AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Barnets far og jeg opprettet kort tid etter fødsel konto til hver av ungene. Gjennom årene har vi spart en fast sum i måneden, satt inn pengene de fikk til dåpen, noe av bursdagspengene osv. Vi snakker rundt 70.000 til eldste, så ikke kjempe beløp, men likevel for mye til at vi syns han skal få det dagen han fyller 18. Han kommer til å føle seg rik, og de pengene kommer til å FLY ut av kontoen!! Siden kontoen står i hans navn, har vi lov til å overfør disse pengene til en av våre kontoer, for så å gi det til han den dagen han skal kjøpe seg bil, leilighet, bestemmer seg for å dra på «back-packing» eller lignende? Ikke så viktig for oss at pengene brukes på noe han har for evig, men vi har lyst til at det brukes på no annet enn øl og burger på Narvesen Anonymkode: ff8b0...a84
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Går det an å ta en prat om fornuftig pengebruk, før de havner på hans konto? Det er forskjell på å være myndig, og å være voksen. Men det å bli myndig er en del av det å bli voksen, så en prat kan være smart. Anonymkode: 4dd07...85f
Million Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 (endret) Jeg gjorde det med min tenåring. Han hadde en konto i sitt navn som jeg i sin tid opprettet for han, og som jeg med ujevne mellomrom satte inn penger på: gaver, noen ganger barnetrygd, sånne ting. Han fikk alltid beholde noe av pengegaver, men resten satte jeg inn for ham. For å forhindre at pengene jeg hadde spart for han ble sløst bort på et par uker i gaming når han ble 18, førte jeg over alle pengene til en egen konto i mitt navn et par måneder før han ble 18. En konto som jeg opprettet i min egen nettbank. Merket den med navnet hans og "sparepenger". Så sto de der til den dagen han skulle begynne og ta førerkortet. Jeg betalte førerkortet med de pengene, samt at jeg la til resten av egen lomme (det ble et svært dyrt førerkort fordi vi ikke hadde noen han kunne øvelseskjøre med). Endret 28. desember 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Mine får ikke h tilgang til disse pengene. Anonymkode: 47e42...703
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Jeg vil også bare tilføye (uten at jeg vet om det egentlig hjelper TS noe) at jeg antagelig ikke ville ha laget noe sparekonto for mine barn for å betale ut pengene den dagen de er myndige. Men jeg ville heller sørget for en egen sunn økonomi gjennom å betale ned egen gjeld eller spare for meg selv. Så ville jeg heller sagt til barna at den dagen de velger å kjøpe bolig, ta lappen, flytter for å studere eller gjør en annen form for fornuftig investering, så kan jeg være med å hjelpe med kapital til dette. Da vet de at pengene er der den dagen de velger å jobbe for noe fornuftig og gir dermed insentiver til å jobbe mot fornuftige ting, istedenfor å kjøpe snus og hamburgere. Man sparer ikke i 18 år bare for at barna skal få noen lommepenger til 18-årsdag. Anonymkode: 4dd07...85f
Rucula Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Jeg sparer til barna hver mnd i mitt eget navn (fond) Pengene er reservert til egenkapital til bolig. Og vil kun bli utbetalt i forbindele med boligkjøp om barnet er 20 eller 35 år når det skjer. Frem til det er det mine penger. I tillegg har vi en konto der alle gavepengene til barnet går inn. Barnas bestemor gir gjerne 2000 kr til jul. Disse pengene skaø jeg vurdere hva jeg skal gjøre med. De skal heller ikke brukes til fyll og fest, men trenger ikke nødvendigvis å låses tiø bolig kjøp.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Faren min hadde sparepenger til meg på min 18 års dag i 1986. Det var kr100 000 og mye penger da. Jeg kjøpte bil til kr120 000 og det var de penga. Jeg er dame. Hadde mye glede av bilen da. Den var verdt pengene for meg. Idag eier jeg enebolig så det kan gå bra selv om man bruker opp de første pengene sine. Anonymkode: 955fa...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 Trur det er fornuftig legge en plan, kjenner mange som angrer på at de sløste bort pengene de fikk til 18 års dagen. Anonymkode: 2c382...f5a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 Kommer til å ha spart opp ca 200k til hver av barna når de blir myndig. Disse er øremerket til egenkapital. De får de den dagen de skal kjøpe bolig. Hadde aldri falt meg inn å gi dem tilgang på store summer dersom de ikke hadde en konkret plan. Pengene står i mitt navn foreløpig, men barna vet om kontoen. Anonymkode: 2302f...194
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Så lenge pengene er spart i barnets navn har man ikke lov å føre disse over til eget navn for å hindre tilgang når barnet blir 18 år. Merk også at man kan få trøbbel mht foreslått arveavgift i 2023.. Altså at barnet i verste fall kan måtte skatte ~20% av pengene når dere skal gi disse tilbake og forskudd på arv begynner å akkumuleres. Anonymkode: e03b4...c47 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #11 Skrevet 29. desember 2022 Mine foreldre sparte som følger; De ga meg (og søsken) samme beløp den dagen vi kjøpte bolig. Beløpet ble vel bestemt den dagen eldste kjøpte, da de så hva de hadde råd til å gi. Både av grunner som nevnt i tråden (visste ikke hva slags 18-åring jeg ville bli), samt for å unngå avkorting i stipend og slik. Pengegaver, konfirmasjonspenger og slik, på høyrentekonto i mitt navn. Ønsket jeg større ting kunne det brukes av denne, men de ønsket alltid fornuftige refleksjoner rundt kjøpet og prioriteringer. Jeg ble involvert i dette med rente og alt. Siste var i praksis fritt til forbruk fra den dagen jeg ble student. Men jeg klarte faktisk å aldri røre dette, og det ble etterhvert starten på sparing til egenkapital. Ikke et direkte svar til TS, men bare som en kommentar til dette at det også kan være fornuftig å la barn spare litt i eget navn, da de lærer seg om sparing og får eierforhold til pengene på den måten. Anonymkode: 380ee...693 1
asterix Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 Hvorfor oppdrar dere ikke barna til å ha en fornuftig holdning til økonomi? De eldste barna mine får arv på ca 150 000 når de blir 18 og de har ikke noe problem med å forvalte det på en god måte. Vi sparer i fond til minsta som ikke har noen arv og ser ikke noe problem med at hun også får råderett over de pengene når hun blir 18.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #13 Skrevet 29. desember 2022 Det er derfor vi sparer i fond i eget navn. Der sparer i barnetrygden. Men barna har sparekontoer som de selv har tilgang på også, hvor det meste av gavepenger de nå får (tenårene) blir satt inn. Slik lærer de å spare og ha tilgang på (dvs ikke bruke opp) litt større beløp, mens penger som i realiteten er fra oss (barnetrygden) og som utgjør mye større beløp, vil overføres til dem den dagen de trenger det (i utgangspunktet egenkapital). Anonymkode: 1653a...586
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #14 Skrevet 29. desember 2022 Jeg fikk 100 000,- når jeg ble 18. Brukte mindre enn et år på å sløse den bort. Nå sparer jeg til ungene i mitt eget navn og de pengene får dem ikke får de er 25, eller skal kjøpe bolig. Anonymkode: c2d9f...b35
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 asterix skrev (2 timer siden): Hvorfor oppdrar dere ikke barna til å ha en fornuftig holdning til økonomi? De eldste barna mine får arv på ca 150 000 når de blir 18 og de har ikke noe problem med å forvalte det på en god måte. Vi sparer i fond til minsta som ikke har noen arv og ser ikke noe problem med at hun også får råderett over de pengene når hun blir 18. Det gjør vel alle, men det er ikke alltid det er like vellykket. Uten at det betyr at de er dårlige foreldre. Det kan være at barna er mer umodne, får problemer med rus, ikke tenker langsiktig etc. Barn er forskjellige, og vi foreldre skal vel være forsiktige med å ta på oss all æren når det går bra med dem i livet, tenker jeg… Barn er forskjellige. En av mine beste venninner fikk tilgang på et stort beløp (erstatning etter at faren gikk bort da hun var barn) da hun var 18, og brukte dem til å kjøpe leilighet. Mens søsteren fikk tilgang på samme sum da hun ble 18, og soste dem bort i løpet av få år på ingen ting. Anonymkode: 1653a...586
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #16 Skrevet 29. desember 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Så lenge pengene er spart i barnets navn har man ikke lov å føre disse over til eget navn for å hindre tilgang når barnet blir 18 år. Merk også at man kan få trøbbel mht foreslått arveavgift i 2023.. Altså at barnet i verste fall kan måtte skatte ~20% av pengene når dere skal gi disse tilbake og forskudd på arv begynner å akkumuleres. Anonymkode: e03b4...c47 Er du sikker på det? Foreldre styrer vel over penga til barna før de blir myndige. Opp til et vist beløp? ts snakk med banken din! mamma sparte penger til nevøen min og rett før 18 års dagen så spurte banken henne om hun virkelig ville at disse penger skulle gå til han da. Det ville hun ikke så hun førte over til eget navn. Anonymkode: 3cd08...bb0
Baktus2024 Skrevet 29. desember 2022 #17 Skrevet 29. desember 2022 Skjønner bare ikke vitsen med det ts tar opp..å spare penger for en som får tilgang på dem når hen er 18 er som en festboble som ikke vil føre annet med seg enn bakrus.. m antakeligvis være skattefordeler for foreldrene dette .. Hvor lenge opp i livet mener ts at de skal ha formynder rolle overfor barnet ? Vil de ha fremtidig lønn fra hen overført på sin konto og porsjonert ut også ? Eller er foreldra engstelig for å miste en fordel ? Hvis foreldrene tenker seg litt tilbake i tid og fikk 100k på kontoen som 18-åring ... Det skal ikke mye til for å tenke ut hva det hadde endt i..
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 Våre får pengene når de blir 18 år. Det har gått fint med de to første, og jeg håper det går bra med de tre neste også når de blir 18 år. Vi prater om økonomi og sparing. Men så klart - vet jo aldri om det vi sier har satt seg eller ikke, det synes først når de får pengene mellom hendene. Anonymkode: 341d2...b31
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 Barna våre har ca 150.000 hver på fond. I vårt navn.. og ca 150-170.000 på sparekonto. Fondet er egenkapital. Men sparepengene er også det. De får bruke litt på bil eller noe sånt, men ikke alt nei. Han fornuftige er 18 neste år, mens 14 åringen har ikke begrep på penger så han får ikke fri tilgang til han er 18 Anonymkode: cdb7d...75f
skruf Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 Jeg hadde også sparekonto i mine barns navn, og den dagen de ble 18 så forsvant kontoene fra min nettbank og de fikk tilgang til den/kom opp i deres egen nettbank. Var ganske høy sum da jeg har satt inn 500kr i mnd siden de ble født, dåppenger, konfirmasjonspenger (de valgte begge å spare det meste, brukte et beløp hver på noe de virkelig ønsket seg og resten gikk til sparing), i tillegg satte jeg inn 50K til hver av de da jeg fikk utbetalt en stor erstatningssum. Hadde faktisk ikke tenkt over at det gikk automatisk da eldste ble myndig, så måtte bare satse på at hun/de ville fortsette å ta økonomiske smarte valg. Noe de heldigvis har gjort. Yngste bor fortsatt hjemme, men begge har fortsatt å spare. Eldste har en anselig sum nå som hun har øremerket egenkapital den dagen hun skal kjøpe leilighet. Yngste vet ikke helt hva hun sparer til, men hun setter over halve lønna inn på sparekonto (hun tjener ikke så mye, rundt 8000, siden hun går siste året på Vgs og fokuset er på skole og karakterer) Jeg er ikke 100% sikker på dette, men jeg tror at så, lenge kontoen står i barnets navn så er det ikke lov å føre penger over fra barnets konto og til sin egen. Barnet kan anmelde det når han får tilgang til sparekontoen sin og ser at den har blitt tømt. Eneste måten å unngå det på er å spare i eget navn og gi barnet de pengene når man mener barnet er modent nok. Personlig så syntes jeg det var greit at de fikk pengene da de ble myndige siden de fortsatt bodde hjemme og fikk styre mere egen økonomi under ordnede former. Lære seg å betale egne regninger, forstå økonomi. Tror faren for å brenne av hele kontoen er større hvis de plutselig får en stor sum rett etter at de flytter for å studere., Men grunnlaget for fornuftig bruk av penger bør legges lenge før de blir 18., En ting til som er bra ved at de får tilgang til kontoen sin når de blir 18, og mest sannsynlig bor hjemme med lite utgifter, er at de får oppleve glede ved sparing og selv se at kontoen vokser. Leste en Jodel her om dagen der det sto et eller annet om «ut med nynorsk i skolen og inn med læring om økonomistyring, betale husleie, strøm og regninger, fond, sparing osv», og jeg er så enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå