AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Jeg har 80% ansvar for mine 4 flotte barn på 15,12,10 og snart 6, mamman har de anhver helg og 1 til 2 ganger i uka, kommer ann på hva hun gidder. lillejulaften, julaften og 1 dag var hennes helg,så hun skulle ha dem da, da ringe barnet på 15 på kvelden lillejulaften og sa de ville hjem da hadde mor og samboeren hennes drukket seg helt stup fulle, så da forslo jeg at jeg hentet de, de 3 yngste ble med hjem,men største ble igjen siden moren også har en baby på 10mnd, men skulle nesten tro hun på 15 var moren, hun spurte meg om hun kunne flytte til mor, hun ønsket det ikke sånn egentlig som hun sa,men hun er redd for lillebroren sin. Moren holder stort sett avtale anhver helg,men noen ganger gidder hun ikke og fester heller med samboeren, da er babyen hos henne foreldre, vet at besteforeldrene har meldt henne til barnevernet et par ganger,men vet ikke mer enn det, jeg har ikke blitt kontakt ang mine barn ennå,men det gjelder kansje kun han minste akkurat nå. De har tydeligvis et alkohol problem, så jeg tenker at jeg må bestille time hos fvk etter jul, de 2 yngste har flere ganger sagt at de helst vil være med meg og samboeren,men 12 og 15 åringen er veldig loyal overfor moren, noe jeg forstår, men ser jo at de sliter. Skal ikke nekte henne samvær,men kanskje jeg kan få tilsyn av besteforeldrene til barna? de er oppgående og flinke mennesker som virkelig bryr seg om barnebarna sine, alle 5. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 44eaf...d22 14
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Kontakt barnevernet! Høres ut som 15-åringen tar på seg et altfor stort ansvar for lillebroren😥 Anonymkode: b45c7...3fc 22 3 12
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Her hadde jeg først meldt til barnevernet angående dine barn og baby som ikke er din. Så hadde jeg tatt det derfra og krevd samvær under tilsyn. At de drikker seg stup full på julaften burde være nok i seg selv. Anonymkode: 1c3fb...6f1 13 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Her må du jo kontakte BV, de må inn og vurdere om dine barn skal ha samvær alene med henne, og for den lille babyen er jo ikke dette bra for i det hele tatt, tenk de traumene det blir utsatt for i en så kritisk fase av livet. Anonymkode: 256fa...2a5 5 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Du burde ringt barnevernsvakta lille juleaften, og ikke dratt derfra før babyen var hentet. Du forlater bare ikke en 15-åring med to stupfulle voksne og et lite barn. Du ringer barnevernet nå, og melder bekymring. Nyttårshelga straks. Hva om de drikker seg stupfulle igjen og det skjer noe med babyen? Anonymkode: a0184...263 26 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Femtenåringen din ble igjen for å passe på baby når foreldrene var for fulle? Her hadde jeg ringt barnevernet. Det er ikke et barns ansvar og det sier alt om mors dømmekraft. Anonymkode: 0ea58...756 14 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Huff. Stakkars dine barn. Og godt at du hører på de, og prøver å hjelpe de. Jeg tenker at dette bør du lage en sak på, hadde nok meldt barnemor til barnevernet, for dine 4 barn, men også for barnemors baby. Din 15 åring er ikke mamma til lillebror. Jeg skjønner hun ønsker å ta vare på han, jeg har også sitti på rommet mitt med veldig små søsken når krangelen har vært ille med foreldrene mine. Det er vondt, og et ansvar ikke søsken skal trenge. Og mor bør ikke ha samvær uten tilsyn før hun greier å holde seg nykter foran sine barn. Når de drikker seg snyten forann sine barn på julaften. Nei nei nei. Det er virkelig ikke bra. Anonymkode: f7bad...76e 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 Her hadde jeg meldt fra til barnevernet. Og jeg er ikke av de som sier det i tide og utide. En 15-åring skal ikle ha ansvaret for barn uansett, og i allefall ikke når foreldrene velger å drikke seg fulle. Anonymkode: efceb...fb1 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her må du jo kontakte BV, de må inn og vurdere om dine barn skal ha samvær alene med henne, og for den lille babyen er jo ikke dette bra for i det hele tatt, tenk de traumene det blir utsatt for i en så kritisk fase av livet. Anonymkode: 256fa...2a5 Bv gjør ikke noe med samværet, men kommer med anbefaling. Alt ansvaret ligger på den som har hovedansvaret, altså far i dette tilfelle. Sender han barna på samvær vel viten om at dette kan skje, er det han som blir vurdert av bv. Ts, her er du nødt å ta kontakt med bv. Hverken barna dine eller babyen skal være der når de drikker og blir fulle. Selv om ikke bv blander seg inn i samvær så er det greit å ha de i bakhånd i tilfelle, få gode råd og få den minste vekk fra dette. Det er uansvarlig å sende de på samvær uten tilsyn, og dette vil nok bv også si til deg. Anonymkode: dd572...443 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Tusen takk for alle svar Har faktisk tenkt og ta en tlf til bv,men tenkte kanskje at dette hadde vert et overtramp fra min side,men ser her at det ikke hadde vert det. Skal ta en anonym tif til dem og høre hva de mener i morgen. Stort sett drikker de ikke når barna eller babyen er tilstede,men det skjedde denne gangen, og som noen nevner er det jo snart nyttårshelg, så er nok lurt og melde. Jeg er veldig redd for både barna og meg hvis noe skjer og at jeg må vitne i retten, for samboeren til mor er ikke riktig god, har truet meg mange ganger for bare små ting. At jeg for eksempel ringer barna når de er hos mor, det skulle jeg aboslutt ikke gjøre og babyen ville en gang til meg og da ble han rasende og sa nei til datteren min Anonymkode: 44eaf...d22 4 2
AprilLudgate Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 Jeg hadde hengt som en klegg på BV for å få den stakkars babyen ut av hjemmet. Så hadde jeg krevd full omsorg, og mor kan ha samvær når barna er hos besteforeldre gitt rene tester på alt. Hadde vært ærlig med ungene, de ser jo alt. Høytider utgår for alltid. 9 1
AprilLudgate Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for alle svar Har faktisk tenkt og ta en tlf til bv,men tenkte kanskje at dette hadde vert et overtramp fra min side,men ser her at det ikke hadde vert det. Skal ta en anonym tif til dem og høre hva de mener i morgen. Stort sett drikker de ikke når barna eller babyen er tilstede,men det skjedde denne gangen, og som noen nevner er det jo snart nyttårshelg, så er nok lurt og melde. Jeg er veldig redd for både barna og meg hvis noe skjer og at jeg må vitne i retten, for samboeren til mor er ikke riktig god, har truet meg mange ganger for bare små ting. At jeg for eksempel ringer barna når de er hos mor, det skulle jeg aboslutt ikke gjøre og babyen ville en gang til meg og da ble han rasende og sa nei til datteren min Anonymkode: 44eaf...d22 Du vet ikke om og når de drikker, så det skal du ikke uttale deg om til BV. Du skal foretrekke hva som har skjedd, og hva som sies. Om de drikker i jula er sjansen høy for at det er heftig føring ellers i året og. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 Du lar en baby bli igjen med stupfulle foreldre?? Da er du faktisk ikke bedre enn mor Anonymkode: 9ba72...cd4 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du lar en baby bli igjen med stupfulle foreldre?? Da er du faktisk ikke bedre enn mor Anonymkode: 9ba72...cd4 jeg har ingen rett til og ta ut barnet fra hjemmet, da kan jeg bli anmeldt som barne kinapper, tro meg jeg har villet det mange ganger,men tror ikke det hadde vert noe bra for meg Anonymkode: 44eaf...d22 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 Når dine barn ber om å få komme bort i fra en slik situasjon, kan man jo bare se for seg hvordan en 10mnd gammel baby uten tale har det. Jeg anser det som tvilsomt at de klarer å ivareta barnets behov dersom de ikke en gang klarer å holde minst en voksen edru i et hus med fem barn. Ville nok ringt barnevernvakten, forklart situasjonen og håpet på en akutt plassering hos besteforeldrene. Ellers tenker jeg at du bør ringe familievernkontoret og be om midlertidig stans av samvær frem til dere kan forhandle frem en ny samværsavtale med tilsyn. Alt dette bør skje snarest. Dersom du ikke tørr ringe barnevernet bør du i hvert fall ringe morens foreldre og be de følge opp babyen. Anonymkode: a5190...2ab 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for alle svar Har faktisk tenkt og ta en tlf til bv,men tenkte kanskje at dette hadde vert et overtramp fra min side,men ser her at det ikke hadde vert det. Skal ta en anonym tif til dem og høre hva de mener i morgen. Stort sett drikker de ikke når barna eller babyen er tilstede,men det skjedde denne gangen, og som noen nevner er det jo snart nyttårshelg, så er nok lurt og melde. Jeg er veldig redd for både barna og meg hvis noe skjer og at jeg må vitne i retten, for samboeren til mor er ikke riktig god, har truet meg mange ganger for bare små ting. At jeg for eksempel ringer barna når de er hos mor, det skulle jeg aboslutt ikke gjøre og babyen ville en gang til meg og da ble han rasende og sa nei til datteren min Anonymkode: 44eaf...d22 Det er sjeldent KG er så unisont enige og samstemte som dette. Skjønner det ikke er like enkelte å tenke klart der og da i situasjonen, især når det er en forhistorikk med stygg og truende oppførsel mot deg. Men dette er et sånt klart tilfelle av at voksne må handle. Å etterlate en 15-åring i dette, for å være buffer og vokte babyen - det er bare ikke en god situasjon for noen. Du skal være stolt over datteren din, som vil passe på yngre søsken. Men det er ikke et ansvar du kan la henne ta. Det vil påvirke henne for alltid. Hun skal ikke måtte gå og være den voksne og vokte babyen i fyll og annen dårlig oppførsel. Og som alltid - dokumenter alt, kommuniser mest mulig skriftlig med mor/stefar, begynn å før en logg hvor alle hendelser noteres med dato - kort og konsist, ikke dine følelser, bare nøytralt hva som har skjedd Du må forberede deg på å forhandle om samvær, krangle om samvær under tilsyn - og ikke minst - være mentalt klar for å ta det til retten. Det er din jobb som hovedomsorgsgiver å beskytte dine barn. Og det er riktig som en annen nevner - om du med viten og vilje sender barna dine på samvær der du vet det ofte er fyll osv, så kan du selv få trøbbel med barnevernet. Anonymkode: a0184...263 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #17 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg har ingen rett til og ta ut barnet fra hjemmet, da kan jeg bli anmeldt som barne kinapper, tro meg jeg har villet det mange ganger,men tror ikke det hadde vert noe bra for meg Anonymkode: 44eaf...d22 Du skulle selvsagt ringt barnevernsvakta og blitt der til de kom. Anonymkode: 9ba72...cd4 5
Polly Ester Skrevet 28. desember 2022 #18 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg har ingen rett til og ta ut barnet fra hjemmet, da kan jeg bli anmeldt som barne kinapper, tro meg jeg har villet det mange ganger,men tror ikke det hadde vert noe bra for meg Anonymkode: 44eaf...d22 Det er jo for seint nå, men du burde ringt Barnevernsvakten på lille julaften da du fant de stup fulle med en baby i huset, da hadde de med egne øyne sett at disse to ikke er egnet til å være foreldre. Jeg håper du ringer BV før nyttårshelgen og sier at moren til dine barn var full lille julaften og at du er bekymret for om de drikker seg fulle når de har babyen sin. Jeg skjønner at du er bekymret for samboeren til eksen din, men jeg håper hensynet til barna dine kommer først. 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg har ingen rett til og ta ut barnet fra hjemmet, da kan jeg bli anmeldt som barne kinapper, tro meg jeg har villet det mange ganger,men tror ikke det hadde vert noe bra for meg Anonymkode: 44eaf...d22 Barnevernsvakta. Altså, kommunen/bydelen din skal ha folk som rykker ut og griper inn når det er akutt nødvendig. Om du ikke finner nr på hjemmesidene til kommunen, så ringer du direkte til politivakta, som vil fikse nødvendige etater. Baby hos to stupfulle voksne? Typisk - ring politi/barnevernsvakt. Om ting er så ille der at du helst vil ta med deg barnet - da ringer du barnevernsvakta. De rykker ut der og da. Og siden babyen kjenner deg og ikke minst dine store barn, så er det ikke usannsynlig at de vil sende babyen med dere til de kan finne beredskapshjem eller andre arrangement. En foretrekker jo at noen som små barn er trygge på fra før passer dem mens vedtak må gjøres osv. Anonymkode: a0184...263 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 fikk mor med seg at barna ble hentet den kvelden, eller var hun for full til å registrere det? Hva skjedde dagen etter? Tok hun kontakt, spurte etter barna, unskyldte seg, hva som helst? Anonymkode: 960a7...1de 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå