært i skjønneste laget, men folk skal vi ikke tåle ?

Det er forskjell på ting man ikke får gjort noe med og mennesker det lukter vondt av. Det kan skje, men det er ekstremt sjelden at dårlig lukt fra mennesker ikke kunne vært fikset med bedre hygiene, enten dusj, klesvask eller tannpuss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...