Gå til innhold

Vergemål - inhabil verge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestefar er på sykehjem og har vært der noen år nå. Han nærmer seg 90 år og har blitt dement etter at bestemor døde for noen år siden.

Min mor og hennes bror er verger for min bestefar. Onkel er hovedverge da min mor egentlig ville ha noen utenforstående fra familien til å bli verge.

Tingen er at min onkel bor i huset som mine besteforeldre eide. Dette huset ble pusset opp for rundt 10-15 år siden og har en stor eiendom med stor garasje, hage og veldig fin beliggenhet (utsikt over stor fjord med store fjell i nærheten). Min onkel er periodedrinker - disse periodene skjer ganske ofte, sånn hver helg - og storrøyker. Når han drikker så røyker han inne i huset til mine besteforeldre. Mine besteforeldre hadde ikke mangel på penger da de var veldig besparende på alt og var flinke til å skaffe ting av kvalitet som varte lenge.

Jeg er redd for at røykingen inne i huset til mine besteforeldre ødelegger verdien på huset som planlegges å selges når min bestefar er borte. Pengene etter salgt skal da deles mellom min mor og onkel.

Jeg vet at verge regnes inhabil når verge anses som å ha en egen interesse i vergemålet. Men kan onkel regnes inhabil som verge ved at han ikke tar vare på eiendommen ved at han røyker inne - så mye som 5 sigaretter i timen på det værste. Mine besteforeldre nektet han å røyke inn da bestemor var i livet og de begge bodde der sammen med han.

Samtidig så er min onkel veldig dårlig til å ta imot instruksjoner fra lege angående bestefar - vi må ha bestefar på ett sykehjem en hel fergetur unna hjemplassen da vi må stoppe onkel fra å hente bestefar og ta han med på tur ut til steder hvor bestefar blir forvirret. Det bare siver ikke inn at onkel må la være. Onkel sier at han vil bare ha han hjem. Altså onkel innser ikke at bestefar har bare noen år igjen og han må ha ro rundt seg noe som han får på sykehjemmet.

Det er bare veldig mange ting ved situasjonen som ikke er helt greit for meg. Min mor er også frustrert men vil ikke gå imot sin bror da hun hater konfrontasjoner og sliter med sin egen helse for tiden. Jeg vil bare vite om at min onkel kan regnes som inhabil basert på dette?

Det er også en situasjon hvor min mor og onkel prøver å gå gjennom eiendeler etter bestemor sammen - det er mye av verdi der - men onkel vil "bare kaste" ting istedet for å innse at mye av det har verdi. Det er snakk om gamle servise-sett og krystallglass da bestemor var samler. Jeg føler meg ikke trygg på onkel som verge for bestefar.

Anonymkode: b06f6...6a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er vel ikke mer inhabil enn jeg var når jeg var verge for min mor i tilsvarende situasjon. 
Har et søsken. Det er helt vanlig at en av de nære pårørende er verge. 
Regner med at han har ansvar for farens økonomi, og må levere regnskap. 
Når det gjelder det med røyk innendørs skal det vel mye til at dette drar ned verdien på huset-regner med at det må pusses opp ved salg uansett (så fremt onkel ikke setter fyr på huset!)

Verre er det at din onkel ønsker å kaste arvegods med verdi for din mor- der må hun få ham til heller å gi det til henne fremfor å kaste. 

• Liker 1
Skrevet

Vergemålsloven § 34 sier at vergen er inhabil hvis vergen har en interesse som strider mot interessene til den han er verge for.

"En verge er inhabil til å handle for den som er under vergemål, når vergen eller noen som står vergen nær, har en interesse i saken som strider mot interessene til den som er under vergemål."

Lov om vergemål (vergemålsloven) - Kapittel 6. Vergens utførelse av vergeoppdraget - Lovdata

• Liker 1
Skrevet

Å være uegnet som verge er ikke det samme som å være inhabil.

Anonymkode: 2f14e...d2f

• Liker 2
Skrevet

Vergemålsloven har sånn som jeg ser og opplever det null funksjon. Vergene styrer på akkurat som de vil, overkjører og lager ufred uten at statsforvalter løfter en finger. Du kan tro jeg har forsøkt i forhold til en verge for min bestemor som kun lager kvalme og ufred, og overhodet ikke opptrer slik som min bestemor gjorde - og ønsket. 
Det siste er at hun fikk gjennom at en barndomsvenn og nær venn av min onkel var setteverge sånn at de greide å få solgt huset uten vår viten - til en latterlig lav sum. 
Vi er så ferdig med den delen av slekta! Startet med en gang min forelder gikk bort, og det har bare blitt verre og verre med tiden.

Anonymkode: ca3a2...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...