Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant nettopp ut at jeg har fått ikke bestått på masteroppgaven min. 

Det betyr i følge skolens vurderingskriterier "Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet."

Jeg har jobbet som en gal i kombinasjon med jobb og familie med små barn for å få dette i havn, og kjenner mest nå på en enorm skamfølelse. Jeg kan ikke tro at det jeg har jobbet så lenge med er så dårlig... Alle har hatt ei sånn klokketro på at dette har jeg fikset, arbeidsgiver har tilrettelagt helt fantastisk for meg, og likevel klarer jeg det altså ikke.

Også kjenner jeg at jeg blir lei meg over at veileder ikke advarer meg, veileder er en person som er god på feltet og som nylig selv har skrevet en god PhD, så skriving er noe hun er god på. Jeg skulle ønske vedkommende kunne gitt meg en heads up på at jeg burde be om utsettelse.

Jeg har bedt om begrunnelse, noe jeg tenker det er helt merkelig at ikke følger med automatisk når man får ikke bestått, hvem vil ha stryk uten å vite hva begrunnelsen er?

Jeg lurer på om det er andre her som har opplevd å ikke bestå på første forsøk, og hvordan har dere opplevd tiden frem mot ny levering, fikk dere samme veileder feks? Jeg håper på det da jeg er veldig fornøyd med den veilederen jeg har hatt.

Anonymkode: 93330...30a

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet

Jeg studerer selv, og skal skrive master neste semester. Når jeg skrev bacheloren (den er jo noe mindre enn en master da) men likevel, så kunne jeg ikke jobbe ved siden av, fordi det tok så mye tid og krefter. Jeg måtte ha tunnelfokus på bacheloren, og jeg endte opp med en A på den. Jeg kunne på en måte ikke jobbet mindre med den, hvis jeg skulle fått en A heller. Jeg satset imidlertid på en B, så jeg jobbet meg ihjel for karakteren. Det jeg for eksempel kan be deg om å ha i bakhode er å fokusere totalt på oppgaven. For det er så sykt vanskelig å ha god kvalitet i oppgaven dersom du skriver litt her og der, og ikke «kvalitetsjekker» oppgaven din underveis, og dette er den mest slitsomme delen av oppgaven.

Jeg sier ikke at du ikke har gjort, men arbeidskapasiteten er minimal, uansett hvor mange folk som tilrettelegger for deg. Du sjonglerer med flere baller i luften. Du er flink! Ha det i bakhode, og dette kan faktisk skje med de fleste. Du kan vel klage? Gjør det, så får du se hvordan prosessen blir deretter. Ikke gi opp! Så kjipt å få en slik feedback midt i juleferien 

Anonymkode: cb94e...fe1

Skrevet

Kan jeg spørre hva du skriver master om? Ikke helt spesifikt, men felt? 

Har du vært i kontakt med veileder?  Hva slags forhold hadde du til den personen? Hva slags tilbakemeldinger fikk du? 

Jeg besto, men jeg brukte et ekstra år på min master. Jeg hadde problemer med min første veileder da han var negativ til alle mine idéer (han var kontrollerende og kom med sine egne idéer) og nektet å skrive kommentarer digitalt (jeg kunne ikke lese håndskriften hans). Det første året sto jeg bomfast og greide ikke skrive så mye. Når jeg fikk ny veileder følte jeg meg inspirert! Hun lyttet til idéene mine, sa jeg burde følge magefølelsen min, og hun ga meg konstruktive kommentarer som jeg forsto. Ny veileder var game changer for meg. 

Anonymkode: e9961...006

Skrevet

Oi, men her har jo veileder sviktet grovt om vedkommende ikke sa noe som helst om at oppgaven din ikke var god nok. Er det noe du har glemt å sende inn? Har du sammenlignet masteren din  med andre masteroppgaver?

Anonymkode: 39a8b...5d5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg studerer selv, og skal skrive master neste semester. Når jeg skrev bacheloren (den er jo noe mindre enn en master da) men likevel, så kunne jeg ikke jobbe ved siden av, fordi det tok så mye tid og krefter. Jeg måtte ha tunnelfokus på bacheloren, og jeg endte opp med en A på den. Jeg kunne på en måte ikke jobbet mindre med den, hvis jeg skulle fått en A heller. Jeg satset imidlertid på en B, så jeg jobbet meg ihjel for karakteren. Det jeg for eksempel kan be deg om å ha i bakhode er å fokusere totalt på oppgaven. For det er så sykt vanskelig å ha god kvalitet i oppgaven dersom du skriver litt her og der, og ikke «kvalitetsjekker» oppgaven din underveis, og dette er den mest slitsomme delen av oppgaven.

Jeg sier ikke at du ikke har gjort, men arbeidskapasiteten er minimal, uansett hvor mange folk som tilrettelegger for deg. Du sjonglerer med flere baller i luften. Du er flink! Ha det i bakhode, og dette kan faktisk skje med de fleste. Du kan vel klage? Gjør det, så får du se hvordan prosessen blir deretter. Ikke gi opp! Så kjipt å få en slik feedback midt i juleferien 

Anonymkode: cb94e...fe1

Takk, det var litt godt at det var noen våkne midt i natta som kunne si noen ord ☺️

Ja, jeg mener klagefristen i utgangspunktet var uti januar, og så står det nå når jeg har bedt om begrunnelse at det kommer ny klahefrist. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å få begrunnelsen, den bør jo i utgangspunktet ligge klar tenker jeg... Jeg kommer sikkert til å ringe allerede i morgen og høre hvor lang tid det tar å få den 😅

Det kjennes som ekstremsport å jobbe, ha barn i småskolen, en mann som reiser i jobb og å skulle levere det stykket arbeid det tross alt er. Derfor var jeg så glad nå som jeg var ferdig her før jul 😶

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre hva du skriver master om? Ikke helt spesifikt, men felt? 

Har du vært i kontakt med veileder?  Hva slags forhold hadde du til den personen? Hva slags tilbakemeldinger fikk du? 

Jeg besto, men jeg brukte et ekstra år på min master. Jeg hadde problemer med min første veileder da han var negativ til alle mine idéer (han var kontrollerende og kom med sine egne idéer) og nektet å skrive kommentarer digitalt (jeg kunne ikke lese håndskriften hans). Det første året sto jeg bomfast og greide ikke skrive så mye. Når jeg fikk ny veileder følte jeg meg inspirert! Hun lyttet til idéene mine, sa jeg burde følge magefølelsen min, og hun ga meg konstruktive kommentarer som jeg forsto. Ny veileder var game changer for meg. 

Anonymkode: e9961...006

Jeg skriver innenfor sosialt arbeid.

Jeg har hatt god kontakt med veileder, fyldige tilbakemeldinger, både på innhold og språk. Veileder har jevnt over vært veldig god på tilbakemeldinger, både det jeg har gjort bra og det hun tenker trengte arbeides mer med, og hun anbefalte ikke ut fra det hun hadde sett før jeg leverte å avvente levering.

jeg hadde en lignende veileder som det du beskriver tidligere, men den ble byttet ut da vedkommende sluttet mens jeg var i permisjon, så jeg kjenner til det å jobbe med en veileder som i man ikke føler seg kompatibel med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oi, men her har jo veileder sviktet grovt om vedkommende ikke sa noe som helst om at oppgaven din ikke var god nok. Er det noe du har glemt å sende inn? Har du sammenlignet masteren din  med andre masteroppgaver?

Jeg har ifølge det jeg selv kan se sendt inn alt som skal være der.

Jeg har lest en god del andre oppgaver for å innstille meg til akademisk skriving igjen (jeg har ikke fulgt annen undervisning da jeg kun hadde oppgaven igjen etter å ha har permisjon fra studiet en periode), og også selvfølgelig for å se på hvordan de har fått til gode oppsett, litteraturtips innenfor temaet osv.

Jeg hadde tåltv helt fint å høre at jeg burde vente til mai, det hadde vært mye bedre når jeg var så godt i gang, å heller bruke tiden frem til det på finpuss, fordype enda mer i teorien osv, mens nå kjenner jeg veldig på et nederlag ..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ifølge det jeg selv kan se sendt inn alt som skal være der.

Jeg har lest en god del andre oppgaver for å innstille meg til akademisk skriving igjen (jeg har ikke fulgt annen undervisning da jeg kun hadde oppgaven igjen etter å ha har permisjon fra studiet en periode), og også selvfølgelig for å se på hvordan de har fått til gode oppsett, litteraturtips innenfor temaet osv.

Jeg hadde tåltv helt fint å høre at jeg burde vente til mai, det hadde vært mye bedre når jeg var så godt i gang, å heller bruke tiden frem til det på finpuss, fordype enda mer i teorien osv, mens nå kjenner jeg veldig på et nederlag ..

Skulle nesten ha lest masteren din, for å gi gode råd. 

Men uansett må det være helt forferdelig kjipt. Les begrunnelsen, så klager du. Er det noen formelle krav du har glemt av? Har du snakket med veilederen din etter du fikk vite at du fikk stryk?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle nesten ha lest masteren din, for å gi gode råd. 

Men uansett må det være helt forferdelig kjipt. Les begrunnelsen, så klager du. Er det noen formelle krav du har glemt av? Har du snakket med veilederen din etter du fikk vite at du fikk stryk?

Resultatet ble lagt ut nå ved midnatt, så i mangel av andre å få ut fortvilelsen til havnet jeg her :)

Jeg er ikke helt klar for at andre skal lese den enda, ikke før begrunnelsen er på plass, men takk for tanken, kanskje jeg sier fra om jeg ombestemmer meg. Noen andre enn meg og veileder må iallefall lese den når begrunnelsen er kommet, enda hvor skamfullt det føles. Jeg håper det er noe helt teit som noen ord for lite, eller noe feil i referering , slike ting som går på formkrav, altså noe som i utgangspunktet ikke går på min faglige kompetanse innenfor mitt felt, hvis du skjønner :) Jeg kan leve mye bedre med å være dårlig på apa 7th enn å ha prestert dårlig faglig 🙈

• Liker 2
Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet

I mange tilfeller er det ikke en gang slik innholdet er dårlig eller språk. Hadde en i klassen for noen år siden som hadde en knall bachelor, men endte opp med stryk likevel fordi læreren selv mente at det ikke var svar på oppgaven. Så selv om hun hadde en evig god oppgave, fikk hun stryk fordi at det ikke var det oppgaven spurte om. Dessverre 

Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (1 minutt siden):

I mange tilfeller er det ikke en gang slik innholdet er dårlig eller språk. Hadde en i klassen for noen år siden som hadde en knall bachelor, men endte opp med stryk likevel fordi læreren selv mente at det ikke var svar på oppgaven. Så selv om hun hadde en evig god oppgave, fikk hun stryk fordi at det ikke var det oppgaven spurte om. Dessverre 

Om så er tilfelle, vil det da være mulig å endre på problemstillingen, siden man jo lager denne selv, eller må man da gjøre om oppgaven til å svare på den opprinnelige problemstillingen? 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om så er tilfelle, vil det da være mulig å endre på problemstillingen, siden man jo lager denne selv, eller må man da gjøre om oppgaven til å svare på den opprinnelige problemstillingen? 🤔

Du kan endre på problemstillingen, eller omformulere deg i oppgaven slik at du svarer på det du har spurt om. 
Dersom det er det som har ført til stryk 

Anonymkode: 7c6dd...f2d

Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan endre på problemstillingen, eller omformulere deg i oppgaven slik at du svarer på det du har spurt om. 
Dersom det er det som har ført til stryk 

Anonymkode: 7c6dd...f2d

Jeg vet at dette er en mulighet, og jeg gjorde det på min masteroppgave. Men det fungerte ikke for henne, og det ble et vrak til slutt. 

Skrevet

Du skriver at du har lest en del andre oppgaver, samt at besvarelsen din er lite selvstendig (eller misforstår jeg?). Kan det være at du har hentet noe fra andre oppgaver ubevisst og at det spiller inn? De leser jo alle oppgaver med et digitalt verktøy opp mot alt av pensum og andre utgitte verk (som bachelor og masteroppgaver) så enhver likhet uten kildehenvisning vil jo plukkes opp. Beskylder deg på ingen måte for dette, men kan det være du har glemt noen referanser og at det er derfor du stryker? Såvidt jeg har forstått det så kan det manglende kildehenvisning være nok til å stryke selv om oppgaven kunne vært god nok for bestått hvis alle henvisninger er med.

Anonymkode: 4e83a...df9

Skrevet

Uff. Føler med deg! ❤️

Anonymkode: 2f6d1...db9

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Resultatet ble lagt ut nå ved midnatt, så i mangel av andre å få ut fortvilelsen til havnet jeg her :)

Jeg er ikke helt klar for at andre skal lese den enda, ikke før begrunnelsen er på plass, men takk for tanken, kanskje jeg sier fra om jeg ombestemmer meg. Noen andre enn meg og veileder må iallefall lese den når begrunnelsen er kommet, enda hvor skamfullt det føles. Jeg håper det er noe helt teit som noen ord for lite, eller noe feil i referering , slike ting som går på formkrav, altså noe som i utgangspunktet ikke går på min faglige kompetanse innenfor mitt felt, hvis du skjønner :) Jeg kan leve mye bedre med å være dårlig på apa 7th enn å ha prestert dårlig faglig 🙈

Det er overhodet ikke noe å være flau over, men jeg skjønner hva du mener. Jeg tviler egentlig på at det handler om ditt faglige innhold, for da ville vel veileder gitt tilbakemelding på det.

Skrevet

Jeg tenker umiddelbart, når du sier at veileder har vært på og flink, at det er noe formelt. Manglende kildehenvisninger, for eksempel.

Og det må være fryktelig kjipt og ha jobbet så mye (tok selv en master over to år, samtidig med full jobb og barneskolebarn) og så stryke 😕 Men når den verste skuffelsen har lagt seg, du har fått begrunnelsen og vet hvor det gikk galt, så går du på med krum hals igjen, og det ender bra likevel :) 

Skrevet

Her har du ingenting å tape på å klage på karakter. Du har ikke strøket pga plagiat, da skulle du fått beskjed og sak blitt opprettet. Oppgaven kan være dårlig og totalt bom, men det kan og være at du har fått en sensor som er dårlig og har sine prinsipper som vedkommende trumfer gjennom. 

Anonymkode: 844d8...639

• Liker 2
Skrevet

Send inn klage. Man skal alltid klage på en stryk, man har jo ingenting å tape på å klage! 

Husker godt en som fikk stryk (type A-student), og klagde og fikk da B av to andre sensorer. Viste seg at første sensor brukte feile vurderingskriterier...

Anonymkode: 731c8...7f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Send inn klage. Man skal alltid klage på en stryk, man har jo ingenting å tape på å klage! 

Husker godt en som fikk stryk (type A-student), og klagde og fikk da B av to andre sensorer. Viste seg at første sensor brukte feile vurderingskriterier...

Anonymkode: 731c8...7f4

På masteroppgaven kan man ha noe å tape. Dersom man ønsker en videre akademisk karriere og får en E blir den døren lukket, så det kan være bedre å skrive om oppgaven for å så levere på nytt. En klage er endelig, og masteroppgaven får man ikke ta opp når den er bestått. I det tilfellet du omtaler så ville den oppgaven gått til en tredje sensur pga vesentlig karakteravvik, og min erfaring der er at man som regel ender opp et sted midt i mellom 1 og 2 gangs sensur.

Til TS: Anbefaler deg å vente på begrunnelsen, og så ta en prat med veilededer hvor dere ser på denne sammen før du bestemmer deg for hva du skal gjøre videre. i og med at det er ferie kan det ta litt tid før du får begrunnelsen. Min erfaring er at sensorene alltid har skrevet en begrunnelse når de stryker studenter på masteroppgaven, men det er ingen automatikk i at man får den uten å be om den.

Det kan være mange ulike grunner til at man stryker på masteroppgaven, men det handler alltid om noe mer enn et par manglende referanser. Oppgaven kan være for lite selvstendig, og innenfor fagfelt hvor det ikke er to streker under svaret så er det fare for faglig uenighet fra sensorenes side.

Hilsen universitetsansatt som har erfart at det er mange flere som stryker på masteroppgave, enn det folk tror.

Anonymkode: b40e7...afd

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...