Gjest Adobyen Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Det synes jeg. Det er et vanvittig sløseri og mange ønsker det bort også av andre grunner, f.eks omtanke for de som har flyktet fra krig og redde husdyr. Spesielt dumt synes jeg det virker i år, for det er mange som har det tøft økonomisk, og det er mange som trenger hjelp. Vi ser at helse og omsorg ikke holder mål og skoler legges ned. Bergen er sikkert ikke verre enn andre kommuner, men de sa på Dagsrevyen at kommunen skulle skyte opp fyrverkeri for 300.000 kr. Det er en uting med hele fyrverkeriet synes jeg. Både privat og offentlig. Mye av det bråker utrolig mye og fulle folk skader seg hvert år og havner på legevakta.
Mwanafunzi Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Jeg synes privat fyrverkeri burde forbys. Liker heller ikke fyrverkeri, men det verste er i tettbygde strøk, sendt opp av mer eller mindre fulle folk. Gruer meg til hver eneste nyttårsaften på grunn av det. 24 1 5
Hedda-78 Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Jeg har det trangere år. Passer meg fint at det skal være offentlig fyrverkeri, da slipper jeg å bruke penger på det selv. Og det er jo mye finere å se på et profesjonelt fyrverkeri enn de fjertene jeg evt hadde sendt opp selv. 11
Gullsjakal Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 (endret) Helt enig. Norge forfaller på rot, og penger kastes fremfor å bruke dem fornuftig. "De varmer nok godt i vinterkulda, og metter magen, disse pengene som brennes mot himmelen". Alt fyrverkeri burde bli forbudt. Både av hensyn til dyr, natur, og mennesker. Penger burde forvaltes på en bedre måte. 10 minutter med show kunne isteden forbedret manges liv. Skoler, helse, unge, eldre, psykiatri, tannhelse, listen er så lang at den ser endeløs ut hvis man begynner å skrive på den. Endret 28. desember 2022 av Gullsjakal 5 1
Gjest SVK Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 (endret) Helt enig. Både privat og offentlig fyrverkeri burde forbys. Om man ønsker et lysshow kan man heller bruke droner med lys. Endret 28. desember 2022 av SVK
Gjest Urias Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 (endret) På han igjen. Samme debatten hvert år. Fyrverkeri skal forbys ja.... Hvorfor? Fordi det er noen timer med litt støy? Fordi noen idioter pådrar seg øyeskader? Men alkoholen skal man ikke forby? Den er vår hellige ku. At over 200.000 barn lider p.g.a. alkohol spiller ingen rolle. At hundrevis dør hvert år av alkoholens skadevirkninger, direkte og indirekte, bryr vi oss lite om. For alkoholen bare MÅ vi ha, selv om den er helt ekstremt skadelig, og 100% for nytelsens skyld. Men fyrverkeri noen timer på nyttårsaften - ja den må vi FORBY! Kan også nevnes at det store flertallet av (de svært få) skadene som følger av fyvrkerlig kommer av - ja nettopp - alkohol.... Folk som er dritings som driter i sikkerheten når de fyrer av. Så kan man ramse opp en hel liste av ting og aktivieter som er langt farligere enn fyrverkeri, som det for folk er helt uaktuelt å forby. Ser at penger brukes som et argument. Hvor mange milliarder alkoholen koster oss i løpet av et år er ikke godt å si, men jeg tipper man kunne bygd langt flere skoler, etablert langt flere stillinger innen psykiatri, tannhelse etc. enn pengene man sparer på å ikke ha fyrverkeri..... Endret 28. desember 2022 av Urias
Gullsjakal Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Urias skrev (På 28.12.2022 den 23.50): På han igjen. Samme debatten hvert år. Fyrverkeri skal forbys ja.... Hvorfor? Fordi det er noen timer med litt støy? Fordi noen idioter pådrar seg øyeskader? Men alkoholen skal man ikke forby? Den er vår hellige ku. At over 200.000 barn lider p.g.a. alkohol spiller ingen rolle. At tusenvis dør av alkoholens skadevirkninger, direkte og indirekte, bryr vi oss lite om. For alkoholen bare MÅ vi ha, selv om den er helt ekstremt skadelig, og 100% for nytelsens skyld. Men fyrverkeri noen timer på nyttårsaften - ja den må vi FORBY! Kan også nevnes at det store flertallet av (de svært få) skadene som følger av fyvrkerlig kommer av - ja nettopp - alkohol.... Folk som er dritings som driter i sikkerheten når de fyrer av. Så kan man ramse opp en hel liste av ting og aktivieter som er langt farligere enn fyrverkeri, som det for folk er helt uaktuelt å forby. Ser at penger brukes som et argument. Hvor mange milliarder alkoholen koster oss i løpet av et år er ikke godt å si, men jeg tipper man kunne bygd langt flere skoler, etablert langt flere stillinger innen psykiatri, tannhelse etc. enn pengene man sparer på å ikke ha fyrverkeri..... Du har glemt alle de tusenvis av husdyr og ville dyr som blir livredde. Katter som sitter inni lampeskjermer å hyler, hunder som ligger under bordet å rister av frykt, eller stikker av og blir borte i dagesvis, kuer og hester som går amok i fjøs og stall, noen av de skader seg alvorlig og dør av stress, og fugler dør i massedød under nyttårsfeiringen, osv.. Alkohol er årsak til betydeleg meir helsemessige og sosiale problem i samfunnet enn narkotika. Ref: https://www.fhi.no/nettpub/hin/levevaner/alkohol-og-andre-rusmiddel--folkehe/ Et potensielt forbud mot fyrverkeri er nok en en mer realistisk kamp å vinne. Du kan gjerne lage en tråd om alkohol, og komme med noen gode tanker om hvordan du tenker at den hellige kua best kan nedkjempes👍(hvis du har noen). 7 2 3
Gjest Urias Skrevet 29. desember 2022 #8 Skrevet 29. desember 2022 (endret) Gullsjakal skrev (10 timer siden): Du har glemt alle de tusenvis av husdyr og ville dyr som blir livredde. Katter som sitter inni lampeskjermer å hyler, hunder som ligger under bordet å rister av frykt, eller stikker av og blir borte i dagesvis, kuer og hester som går amok i fjøs og stall, noen av de skader seg alvorlig og dør av stress, og fugler dør i massedød under nyttårsfeiringen, osv.. Alkohol er årsak til betydeleg meir helsemessige og sosiale problem i samfunnet enn narkotika. Ref: https://www.fhi.no/nettpub/hin/levevaner/alkohol-og-andre-rusmiddel--folkehe/ Et potensielt forbud mot fyrverkeri er nok en en mer realistisk kamp å vinne. Du kan gjerne lage en tråd om alkohol, og komme med noen gode tanker om hvordan du tenker at den hellige kua best kan nedkjempes👍(hvis du har noen). Jeg har aldri ment at alkohol skal forbys. Jeg bare tar for meg det faktum at den er millioner ganger dødelig og skadelig enn noen timers rakettoppskyting på nyttårsaften. Det jeg reagerer på er alt dette snakket om å forby alt man ikke liker. All historie og erfaring viser at forbud ikke fungerer slik man ønsker. Derfor er en fornuftig regulering veien å gå for det meste, ikke rene forbud. Fyrverkeri er et mikroproblem som i bunn og grunn kun er relevant i noen få timer rundt årskiftet. Argumentasjonene holder ikke rett og slett. At dyr går "amok" i fjøs og stall er rett og slett ikke en sann påstand. Jeg har selv hatt hester og det var NULL problem. vi sørget for å lukke alt av dører og vinduer, og det gikk helt fint. Og da smalt det rimelig heftig rundt stallen. Vi har også hatt hund. Null problem. Vi har hatt sau. Null problem. Det som derimot var det største problemet - det var når det ble gjort mudringsarbeid i havna like nedenfor stallen. Ukesvis med daglige sprengsalver som gikk av. Vi klarte det fint, men det var mye vanskeligere å få roet ned hestene da enn på nyttårsaften. Kanskje anleggsarbeid, vegarbeid, tunnellarbeid burde forbys i nærheten av gårder og i nærheten av folk som har dyr? Jeg sier ikke at noen dyr ikke får problemer, men man det betyr ikke at dette er et utbredt problem. Fugler i massedød? I all verden? Hvis man skal snakke om ville dyr og deres problemer, så tenker jeg at man må fokusere på det som er det virkelige problemet: Utbygging av vår natur med vindturbiner og annet svineri som virkelig forårsaker massedød, både direkte i form av f.eks. havørn som får vingene kappet av, og hekkefugler som drives vekk fra sine hekkeområder. Her kan det ramses opp lange lister. Hyttefelt. Motorveier. You name it. Vi må slutte å snakke om å FORBY alt sammen vi ikke liker. Det blir rett og slett for dumt. I Norge har vi allerede et fungerende regelverk for fyrverkeri. Det er et lite tidsrom på 8 timer der man kan sende de topp. Ja, noen strekker grensene litt, men vi snakker om timer her. I tillegg er det forbud mot pinneraketter som er de desidert farligste. Endret 29. desember 2022 av Urias
Gjest vilkåret Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 11 hours ago, Urias said: På han igjen. Samme debatten hvert år. Fyrverkeri skal forbys ja.... Hvorfor? Fordi det er noen timer med litt støy? Fordi noen idioter pådrar seg øyeskader? Men alkoholen skal man ikke forby? Den er vår hellige ku. At over 200.000 barn lider p.g.a. alkohol spiller ingen rolle. At hundrevis dør hvert år av alkoholens skadevirkninger, direkte og indirekte, bryr vi oss lite om. For alkoholen bare MÅ vi ha, selv om den er helt ekstremt skadelig, og 100% for nytelsens skyld. Men fyrverkeri noen timer på nyttårsaften - ja den må vi FORBY! Kan også nevnes at det store flertallet av (de svært få) skadene som følger av fyvrkerlig kommer av - ja nettopp - alkohol.... Folk som er dritings som driter i sikkerheten når de fyrer av. Så kan man ramse opp en hel liste av ting og aktivieter som er langt farligere enn fyrverkeri, som det for folk er helt uaktuelt å forby. Ser at penger brukes som et argument. Hvor mange milliarder alkoholen koster oss i løpet av et år er ikke godt å si, men jeg tipper man kunne bygd langt flere skoler, etablert langt flere stillinger innen psykiatri, tannhelse etc. enn pengene man sparer på å ikke ha fyrverkeri..... Jeg mener det hadde vært bedre for samfunn å være uten alkohol. Men det sitter ekstremt langt inne å gjøre noe med det o en befolkning. Det ville blitt masseprotester om man forsøkte forby det. Man kan ha holdningskampanjer, da. Det er også stor forskjell på de to tingene. Fyrverkeri er en veldig liten del av livene til folk, og det har ikke så mye å si om vi fjernet hele rakettgreia. Med mindre du bor i en storby, så er det ikke spesielt pent å se på heller, for det meste. En og annen rakett kan være pen, men det meste er spinkelt. Jeg ser ikke noe nytteverdi i rakettene.
Drizzt Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 Mwanafunzi skrev (På 28.12.2022 den 19.56): Jeg synes privat fyrverkeri burde forbys. Liker heller ikke fyrverkeri, men det verste er i tettbygde strøk, sendt opp av mer eller mindre fulle folk. Gruer meg til hver eneste nyttårsaften på grunn av det. Enig. Fyrverkeri privat bør begrenses til stjerneskudd. Så kan kommunen organisere en mindre feiring med fyrverkeri ved midnatt. Urias skrev (På 28.12.2022 den 23.50): Men alkoholen skal man ikke forby? I en ideell verden ville alkohol og tobakk vært forbudt for lengst. 11 1
Gjest theTitanic Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 Adobyen skrev (23 timer siden): Det synes jeg. Det er et vanvittig sløseri og mange ønsker det bort også av andre grunner, f.eks omtanke for de som har flyktet fra krig og redde husdyr. Spesielt dumt synes jeg det virker i år, for det er mange som har det tøft økonomisk, og det er mange som trenger hjelp. Vi ser at helse og omsorg ikke holder mål og skoler legges ned. Bergen er sikkert ikke verre enn andre kommuner, men de sa på Dagsrevyen at kommunen skulle skyte opp fyrverkeri for 300.000 kr. Det er en uting med hele fyrverkeriet synes jeg. Både privat og offentlig. Mye av det bråker utrolig mye og fulle folk skader seg hvert år og havner på legevakta. Offentlig er bedre enn privat. Men det er 1000 grunner for å ikke ha fyrverkeri i det hele tatt
RS_ Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 vilkåret skrev (7 timer siden): Fyrverkeri er en veldig liten del av livene til folk Er det en stor del av ditt liv da? Er det viktigere for deg enn de som liker og kjøper det?
Gjest Peanut Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 Vel, jeg er skrekkelig glad i fyrverkeri. Blir helt euforisk om jeg ser virkelig flotte Men det ^ får man jo ikke via privat oppskytning. Det beste med offentlig er at det er kun futt futt futt kl 0000 og at det ikke starter to dager før med BANG! og holder på utover >_<
Mamajune11 Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 Adobyen skrev (På 28.12.2022 den 19.48): Det synes jeg. Det er et vanvittig sløseri og mange ønsker det bort også av andre grunner, f.eks omtanke for de som har flyktet fra krig og redde husdyr. Spesielt dumt synes jeg det virker i år, for det er mange som har det tøft økonomisk, og det er mange som trenger hjelp. Vi ser at helse og omsorg ikke holder mål og skoler legges ned. Bergen er sikkert ikke verre enn andre kommuner, men de sa på Dagsrevyen at kommunen skulle skyte opp fyrverkeri for 300.000 kr. Det er en uting med hele fyrverkeriet synes jeg. Både privat og offentlig. Mye av det bråker utrolig mye og fulle folk skader seg hvert år og havner på legevakta. Ettersom det er salg av fyrverkeri overalt, er det jo ganske mange som ikke er imot det. Jeg tror de som hater og vil forby fyrverkeri er i stort mindretall. Heldigvis. Drizzt skrev (På 29.12.2022 den 19.09): Enig. Fyrverkeri privat bør begrenses til stjerneskudd. Så kan kommunen organisere en mindre feiring med fyrverkeri ved midnatt. Da må kommunene også ordne med skyss til alle. Både fram og tilbake. 1
Anonymburker Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 Aldri hatt noe forhold til fyrverkeri. Har heller aldri likt nyttårsaften. Det er en deprimerende dag.
Gjest Shokko Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 Syns heller privat fyrverkeri burde forbys! Det fyres i tide og utide, folk skader seg og skyter fyrverkeri etter andre. Om det skal være fyrverkeri syns jeg heller det KUN burde vært det offentlige!
Gjest Athena Catalina Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 Alt fyrverkeri burde forbys.
pep Skrevet 29. desember 2022 #18 Skrevet 29. desember 2022 Kan ikke tenke meg noe mere bortkasta penger enn fyrverkeri! 6
TBM Skrevet 29. desember 2022 #20 Skrevet 29. desember 2022 Det offentlige bør bruke midlene sine på andre ting. Fyrverkeri bør privatpersoner stå for. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå