Gå til innhold

Han har vært utro men sier at han "på en måte" elsker samboeren...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kompis som har betrodd seg til meg. Han har vært utro mot samboeren sin grunnet null sex hjemme samt møtt ei dame han Er betatt av. 

Jeg ble skuffet over han og vi snakket lenge gjennom dette. I mine øyne kan han umulig elske sin samboer når han velger svikte på det groveste. Men svaret hans er "på en måte", når jeg spør om han elsker henne. Jo på en måte så gjør han det, mener han. Hva slags svar er det? Man elsker da for svarte ikke, når man kan gå hen og ganske enkelt være utro, flere ganger, og få følelser for en annen.... På en måte? Jeg er helt matt. Vet ikke om jeg klarer være kompis med han mer. Syns det er så drøyt.

Innspill? 

Anonymkode: 2fa30...ab2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett

Anonymkode: bc2bf...b38

• Liker 5
Skrevet

Ville bedt han om å utdype hva han mener; "på en måte".

Jeg er enig i at elsker man noen, så klarer man å holde fast ved trohetsløftet sitt. Man risikerer ikke å miste noen man elsker ved å svikte dem slik. Da må han isåfall elske hun nye så mye at det er verdt risikoen. At han elsker begge. Men ikke særlig dypt. Jeg klarer ihvertfall ikke å skjønne det. Men folk er ulike.

Har han planer om å bli hos samboeren? Håper han at det skal ordne seg seksuelt? Prøver han hun nye for å se om gresset er grønnere på andre siden av gjerdet? For så å evt forlate samboeren om hun nye er bedre?

Anonymkode: c9670...96c

Skrevet

På en måte betyr at han elsker å ha en fast der som han vet går gjennom ild og vann for han og varter opp for han, en trygghet. Men det er laaangt fra det å faktisk elske sin partner fra bunnen av sitt hjerte for den hun er og ikke bare hva hun gjør for han, og lang vei til å respektere henne slik man skal gjøre med noen man elsker. En som er utro elsker ikke og respekterer ikke partneren sin.

Jeg hadde ikke kjøpt historien om at det var lite sex på hjemmebane, dette er bare noe utrolig menn sier for å prøve å rettferdiggjøre utroskapet

Anonymkode: ec5c5...4b1

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har en kompis som har betrodd seg til meg. Han har vært utro mot samboeren sin grunnet null sex hjemme samt møtt ei dame han Er betatt av. 

Jeg ble skuffet over han og vi snakket lenge gjennom dette. I mine øyne kan han umulig elske sin samboer når han velger svikte på det groveste. Men svaret hans er "på en måte", når jeg spør om han elsker henne. Jo på en måte så gjør han det, mener han. Hva slags svar er det? Man elsker da for svarte ikke, når man kan gå hen og ganske enkelt være utro, flere ganger, og få følelser for en annen.... På en måte? Jeg er helt matt. Vet ikke om jeg klarer være kompis med han mer. Syns det er så drøyt.

Innspill? 

Jeg har elsket min samboer men vært utro. 

forstår at mange mener dette er uforenelig.

men jeg kunne helt fint takket det om hun hadde aex med en annen i dag, jeg ville fortsatt vært like forelsket i morgen

vi er alle bygget forskjellig

ser selvfølgelig at dette ikke er normen

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vanskelig å tro at noen kan elske samboer/ektefelle om de klarer å være utro mot dem, men ser jo at mange går tilbake til kona, selv etter å ha vært sammen med elskerinnen en periode. En del jeg kjenner har gått til terapi sammen, og han er fast bestemt på at forholdet skal fortsette, bestemt på å gjøre "alt" for at kona skal ta ham tilbake.

Så det er vel ikke så enkelt som at de ikke har den minste følelse for den de har vært sammen med i årevis, har barn og har delt alt med i hverdagen, men de tar i hvert fall en stor risiko der de for alltid kan miste ektefellen.

Om du TS er kameraten, eller om du i realiteten er den han har vært utro med, så virker det som ganske usannsynlig at han vil gå fra samboeren, om det ikke er hun som tar det valget om hun får vite.

Anonymkode: 7895b...840

• Liker 2
Skrevet

På en måte, betyr at han ikke gidder å skille seg med alt det innebærer. Det er en enkel løsning for han å ha en  eldkerinne på si. Jeg synes veldig synd i elskerinnen. Regner med han lyver om at han snart er på vei ut av forholdet. Si at han må skille seg! Eller har han ikke baller til det? 

Anonymkode: d0e0c...469

• Liker 1
Skrevet

Mulig han mener har elsket henne tidligere og tenker det er en mulighet for å komme tilbake til de følelsene  fordi det er noe han hadde før. 

Han vil ikke gi slipp på forholdet som om det betød ingenting. 

Anonymkode: 0bd6e...b16

Skrevet

Selvsagt kan man elske noen og likevel være utro.

Anonymkode: 68824...92a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Da elsker man kun seg selv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det blir som å si: Jeg elsker deg, men det er ikke problem for meg å lyve for deg, påføre deg kjønnssykdommer, sorg og tap, eller å svikte deg ". Hvordan er det å elske noen?

Anonymkode: aa0f4...8c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Enig! 

Anonymkode: 00cc0...d5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei. Å elske innebærer å ha respekt og å ære et annet menneske, i tillegg til å ville det bare vel. Er man utro har man NULL respekt for sin partner. Bullshit og svært provoserende om utro part da sier "men jeg elsker deg jo". Ikke søren! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare han vet hva han legger i dette. 

Du kan selvsagt velge å kutte ham som venn. Du kan også velge å støtte ham i å rydde opp på hjemmebane.

Anonymkode: 8b423...c0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det blir som å si: Jeg elsker deg, men det er ikke problem for meg å lyve for deg, påføre deg kjønnssykdommer, sorg og tap, eller å svikte deg ". Hvordan er det å elske noen?

Ikke noe av dette trenger å være tilfelle.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Adrenalina1 skrev (20 timer siden):

Nei. Da elsker man kun seg selv. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere må nesten bare akseptere at mennesker faktisk er forskjellige også på dette.

Man kan rope «nei» på KG, endrer ikke det faktum at noen mennesker kan elske flere- elske en og være utro likevel osv.

Man kan bestemme selv hvor forholdet går videre om man utsettes for utroskap, men man kan ikke bestemme hva andre måtte føle og oppleve for å gjøre den avgjørelsen enklere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 3.59):

Det er vanskelig å tro at noen kan elske samboer/ektefelle om de klarer å være utro mot dem, men ser jo at mange går tilbake til kona, selv etter å ha vært sammen med elskerinnen en periode. En del jeg kjenner har gått til terapi sammen, og han er fast bestemt på at forholdet skal fortsette, bestemt på å gjøre "alt" for at kona skal ta ham tilbake.

Så det er vel ikke så enkelt som at de ikke har den minste følelse for den de har vært sammen med i årevis, har barn og har delt alt med i hverdagen, men de tar i hvert fall en stor risiko der de for alltid kan miste ektefellen.

Om du TS er kameraten, eller om du i realiteten er den han har vært utro med, så virker det som ganske usannsynlig at han vil gå fra samboeren, om det ikke er hun som tar det valget om hun får vite.

Anonymkode: 7895b...840

De er bare feige. Det er ikke kjærlighet. 

Anonymkode: 66dfc...d62

• Liker 1
Skrevet

Ja, man kan elske, og fremdeles ikke klare å være god mot noen. Egne problemer kan være så store at man likevel gjør noe som ikke er bra. Det kan være misbruk av alkohol eller andre stoffer, spille bort penger, ta sitt eget liv, snakke stygt om noen, eller være utro. Man kan også elske noen, men fremdeles gjøre noe annet fordi man skjønner at det ikke er bra å elske den man elsker. Det å elske noen kan være komplisert.

Anonymkode: 94b1c...79a

• Liker 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (12 minutter siden):

Dere må nesten bare akseptere at mennesker faktisk er forskjellige også på dette.

Man kan rope «nei» på KG, endrer ikke det faktum at noen mennesker kan elske flere- elske en og være utro likevel osv.

Man kan bestemme selv hvor forholdet går videre om man utsettes for utroskap, men man kan ikke bestemme hva andre måtte føle og oppleve for å gjøre den avgjørelsen enklere. 

Å elske flere osv er jo en sak. Men når man ikke har problemer med å svikte, med overlegg, som utroskap faktisk er, så sier det mye om et menneske. Å være utro er det motsatte av å være ærlig. Det er å holde sin partner for narr. Vanskelig å se at det er kjærlighet. Å velge å si sannheten til partner hadde vært ærlig.

Skrevet

Kanskje han elsker livet hun er en del av. Huset, hytta, familien. Det han mister om han går fra henne. Så lenge han ikke blir oppdaget, kan han beholde livet som det er og prioritere seg selv i det skjulte.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...