Gå til innhold

Koster varmekabler mye i strømpris?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har overtatt en bolig med varmekabler på badet, noe jeg ikke har hatt før. Trekker dette veldig mye strøm? Tenker på kostnadene... 

Anonymkode: 64a1f...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det trekker strøm. Jeg har tatt av varmekablene på badet nå, det er jo uansett ikke er rom jeg oppholder meg nevneverdig lenge i.

Anonymkode: 3d6a6...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja, det trekker strøm. Jeg har tatt av varmekablene på badet nå, det er jo uansett ikke er rom jeg oppholder meg nevneverdig lenge i.

Anonymkode: 3d6a6...3a7

Er det ikke sånn at å skru varmekablene helt av kan ødelegge de så de ikke går på igjen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det ikke sånn at å skru varmekablene helt av kan ødelegge de så de ikke går på igjen? 

Nei, det er bare tull. Mine står av helt fra april til november, de er også 30 år gamle og ingen problem.

Anonymkode: 09dc4...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lurt litt på dette. La oss si du har et bad på 4,5m2 som du nettopp har pusset opp og lagt inn varmekabler i gulv. Så stiller du inn de på 26-27 grader. Hvor mye vil ditt strømforbruk øke i kwh/mnd ca?

Anonymkode: a0965...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, men det er ikke anbefalt pga frosne rør, sølvkre osv. 

Anonymkode: 48921...fc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har også lurt litt på dette. La oss si du har et bad på 4,5m2 som du nettopp har pusset opp og lagt inn varmekabler i gulv. Så stiller du inn de på 26-27 grader. Hvor mye vil ditt strømforbruk øke i kwh/mnd ca?

Anonymkode: a0965...14e

Ja er veldig interessert i å vite det jeg og. Om varmekablene i seg selv kan utgjøre noen hundre kroners forskjell hver måned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et 4m2 bad med 600W installert effekt. For å holde 24 grader der inne nå på vinteren går termostaten på ca 50% som blir 

600w*50%*24timer i døgnet*30 dager i måneden = 216kwh. 

Tibber sier at jeg har brukt 643kwh på oppvarming i desember til den nette sum av 2400kr. Varmekablene på badet står for ca 40% av denne potten og det er ca 1000kr nå i desember.

Vi har to elbiler og de har brukt hhv 180 og 350kwh hittil i desember. Så varmekablene på det lille badet vårt er en like stor forbruker av strøm som den minste av elbilene våre.

Vi lader bilene via Tibber basert på strømpris, mens varmekabler blir kun styrt på temperatur så selv om elbilene er vår største forbruker av strøm så er oppvarming den største utgiftsposten.

Våre varmekabler i vindfanget fikk jordfeil nå i høst. De ble lagt i 2011 av tidligere eier og satt på en ren av-på bryter. Der det ble ubehagelig varmt å ha varmekablene på med mindre det var mange minus ute. Det endte med at de varmekablene ble nesten aldri brukt. Tidlig i høst så satt vi inn "smarte" termostater på alle varmekabler i huset og vi kunne kjøre varmekablene i vindfanget på lavt pådrag. Det hjalp veldig med å tørke sko og vann uten at det brukte masse strøm eller bidro til oppvarming av huset. Men etter bare noen uker så gikk sikringen og vi hadde fått jordfeil i varmekablene i vindfanget og gulvet må pigges opp :(. Mest sannsynlig så røyk de kablene fordi de aldri hadde blitt brukt gjevnlig. Muligens det har kommet vann gjennom fugene som ikke har tørket så fort som det ville gjort dersom kablene hadde stått på.

Anonymkode: edc51...b4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau? Ingen her kan fortelle deg hvor mye strøm de trekker uten å i det minste vite hvor mange watt varmekablene er på, som igjen avhenger av rommets størrelse, valgt varmekabel og hvilken type regulering du har (termostat/trinnbryter etc)

Anonymkode: ea2b7...cbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm er billig på natten og dyrt på dagtid for tiden. Så om du vil spare strøm ville jeg skrudd på kablene når jeg la meg og av når jeg sto opp. Da har du varmt gulv på morgenen. Er det tykt betonggulv så holder det LENGE på varmen. 

Last ned appen "strømpriser" for å sjekke prisene fra dag til dag, så ser du hvilke tidspunkter det er best å slå på og av på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/29/2022 at 8:36 PM, AnonymBruker said:

Ja er veldig interessert i å vite det jeg og. Om varmekablene i seg selv kan utgjøre noen hundre kroners forskjell hver måned? 

Ja det kan det

Anonymkode: 726cd...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...