Gå til innhold

Hvordan takler du at partneren din har sterke meninger om noe du ikke er enig i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får dere det til å fungere når partneren mener noe og står for noe du egentlig ikke er enig i? Jeg mener ikke kjempealvorlige eller farlige meninger, men heller ikke noe veldig bagatellmessig og som du ikke er enig i. Blir du f.eks mindre fysisk tiltrukket av han/henne? Klarer du å godta det og fortsette å respektere partneren din?

Anonymkode: a1fd7...c7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville jeg hatt en som kun var enig med meg i alt, så hadde jeg bare vært med meg selv.

Uenighet spiller ingen rolle. Det er normalt.

• Liker 3
Skrevet

Det går helt fint, det. 

Skrevet

Kommer helt an på hva det er? 

For meg er det viktig at vi ser verden ganske likt. At vi har de samme verdiene og de samme ønskene for fremtiden. Ikke så farlig om vi ikke liker den samme musikken. 

Uenighet er en helt naturlig del av ett samliv, men det er som alt annet, man må finne den rette balansen. Litt uenighet er bra, for mye eller for lite er ikke bra. 

Gjest vilkåret
Skrevet

Det har nok ikke hendt at vi ikke kan forstå hverandre. Jeg tror vi alltid kommer til en enighet? Om jeg ikke kunne forstå, og ikke kunne akseptere min samboers perspektiv, så tenker jeg at vi ikke kunne overlevd som par

Skrevet
Raptuss skrev (8 minutter siden):

Kommer helt an på hva det er? 

For meg er det viktig at vi ser verden ganske likt. At vi har de samme verdiene og de samme ønskene for fremtiden. Ikke så farlig om vi ikke liker den samme musikken. 

Uenighet er en helt naturlig del av ett samliv, men det er som alt annet, man må finne den rette balansen. Litt uenighet er bra, for mye eller for lite er ikke bra. 

Jeg tenker hvis det er en sak partneren din er veldig opptatt av og står for, som du ikke er helt enig i.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker hvis det er en sak partneren din er veldig opptatt av og står for, som du ikke er helt enig i.

Min kjære synes vennskap er vanskelige og uviktige, jeg synes det er ca. det gøyeste og viktigste i verden. Ingen prøver å endre den andre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har alltid pleid å reagere på sånt. Var livredd for uenighet. Men så fant jeg ut at det handlet om min bakgrunn. 

Jeg har vokst opp med omsorgssvikt og vold og er komplekst traumatisert, og tilfeldig kom jeg over en video som forklarte hvorfor noen som er komplekst traumatisert kan ha enorme vansker med uenighet. Og det stemmet på en prikk. Det var enormt nyttig. 

Nå ser jeg jo klart og tydelig at selvsagt kan man ikke være enig om alt, og jeg øver meg ukentlig på å øve opp toleransen for uenighet. F.eks på KG, men også i vennskap og parforholdet. Uenighet trenger ikke være truende! 

Anonymkode: a2150...4e1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har til tider ulike syn på aktuelle ting og jeg blir noen ganger oppgitt over han. Hadde jeg visst om alt den gangen vi valgte hverandre er det mulig jeg hadde rygget unna. Men 15 år og 3 barn senere er det viktigste at vi fungerer som familie og i det daglige. Så får vi se om jeg klarer å se forbi ulikhetene når ungene er større. 

Han er f. eks skeptisk til covid-19 håndteringen, har ikke tatt noen vaksiner mot den. Har også andre meninger mange vil kalle konspirasjonsteorier, men han vet jeg er uenig/ ikke gidder å høre på det så dette diskuterer vi ikke. 

Anonymkode: d7ab1...48e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har til tider ulike syn på aktuelle ting og jeg blir noen ganger oppgitt over han. Hadde jeg visst om alt den gangen vi valgte hverandre er det mulig jeg hadde rygget unna. Men 15 år og 3 barn senere er det viktigste at vi fungerer som familie og i det daglige. Så får vi se om jeg klarer å se forbi ulikhetene når ungene er større. 

Han er f. eks skeptisk til covid-19 håndteringen, har ikke tatt noen vaksiner mot den. Har også andre meninger mange vil kalle konspirasjonsteorier, men han vet jeg er uenig/ ikke gidder å høre på det så dette diskuterer vi ikke. 

Har dere vaksinert barna?

Skrevet
Vera skrev (3 minutter siden):

Har dere vaksinert barna?

Nei, de er under 12 år og har derfor ikke fått tilbud om vaksine. 

Skrevet (endret)

Vanskelig å svare på uten da det kommer veldig an på hva det gjelder. Men jeg tenker at man skal ha litt rom for ulike meninger, og er vel bra man ikke er enig om alt. Har selv et par temaer som vi er dypt uenig om, som jeg tenker det er like greit å ikke diskutere, siden det ikke kommer noen vei uansett. Et tema er ruspolitikk og rus generelt, hvor jeg er mer liberal og har langt mer kunnskap enn henne, og det vet hun egentlig at jeg har, så blir bare frustrende å skulle diskutere med en med sterke meninger om noe de egentlig ikke kan så mye om, så da aksepterer vi at vi har forskjellige syn, og gidder ikke bruke energi på å diskutere det 

Endret av Arild37
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, de er under 12 år og har derfor ikke fått tilbud om vaksine. 

Alle barn i Norge får tilbud om vaksine fra 3-mnd alder..det finnes flere vaksiner enn Covid vaksinene.

• Liker 1
Skrevet

Uenighet takler man ved å være uenig. Så lenge hun ikke fornekter fakta så går det selvsagt greit. Om noen fornekter fakta blir jeg imidlertid ikke imponert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer fortsatt veldig an på hva det er.

Jeg kunne ikke vert sammen med noen som ble veldig religiøs for eksempel. Eller om han plutselig begynte å tro på konspirasjons teorier. 

I mange tilfeller så er det mer viktig hvordan han diskuterer enn hva standpunktet er. Fex en person som til stadighet mener alle som ikke er enige med han er dumme som ikke ser «sannheten» er ikke en person jeg orker å tilbringe mye tid med. 

Skrevet

Livet er for kort til å dele hus og senga med noen man er veldig uenig med. Litt uenig er greit, men det kommer an å hva. Kjerneverdier, inkludert de politiske er alfa og omega. Jeg kan ikke være med en Frepperist, rasist, eller en som forsvarer urettferdighet. Sånn er det bare. Kan ikke lage avkom med en slik person. Det samme gjelder hvis han tilter helt inn i GILEAD hva gjelder motstand mot abort. Kan ikke være sammen med en slik en, da, nei.

Anonymkode: 37ac2...019

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvordan får dere det til å fungere når partneren mener noe og står for noe du egentlig ikke er enig i? Jeg mener ikke kjempealvorlige eller farlige meninger, men heller ikke noe veldig bagatellmessig og som du ikke er enig i. Blir du f.eks mindre fysisk tiltrukket av han/henne? Klarer du å godta det og fortsette å respektere partneren din?

Kommer jo aldri til å finne et menneske som er enig med meg i alt, og ikke ønsker jeg det heller. 

Jeg hadde gjerne gått ut av et forhold der man er radikalt uenig om store spørsmål. Kanskje lettere å få gode svar om du gir eksempler på hvilke spørsmål dere er uenig i. 

Anonymkode: 02814...f84

• Nyttig 1
Skrevet

Uenigheter er en del av livet, men det kommer helt an på hvor viktig jeg føler det er. Vi hadde feks helt motstridene meninger om koronahåndteringen. Han synes absolutt alt som ble gjort og sagt var helt greit, mens jeg var sterkt kritisk til svært mange av tiltakene som virket lite gjennomtenkt i et større perspektiv. Må innrømme at jeg rett og slett mistet litt respekten for han i den perioden. Særlig fordi han nektet å høre på mine synspunkter. 

Anonymkode: e347b...ee6

• Liker 1
Skrevet
Vera skrev (7 minutter siden):

Alle barn i Norge får tilbud om vaksine fra 3-mnd alder..det finnes flere vaksiner enn Covid vaksinene.

Nå var det kun covid-vaksinen jeg mente i innlegget, barna følger vaksinasjonsprogrammet ellers ja. Noe annet hadde ikke vært aktuelt! 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har alltid pleid å reagere på sånt. Var livredd for uenighet. Men så fant jeg ut at det handlet om min bakgrunn. 

Jeg har vokst opp med omsorgssvikt og vold og er komplekst traumatisert, og tilfeldig kom jeg over en video som forklarte hvorfor noen som er komplekst traumatisert kan ha enorme vansker med uenighet. Og det stemmet på en prikk. Det var enormt nyttig. 

Nå ser jeg jo klart og tydelig at selvsagt kan man ikke være enig om alt, og jeg øver meg ukentlig på å øve opp toleransen for uenighet. F.eks på KG, men også i vennskap og parforholdet. Uenighet trenger ikke være truende! 

Anonymkode: a2150...4e1

Kunne du linket til den videoen? Det høres ut som meg, og jeg skulle gjerne lært mer om det!

Anonymkode: be60d...d1b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...