AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Hei Da jeg ikke hadde barn så var det slik at mine nevøer på 9 og 6 år gamle pleide pakke inn lekene sine rett før de fikk besøk av andre barn. De pleide å legge lekene på et skjult sted der noen andre ikke fikk tak i. Fordi moren dems mente at leker er dyrt å kjøpe, der er masse smått som følger med de lekene...blir et av delene borte så er den leken ikke "lekbar" lenger. Jeg syntes det hørtes veldig rart ut..jeg tenkte liksom"det er bare en leke"🤣 Etter ca 5 år fikk jeg barn. Nå er sønnen min 4 år gammel. Og han har også en del leker som har mange små deler som er viktig å ta vare på. Det har hendt et par ganger at når vi får besøk så blir lekene borte. Vi har stort hus, barna flyr rundt med leker i hånda når vi har besøk. Vi har stor familie og når alle samles så er det rundt 20 barn. Og da er det ikke lett å holde orden på alle lekene. Man kan heller ikke stoppe noen for å ikke rote bort lekene. Er det 1-2 barn på besøk, er det enkelt å ha kontroll og man kan be dem leke og så rydde opp. men når det er såpass mange så blir det bare kaos. Og når besøke har reist så er det veldig vanskelig for meg å finne en etter en ting og legge det på plass. Mye av de lekene finner vi ikke. Noe har havnet under sofaen...noe har 1 åringen tygget eller spist på osv. Nå har jeg også begynt å tenke på å legge alle de nye lekene i boden før besøket kommer. Når sønnen min har lekt en periode med de lekene og det ikke er så intressant lenger da kan man legge det fremme for de andre barna. Hva syns dere? Og hvordan gjør dere dette? Hvilken leker legger dere fremme når dere får besøk?? Anonymkode: 9093f...e26
Eva-Lena Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Jeg har aldri gjemt leker når vi fikk besøk. Leker er jo til for å lekes med. Hvilke leker mener du er greit at andre barn kan få leke med da? 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Eva-Lena skrev (10 minutter siden): Jeg har aldri gjemt leker når vi fikk besøk. Leker er jo til for å lekes med. Hvilke leker mener du er greit at andre barn kan få leke med da? Bamser, litt store biler, lekekjøkken, litt kjøkken utstyr, et par barnekostymer, lekesekk, ball, perler, pledd/teppe for å lage hytte, barbie Disse tingene syns jeg er greit at besøkende leker med Ts Anonymkode: 9093f...e26
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Skrevet 29. desember 2022 Dette høres helt rart ut for meg. Jeg har aldri lagt bort noen leker. vi har så godt som besøk av andre barn hver dag og det er veldig sjeldent noe går i stykker og hva så om en liten ting blir borte. Lekene mister ikke sin verdi av den grunn, barn finner nye måter å leke med dem på, om ikke vi voksne begrenser fantasien deres. Anonymkode: cadc8...16c 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #5 Skrevet 29. desember 2022 Er det leker som barnet er litt redd for, så har vi satt på et rom med låst dør ja. Vår ene var veldig opptatt av lego f.eks, og bygget store sett med mange små biter og figurer. De ble satt vekk når vi hadde mange barn her på besøk på en gang. Gutten ville blitt knust om noen tippet og knuste et stort bygg, eller rotet vekk figurer, bittesmå fisk/våpen/gulerot osv som følger med. Bokser med blanda lego til å bygge fri fantasi med var det selvfølgelig ikke så farlig med. Noen unger har ting de er redde for, det respekterer vi og hjelper dem med å ta vare på de tingene. Anonymkode: 89049...1ca 17 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #6 Skrevet 29. desember 2022 Vi hadde en gutt i en barnebursdag som ble misunnelig på barnet vårt sitt legotog. Han kaster lokomotiv og vogner i gulvet uten å leke med det først. Neste bursdag gjemte vi toget. Anonymkode: 89f3c...6ed 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 Eva-Lena skrev (4 timer siden): Jeg har aldri gjemt leker når vi fikk besøk. Leker er jo til for å lekes med. Hvilke leker mener du er greit at andre barn kan få leke med da? Samme her, hadde ikke kommet på tanoken på å gjemme bort leker engang Anonymkode: 53f68...a39 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #8 Skrevet 29. desember 2022 Jeg gjemmer leker jeg vet gutten min er glad i før besøk. Ser ikke noe galt i det da det fremdeles er et godt utvalg leker fremme som besøket kan kose seg med. Anonymkode: 72742...195 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 Selvsagt gjemmer jeg bort leker som ikke er passende. Det er ikke mange lekene det er snakk om, men om det er leker som leder til krangling, ting som lett kan ødelegges osv så setter jeg de bort. Kan ikke i min villeste fantasi finne en grunn til at dette er uhørt. Det er jo fornuftig ovenfor barnet som ikke får ødelagt tingene sine, eller ovenfor selskapet som slipper å ødelegge, krangle osv. Akkurat nå er det bare en bilbane jeg setter bort, helst fordi det blir mye bråk, den er vanskelig å bruke og bilene kan lett ødelegges om du setter dem feil på banen. Tidligere var det utkledningsklærne som ble satt bort for noen av barna som var på besøk endte alltid opp å krangle så fillene føk om hvem som skulle ha hva. Nå er de større og kassen kan nå fint stå fremme igjen. Hadde vi hatt mange barn på besøk hadde jeg også satt bort magnetene vi har, fordi jeg er redd de kan puttes i munnen (mine barn forstår men jeg er jo ikke sikker på at andre gjør det). Anonymkode: 56670...9eb 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 Det tenker jeg må være ok. Har selv bedt et barn vi var på besøk hos om å "gjemme" en leke for mitt barn da jeg så at mitt barn var for liten og kunne ødelegge og at barnet som eide leken var nervøs for det. Anonymkode: b20f6...53b 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 Helt greit å gjemme bort noe som man vil være ekstra forsiktig med dersom det kommer besøk man vet er hardhendt med leker, med eller uten vilje. Gjemme bort "alt" er vel ikke så vanlig? Anonymkode: 92dd8...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 Tror ikke jeg har gjemt bort noe.. Men kan se poenget hvis det er spesiell Lego eller noe. Jeg har fjernet leker (kinetisk sand, hobbyting) etc hvis det har blitt for mye søl og rot. Men da har jeg forklart hvorfor. Jeg tror du frarøver muligheten gutten din har med å sette grenser ved å gjemme vekk. De må lære å beskytte egne ting Anonymkode: db342...56c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror ikke jeg har gjemt bort noe.. Men kan se poenget hvis det er spesiell Lego eller noe. Jeg har fjernet leker (kinetisk sand, hobbyting) etc hvis det har blitt for mye søl og rot. Men da har jeg forklart hvorfor. Jeg tror du frarøver muligheten gutten din har med å sette grenser ved å gjemme vekk. De må lære å beskytte egne ting Anonymkode: db342...56c (Ho med lego-svaret.) Om det er bare et par barn på besøk, kompiser f.eks, så gjemmer vi selvfølgelig ikke unna lego sett. Da leker de med dem, og han passer på og setter grenser for tingene sine selv. Men i sånn familieselskap med et stort antall barn i huset, med tjo og hei og fest i taklampa, da stiller det seg annerledes. Helt umulig for hn å passe på over alt, og tok fra ham gleden over familiebesøk også. Ble bare stress og tårer. Nå senker hn heller skuldrene og har det gøy med skokken av søskenbarn Om barnet ikke har leker det er spesielt redd for så er det jo selvfølgelig ikke noe poeng i å rydde det vekk heller. Det meste av lekene til vår står jo også faktisk fremme, selv når vi gjemmer vekk det som er mest dyrebart for hn. Anonymkode: 89049...1ca 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 Aldri gjemt unna leker. Leker er til for å lekes med Anonymkode: 4e44c...ba7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tror ikke jeg har gjemt bort noe.. Men kan se poenget hvis det er spesiell Lego eller noe. Jeg har fjernet leker (kinetisk sand, hobbyting) etc hvis det har blitt for mye søl og rot. Men da har jeg forklart hvorfor. Jeg tror du frarøver muligheten gutten din har med å sette grenser ved å gjemme vekk. De må lære å beskytte egne ting Anonymkode: db342...56c Synes det er vel så viktig at de også lærer å dele tingene sine med andre når de har besøk. Selv tok jeg bort sminkedukken til mitt barn da hun var liten og fikk besøk. Ellers fikk de leke med det andre. Men etter en runde med besøk og sminke på alt annet enn dukken, fjernet jeg den. Anonymkode: 1aedc...e5b 1
Gjest ti10 Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 Det kommer litt an på både lekene og gjestene. Hvis det er dyre ting som kan ødelegges og/eller gjestene er av den veldig uforsiktige sorten, skjønner jeg at lekene gjemmes bort. Eller hvis gjestene er så dominerende at de alltid vil ha de "beste" lekene. Og det er klart det er synd hvis det hele tiden skjer at nye leker blir borte/ubrukbare før sønnen din rekker å leke med dem eller bli lei av dem. At ting blir ødelagt/borte av og til er jo greit, sånt skjer vel i alle hjem.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 Her har vi alltid praktisert at leker barnet er redd for settes vekk ved besøk dersom det er ønskelig/nødvendig. Jeg låner ikke bort bunadsølvet, diamantringen eller bilen i tide og utide til kreti og pleti heller, liksom. Nå i nyttårshelgen skal vi f.eks være sammen med min bror, som har en toåring som fortsatt har en tendens til å putte i munnen eller tygge på fingrene for så å ta på alt mulig. Da ser jeg på det som en selvfølge at jentungen på 11 får gjemme favorittbamsene så hun slipper å få kusinens sikkel på dem - hun synes det er ubeskrivelig motbydelig med andres sikkel på bamsene sine. Ellers er hun jevnt over veldig flink å dele og leke med veslejenta så å gjemme bort noen få ting ser jeg på som uproblematisk. Anonymkode: 801d0...96c
Lykkerusen Skrevet 29. desember 2022 #18 Skrevet 29. desember 2022 Vi har pleid å gjøre en avtale med barna våre om at de kan pakke bort leker de er redd for , resten må de dele med det har fungert fint for oss .
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #19 Skrevet 29. desember 2022 Har aldri gjemt bort leker. 🤷♀️ Leker er til for å lekes med, og barna er jo stolte over nye leker og vil vise de fram. Større byggverk av Lego og lignende forstår jeg derimot at folk setter på et høyt sted eller gjemmer bort slik at de ikke blir rasert (her har poden selv plukket Legoen fra hverandre siden han foretrekker å bygge etter fri fantasi) De fleste leker er jo laget for å lekes med, og blir ikke ødelagt sånn uten videre, og foreldre passer vel på at barna sine ikke har smådeler til leker i hendene/lommene sine før de drar. Og det som evt. rotes bort finner man jo igjen. 🤷♀️ Anonymkode: e579d...127
Cottontail Skrevet 29. desember 2022 #20 Skrevet 29. desember 2022 I noen år ba jeg broren min om å sette byggesett etc inn på et lukket rom, før jeg kom med mine barn i barnehagealder. Nevøen min var noe eldre enn mine barn, og hadde bygget og samlet mye som lett kunne gå i stykker eller små deler kunne mistes. Det var mye hyggeligere når dette var satt bort, da lekte de fint sammen med andre ting de hadde, fant frem Brio-togbanen og nevøen min koste seg med sine yngre søskenbarn når han slapp å passe på det som lett kunne gå i stykker. Så ja, jeg synes det er helt ok å rydde bort ting som ikke passer mht alder og ting som er sårbart. Man behøver ikke si noe om det heller, bare sett det på et soverom som barna ikke har tilgang til, og oppfordre egne barn til å være rause med å dele og leke med gjestene med alt det andre man har. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå