AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Del Skrevet 28. desember 2022 Som overskriften sier - hva er forskjellen på livet med og uten medisin? Eller dere som har barn som får medisin for ADHD - hvordan opplever dere barnet med og uten medisin? Anonymkode: 2ec88...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Del Skrevet 28. desember 2022 Svært liten forskjell for min del, er mer trøtt. Ingen effekt på de typiske symptomene, men de har hjulpet på temperamentet mitt som var det som var viktigst for meg kunne muligens fått litt mer effekt av å høyne dosen enda mer, men ser ikke poenget med det. Har lært meg å leve med ting som de er og funnet virkemidler for å håndtere meg selv, og det må en ofte lære seg på nytt med medisiner så føles som merarbeid. Medisiner er ikke magi, de kan dempe noen ting men tar ikke alt Anonymkode: c25b0...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Del Skrevet 28. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Svært liten forskjell for min del, er mer trøtt. Ingen effekt på de typiske symptomene, men de har hjulpet på temperamentet mitt som var det som var viktigst for meg kunne muligens fått litt mer effekt av å høyne dosen enda mer, men ser ikke poenget med det. Har lært meg å leve med ting som de er og funnet virkemidler for å håndtere meg selv, og det må en ofte lære seg på nytt med medisiner så føles som merarbeid. Medisiner er ikke magi, de kan dempe noen ting men tar ikke alt Anonymkode: c25b0...8b7 Takk for svaret. Så bra at du har funnet virkemidler for å håndtere ting 😊 Anonymkode: 2ec88...e5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #4 Del Skrevet 29. desember 2022 For meg så hjelper adhd-medisin masse. Det hjelper på konsentrasjon, fokus, indre uro, tankekjør, søvn, angst og den mentale utmattelsen jeg har fått i perioder gjennom dagen. Jeg er mindre surrete, vimsete og overveldet, og har det generelt bedre. Men jeg merker ingen effekt på den «utførelsesparalysen» jeg har slitt med i voksen alder. Det å komme i gang med ting er fortsatt vanskelig. Jeg kan liksom bare sitte en hel dag i sofaen, og det å få gjort mer enn én ting pr dag er fortsatt vanskelig. Jeg har fortsatt manglende tidsforståelse, synes økonomi er vanskelig og legger planer jeg ikke klarer å gjennomføre:( Anonymkode: 53d39...508 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slowdive Skrevet 29. desember 2022 #5 Del Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg så hjelper adhd-medisin masse. Det hjelper på konsentrasjon, fokus, indre uro, tankekjør, søvn, angst og den mentale utmattelsen jeg har fått i perioder gjennom dagen. Jeg er mindre surrete, vimsete og overveldet, og har det generelt bedre. Men jeg merker ingen effekt på den «utførelsesparalysen» jeg har slitt med i voksen alder. Det å komme i gang med ting er fortsatt vanskelig. Jeg kan liksom bare sitte en hel dag i sofaen, og det å få gjort mer enn én ting pr dag er fortsatt vanskelig. Jeg har fortsatt manglende tidsforståelse, synes økonomi er vanskelig og legger planer jeg ikke klarer å gjennomføre:( Anonymkode: 53d39...508 Hvilken medisin, og hvilken dose bruker du? Jeg måtte opp i høyeste dose før jeg merke effekt på den "utførelsesparalysen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #6 Del Skrevet 29. desember 2022 Jeg blir ganske lavt motivert uten medisin. Jeg blir sliten og treg og føler meg nesten utbrent. Mister fokus lett. Hjernen min hopper mer fra a b c og jeg blir lettere stresset og overveldet fordi jeg ikke får gjort alt jeg skal. Med medisin ( aduvanz, 60g ) jobber jeg gjennom dagen og føler meg fornøyd. Jeg får gjort ganske mye, og er mer med i samtaler, ikke så awkward, mer deltagende og mer overskudd. Det negative er at jeg får hjertebank og kan bli kjempesliten på kvelden. Barnet mitt med medisin; Mer rolig og deltagende i samtaler. Negative sider er at han har en del katastrofetanker. Uten medisin, mister fokus og er mye mer høylydt,mindre motivert, vanskelig å få kontakt med. Myyye mer makk i rompa. kaos rett og slett. Anonymkode: ad61f...0bb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #7 Del Skrevet 29. desember 2022 Slowdive skrev (2 timer siden): Hvilken medisin, og hvilken dose bruker du? Jeg måtte opp i høyeste dose før jeg merke effekt på den "utførelsesparalysen". Først Aduvanz, og nå Attentin. Jeg kom bare opp i 50 mg før jeg begynte på Attentin pga spenninger i kjeven. Men det er det samme på Attentin… jeg har også hørt at mange må opp i høyere dose. Jeg vet ikke om jeg får til det hvis jeg skal sitte og bite tenna sammen hele tiden 😔 Anonymkode: 53d39...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #8 Del Skrevet 29. desember 2022 Bruker ritalin og det er som en krykke liksom. I feriere dropper jeg den og senker kravene til meg selv… Anonymkode: c4023...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slowdive Skrevet 30. desember 2022 #9 Del Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 20.58): Først Aduvanz, og nå Attentin. Jeg kom bare opp i 50 mg før jeg begynte på Attentin pga spenninger i kjeven. Men det er det samme på Attentin… jeg har også hørt at mange må opp i høyere dose. Jeg vet ikke om jeg får til det hvis jeg skal sitte og bite tenna sammen hele tiden 😔 Anonymkode: 53d39...508 Kan godt være du må høyere opp i dose for at det skal hjelpe mot "utførelsesparalyse", det var det siste som bedret seg hos meg, og jeg trenger 70mg. 50mg hjalp ikke i nevneverdig grad mot det for meg. Rart at du byttet til attentin, det inneholder nøyaktig samme virkestoff som aduvanz, bare at det virker mer "brått" og må ofte tas 2 ganger daglig pga kortvarig effekt. Aduvanz er deksamfetamin bundet til en aminosyre, og kroppen bryter selv medisinen gradvis ned til det aktive virkestoffet gjennom hydrolyse i blodet. Her får man en mer gradvis innsettende, jevnere og langvarig effekt. Aduvanz gir generelt mindre bivirkninger også, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du byttet til "ren" deksamfetamin når du slet med bivirkninger på aduvanz. Hvor lenge gikk du på aduvanz? Mange bivirkninger forsvinner etter hvert. Kanskje å bruke enda lengre tid på opptrapping også kunne ha hjulpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #10 Del Skrevet 30. desember 2022 Har begynt på aduvanz nå. Ikke mer energi, men noe mer våken. Egentlig ikke noe særlig lyst til å gjøre noe. Har klødd på meg et sår i hodet pga bivirkninger. Anonymkode: 70172...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #11 Del Skrevet 30. desember 2022 Tror ikke jeg får høyere dose enn 50 for jeg er litt lav og veier 53 kg. Anonymkode: 70172...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #12 Del Skrevet 30. desember 2022 Ritalin 60 mg morgen og 20 mg kveld Det er ett av 100 andre hjelpemidler jeg har for min adhd, andre hjelpemidler er rutiner, fysisk aktivitet, alenetid, skrive ned for å huske ting jeg skal, ha gode mennesker i livet, en jobb jeg trives med og masse annet småting som gjør at mine utfordringer blir lettere å leve med 🙂 man blir kjent med seg selv igjennom årene som går. Jeg er i 30 årene Anonymkode: 2ac75...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #13 Del Skrevet 30. desember 2022 Uten medisin glemmer jeg, jeg surrer, jeg har ikke kontroll på noe. Konsentrasjonen min er ikke på plass. Uten medstudiner glemmer jeg alt, jeg mister ordene midt i en setning. Jeg klatrer ikke forstå hva andre sier og jeg henger ikke med i samtaler. Jeg har ikke kontroll på tid, timer eller døgnet. Jeg får ikke sove, eller jeg bare Sover. Anonymkode: fca8c...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #14 Del Skrevet 30. desember 2022 Jeg har gått på forskjellige medisiner oppover årene, med veldig forskjellig effekt. Den jeg hadde best effekt på var Strattera. Jeg hadde tålmodighet, bedre konsentrasjon, hadde god impulskontroll, mye mindre angst..Men slet med å komme i gang med ting. Skulle starte opp på den etter graviditet og fødsel, men følte egentlig ikke at den hadde god effekt da. Gikk noen år uten etter å ha prøvd Ritalin og Concerta. Merket at jeg ble og mer angstpreget, og økonomien som jeg fikk orden på før graviditet ble mer og mer skakk-kjørt. Prøvde ut Elvanse, helt ok effekt når den funket, men utviklet intoleranse mot den. Har nå stått på Aduvanz i 2 år. Mindre tankekjør når medisinen virker, bedre konsentrasjon, mye mer organisert osv.. Anonymkode: e7595...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #15 Del Skrevet 30. desember 2022 Jeg er 97% sikker på at jeg har adhd. Burde jeg bli utredet og få medisiner, eller kan man "minske" symptomer med andre tiltak? Bedre livskvalitet med medisiner? Anonymkode: caa42...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #16 Del Skrevet 30. desember 2022 For meg er jeg mye mer stabil i humøret og klarer faktisk å konsentrere meg på medisiner. De "indre Maura" har også sluttet å krible. Jeg har mye bedre hukommelse og klarer å følge med i samtaler. Anonymkode: 18b54...96b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sneglefart Skrevet 30. desember 2022 #17 Del Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 29.12.2022 den 20.58): Først Aduvanz, og nå Attentin. Jeg kom bare opp i 50 mg før jeg begynte på Attentin pga spenninger i kjeven. Men det er det samme på Attentin… jeg har også hørt at mange må opp i høyere dose. Jeg vet ikke om jeg får til det hvis jeg skal sitte og bite tenna sammen hele tiden 😔 Anonymkode: 53d39...508 Spenninger i kjeven? Jeg bruker Aduvanz 50mg nå og er kjempefornøyd med den, men har begynt å få hyppige og vonde kramper i akillesen, fotblad og tær på begge bein. Dette har pågått en stund, men jeg har ikke tenkt at det kan ha sammenheng med medisinen. Krampene kommer både dager med og uten medisin, og uten noen åpenbar årsak. 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Del Skrevet 31. desember 2022 Jeg drikker for mye når jeg drikker, ,men når jeg har tatt amfetamin (flere år siden) kan jeg sitte med en øl i flere timer. Er impulsiv, det har ingen sammenheng med rusproblemer, for er jeg ruset sitter jeg stille i båten. Vet om en privat psykiater, men hvor mye det vil koste vet jeg ikke. Rykter går om at man får kasta diagnosen på seg. Mine voksne barn mener jeg har adhd. Legen min vil ikke henvise meg, der har jeg fasaden i behold selv om legen vet om mitt problem med alkohol, og leger har vel heller ikke direkte kompetanse på dette. Har ikke fortalt hvor mye jeg grubler og hvor tafatt jeg kan være. Har klisterhjerne så utdanning gikk bra. Verre med jobb, kjedet meg straks jeg kunne alt, rutiner osv. Etter det fikk jeg en annen sykdom som er fysisk. Vet ikke hva jeg vil ha svar på, men å gruble og overtenke og ikke få gjort noe med få unntak... det er slitsomt. Har også angst, og vet ikke om medisiner vil gjøre det verre. Anonymkode: 64b89...145 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Del Skrevet 31. desember 2022 Burde ikke være lov å diskutere medisiner, da det er veldig individuelt hvem som kan bruke hva, og hvordan det virker på hvem. Dette må lege vurdere for hver enkelt pasient Anonymkode: 3f39f...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #20 Del Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 9.30): Burde ikke være lov å diskutere medisiner, da det er veldig individuelt hvem som kan bruke hva, og hvordan det virker på hvem. Dette må lege vurdere for hver enkelt pasient Anonymkode: 3f39f...c05 Forsåvidt enig. Men synes det er bra å høre andres erfaringer også, noen som setter ord på det en selv føler. Jeg synes det var vanskelig i starten å si noe om effekten på dosen og medikamentet. Hva skal jeg se etter? Min lege var heller ikke flink nok til å spørre. Jeg ble for eksempel lett deprimert av Ritalin. Skjønte det ikke selv, da det var en gradvis opptrapping. Leste her inne på en tråd at noen beskrev det som at de ble likegyldig til alt. Det stemte for meg og, men tenkte ikke at det var lett depresjon. Anonymkode: f83d2...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå