Gå til innhold

Hvor mye trim...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg passer for tiden en flat coated retriever, og lurer på hvor mye trim/aktivitet den trenger?

Jeg vet at aktivitetsnivået til hunder er forskjellig, og at denne rasen trenger et høyt aktivitetsnivå.

Hva er det/hvor mye er det?

Hunden er 6 år, og i god form.

Er student og er hjemme hele dagne (eksamensperiode), slik at hunden får mye oppmerksomhet. :)

Daglig får hunden en liten tur ut om morgenen for å gjøre i fra seg (5 - 10 min), en lengre tur midt på dagen (fra 1 til 2,5 t) og en tur på kvelden (1/2 t).

Den får selvfølgelig ut for å gjøre fra seg når den sier ifra selv.

Hvordan høres dette ut? Lite/mye/passe..?

Glad for alle svar :)

PS. Har spurt eieren, men fikk ikke noe konkret svar...Svarte bare..tjæsj...sånn passe... :forvirret:

Vil ikke mase og virke helt blåst heller...derfor spør jeg dere... :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var godt å høre! :)

Ble litt beroliget i hvertfall...

Tenker jo på at hundene ikke er skapt for å ligge å dra seg hele dagen...

Fra urtiden var de vel i aktivitet hele tiden om de ikke sov...? Blir det ikke unaturlig at de er "uaktive" så store deler av dagen...?

Føler at de burde være ute å få utløp for sin energi...

Men slik tenker kanskje flere hundeeiere?

Hmmm.. Det er vel ingen hundeeiere som trener sin hund 5-8 timer hver dag...? :)

Hunden virker jo veldig fornøyd, og ikke på noen måte stressa...!

Men samvittigheten gnager likevel... :sjenert:

Skrevet

Synes det høres bra ut jeg. Hunden må uansett være happy for å ha selskap hele dagen og slippe å være hjemme alene.

En ting er å være mye ute, en annen ting er å aktivisere hunden. 10-15 minutter med mental trening kan være like bra som en times tur (men hunden må jo ha begge deler).

Et lite tips (vet ikke hvor hundekyndig du er, så derfor vil jeg ikke foreslå mer avanserte treningstips for hundens hjerne): Ha med noen godbiter (Frolic, kjøttpølse i små terninger, ostebiter f.eks. ) med deg når du går ut. Få hunden til å sitte og bli sittende (evnt. hold/bind den i båndet). Ta en liten neve godbiter og vis den til hunden (la den lukte, men ikke få). Kast bitende spredt utover marken. Så slipper du hunden (vet ikke om den lyder ordet søk, men bikkja vet hva den skal gjøre) og den søker aktivt opp godbitene. Hunder elsker å bruke nesa, og ikke minst få godbiter! Evnt. kan du la hunden sitte og gå litt bort fra den og strå godbiter over et større område.

Lykke til! Du er en god venn som er snill hundepasser! :klem:

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg prøver i alle fall så godt jeg kan, og synes det er kjempemoro med hund! :hoppe:

Det var et godt tips dette med å spre godbiter!

Hunden er veldig lydig (synes jeg da...hehe :sjarmor: ), og adlyder sitt, ligg, stå, bli og værsågo'... Det er dette jeg har prøvd i allefall. ;)

Hun liker best å springe løs (kun der det passer seg: skogen, åpent trygt terreng osv), og jeg har alltid med godbit, så vi kan trene på innkalling, sitt, bli (jeg går 100 m bort, roper kom.. dere skjønner :ler:) osv..

Synes der er kjempemoro!!

Nå skal jeg prøve spre-godis-trikse også, smart!

Har prøvd rull og fot, men det funker heller dårlig... Men det kan ha med mine ferdigheter å gjøre... er jo litt grønn...! :ler:

Gla' for positiv tilbakemelding på treninga hvertfall, for hunden skal settes bort permanent, og vi har den på "prøve" for å se hvor mye ansvar/tid/penger/energi en hund krever.

Fint å vite om det vi gjør er nok, om vi har det som trengs for å ha ansvaret for en så herlig skapning!

Tror jeg har forelsket meg. :-D

En glad hundepasser (muligens hundeeier... :erter: )

Skrevet

Det høres bra ut, men jeg ville også lagt inn litt mental trening, eventuelt istedet for litt av tiden du går på tur midt på dagen.

Ville også gitt en såpass stor og gammel hund en halvtimes gåtur på morgenen.

Men det finnes ingen fasit på dette.

Skrevet

Har du, petzl, noen eksempler på mentale oppgaver som vi kan bryne oss på? :icon_smile:

Har ingen erfaring av trening av hund selv, så alle tips mottas med takk!

Har planer om å melde meg inn i en hundeklubb, slik at vi kan få litt organisert trening og delta på forskjellge kurs. Har veldig lyst til å prøve agility!

Hunden er trent i både jakt og agilty før, men jeg er jo helt fersk... Hvordan trene riktig på dette alene uten hjelp?

Og angående morgenturer så er det kanskje lurt... Skal prøve å få til det..! (er B-menneske, så øya åpner seg ikke før klokka 10...) :sjenert:

Men for hunden skal jeg gjøre et tappert forsøk... :Nikke:

Takk for all hundehjelp :-D

Skrevet
Jeg passer for tiden en flat coated retriever, og lurer på hvor mye trim/aktivitet den trenger?

Jeg vet at aktivitetsnivået til hunder er forskjellig, og at denne rasen trenger et høyt aktivitetsnivå.

Hva er det/hvor mye er det?

Hunden er 6 år, og i god form.

Er student og er hjemme hele dagne (eksamensperiode), slik at hunden får mye oppmerksomhet. :)

Daglig får hunden en liten tur ut om morgenen for å gjøre i fra seg (5 - 10 min), en lengre tur midt på dagen (fra 1 til 2,5 t) og en tur på kvelden (1/2 t).

Den får selvfølgelig ut for å gjøre fra seg når den sier ifra selv.

Hvordan høres dette ut? Lite/mye/passe..?

Glad for alle svar :)

PS. Har spurt eieren, men fikk ikke noe konkret svar...Svarte bare..tjæsj...sånn passe... :forvirret: 

Vil ikke mase og virke helt blåst heller...derfor spør jeg dere...  :sjarmor:

Dette er det samme som vår store hund får,men vi går aldri tur langs veier ol. Den er sammen med andre hunder og det gir megatrim. De løper enormt sammen,leker osv...

en halvtime sammen med en venn tilsvarer sikkert tre timer på asfalten.Noe den ikke blir sliten av. Ikke er det stimulerende heller

Skrevet
Har du, petzl, noen eksempler på mentale oppgaver som vi kan bryne oss på?  :icon_smile:

Har ingen erfaring av trening av hund selv, så alle tips mottas med takk!

Jeg kan ikke særlig mye selv jeg, har akkurat fått min lille pelsdott. Men man lærer fort av å prøve seg frem. :-D

Forslag til mental aktivitet:

- Godterisøk, som nevnt over her. Dette bruker jeg ganske mye, og du kan variere vanskelighetsgraden med varierende underlag (asfalt vs snø), hvor godt du sprer bitene, og etterhvert å fjerne hunden etter å ha vist ham at du har lagt ut godteriet, for så å ta ham tilbake etter en stund, og la ham søke. Slik må ha bruke mer nese og mindre øyne.

- Spor: litt det samme som over, men her går du opp et spor (bare tråkk), og legger f.eks. pølsebiter i hvert spor (i begynnelsen, etterhvert blir det vanskeligere). På slutten av sporet kan det ligge en haug med godteri/yndlingsleken el.

- Litt lydighet, enten "vanlige" øvelser, eller lær ham noen "kunster" eller triks

- Du kan også legge inn litt lydighet/spor/godterisøk under vanlige turer, så han må bruke hodet litt - da blir det perfekt med korte økter.

Jeg kommer ikke på mer akkurat nå, men hvis du søker på "hund+mental aktivitet" eller lignende på nettet, finner du sikkert mer. :)

Har planer om å melde meg inn i en hundeklubb, slik at vi kan få litt organisert trening og delta på forskjellge kurs. Har veldig lyst til å prøve agility!

Hunden er trent i både jakt og agilty før, men jeg er jo helt fersk... Hvordan trene riktig på dette alene uten hjelp?

Det har jeg også tenkt (på lydighetskurs og bruks i hundeklubb). Tror det er lurt for oss ferskinger.

Jeg er litt usikker på hvordan du skal trene agility på egen hånd, bortsett fra å bruke "naturlige" hindre når dere er ute og går. Du kan kanskje spørre eierne hans om tips?

Ellers finner du mye bra på nettet.

Og angående morgenturer så er det kanskje lurt... Skal prøve å få til det..! (er B-menneske, så øya åpner seg ikke før klokka 10...) :sjenert: 

Men for hunden skal jeg gjøre et tappert forsøk...

Hehe, ja. Men som sagt så har ikke jeg noen fasit - alle mener ulikt om hund, og man må bare se på alternativene, og bruke hodet selv for å finne ut hva som passer best for en selv og sin egen hund.

Lykke til, da. :-D

Skrevet

Nå på kveldstid i mørket. så går en av oss ut først for så å gjemme seg noe bort fra huset. Hunden skal finne oss. Stor glede hver gang.

uansett hvor vi gjemmer oss, så finner han oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...