Gå til innhold

Er det en fysio el. her inne? Spm om psoas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har trent mye i mitt voksne liv. Er 32 år, og har trent 3-6 økter ukentlig i mange år - både styrke og løping (mye motbakke). Jeg har nå psoassyndrom, og pundendalnervesmerter i skrittet. Lurer litt på hvorfor psoas kan bli svak når man gjør masse aktiviteter i hverdagen som innebærer å bruke hofteleddsbøyerne? Er det slik at jeg aktiverer feil muskler? At psoas blir passiv, og feks quadriceps eller andre dominerer? Hvis det å løfte beina innebærer aktivering av psoas, hvordan kan den bli svak når man gjør dette mye? Kunne tenkt at det burde vært motsatt, liksom. Sliter litt med å forstå logikken i dette, men skjønner at jeg bok mangler kunnskap. Noen som kan hjelpe meg å forstå?

Anonymkode: fbe86...9f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mangel på visse mineraler og vitaminer fører til muskelsvakhet. Det kan ikke tenkes at du har en eller annen mangel som gjør at psoasmajoren din har fått problemer?

Hvis du har gått lenge med lavt D-vitaminnivå, har du også gått lenge med dårlig opptak av kalsium og magnesium fra fordøyelsen, uavhengig av hvor mye mineralholdig mat du spiser. Hvis opptaket av de to blir for dårlig, kan musklene også få problemer med å stramme seg opp.

Anonymkode: ac117...620

Skrevet

Det er ikke lov å utgi seg for å være helsepersonell her, så stenger tråden din. Ta kontakt med en fysioterapeut slik at du får svar på det du lurer på. 

Mvh Christina82, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...