AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Det har seg sånn at det er store problemer i livet til mamma. Dette påvirker meg og alle andre. Hun er singel og bor helt for seg selv. Hun jobber som sykepleier, men ikke på fulltid. Generelt sett oppfører hun seg veldig stygt og uhøflig. Hun sier regelmessig at jeg er dum og stygg, og hun mener at jeg ikke fortjener å leve. Dette sier hun nesten hver gang hun tar kontakt med meg. Hun kritiserer meg på absolutt alle ting, men hun går lite i dybden og avgir sjeldent logiske forklaringer. Hun kommer ofte med vage påstander om meg og om andre mennesker, men hun vil ikke fortelle ting i dybden. I tillegg dikter hun opp falske historier om seg selv og om andre mennesker. Som oftest snakker hun kun om seg selv, noe som er meget slitsomt å høre på. Hun mener at hun er mer smart og mer verdifull enn andre mennesker. Hun skryter ubetinga av seg selv og alt hun oppnår i livet sitt. Hun påstår at hun er mer kunnskapsrik og dyktig enn alle hun kjenner. Hun forteller ofte om hvor mye penger hun har i banken og hvor flink hun er i jobben sin. Hun mener at hun er veldig snill mot andre mennesker og at alle mishandler henne. Hun er meget aktiv i Oriflame, og hun sier at hun er veldig flink der. I tillegg mener hun at hun har verdens beste sangstemme og at hun er meget ryddig og effektiv. Jeg opplever at hun avbryter meg hele tida og at hun ikke lar meg slippe til i samtalene, og det har jeg også observert mellom hun og andre mennesker. Hun responderer sjeldent på det som folk sier. Ofte er hun er veldig dominerende og kontrollerende ovenfor alle hun møter på. Det innebærer at hun skal bestemme over folk og hun krever at alle skal gi henne oppmerksomhet, skryt og bekreftelse. Videre kommer hun med trusler og nedsettende kommentarer når folk ikke gjør som hun sier. Hun kommer også med trusler om selvmord og trusler om å drepe andre folk. Flere ganger går hun også til fysisk angrep på folk. I hele oppveksten min gikk hun til fysiske angrep på meg. Det er fryktelig irriterende når hun tar kontakt med mine bekjente, og da forteller hun kun stygge ting om meg. Hun har tatt kontakt med mine bekjente i flere politiske partier og flere interesseorganisasjoner, men også folk jeg kjenner fra andre arenaer. Gjentatte ganger har hun tatt kontakt med ansatte i ulike butikker, hvor hun da har sagt stygge ting om meg. I tillegg har jeg opplevd flere ganger at hun kommer på uanmeldt besøk hjem til meg. Hun bor i et annet fylke enn meg, men likevel reiser hun til mitt lokalmiljø for å snakke stygt om meg og for å trakassere mennesker. Flere har sagt at de opplever hennes oppførsel som påtrengende og ubehagelig, men hun velger å fortsette. Jeg opplevde selv at hun oppførte seg på den måten i hele oppveksten min. Jeg vet at hun har hatt det svært vanskelig i sitt eget liv. Hun ble utsatt for grov mishandling i hele oppveksten sin, både fysisk og psykisk. Fra veldig ung alder begynte hun å oppføre seg sånn mot andre folk. Dessverre begynte hun å misbruke alkohol og narkotika i ung alder, og hun har fortsatt ikke klart å slutte med rus. Da hun var gravid med meg brukte hun røyk, alkohol og narkotika i svangerskapet, og det samme gjorde hun mot mine to eldre halvsøsken. Barnevernet tok begge to, og dette skjedde før mamma og pappa ble sammen. Utenom dette har hun aldri hatt noen ekte venner i livet sitt og hun har levd med alvorlig krangling i slekta. Hun sier ofte stygge ting om sine egne foreldre og sine søsken, både til meg og direkte til dem. Dessuten har hun en liknende oppførsel mot mine søskenbarn. Hun har en veldig uforutsigbar oppførsel og viser meget intense følelser. I det ene øyeblikket har hun sinneutbrudd og roper høyt. I det andre øyeblikket blir hun plutselig ekstremt glad og så får hun latteranfall. I det tredje øyeblikket er hun plutselig veldig taus, passiv og viser ingen tegn til følelser. Hun roper høyt når hun er ute blant folk, men også når hun er hjemme på besøk til andre mennesker. Hun har et meget stor behov for oppmerksomhet, bekreftelse, makt og sosial status. Egentlig gjør hun alt hun kan for å få viljen sin. Jeg blir veldig redd, forvirra, usikker og anspent når jeg tenker på henne, når jeg snakker med henne og når jeg er i nærheten av henne. Jeg vet aldri hvordan hun reagerer og hva hun egentlig tenker og følelser. Humøret hennes svinger ekstremt og hun sier aldri hvordan hun faktisk har det. Stemninga mellom oss er anspent, tung og merkelig, og jeg merker at jeg har lyst til å avslutte all kontakt. Hun blir veldig sint og truende, og hun kommer stadig med hatefulle kommentarer om meg og om mine bekjente. Dessuten er det forferdelig at hun snakker konstant og at hun aldri sier noe positivt om meg. Hun viser null positiv interesse for meg og for mitt liv. Alt handler kun om hennes versjon. En annen ting som er litt bekymringsverdig er at hun enkelte dager bruker meget tung sminke og går i gjennomsiktige klær. Dette gjør hun utendørs blant folk. Veldig mye av sminken kommer fra Oriflame, og hun bruker mye tid og energi på det selskapet. Hun er sykelig opptatt av kropp, utseende, klær og hudpleie. Dette prøver hun å presse på meg og alle mine bekjente, og hun ønsker at vi skal kjøpe produkter av henne. Hun mener at Oriflame er verdens beste selskap og hun sier at hun gjør det veldig bra der. Ofte så sitter hun kun med mobilen sin når hun snakker med folk. Det verste er at hun ønsker å gå av med tidlig pensjon. Hun snakker ofte om at det er slitsomt å jobbe som sykepleier. Når hun har gått av som pensjon tenker hun å flytte til nabolaget mitt. Dette forteller hun hver gang hun tar kontakt med meg. Jeg tar aldri kontakt med henne. Jeg ønsker ingen kontakt når hun oppfører seg stygt og upassende. En av årsakene til at jeg flytta ut av fylket hennes var for å få henne på avstand. Pappa døde av kreft i 2019. Jeg har mange tanter, onkler og søskenbarn på mammas side, men de får ikke lov til å ha kontakt med meg. Det er mamma, mormor og morfar som kontrollerer denne kontakten. Det har de gjort i hele oppveksten min også. Jeg sliter med mareritt, hodepine, smerter i kroppen og magesmerter hver eneste dag, og det har jeg gjort hele livet mitt. Jeg synes det er helt grusomt å ha en sånn mamma. En ting er alle traumene hun påførte meg i oppveksten min. Noe annet er når hun fortsatt oppfører seg truende og farlig mot meg. Hva skal jeg egentlig gjøre i en sånn situasjon? Jeg ønsker besøksforbud, men da er jeg redd hun kommer til å flytte hit. Dessuten er hun fysisk voldelig og hun trakasserer mine bekjente og tilfeldige folk i lokalmiljøet, både i hennes nærmiljø og i mitt nærmiljø. Håper noen her kan gi meg noen gode råd. Dette er helt grusomt! Anonymkode: 8809d...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Tror du bør snakke med fastlegen og få henvisning til psykolog for å bearbeide traumer. Snakk med politiet om hva du kan gjøre i forhold til fare for vold. Ha minst mulig kontakt med henne. Få støtte og hjelp av venner og kjente for å holde henne unna deg. Anonymkode: 526ce...a96 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Dette høres veldig tungt og slitsomt ut ts. Her må du få hjelp før hun tar helt knekken på deg. Det første jeg tenkte på var besøksforbud, men skjønner at det kan være vanskelig å ta det skrittet. På en annen side så blir ikke du behandlet bra, og har rett på beskyttelse. Det virker ikke som at det bare er din mor som bedriver trakassering mot deg, men også mormor og morfar. Denne familien virker veldig destruktiv, og skulle hatt hjelp for lenge siden. Hva med din egen situasjon? Ca hvor gammel er du? Har du utdanning og jobb? Har du en kjæreste/ samboer/ ektefelle du kan lene deg på å få støtte av? Jeg støtter anonym over her, snakk med fastlegen og ev politi eller andre relevante instanser. Håper noen her kan komme med gode råd til deg ts. Anonymkode: 7c34a...d14 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Dette høres veldig tungt og slitsomt ut ts. Her må du få hjelp før hun tar helt knekken på deg. Det første jeg tenkte på var besøksforbud, men skjønner at det kan være vanskelig å ta det skrittet. På en annen side så blir ikke du behandlet bra, og har rett på beskyttelse. Det virker ikke som at det bare er din mor som bedriver trakassering mot deg, men også mormor og morfar. Denne familien virker veldig destruktiv, og skulle hatt hjelp for lenge siden. Hva med din egen situasjon? Ca hvor gammel er du? Har du utdanning og jobb? Har du en kjæreste/ samboer/ ektefelle du kan lene deg på å få støtte av? Jeg støtter anonym over her, snakk med fastlegen og ev politi eller andre relevante instanser. Håper noen her kan komme med gode råd til deg ts. Anonymkode: 7c34a...d14 Jeg er ufør og arbeidsledig. Per dags dato er jeg singel, men jeg ønsker selvsagt en partner. Litt av problemet med eventuell partner er jo familien min og hvis de oppfører seg upassende. Da blir jeg pålagt enda større ansvar for andre folk sin oppførsel. Jeg ønsker ikke at min kommende partner skal oppleve trusler fra min familie. Bare det at mamma kontakter ansatte i butikkene i nærmiljøet og at hun tar kontakt med mine bekjente, forteller veldig mye om hennes sosiale kontroll. Jeg gjør aldri tilsvarende mot henne. Anonymkode: 8809d...ab8 1
Handful Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ufør og arbeidsledig. Per dags dato er jeg singel, men jeg ønsker selvsagt en partner. Litt av problemet med eventuell partner er jo familien min og hvis de oppfører seg upassende. Da blir jeg pålagt enda større ansvar for andre folk sin oppførsel. Jeg ønsker ikke at min kommende partner skal oppleve trusler fra min familie. Bare det at mamma kontakter ansatte i butikkene i nærmiljøet og at hun tar kontakt med mine bekjente, forteller veldig mye om hennes sosiale kontroll. Jeg gjør aldri tilsvarende mot henne. Anonymkode: 8809d...ab8 Kan du flytte og ikke fortelle dem hvor?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Skrevet 29. desember 2022 13 hours ago, Handful said: Kan du flytte og ikke fortelle dem hvor? Det er vel ikke bare å få hemmelig adresse? Anonymkode: 8809d...ab8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå