Gå til innhold

Deg med ADHD: Hvordan er livet med og uten ADHD-medisin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En helt annen ro i hodet, jeg greier å komme i gang med hverdagslige gjøremål, mer stabil i humøret, kan lettere ta avgjørelser, mindre klønete og er kvitt det der «dopaminjaget» hvor jeg tidligere har kasta vekk penger på spill og impulsiv netthandel, konsentrerer meg bedre, mindre utslitt, sovner lettere og bedre. Blant veldig mye annet.. Har flere nyanser mellom euforisk glad og mentalt vrak enn jeg hadde før 😅 Et helt nytt liv for min del, ihvertfall. 

Anonymkode: 08f3d...eb2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Slowdive skrev (På 30.12.2022 den 22.38):

Kan godt være du må høyere opp i dose for at det skal hjelpe mot "utførelsesparalyse", det var det siste som bedret seg hos meg, og jeg trenger 70mg. 50mg hjalp ikke i nevneverdig grad mot det for meg. Rart at du byttet til attentin, det inneholder nøyaktig samme virkestoff som aduvanz, bare at det virker mer "brått" og må ofte tas 2 ganger daglig pga kortvarig effekt. Aduvanz er deksamfetamin bundet til en aminosyre, og kroppen bryter selv medisinen gradvis ned til det aktive virkestoffet gjennom hydrolyse i blodet. Her får man en mer gradvis innsettende, jevnere og langvarig effekt. Aduvanz gir generelt mindre bivirkninger også, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du byttet til "ren" deksamfetamin når du slet med bivirkninger på aduvanz. 

Hvor lenge gikk du på aduvanz? Mange bivirkninger forsvinner etter hvert. Kanskje å bruke enda lengre tid på opptrapping også kunne ha hjulpet. 

At hun byttet til Attentin var nok i samråd med hennes lege/psykiater, og ikke noe du bør ha en mening om hvorvidt er riktig eller ikke. 

Jeg byttet selv fra Aduvanz til Attentin pga svært mange plagsomme bivirkninger av førstnevnte, men har null bivirkninger av Attentin. Ifølge min psykiater kan de to medisinene ha ganske ulik effekt, for selv om de inneholder noe av samme virkestoff, er de ikke samme medisin.

Det er også svært individuelt hva som gir bivirkninger og hva som gir best lindring på symptomer, så dette bør vi vel overlate til TS og hennes behandler å finne ut av. 

Anonymkode: 8d456...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sneglefart skrev (På 30.12.2022 den 23.24):

Spenninger i kjeven? Jeg bruker Aduvanz 50mg nå og er kjempefornøyd med den, men har begynt å få hyppige og vonde kramper i akillesen, fotblad og tær på begge bein. Dette har pågått en stund, men jeg har ikke tenkt at det kan ha sammenheng med medisinen. Krampene kommer både dager med og uten medisin, og uten noen åpenbar årsak. 🤔

Dette er jo fordi amfetamin tapper kroppen for magnesium. Ta ekstra tilskudd av det så hjelper det nok

Anonymkode: c4023...1b4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...