AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Jeg har DNB og i nettbanken deres så er det et sted hvor man kan fylle inn et skjema for å søke om refinansiering. Der inne står det da en antatt boligverdi, og hvilken belåningsgrad ulike lånebeløp vil gi. Dette er vel basert på den generelle økningen etter kjøpssummen jeg en gang gav, samt den generelle kvadratmeterprisen i området. Jeg driver og rydder litt i økonomien og prøver å få ned lånet under 50% for å få bedre rentebetingelser. Jeg bare lurer på: Pleier den antatte boligverdien å stemme med det man faktisk får i virkeligheten, eller vil de kreve full ny takst og annen baluba for å fastsette hva verdien er? Jeg er usikker på nøyaktig hvilke beløp banken satt som panteverdi den gangen det ble kjøpt, men rådgiveren sa den gangen at panten pleide å bli satt litt høyere enn kjøpesum/lånesum fordi det er vanlig at boligen stiger i verdi, og at folk senere refinansierer for mer enn opprinnelig 85% ramme. Og da slipper man å betale for ny tinglysing av pant eller noe i den dur. Anonymkode: c94a0...dcb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Du kan bestille en e-takst så får du nøyaktig verdi som du også kan vise til banken. Anonymkode: 53a4b...8a7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Ja kanskje det er like greit. Er det mye som må dokumenteres, og må alt være 100% i orden på bilder? Har litt oppussing som er sånn 98,5% ferdig og som er en oppgradering fra det som var. Gangen er tatt med nye dører til alle rom, men det mangler noe listing rundt dørene inne på de soverommene som fortsatt ikke er oppusset. Vil det trekke ned masse? Listingen ville fort kunne blitt fikset før salg og har derfor ingen reell betydning, men det avventer fordi planen er å pusse opp de rommene også, og da vil jeg ikke liste rundt enda. Anonymkode: c94a0...dcb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja kanskje det er like greit. Er det mye som må dokumenteres, og må alt være 100% i orden på bilder? Har litt oppussing som er sånn 98,5% ferdig og som er en oppgradering fra det som var. Gangen er tatt med nye dører til alle rom, men det mangler noe listing rundt dørene inne på de soverommene som fortsatt ikke er oppusset. Vil det trekke ned masse? Listingen ville fort kunne blitt fikset før salg og har derfor ingen reell betydning, men det avventer fordi planen er å pusse opp de rommene også, og da vil jeg ikke liste rundt enda. Anonymkode: c94a0...dcb En e-takst er en kjapp gjennomgang av boligen. At du har pusset opp en gang har antageligvis ikke all verden å si for prisstigning, det gjør seg selvfølgelig, men det er sjeldent et sånt rom som avgjør om noen kjøper boligen eller ikke. Det er tilstanden på de dyre rommene, våtrom og kjøkken, samt dører/vinduer/tak/rør/elektriske anlegg/drenering/pipe/kledning som sier noe om boligens verdi. I tillegg kommer jo selvfølgelig området og tomt. Hvis du bare snakker med banken så vil de antageligvis ta utgangspunkt i for eksempel Eiendomsverdi, som ser på hva tilsvarende boliger i området har gått for, men dette tar ikke hensyn til boligens tilstand. Derfor er e-takst en greiere løsning, hvor en megler som kjenner området ser på de tingene som drar prisen opp eller ned, og kommer med prisantydning. Det betyr ikke at det er det du får ved salg, men et tall de vil anta er realistisk å forvente. Sist jeg hadde megler innom så rydda jeg litt, men ikke voldsomt siden jeg ikke skulle selge. De bruker vel 3 bilder eller noe til e-taksten. Anonymkode: 18d4f...0eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå