AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 2 voksne + 2 skolebarn, samlet inntekt på 1,6 millioner kr. Jeg har fastlønn, han har enk. Studielån: 500 000 kr til sammen Billån: 165 000 kr Vi eier hver vår leilighet. Hans bolig: - verdi 2,5 millioner Lån ca.2 millioner Min bolig: Nylig kjøpt og dermed ikke betalt ned noe på. Lån: 2,150 mill. Jeg eier også 50% av et nedbetalt hus (arv). Dette leies ut til 30 000 kr i måneden. Tror dere det er mulighet for noe lån? Vi blir vel bedt om å selge leilighetene..? Vil jo helst beholde dem og leie ut. Anonymkode: 957d5...8a3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Satan dere har mye gjeld. Lykke til. Anonymkode: af394...f70 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Satan dere har mye gjeld. Lykke til. Anonymkode: af394...f70 Er det ikke vanlig at folk har boliglån da? 😅 Anonymkode: 957d5...8a3 1
c_buk Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 2 voksne + 2 skolebarn, samlet inntekt på 1,6 millioner kr. Jeg har fastlønn, han har enk. Studielån: 500 000 kr til sammen Billån: 165 000 kr Vi eier hver vår leilighet. Hans bolig: - verdi 2,5 millioner Lån ca.2 millioner Min bolig: Nylig kjøpt og dermed ikke betalt ned noe på. Lån: 2,150 mill. Jeg eier også 50% av et nedbetalt hus (arv). Dette leies ut til 30 000 kr i måneden. Tror dere det er mulighet for noe lån? Vi blir vel bedt om å selge leilighetene..? Vil jo helst beholde dem og leie ut. Anonymkode: 957d5...8a3 Deres situasjon blir litt vel komplisert for oss å synse om. Fast kontra ikke fast. Høy belåning fordelt på mange utleiebolig kontra lavere belåning. Her er det bare å kontakte bankrådgiver så blir du nok klokere. Jeg blir overrasket om ikke dere kan kjøpe for minst 7-8 mill (forutsatt at dere selger leilighetene). Dersom dere beholder dem så har jeg ingen anelse om hva banken vil tenke. Endret 28. desember 2022 av c_buk 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Jeg tror det blir vanskelig for oss å si. Hvis den samlede inntekten er 1.6 mill så er jo det ganske så bra i seg selv og gir god betjeningsevne, men det er jo avgjørende hvor stabil inntekten fra enkeltmannsforetaket hans er, og hvordan det eventuelt blir med at du kan stille din halvpart av den arvede eiendommen til sikkerhet. Hans egenkapital blir vel da de 500.000kr i differanse, mens din egenkapital/sikkerhet må da bli pant i den nedbetalte boligen som du ikke nevner verdien av. Så vil vel studielånet og billånet trekke ned. Jeg vil tippe på rundt 4-5 millioner, for å ta et tall utav det blå. Anonymkode: 3ad06...580 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Mer lån når dere allerede har 4,5 og to barn, og billån? Hvordan har dere tenkt å betjene det? Anonymkode: 5656a...cd1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mer lån når dere allerede har 4,5 og to barn, og billån? Hvordan har dere tenkt å betjene det? Anonymkode: 5656a...cd1 De må nok belage seg på å selge leilighetene. Da blir jo mesteparten av gjelden betalt ned. Anonymkode: 3ad06...580 1 1
c_buk Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De må nok belage seg på å selge leilighetene. Da blir jo mesteparten av gjelden betalt ned. Anonymkode: 3ad06...580 Eventuelt bruke leieinntekter til å betjene lånene bundet i leilighetene. Jeg sier ikke at det er lurt eller dumt, men kan være en alternativ mulighet.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 Basert på boliglånsforskriften og forutsatt to barn på ca 10 år, og forutsatt at banken ikke gjør unntak, så vil dere få ca 3 mill i lån dersom dere beholder begge boligene. Dersom dere har leieinntekter kan de plusses på inntekten. Så si dere får til sammen ca 50k i leieinntekter i mnd så tilsvarer det 600k i inntekt. Da kan dere få ca 6 mill. Det ligger en del kalkulatorer ute som kan brukes til å regne ut låneevne. Ditt arvede hus dekket forhåpentligvis kravet til EK. Anonymkode: ded0d...c6e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Nå er ikke jeg på jobb i romjula og orker ikke fin-regne på det, men her var det mange usannsynlige tilbakemeldinger og jeg håper ikke du tar til deg de overoptimistiske svarene med 7-8 mill i budsjett eller at dere vil kunne beholde leilighetene i tillegg til å kjøpe nytt og regne med utleie som inntekt osv. Det er rett og slett ikke realistisk. Dere kommer såklart til å ha mulighet til å kjøpe sammen, hvis dere selger, men vær forberedt på at dere høyst sannsynlig må selge en av leilighetene før dere kjøper i tillegg. Mellomfinansiering er ikke bare-bare i disse tider. Heldigvis kommer det nye regler på nyåret som letter litt på tallene mtp betjeningsevne 😊 Masse lykke til! Mvh finansrådgiver som jobber med boliglån Anonymkode: b0a73...072 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 Leilighetene deres er altfor belånt til at dere får beholde dem og leie ut. Ellers lå dere snakke med ulike banker, ting er ikke så rett frem for tiden og mange får krav om å selge før de kjøper. Anonymkode: 61630...25c 2
c_buk Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er ikke jeg på jobb i romjula og orker ikke fin-regne på det, men her var det mange usannsynlige tilbakemeldinger og jeg håper ikke du tar til deg de overoptimistiske svarene med 7-8 mill i budsjett eller at dere vil kunne beholde leilighetene i tillegg til å kjøpe nytt og regne med utleie som inntekt osv. Det er rett og slett ikke realistisk. Dere kommer såklart til å ha mulighet til å kjøpe sammen, hvis dere selger, men vær forberedt på at dere høyst sannsynlig må selge en av leilighetene før dere kjøper i tillegg. Mellomfinansiering er ikke bare-bare i disse tider. Heldigvis kommer det nye regler på nyåret som letter litt på tallene mtp betjeningsevne 😊 Masse lykke til! Mvh finansrådgiver som jobber med boliglån Anonymkode: b0a73...072 Nå var jeg en av de som skrev 7-8 mill i budajett. Og da skrev jeg flere forbehold. Den største var jo nettopp at det forutsatte salg av leilighetene. Videre skrev jeg også at det også kom an på hvordan bankene ser på ENK som inntekt. Men dersom alle finansrådgivere leser som deg her så er det kanskje ikke så rart at man hører så mye forskjellig fra rådgiver til rådgiver. Merkelig hvordan dere mestrer å lande på såpass mange ulike konklusjoner om folks låneevne, når dere visstnok skal operere etter en felles standard 🙂 Men da lurer jeg oppriktig på. Hva mener du de kan håpe på å ha som budsjett dersom de selger begge leilighetene?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Satan dere har mye gjeld. Lykke til. Anonymkode: af394...f70 Nei, det har de ikke?😂 Anonymkode: b8524...c6c 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 Jeg tenker 7-8 millioner hvis dere selger en av leilighetene. Dere har noe lik økonomi som oss, og vi fikk 8,5 i lån. Selvsagt helt individuelt. Men med to leiligheter og 4 mill i lån, kan dere kanskje få 4 mill. Anonymkode: ff3b4...c28
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 Så, hva har dere i egenkapital? Hva har dere i annen sikkerhet? Det er vanskelig plotte inn "en leilighet med en del lån" som sikkerhet.... Det er også vanskelig "ett halvt hus ett eller annet sted i norge med komplett ukjent verdi" Så om man tar utgangspunkt i det du oppgir, så har dere altså 500 000 i egenkapital, gitt at han selger til forventet verdi. Du har ikke noe oppgitt egenkapital, men man kan regne med ca 15% siden det er krav. ca 330 000. Da burde dere kunne få ett lån på rundt 5 000 000. Så vil det være fullstendig umulig regne seg ut til hva mer det eventuelt kan bli siden man ikke vet om dere har mer egenkapital enn de 830 000 man gjetter seg til nå. Og dette er gitt at begge deres boliger selges. Og fra din nyinnkjøpte bolig så vil jo også en del egenkapital forsvinne til skatt, da jeg i alle fall regner "nyinnkjøpt" som under 1 år. Men som sagt umulig å si noe mer konkret siden du ikke oppgir flere veldig viktige opplysninger. Anonymkode: 2fc7d...102 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 Tipper dere kan låne rundt 4-5 mill til. Men vær forberedt på at renten vil stige mer neste år Anonymkode: da5a1...b67 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå