AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Hvordan fungerer man med denne diagnosen? Anonymkode: 6c25c...31e
Andro Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 (endret) Som meg som er 52 og dessverre aldri fikk utredning som barn. Heldigvis har jeg kunnet kjøpe det som voksen. Jeg tenker at du skal spørre fagfolk og lese fagbøker om temaet. Det er også mange flinke folk på medier som Tiktok. Du vil trenge å få all informasjon uten støy, og gjerne repetert. Kanskje helst skriftlig, og du må lage deg et system for å holde rede på beskjeder. Eksempelvis en avtalebok eller en app. En med ADHD/ADD er "tidsblind". Mye av våre mangler kan kompenseres med gode rutiner. Det er god behandling for hodet å finne en fysisk aktivitet du trives med. Du kan ikke regne med å kunne hvile kropp og hode samtidig utenom søvn. Å bevege seg gir hodet en pause. Det er mye å tjene på å få veildening vedr sosial kontakt, tenker jeg, når man har en asberger. Man trør ofte i salaten, og man skjønner det ikke alltid sjøl. Man lærer å leve med seg sjøl, sine styrker og svakheter. Mye blir enklere med årene, men det er også slik at forventningene fra andre blir større. Vær snill mot deg sjøl. Endret 29. desember 2022 av Andro glemt en bokstav 1 2 1
Pippi Lotta Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 TS du nevner to diagnoser i overskriften. Jeg tenker det er vanskelig å svare på hvordan man fungerer med slike diagnoser for det er så mye som spiler inn. Noen med ADHD er fysisk veldig hyperaktive andre kan være nesten passive. Noen med Asperger kan åpenbart slitte med det sosiale og oppføre seg merkbart annerledes, mens andre er det vanskelig å se tegn til diagnosen selv når du vet personen har diagnosen. Bare for å komme med to eksempler. Som Andro skriver er det lurt å lese seg opp og snake med fagfolk. Jeg vill også nevne interesse organisasjonene for de to diagnosene, der kan man lære mye og delta på kurs og sosiale aktiviteter for både barn, voksne og pårørende. Så vil jeg også nevne at ikke alle med disse diagnosen liker å bli omtalt som lett eller litt diagnose. Faglig sett så har man det eller ikke, det er ikke noe som graderes. Det at en med ADHD ser rolig ut betyr ikke at han er mindre hyper eller kaotisk end en fysisk hypper person, uroen kam finnes på innsiden. En med Asperger kan fremstå som om det sosiale er helt uproblematisk på utsiden, men allikavel synes det er veldig utfordrende. Det er veldig vanlig å si lett Asperger som du gjorde i overskriften, så mener ikke å anklage deg eller antyde at du gjorde noe ondsinnet, men tenkte det kunne være noe å reflektere over. 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå