AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #21 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husker godt en som fikk stryk (type A-student), og klagde og fikk da B av to andre sensorer. Viste seg at første sensor brukte feile vurderingskriterier... Anonymkode: 731c8...7f4 Det kan umulig stemme. Det skal være en tredje vurdring når spriket er såpass stort Anonymkode: 7c6dd...f2d 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #22 Skrevet 29. desember 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: På masteroppgaven kan man ha noe å tape. Dersom man ønsker en videre akademisk karriere og får en E blir den døren lukket, så det kan være bedre å skrive om oppgaven for å så levere på nytt. Anonymkode: b40e7...afd Får man en D er jo døren og lukket, med mindre det er bestått/ikke bestått? Med det er vel laveste beståtte karakter D, og ikke E… Anonymkode: 06fe0...4e8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #23 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): På masteroppgaven kan man ha noe å tape. Dersom man ønsker en videre akademisk karriere og får en E blir den døren lukket, så det kan være bedre å skrive om oppgaven for å så levere på nytt. En klage er endelig, og masteroppgaven får man ikke ta opp når den er bestått. I det tilfellet du omtaler så ville den oppgaven gått til en tredje sensur pga vesentlig karakteravvik, og min erfaring der er at man som regel ender opp et sted midt i mellom 1 og 2 gangs sensur. Til TS: Anbefaler deg å vente på begrunnelsen, og så ta en prat med veilededer hvor dere ser på denne sammen før du bestemmer deg for hva du skal gjøre videre. i og med at det er ferie kan det ta litt tid før du får begrunnelsen. Min erfaring er at sensorene alltid har skrevet en begrunnelse når de stryker studenter på masteroppgaven, men det er ingen automatikk i at man får den uten å be om den. Det kan være mange ulike grunner til at man stryker på masteroppgaven, men det handler alltid om noe mer enn et par manglende referanser. Oppgaven kan være for lite selvstendig, og innenfor fagfelt hvor det ikke er to streker under svaret så er det fare for faglig uenighet fra sensorenes side. Hilsen universitetsansatt som har erfart at det er mange flere som stryker på masteroppgave, enn det folk tror. Anonymkode: b40e7...afd Enig i dette. Vil legge til at det er ingen grunn til å skamme seg! Finn ut hva som gikk galt, og ta det derfra. Hilsen en annen universitetsansatt. Anonymkode: cf82e...be7 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #24 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det kan umulig stemme. Det skal være en tredje vurdring når spriket er såpass stort Anonymkode: 7c6dd...f2d Det kommer jo an på når dette skjedde, den regelen er relativt ny. Anonymkode: 32149...532 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #25 Skrevet 29. desember 2022 Du ber selvfølgelig om begrunnelse. Hvis dere bruker Wiseflow kan sensor legge inn begrunnelse på forhånd, og så gjøres denne kjent for studenten i det du sender inn ønske om begrunnelse, så sjekk om det er gjort for deg. Så bør du selvfølgelig lese og vurdere begrunnelsen før du evt klager. Som andre nevner over avhenger det jo av om du kun vil stå for å inneha en master, eller om du tenker å gå videre i akademia og dermed trenger en god karakter. Er det faglige i orden men du har bommet på det oppgavetekniske er det jo greit å rette opp ifht ny innlevering, er det store mangler i det faglige vil du ha mye mer å jobbe med før du evt leverer oppgaven på nytt. Det vil også si noe om sjansen for å må medhold ved klage. Når det gjelder veileder så er det ikke alltid slik at veileder har oversikt over om alle krav er oppfylt for å stå, og de fleste har også flere studenter de veileder og er ikke like mye "inni" oppgaven som studenten. Jeg opplevde selv en veileder som mente masteroppgaven min var stryk, jeg var uenig og leverte, fikk A. Et par på kullet mitt fikk beskjed om å levere, men fikk stryk. De hadde veldig dårlig språk, dårlig oppsett og mye rot i fremstillingen, så de måtte jobbe om oppgaven og levere et halvår senere, og fikk da C. Så avhenger det av om veileder kan både metoden og faget du skriver om, eller om de egentlig bare har oversikt over en av delene, og rådgir på mer generell basis. Det er veldig lett å skylde på en dårlig veileder når ting går galt, men til slutt er man selv ansvarlig for resultatet, og at det som leveres oppfyller nødvendige krav både faglig og teknisk. Nå jobber jeg selv i høyere utdanning, og må si meg enig med en over her at det er flere som stryker enn man tror, eller ender med å aldri levere fordi de ikke får et gjort seg ferdig. Jeg veileder også selv, og har opplevd å gi helt konkrete tilbakemeldinger på ting som må ordnes, bare for å oppdage at det ikke er korrigert ved innlevering fordi studenten syns det som var gjort var "godt nok" eller "det var ikke noe å styre med". Skjer dette f.eks i referanseføring kan det fort bli stryk til slutt. Anonymkode: 6ea5e...e00 3
AnonymBruker Skrevet 17. april #26 Skrevet 17. april Kan jeg spørre hva som Var grunnen her..? Anonymkode: 053a2...457
Coccojambo Skrevet 17. april #27 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 10.51): Får man en D er jo døren og lukket, med mindre det er bestått/ikke bestått? Med det er vel laveste beståtte karakter D, og ikke E… Anonymkode: 06fe0...4e8 E er laveste bestått-karakter. Man stryker om man får F (Fail).
AnonymBruker Skrevet 17. april #28 Skrevet 17. april Jeg fikk D på bacheloren. Jeg jobbet i tillegg ved siden av. Angrer nå på at jeg jobbet for jeg skulle heller ha hatt all tiden til å skrive bacheloren. Nå som jeg begynner videre studier med barn har jeg sagt opp jobben min. Anonymkode: 4633e...f99
AnonymBruker Skrevet 17. april #29 Skrevet 17. april Det å skrive en masteroppgave ved siden av jobb og med barn er definitivt krevende. En oppgave på over 100 sider krever et fokus og oversikt som ikke bare uten videre kan spres over kvelder, helger og ferier. I hvert fall var det umulig for meg! Det skal være en klar sammenheng mellom teorikapittelet som kun skal inneholde relevant teori (som skal brukes videre i besvarelsen), metodekapittelet og funndelen + oppsummering/konklusjon. Når så mange deler skal henge sammen krevde det for min del at jeg skrev på alle samtidig for å holde i alle trådene. Det kommer selvsagt an på hva type master man skal skrive. Skal man ha spørreundersøkelser eller intervjuer, bør man ha mye av teorien og tidligere forskning på plass før man utarbeider spørsmålene. Men senere må man som oftest innhente mer teori og forskning basert på funnene. For min del, som skrev i rykk og napp oppi jobb, barn og et hektisk fritid med oppfølging av barn, ble dette en stor røre som bare fløt sammen og jeg slet for å finne gode systemer for å passe på at alt ble besvart; funnene ble forankret i teori og forskning og at teorien kun baserte seg på funnene, samt at jeg konkluderte riktig og helhetlig. Hadde jeg kunnet sitte hver dag over en lenger periode hadde nok dette blitt enklere å holde styr på, for å jobbe nå og da med et hode som allerede var fullt og slitent på kveldene førte til at jeg startet "på nytt" omtrent hver gang jeg satte meg ned med oppgaven. Liten fremdrift med tanke på all tid jeg satt foran PCen for å skrive. En god disposisjon er i hvert fall alfa omega. Anonymkode: 7dc82...655
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå