AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Har en 9 åring gammel gutt som slår seg vrang hver kveld. Må ha oss sittende der, og bruker lang tid på å sovne. Går utover vår tid sammen. Hjelper lite å være konsekvent. Andre med samme problem? Anonymkode: fde6f...f9e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Oppstått nå eller alltid vært sånn? Hvis det er noe nytt ville jeg tenkt at noe kanskje plager han som han blir liggende å tenke på når han skal sove. Min eldste er 8, han får ligge å lese på senga med lyset på. Slokker lyset når han har sovnet Anonymkode: 0323a...c52 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oppstått nå eller alltid vært sånn? Hvis det er noe nytt ville jeg tenkt at noe kanskje plager han som han blir liggende å tenke på når han skal sove. Min eldste er 8, han får ligge å lese på senga med lyset på. Slokker lyset når han har sovnet Anonymkode: 0323a...c52 Nei har vært sånn stort sett hele tiden. Han er et trygt barn, alders adekvat og smart både sosialt og faglig. De tilbakemeldingene vi alltid har fått, så er ingen bekymring. Likevel krevende at han er så sta ved legging. Om vi legger oss med han. F eks i vår seng, så går det bedre, men har ikke lyst å gjøre det til evig tid..... Anonymkode: fde6f...f9e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Kan det hjelpe hvis han får høre på lydbok eller rolig musikk e.l. ved legging? Eller hvis han får en sånn varmeputebamse så det føles varmt og trygt og godt? Anonymkode: e41ca...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Han er bare utskjemt. For en smart unge på 9 forstår at nå er det leggetid! Vær konsekvent, etter stelling så leses litt for ham og når antallet sider er nådd så er det natta! Anonymkode: 293e5...da6 5 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Vår, nå 10 år gamle datter har vært et mareritt på kveldene. Fornøyd og trygt barn, sur og vrang ved leggetid. Vi forsøkte også å finne ut av om det var noe som plaget henne. Men hun synes bare det var dritkjedelig å legge seg, og fyrte oss opp ved å begynne å lage diskusjoner og være vanskelig. Vi begynte å bli skikkelig konsekvente og sette krav til henne. Tok bort goder som iPad dagen etter etc dersom hun lagde styr. Hun var mer enn stor nok til å skjønne det når hun var ni år. Jeg fikk helt nok av at tiden på kvelden ble spist opp av at hun skulle lage show. Det funket. Anonymkode: c9a77...bb0 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Ikke hattt de utfordringene, men må spør om når gutten våkner og når du legger ham? Noen legger barn for tidlig eller for sent. Anonymkode: a150b...bd6
Gjest Shokko Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 Kan være «skumle» tanker eller annet han kjenner på når han skal legge seg. Begge mine har vært vanskelig å legge i alle år, og det har kommet fram at de har gruet seg til å sove pga mareritt eller at de har begynt å tenke på skumle ting når de har lagt seg. I 9-årsalderen begynner det å gå opp for mange at livet ikke bare er fryd og gammen, så ikke rart om det kan være endel tanker på kveldstid. Gjelder forsåvidt for voksne også det da, tankene kommer når det blir stille.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 Wow, godt gjort av dere å sitte inne på rommet hans til han sovner hver dag i 9 år😅 jeg sitter også 15-20 minutter med sønnen vår, men han er bare 1,5 år😂 har ingen råd dessverre, men med et så stort barn ville jeg personlig vært streng og si «nå er det natta, sov godt» og stått på det, ikke tulle med å sitte der og gå inn og ut osv. Han er ingen baby lenger 😛 Anonymkode: be5c8...9d4 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Vår er riktignok bare 6 år, men vi har samme problem. Han sier han er redd. Vet ikke hva vi kan gjøre annet enn å gi han tryggheten han trenger. Anonymkode: 832d1...64f 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Wow, godt gjort av dere å sitte inne på rommet hans til han sovner hver dag i 9 år😅 jeg sitter også 15-20 minutter med sønnen vår, men han er bare 1,5 år😂 har ingen råd dessverre, men med et så stort barn ville jeg personlig vært streng og si «nå er det natta, sov godt» og stått på det, ikke tulle med å sitte der og gå inn og ut osv. Han er ingen baby lenger 😛 Anonymkode: be5c8...9d4 Ok Anonymkode: fde6f...f9e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Wow, godt gjort av dere å sitte inne på rommet hans til han sovner hver dag i 9 år😅 jeg sitter også 15-20 minutter med sønnen vår, men han er bare 1,5 år😂 har ingen råd dessverre, men med et så stort barn ville jeg personlig vært streng og si «nå er det natta, sov godt» og stått på det, ikke tulle med å sitte der og gå inn og ut osv. Han er ingen baby lenger 😛 Anonymkode: be5c8...9d4 En niåring er ikke baby lengre nei. Det høres jo lett ut i teorien det du skriver. Men en trass niåring kan bare gå ut i stua, sitte seg i sofa og si at nei jeg vil ikke legge meg. Du kan ikke lengre ta han under armen å tvinge han å ligge i sengen slik som når de er små. Nytter lite å bare gå ut av rommet når ungen bare følger etter Anonymkode: 90616...81b 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har en 9 åring gammel gutt som slår seg vrang hver kveld. Må ha oss sittende der, og bruker lang tid på å sovne. Går utover vår tid sammen. Hjelper lite å være konsekvent. Andre med samme problem? Anonymkode: fde6f...f9e Ja høres kjent ut, jeg lar hn bare holde på, da gir hn seg når jeg ikke gir oppmerksomhet, hn var vanskelig og legge mellom 6-9 år, er snart 10 og det begynner heldigvis og snu nå Anonymkode: db701...587
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 Vi har det samme med vår 10-åring. Han vil så gjerne, men får det rett og slett ikke til. Han er utrygg. Blir gæern innimellom av å bruke så mye tid på å legge et stort barn. Ingen gode råd dessverre. Anonymkode: e63d9...e95 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 Har du prøvd å la han lese eller pusle med noe på senga «etter leggetid»? Her må hun være på rommet, men hun kan holde på med sitt til hun sovner. I starten var det sykt spennende, men nå legger hun seg til fornuftig tid Anonymkode: d317f...49e 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 Vårt barn har vært veldig vanskelig å legge i mange år. Ingenting fungerte. Vi har prøvd alt. Det gikk utover parforholdet og ungen var helt fortvilt selv. Til slutt fikk vi tillatelse fra barnelege til å prøve melatonin. Det fungerte veldig bra. Hen sovner med en gang, og vi skjønner nå at det tydeligvis har vært noe kroppen ikke greide å gjøre på egen hånd. Anonymkode: f0020...210
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Wow, godt gjort av dere å sitte inne på rommet hans til han sovner hver dag i 9 år😅 jeg sitter også 15-20 minutter med sønnen vår, men han er bare 1,5 år😂 har ingen råd dessverre, men med et så stort barn ville jeg personlig vært streng og si «nå er det natta, sov godt» og stått på det, ikke tulle med å sitte der og gå inn og ut osv. Han er ingen baby lenger 😛 Anonymkode: be5c8...9d4 Hva er det å le av? Eier du ikke empati? Jeg sitter også stort sett inne med min på 9 år til hun sovner. Innimellom går det greit at jeg går ut etter 10 minutter, men oftere tar det lenger tid, og innimellom må vi sitte der til hun sovner. Frem til i fjor satt en av oss der til hun sovnet hver eneste kveld ja. Legging tok gjerne 2-3 timer før. Har hatt insomnia siden hun var baby, og både fastlege og helsesøster har prøvd å hjelpe. Det som hjalp litt hos oss var å ha en klar avtale på at vi kommer inn om 5 minutter, så om 10 minutter, nå er vi oppe i 30 minutter. Altså først sitter vi der litt, koser/prater/leser, så går vi ut dør hun har sovnet, med avtale om å kikke innom om en halvtime. Det fungerer stort sett veldig bra, men hvis hun er syk blir det to steg tilbake og vi nå sitte der til hun sovner igjen. Ungen er redd, det er ikke trass/kjeder seg/manipulering. Anonymkode: 7352f...180 3
Gjest Shokko Skrevet 5. januar 2023 #18 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 0.45): Vårt barn har vært veldig vanskelig å legge i mange år. Ingenting fungerte. Vi har prøvd alt. Det gikk utover parforholdet og ungen var helt fortvilt selv. Til slutt fikk vi tillatelse fra barnelege til å prøve melatonin. Det fungerte veldig bra. Hen sovner med en gang, og vi skjønner nå at det tydeligvis har vært noe kroppen ikke greide å gjøre på egen hånd. Anonymkode: f0020...210 Samme med mitt barn. Fikk prøve melatonin etter maaaange år med timeslange legginger og uro. Hen bruker melatonin hver kveld fortsatt, har prøvd uten men da sovner hen alt for sent og fungerer ikke på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #19 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 21.01): Har en 9 åring gammel gutt som slår seg vrang hver kveld. Må ha oss sittende der, og bruker lang tid på å sovne. Går utover vår tid sammen. Hjelper lite å være konsekvent. Andre med samme problem? Anonymkode: fde6f...f9e Anbefaler å imøtekomme barnets behov. Jeg var likedan og våre barn var/er like. Men det går over, ja, våre har vi ligget ved siden av helt frem til de var i 8-9års alderen. Det er ikke for evig. I dag har de godt søvnmønster, de gleder seg til å legge seg og assosierer senga/søvn med noe positivt anbefaler som tidligere nevnt å ha faste rutiner for eksempel at barnet skal gjøre seg klar til sengetid 19.30 og ligge i senga senest 19.45 så får det lese i blad, lydbok eller tegne med blyant og papir frem til 20.00 da legges aktiviteter bort. Behagelig nattlys som ikke er urolig (ikke lys som skifter farge eller lignende, men dempet belysning) kombinert med hvitt støy. Vi har vifte på soverommet vi har satt på også om vinteren fordi den skaper en jevn dur. Om barnet sover best i foreldrenes seng la det sove der og gjør rutinen over som nevnt. La barnet få tid på å falle til ro. Ber barnet om en foreldre fordi det er engstelig så imøtekom barnets behov uten at barnet føler seg kritisert eller at det har gjort noe galt. Da trenger kanskje foreldren ligge ved av av barnet i 5-10 minutter før det sovner. Anonymkode: f2870...14c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #20 Skrevet 6. januar 2023 Beklageligvis har vi samme problem. Ungene er altfor gamle til å lage så mye kræll ved leggetid, men det er en evig diskusjon hver kveld likevel. Jeg blir så lei!!!!!!! Anonymkode: 8e7c7...8b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå