AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Jeg er 34 år. Jeg har ikke barn og jeg planlegger ikke å få barn. Jeg har merket at jeg ser eldre ut nå enn før. Jeg har noe tegn til rynker rundt øynene, men det er veldig svakt enda. Jeg blir fortalt at jeg ser litt ung ut, men jeg føler selv at jeg aldres normalt da jeg har jo litt rynker selv om de ikke er veldig synlige. Jeg møtte nylig venner jeg hadde på videregående som alle har barn. Jeg har ikke møtt denne gjengen på en del år og det overrasket meg egentlig hvor mye eldre de ser ut. De ligner jo selvfølgelig seg selv, men de har mye tydeligere rynker rundt øynene. Det fikk meg til å tenke på når jeg var yngre og la merke til hvordan svigerinnes venner så mye eldre ut etter de fikk barn. Er dette bare noe jeg forestiller meg? Jeg vet at disse kvinnene på min alder viser litt mer tegn til aldring enn jeg gjør, men er det bare gener? Jeg har venner uten barn som ser nokså ung ut enda. Anonymkode: d2ee0...584
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 I en periode med små barn er man jo kronisk på for lite søvn som fort får deg til å se eldre ut, samtidig liten tid til trening og egenpleie ofte så i småbarnsfasen er det nok litt sånn. Men er nok genene til slutt, jeg er i midten av førti årene og vi begynner alle å få store barn og mer egentid, ingen mangel På aldring hos de barnløse så over tid vinner nok gener og livsstil.. Anonymkode: 54ee9...104 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde sett ut uten barn. Men innvendig føler jeg meg helt oppbrukt. Jeg håper det går over. For å være helt ærlig hadde jeg tatt all verdens ytre skavanker i stedet for å føle meg som jeg gjør. Anonymkode: 3ad92...646 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde sett ut uten barn. Men innvendig føler jeg meg helt oppbrukt. Jeg håper det går over. For å være helt ærlig hadde jeg tatt all verdens ytre skavanker i stedet for å føle meg som jeg gjør. Anonymkode: 3ad92...646 Det går nok sikkert over. Jeg vet ikke hvilken alder disse barna er, men det blir nok bedre. Anonymkode: d2ee0...584 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I en periode med små barn er man jo kronisk på for lite søvn som fort får deg til å se eldre ut, samtidig liten tid til trening og egenpleie ofte så i småbarnsfasen er det nok litt sånn. Men er nok genene til slutt, jeg er i midten av førti årene og vi begynner alle å få store barn og mer egentid, ingen mangel På aldring hos de barnløse så over tid vinner nok gener og livsstil.. Anonymkode: 54ee9...104 Ja, der sier du noe. Altså du har nok to gode poeng, men dette med lite søvn og ikke tid til seg selv kan godt være en faktor. Jeg jobber mye, men jeg har ingen som krever noe vanleg utenom jobb og jeg får alltid hvilt meg ut i helgen. Jeg bruker også penger på personlig trener. Men det har nok også litt med gener. Mine foreldre er 66 og 61, og de begynner å se litt “gamle” ut, men de har alltid sett litt yngre ut enn andre på sin alder. Når min far ble 50 fikk jeg høre av en voksen at det trodde hun ikke på fordi han så så ung ut. Anonymkode: d2ee0...584
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Nei tror det har mere med gener å gjøre. Har venninder med voksne barn som ser yngere ut enn de uten. Anonymkode: 3180b...f52 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Mange med barn ser jo helt smashing ut og unge for alderen. Så nei. Anonymkode: 36cd4...cba 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er 34 år. Jeg har ikke barn og jeg planlegger ikke å få barn. Jeg har merket at jeg ser eldre ut nå enn før. Jeg har noe tegn til rynker rundt øynene, men det er veldig svakt enda. Jeg blir fortalt at jeg ser litt ung ut, men jeg føler selv at jeg aldres normalt da jeg har jo litt rynker selv om de ikke er veldig synlige. Jeg møtte nylig venner jeg hadde på videregående som alle har barn. Jeg har ikke møtt denne gjengen på en del år og det overrasket meg egentlig hvor mye eldre de ser ut. De ligner jo selvfølgelig seg selv, men de har mye tydeligere rynker rundt øynene. Det fikk meg til å tenke på når jeg var yngre og la merke til hvordan svigerinnes venner så mye eldre ut etter de fikk barn. Er dette bare noe jeg forestiller meg? Jeg vet at disse kvinnene på min alder viser litt mer tegn til aldring enn jeg gjør, men er det bare gener? Jeg har venner uten barn som ser nokså ung ut enda. Anonymkode: d2ee0...584 Den samme oppfatningen har helt sikkert de om deg også, du ser det bare ikke selv. Det er ikke kun rynker og linjer som får en til å se eldre ut😊 Anonymkode: 69d9e...acf 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #9 Skrevet 29. desember 2022 Selvsagt Anonymkode: 77b31...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #10 Skrevet 29. desember 2022 Selvfølgelig kan det gjøre at du ser eldre ut. Gå gjennom svangerskap, mindre søvn, mindre trening. Anonymkode: b2433...587 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 Man eldres saktere når man får barn. Anonymkode: cb7e7...2ef
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man eldres saktere når man får barn. Anonymkode: cb7e7...2ef 😅 ja den var god. Selvsagt gjør en ikke det. Det blit mindre søvn, mer bekymringer, mer stress, mindre tid til en selv, kroppen går igjennom et svangerskap og det merkes jo selvfølgelig at en har hatt et annet menneske boende inni seg selv i 9 måneder. Tiden stopper ikke for noen men det er klart at det å få barn merkes godt på aldringsprosessen. Anonymkode: 77b31...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 Vil tro det er gener. Man vil selvsagt ikke være på sitt mest freshe med lite søvn og egentid. Jeg har fem barn og får stadig høre at jeg ser veldig ung ut. Som en lege sa til meg: barna holder deg ung. Anonymkode: 847ea...43f 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 Jeg føler jeg er mye sprekere nå enn før barn. Da ble jeg opptatt av egen helse og tar vare på utseendet mitt. Også har jeg gode gener. Anonymkode: 2c207...21f
Bacteria Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil tro det er gener. Man vil selvsagt ikke være på sitt mest freshe med lite søvn og egentid. Jeg har fem barn og får stadig høre at jeg ser veldig ung ut. Som en lege sa til meg: barna holder deg ung. Anonymkode: 847ea...43f Ikke sant. Det er forsket på at kvinner som får barn sent, typ 40+, lever lenger enn andre kvinner både med og uten barn. Men en interessant studie undersøkte britiske adelsfamilier for 200 år siden. Det man fant var at det var sammenheng mellom foreldres levealder og antall barn. Det man fant, var at foreldrenes levealder var kortere jo flere barn de hadde.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er 34 år. Jeg har ikke barn og jeg planlegger ikke å få barn. Jeg har merket at jeg ser eldre ut nå enn før. Jeg har noe tegn til rynker rundt øynene, men det er veldig svakt enda. Jeg blir fortalt at jeg ser litt ung ut, men jeg føler selv at jeg aldres normalt da jeg har jo litt rynker selv om de ikke er veldig synlige. Jeg møtte nylig venner jeg hadde på videregående som alle har barn. Jeg har ikke møtt denne gjengen på en del år og det overrasket meg egentlig hvor mye eldre de ser ut. De ligner jo selvfølgelig seg selv, men de har mye tydeligere rynker rundt øynene. Det fikk meg til å tenke på når jeg var yngre og la merke til hvordan svigerinnes venner så mye eldre ut etter de fikk barn. Er dette bare noe jeg forestiller meg? Jeg vet at disse kvinnene på min alder viser litt mer tegn til aldring enn jeg gjør, men er det bare gener? Jeg har venner uten barn som ser nokså ung ut enda. Anonymkode: d2ee0...584 Ja dessverre. Ikke at man eldes raskere, men endel skjer med fjes og kropp generelt etter svangerskap og ikke minst årene med søvnmangel derpå. Når jeg ser bilder av meg selv for snart 7 år siden da jeg akkurat hadde fått første barnet, så herregud, jeg hadde så fin hud... og jeg hadde ikke hårlinjen langt oppå skallen etter massivt hårtap ifm graviditeter, fødsler og amming, dvs den hormonelle påkjenningen man utsettes for. Og jeg hadde heller ikke de mørke ringene under øynene som virker til å ha blitt permanent til tross for at jeg nå har sover godt i flere år etter at barna ble større. Kan hende to tette var en drøy påkjenning for en kropp midt i 30-årene også, hvem vet. Men jeg er fortsatt både slank og sterk heldigvis, og sunn. Veldig aktiv, masse hverdagsaktivitet, nettopp slikt som får oss til å lever lengre. Forskning sier vel heller at de som får barn "sent" lever lenger enn andre, kanskje nettopp fordi man tvinges i aktivitet en 20 år ekstra Men så man man kanskje leve med at utseende tok en dramatisk vending etter å ha kommet gjennom småbarnsperioden med to små ja. Men det deilige med å være godt gift og ha fått de barna jeg ville ha... er at jeg føler absolutt NULL behov for å se ut som jeg gjorde før...det har totalt endret seg. Å være slank, sterk og sunn, det vil jeg se ut som, men om jeg er grå etter nattevåk, har rynker og høy hårlinje og et par viker som også aldri vokste ut igjen... vel, det får bare være. Det merkelig med biologisk å få innfridd behovet er den totale endringen i hva utseende eventuelt betyr. SÅ lenge jeg føler meg vel i meg selv, og mannen er happy (han "eldes" jo med meg) og jeg er en god mor for barna mine, så er jeg fullstendig tilfreds Men jeg har også venner uten barn, på samme alder, som feks fortsatt røyker....og fytte...de ser så syke ut... da snakker vi å eldes altså. Jeg ser ut som en 20-åring sammenliknet. Gjerne samme folka som tok party på ibiza uten solkrem for å bli brune i 20-årene... de ser ut som 60-åringer nå. Så barn er nå en sak, røyking og sol derimot, MYE verre! Anonymkode: 1539f...ca3 2
Isambard Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 Kvinner som har født barn har mye bedre helse og lever lengre enn barnløse kvinner. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2008/04/10/foreldre-lever-lengre-enn-barnlose/ Det står litt om mulige årsaker i linken.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #18 Skrevet 29. desember 2022 Tja, jeg føler selv jeg begynner å se gammel ut med mine 32 år, men absolutt alle jeg møter tror jeg er i begynnelsen av 20-årene. Begynner det nye på jobb så tror de at jeg er i praksis eller student. Det kan ha noe med at jeg er liten og tynn, ser kanskje litt barnslig ut da. Men har kun rynker når jeg smiler. Har 3 barn som begynner å bli store, så har egentlig masse tid til meg selv. Gener spiller nok en stor rolle her, og evnen til å ta vare på seg selv. Anonymkode: fd2e7...e54
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #19 Skrevet 29. desember 2022 Så ikke så gammel og sliten ut med nr 1. Men med nr 2 som kom 3 år etter, er jeg sikker på at de grå hårene kom samtidig som hu lå på intensiven! På fem år med opp og nedturer med vesla har jeg eldes 10 år🤪 Anonymkode: 7511d...e64
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 Jeg er 42 år. Da jeg hadde baby da jeg var 36 og 38 år så jeg mange år eldre ut enn jeg var. Utelukkende pga jeg var sliten og fikk altfor lite søvn. Nå er jeg 43 år og ser yngre ut enn jeg gjorde da jeg var 36😅 Mer søvn, sunnere livsstil og bedre tid å ta vare på meg selv. En skal heller ikke under undervurdere en fin og ungdommelig frisyre (halv kort bob før, langt blondt nå). Anonymkode: 1a38b...2a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå