AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 - Går du på medisiner? Hvis ja, hvilken type? Hvilken effekt opplever du av medisinene? Og hvilke bivirkninger? - Hva er dine største utfordringer i hverdagen? - Har du noen avhengigheter/uvaner? Hvilke? - Har du noen hacks/verktøy/tips som hjelper deg i hverdagen? - Hvem er du i vennegjengen? Og hvem er du i familien? - Hvordan har du fungert i forhold opp igjennom? Anonymkode: 6fcf2...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 Dytte 🙃 Anonymkode: 6fcf2...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 1. Ja, bruker aduvanz. Blir roligere, mindre kaos i hodet, bedre konsentrasjon, lettere å komme i gang med ting, lettere å regulere følelser og impulser. Som følge av dette blir jeg også mer organisert, bedre til å opprettholde rutiner og mindre distré og glemsk. 2. Dårlig konsentrasjon (men svært god konsentrasjon/oppmerksomhet hvis jeg blir "hyperfokusert" på noe, men da sliter jeg med å slutte å holde på med det, ikke fullføre) og vansker med å komme i gang med ting, samt fullføre det jeg begynner på. Mye kaos i hodet og vansker med å håndtere følelser. Medisiner hjelper mot dette. 3. Utsetter det meste til det nesten er for sent. Medisiner hjelper mot dette, men det er en vond vane og vende. 4. Det som hjelper meg mest er medisiner, hadde ikke overlevd uten. Men å gjøre noe sammen med andre gjør det lettere å komme i gang. Focusmate.com er greit for dette. 5. Jeg vet ikke om jeg kan si at vi har noen definerte plasser i vennegjengen eller familien. 6. Jeg har nok litt problemer med forpliktelser. Anonymkode: 6cbfe...c71 1
Gjest kira87 Skrevet 29. desember 2022 #4 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): - Går du på medisiner? Hvis ja, hvilken type? Hvilken effekt opplever du av medisinene? Og hvilke bivirkninger? - Hva er dine største utfordringer i hverdagen? - Har du noen avhengigheter/uvaner? Hvilke? - Har du noen hacks/verktøy/tips som hjelper deg i hverdagen? - Hvem er du i vennegjengen? Og hvem er du i familien? - Hvordan har du fungert i forhold opp igjennom? Anonymkode: 6fcf2...e9d - Ja, jeg går på Concerta, høyeste dose. Får bedre konsentrasjon og holder oppmerksomheten bedre, klarer å sette i gang med ting litt raskere. Munntørrhet og manglende matlyst som bivirkning. - Igangsetting og planlegging. Igangsetting av arbeidsoppgaver som er kjedelige eller krever planlegging kan jeg utsette ganske lenge. Jeg er bedagelig anlagt og en dagdrømmer, så jeg blir oppfattet som treig og langsom. Jeg har også mye indre uro/tankekjør og søvnproblemer, Har også problemer med ukontrollert sinne hvis situasjonen byr seg, men jeg forsøker å unngå triggere. - Slet mye med impulshandling tidligere, men det er heldigvis blitt bedre. Jeg biter negler og neglebånd og piller på skorper og nupper, fikler som oftest med hendene på et eller annet. - Jeg skriver så detaljerte lister som mulig, særlig når jeg skal samarbeide med noen siden jeg kan være litt kontrollerende, men klarer ikke kommunisere så godt. Jeg har en samboer som hjelper meg med planlegging/gjennomføring/opprydding, men det er jo en hack som er få forunt 😄 Har heldigvis få forpliktelser for tiden, noe som gjør stressnivået mitt mye lavere. - Har ikke så mange venner, så der kan jeg ikke si så mye, men jeg er den stille og lyttende, faktisk. Kan fort falle ut i en lang samtale, og foretrekker å snakke en til en. Har opplevd litt for mange "god dag mann, økseskaft"-situasjoner hvor jeg har avbrutt samtalen med noe ute av sammenheng at jeg ikke sier så mye lenger. Har bevisst unngått å få barn og har et fint samboerskap. - Har hatt to forhold før dette, det ene var veldig turbulent hvor jeg hadde mye sjalusiproblemer og oppmerksomhetsbehov, det andre var jeg deprimert i store deler av forholdet og det ble slutt da jeg havnet på psykiatrisk 🤷♀️ Nåværende forhold har også vært litt opp og ned noen perioder hvor jeg har hatt ukontrollert sinne og klikket over trivialiteter, men det har heldigvis roet seg mye. Har også blitt flinkere til å kommunisere og be om hjelp når jeg trenger det.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 20.14): - Går du på medisiner? Hvis ja, hvilken type? Hvilken effekt opplever du av medisinene? Og hvilke bivirkninger? - Hva er dine største utfordringer i hverdagen? - Har du noen avhengigheter/uvaner? Hvilke? - Har du noen hacks/verktøy/tips som hjelper deg i hverdagen? - Hvem er du i vennegjengen? Og hvem er du i familien? - Hvordan har du fungert i forhold opp igjennom? Anonymkode: 6fcf2...e9d -Nei, psykiateren vil vente med det pga bivirkingene og helsa mi ellers -Indre uro/støy som fører til store søvnvansker, mister og glemmer ting hele tiden og bruker timevis på å lete eller kjøre tilbake etter ting hver dag -Har ofte store problemer med å kommunisere med folk og av avbryter ofte ufrivillig. Kommer ALTtid for sent til ALT. Er nok lett å irritere seg over - Har begynt å sette alarm på hver minste av daglige gjøremål («husk», «nå er det på tide å begynne på»). Har fått smartklokkene til jul og får nok stor nytte av den. Må bare få kommet i gang og sette meg inn i den. -Jeg sliter med den indre uroen og uoppmerksomme typen. Jeg drakk mye alkohol før som selvmedisinering. Da hadde jeg masse drikkevenner/venner jeg festet masse med. Nå har jeg slått meg til ro med familie og har ikke sosialt liv utenom. Syns det blir for slitsomt med for mye sosialt. Er veldig introvert. -Samboerforholdet har gått i store bølgedaler, men per i dag går det ganske greit. Før jeg traff samboer fungerte jeg ikke så godt i forhold og var stort sett singel. Hadde aldri bodd med noen før. Var godt ut i 30-årene da jeg traff ham. Det fungerte fordi han er tålmodig og tilpasningsdyktig. Vi fikk barn nokså raskt etter jeg møtte ham. Det var nok bra for meg på mange måter. Samtidig ble symptomene rundt vimsing, glemsomhet og ukonsentrasjin MYE verre. Og det var først da jeg ble obs på adhd uoppmerksom type og kjente meg igjen i alt jeg leste om det. Tok selv initiativ for p få utredning. Anonymkode: 264cf...633
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå