Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en baby som er 2 mnd som sover helt ekstremt godt på dagtid (vogn, bilstol, babynest osv). Jeg trenger ikke gå tur eller vugge i søvn, han sovner nesten med en gang han blir lagt oppi. Han sover gjennom natten for det meste men noen ganger kan han våkne og vil ha mat. Akkurat nå så vekker vi han hver 3 - 4 time på dagtid for å gi mat da dette var noe vi ble fortalt på sykehuset at vi måtte gjøre og har derfor fulgt dette. Han får 150 ml ved hver mating (var 5,7 kg ved 6 ukerskontrollen) Jeg tenker at det er dumt å vekke i dyp søvn, han trenger vel den søvnen da.. Han klarer uansett ikke være våken i mer enn max1- 1 1/2 time, da sovner han igjen. 

Burde vi fortsette å vekke eller la ham selv fortelle oss når han vil ha mat? Jeg gir morsmelkerstatning (kan ikke amme av medisinske grunner) og han følger sin egen vekstkurve da han var stor og lang ved fødsel.  

Endret av Saschi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han går opp i vekt (følger kurven) trenger du ikke vekke så ofte for å mate :)

Anonymkode: a7b87...2b2

• Liker 5
Skrevet

Spør hs hva du burde prøve for akkurat DITT barn.

Anonymkode: 0a72d...f37

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker sånn umiddelbart at hvis han følger kurven sin, ikke er undervektig etc så er det unødvendig å vekke til måltid. Huske HS maste fælt på at jeg måtte vekke datteren min som også hadde godt sovehjerte. Jeg vekket vel de første 3-4 ukene men så sluttet jeg med det. HS fortsatte å mase men det føltes helt feil å vekke en frisk og normalvektig baby for å gi mat. Tenker at de våkner vel hvis de blir veldig sultne😅

Anonymkode: b8981...b00

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Han hadde vel våknet av seg selv hvis han var sulten...

Anonymkode: 000a4...a83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Meg over her. Glemte å legge til at hun er 6 mnd nå og fortsatte å følge kurven sin selvom jeg sluttet å vekke henne😊 faktisk er hun litt rund😂

Anonymkode: b8981...b00

Skrevet

Nei ikke vekk. 

Anonymkode: c0290...0b3

Skrevet

Vekket kun de første 2 ukene pga lav vektoppgang. Sov natten gjennom fra 3-4 uker og spiste ca hver 5 time på dagtid. Vekker ikke en frisk baby for å mate , nei…

Anonymkode: cc179...3e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv vi med baby på 3 uker vekker ikke, gjorde det i nesten 2 uker bare. Helsesykepleier ser ikke vitsen når hun uansett våkner relativt regelmessig, går opp i vekt og ellers er fornøyd. Gir mme, så vi ser også hvor mye hun får i seg. 

Anonymkode: 6da20...3e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor babyer skal vekkes for å få mat. Så lenge babyen er frisk så får den den maten som trengs da den våkner. Mine to ble aldri vekket, ikke engang på sykehuset. De sov til de våknet av seg selv og fikk mat med en gang. Begge mine ble skikkelig tjukke, så de sultet ikke til tross for at de sov 7-8 timer gjennom natta.

Babyen våkner om den er sulten. Den dør ikke av sult, så bare la baby sove (om den er helt frisk).

• Liker 1
Skrevet

Her vekket jeg kun første uke, før vi fikk bekreftet at hun gikk fint opp i vekt. Nå sover hun så lenge hun trenger. 

Anonymkode: 6e642...8d1

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar, da går vi vekk fra å vekke og heller lar han fortelle oss når han vil ha mat. 

Skrevet
Saschi skrev (1 minutt siden):

Takk for alle svar, da går vi vekk fra å vekke og heller lar han fortelle oss når han vil ha mat. 

Når babyen min var 2 mnd så sov hun natten gjennom, uten mat. Jeg personlig ville ikke lagt til en unødvendig vane med å vekke og mate på natten hvis det ikke er nødvendig :) 

• Liker 1
Skrevet
Saschi skrev (2 minutter siden):

Ja jeg ser ingen grunn til å fortsette vekking på en såpas stor baby 

Anonymkode: 6da20...3e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når babyen min var 2 mnd så sov hun natten gjennom, uten mat. Jeg personlig ville ikke lagt til en unødvendig vane med å vekke og mate på natten hvis det ikke er nødvendig :) 

På natten så lar vi ham sove med mindre han våkner og vil ha mat men det var mer på dagen vi føler oss litt «frekke» fordi vi vekker ham når han sover så godt hver 3 - 4 time 🙈

Skrevet
Saschi skrev (18 minutter siden):

På natten så lar vi ham sove med mindre han våkner og vil ha mat men det var mer på dagen vi føler oss litt «frekke» fordi vi vekker ham når han sover så godt hver 3 - 4 time 🙈

Vi måtte vekke på sykehuset fordi han var prematur og måtte ha mat. Men vi gikk bort fra det når de etter et par kontroller sa at han følger kurven sin! 

Anonymkode: 1faab...91b

Skrevet

Det eneste du kanskje bør passe litt på -om søvnmønsteret fortsetter når baby får døgnrytme-  er om det blir veldig lange sovestrekk på dag og kortere på natt. Da kan det kanskje være greit å prøve å justere på sovingen på dag.

Vi måtte vekke eldste (prematur og lav fødselsvekt) hver tredje time. Andremann spiste annen hver time døgnet rundt av seg selv og sov mye kortere strekk. 

Nyt å ha en sovebaby!

Anonymkode: aa879...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...