Gå til innhold

Trenger ny kjøkkenmaskin. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle bake tidligere ikveld, men da fungerte ikke kjøkkenmaskinen min lenger. Det er en OBH Nordic maskin, og den har fungert greit. Den var nok 10-12 år gammel, og jeg baker brød ca annenhver uke.

Har sett litt på nettet etter kjøkkenmaskin, og har finnet et par, men lurer på om noen har erfaringer med noen av de, eller om nooen har andre å anbefale.

De to jeg har funnet, har moteren i bunnen, og ikke på toppen som min tidligere maskin. Vet ikke om jeg har rett, men innbiller meg at maskinen står og jobber mer stabilt når moteren er i bunnen av maskinen.

De to jeg har finnet er disse, og må bare innrømme at jeg tror jeg ville blitt mest fornøyd med Ankarsrum.

https://www.elon.no/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner/ankarsrum-assistent-original-6230mw

Köksmaskin Ankarsrum Assistent Original 6230MW Vit 112963

https://www.elon.no/kjokkenapparater/kjokkenmaskiner/bosch-mum6n23a2-112431

Köksmaskin Bosch MUM6N23A2 Svart 112431

Anonymkode: 0faf1...d79

Skrevet

Nå har jeg ikke brukt den selv, men min mor som bruker sin kjøkkenmaskin mye til både baking og annen matlaging byttet i fjor til en maskin fra Ankarsrum etter at hennes trofaste Kenwood takket for seg, og hun har ikke kommet med annet enn skryt siden.

Skrevet

Moren min har Bosch. Hun baker veldig mye og er kjempefornøyd med denne☺️

Skrevet
KristineS skrev (3 timer siden):

Nå har jeg ikke brukt den selv, men min mor som bruker sin kjøkkenmaskin mye til både baking og annen matlaging byttet i fjor til en maskin fra Ankarsrum etter at hennes trofaste Kenwood takket for seg, og hun har ikke kommet med annet enn skryt siden.

Jeg har fått inntrykk av at Ankarsrum er en god maskin. Liker at kapasiteten er så stor, at man kan lage en brøddeig på borti 4 kg uten at deigen går over bakebollen. Liker også at det ikke er den "armen" på toppen, noe som gjør det lettere å fylle på ingredienser uten søl uten å måtte stoppe maskinen.

Drama_Queen skrev (3 timer siden):

Moren min har Bosch. Hun baker veldig mye og er kjempefornøyd med denne☺️

Ja, Bosch er jo et kjent merke, og var en av de maskinene jeg har funnet.

Noen flere med erfaringer her, eller tips?

Skrevet
KristineS skrev (3 timer siden):

Ankarsrum er uovertruffen på store deiger, men hvor god den er generelt kommer an på bruken.

For eksempel er den tilnærmet ubrukelig på små glutenfri deiger (som ikke samler seg på samme måte som vanlige gjærdeiger gjør).  For meg er det kun en sterk Kenwood med fleksivisp som fungerer godt.

Det jeg prøver å si er at den kjøkkenmaskinen som passer best for meg ikke nødvendigvis er den samme kjøkkenmaskinen som dekker ditt behov. 

Anonymkode: 85b8d...066

• Liker 1
Skrevet

Som allerede påpekt; hva som passer best kommer an på brukeren av maskinen. 

Jeg er strålende fornøyd med min Kitchenaid chef xxl. Med det meste av tilbehør. 

Men jeg lager veldig mye forskjellig med den, brød og mikser i alle varianter, pasta, curryer og andre paster, skiver grønnsaker, rasper ost, kverner kjøtt og fisk. 

Når det gjelder tunge brøddeiger har den to ulemper mot Ankarsrum basert på hva jeg har lest 1) mindre kapasitet, 2) den beveger seg på benken. Men for egen del er dette løst ved at jeg bare deler deigen opp i to, samt at jeg er i nærheten når den jobber og raskt kan skyve den inn på benken igjen om den nærmer seg kanten. 

Anonymkode: ecf90...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er strålende fornøyd med min Kitchenaid chef xxl. Med det meste av tilbehør. 

Men jeg lager veldig mye forskjellig med den, brød og mikser i alle varianter, pasta, curryer og andre paster, skiver grønnsaker, rasper ost, kverner kjøtt og fisk. 

Når det gjelder tunge brøddeiger har den to ulemper mot Ankarsrum basert på hva jeg har lest 1) mindre kapasitet, 2) den beveger seg på benken. Men for egen del er dette løst ved at jeg bare deler deigen opp i to, samt at jeg er i nærheten når den jobber og raskt kan skyve den inn på benken igjen om den nærmer seg kanten. 

Kenwood, selvfølgelig.

Hadde kitchenaid før. Den anbefaler jeg ikke, ut over utseendet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ankarsrum er uovertruffen på store deiger, men hvor god den er generelt kommer an på bruken.

For eksempel er den tilnærmet ubrukelig på små glutenfri deiger (som ikke samler seg på samme måte som vanlige gjærdeiger gjør).  For meg er det kun en sterk Kenwood med fleksivisp som fungerer godt.

Det jeg prøver å si er at den kjøkkenmaskinen som passer best for meg ikke nødvendigvis er den samme kjøkkenmaskinen som dekker ditt behov. 

Anonymkode: 85b8d...066

Ja, man har jo ulike behov, så det er bra det er såpass stort utvalg av kjøkkenmaskiner sånn at man kan finne en til sitt behov. Selv baker jeg ofte brød, og i den oppskriften jeg bruker, så blir deigen oppmot 4 kg. Da trenger jeg en maskin som fungerer for det når jeg først må ha ny :) 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er også i nærheten av maskinen når jeg baker :) Men det er klart at jeg beveger meg litt rundt på kjøkkenet mens deigen elter og rydder bort litt og div.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er også i nærheten av maskinen når jeg baker :) Men det er klart at jeg beveger meg litt rundt på kjøkkenet mens deigen elter og rydder bort litt og div.

Samme her. Kan også ta en rask tur ut av kjøkkenet. Er ikke slik at den plutselig hopper 20cm, men beveger seg litt og litt, så jeg har hørt historier om at den plutselig raser i gulvet. 

Om jeg velger å elte mens jeg for eksempel tar en dusj setter jeg den bare ned på gulvet. 

Skrevet

Jeg har Ankarsrum (etter å ha slitt ut flere Kenwoodmaskiner) og er veldig fornøyd med denne.

• Nyttig 1
Skrevet
Brunhilde skrev (28 minutter siden):

Jeg har Ankarsrum (etter å ha slitt ut flere Kenwoodmaskiner) og er veldig fornøyd med denne.

Sententia skrev (21 minutter siden):

Ankarsrum ❤️

Tror nok det er den som passe mitt bruk også :) 

Skrevet

Wilfa probaker. Ser meg aldri tilbake. Sjekk ut krem.no for mer info.

Anonymkode: cd413...f33

• Liker 2
Skrevet

Veldig fornøyd med ankarsrum, men man bruker den på en litt annen måte enn en tradisjonell kjøkkenmaskin. Men det er bare tilvenning og den er fantastisk når man finner ut av det! 

Anonymkode: 630e0...afc

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Helt enig! Vi baker ekstremt mye og har prøvd mange forskjellige maskiner. Har selv både Kitchen Aid, Kenwood og Wilfa Probaker og sistnevnte er det ingen som kan måle seg med.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 17.15):

Så bra ut den å :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...