AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Del Skrevet 28. desember 2022 For 1 - 1,5 år siden lakk varmtvannstanken på vaskerommet. Etter dette fikk vi problemer med sølvkre. Klarte ikke helt å koble dette sammen, men har nå funnet et tykt lag med larver under tanken. Vi kan jo ikke flytte tanken, er det noe vi kan gjøre eller spraye for å ta knekken på de? De holder seg stort sett på vaskerommet, men noen ganger finner jeg noen på kjøkkenet. Utrolig ekkelt. I gangen våres har vi problemer med sjeggkre. I går tok jeg 5 stykk på 30 min. Men jeg aner ikke hvor disse kan holde til? Noen ideer? Vi har lister og et skap i gangen. Tar imot alle tips og råd jeg kan få for å bli kvitt dette eller minimere antall. Har sånn klistregreier som fort blir fulle. Huset er 7 år gammel. Synes dette er skikkelig ekkelt. Anonymkode: a81a1...728 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Del Skrevet 28. desember 2022 Spray som faen med insektspray som du kan kjøpe på Jernia og Claes Olsson. Anonymkode: 7d8ef...80a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Spray som faen med insektspray som du kan kjøpe på Jernia og Claes Olsson. Anonymkode: 7d8ef...80a Takk, skal prøve det. Anonymkode: a81a1...728 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Del Skrevet 28. desember 2022 Ta av gulvlister og spray langs gulv/ vegg fra ende til annen. I alle rom. Slå så på listene igjen. Spray under berederen også. Permetrin. Kjøpes på Europris osv. Luft godt ut. Anonymkode: 69841...478 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Del Skrevet 28. desember 2022 Permetrin som nevnt over. Kjør hardt på, luft ut og gå fra huset et par timer. Anonymkode: 75032...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta av gulvlister og spray langs gulv/ vegg fra ende til annen. I alle rom. Slå så på listene igjen. Spray under berederen også. Permetrin. Kjøpes på Europris osv. Luft godt ut. Anonymkode: 69841...478 Pass på så katten/hunden/husdyra ikke får i seg dette, hvis du har slike. Anonymkode: 84fb5...f60 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Del Skrevet 28. desember 2022 Kjøp limfeller og ta evn kontakt med Rentokil. Skjeggkre lever i sprekker på lister og i sponskap. De lever av å spise spesielt spon og papp, liker å knaske av tomme doruller eller pizzaesker om natta når huset er mørkt og stille. Anonymkode: dc48d...e92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Del Skrevet 28. desember 2022 Takk for gode råd 🙏 ingen husdyr her, men barn. Ts Anonymkode: a81a1...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjøp limfeller og ta evn kontakt med Rentokil. Skjeggkre lever i sprekker på lister og i sponskap. De lever av å spise spesielt spon og papp, liker å knaske av tomme doruller eller pizzaesker om natta når huset er mørkt og stille. Anonymkode: dc48d...e92 Kan de ødelegge kjøkkenet? Er det ikke sølvkre som gjør det? Vi har aldri sett sjeggkre på kjøkkenet, kun i gangen. Ingen papp der, men et skap. Ts Anonymkode: a81a1...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Del Skrevet 28. desember 2022 Kontakt anticimex. Vi fant også hundrevis av sølvkre i vårt nye hus. Tok mange av dem med limfeller, men etter anticimex var her og la ut gift har jeg ikke sett et eneste. De spiser giften, går hjem og dør der. Så spiser de hverandre, og dør videre. Giften virker i årevis, og virker på begge typer. Koster et par tusenlapper, men det gjør fort limfeller og spray også. Anonymkode: 14c5b...ae8 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kontakt anticimex. Vi fant også hundrevis av sølvkre i vårt nye hus. Tok mange av dem med limfeller, men etter anticimex var her og la ut gift har jeg ikke sett et eneste. De spiser giften, går hjem og dør der. Så spiser de hverandre, og dør videre. Giften virker i årevis, og virker på begge typer. Koster et par tusenlapper, men det gjør fort limfeller og spray også. Anonymkode: 14c5b...ae8 Takk 🙏 Det skal jeg undersøke. Ts Anonymkode: a81a1...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #12 Del Skrevet 28. desember 2022 Men altså, tykt lag med larver under tanken? Ligger de bare der? Jeg hadde aldri fått sove igjen, den tanken hadde blitt flyttet om jeg så måtte ødelegge den selv Anonymkode: 14c5b...ae8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men altså, tykt lag med larver under tanken? Ligger de bare der? Jeg hadde aldri fått sove igjen, den tanken hadde blitt flyttet om jeg så måtte ødelegge den selv Anonymkode: 14c5b...ae8 Jupp 🤢 De vi ser er døde og bare skall. Men regner med det lever noen der også. Litt dyrt å bare fjerne tanken selv. Heldigvis aldri sett hverken sølvkre eller sjeggkre på soverommene eller stua 🤞 Ts Anonymkode: a81a1...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Del Skrevet 28. desember 2022 Husk at permetrin (insektsspray) er en form for nervegift, med både dere og barn i hus ville jeg brukt det med forsiktighet: kakkerlakkmiddel (som bl.a. Anticimex bruker) blir plassert ut skjult/i sprekker/bak lister, og utgjør ikke noe fare for deres egen del Anonymkode: 4a978...748 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #15 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jupp 🤢 De vi ser er døde og bare skall. Men regner med det lever noen der også. Litt dyrt å bare fjerne tanken selv. Heldigvis aldri sett hverken sølvkre eller sjeggkre på soverommene eller stua 🤞 Ts Anonymkode: a81a1...728 Legg striper med limfeller rundt tanken iallefall, og langs lister så kommer de seg ikke ut derfra eller ut på gulvet. Det var sånn jeg kom meg gjennom dagene. Og bruk sånne istedet for de som er beregnet på sølvkre. Du får myye mer for pengene! Bare å legge dem på gulvet. https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/skadedyr-og-insekter/feller/fluefelle-014804/ Anonymkode: 14c5b...ae8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merlin Skrevet 28. desember 2022 #16 Del Skrevet 28. desember 2022 Sølvkre er ufarlig men ubehagelig. Sannsynligvis har du fukt ett eller annet sted etter lekkasjen, det bør du få en fagmann til å undersøke. Jeg har et gammelt hus med kjeller. Sprøyter en eller to ganger i året rundt kantene med stoffet jeg linker til, det holder sølvkreet borte. Skjeggkre har jeg ingen erfaring med. https://www.obs.no/bygg-og-hage/hage-og-uterom/plantevern-og-skadedyr/kvitt-permetrin-extra-insektspray-4c8945f9?v=Obs-7038090234145&gclid=EAIaIQobChMI0Mj83Jqd_AIV-QWiAx2h_wDXEAQYBCABEgJjPPD_BwE&gclsrc=aw.ds 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 28. desember 2022 #17 Del Skrevet 28. desember 2022 Sølvkre er også avhengig av fukt, ble kvitt det i kollektiv ved å skru opp varmekabler, sette inn vifteovn og i det hele tatt holde det tørt på badet mest mulig en periode. Skjeggkre er verre, men nå finnes det proff behandling som ikke krever verken utflytting eller koster skjorten. Så hadde gått for Anticemex eller tilsvarende selskap med en gang. PS: Noen innboforsikringer dekker behandling mot skjeggkre - sjekk din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #18 Del Skrevet 28. desember 2022 Vi hadde skadedyrfirma på besøk pga maurinvasjon i sommer. Han la ut et middel (en blank gel) Langs lister og karmer der vi typisk så de. Maurene forsvant, og det gjorde også kre. Nå er de litt i farta igjen. Vi har naboer vegg i vegg, så det hjelper ikke så mye om vi er kvitt de selv. Jeg planlegger ny runde med den gelen som ble lagt ut i sommer. Effektive saker! Anonymkode: 1c43e...022 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #19 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan de ødelegge kjøkkenet? Er det ikke sølvkre som gjør det? Vi har aldri sett sjeggkre på kjøkkenet, kun i gangen. Ingen papp der, men et skap. Ts Anonymkode: a81a1...728 De var i gangen og på badet hos meg også. Fortsatt noen igjen men ser kanskje 1 i måneden nå. De gjør ikke store skader men jeg har sett at det noen ganger ligger noe sagflis løst på gulvet fra sponplateskapet i gang og på bad. Da har de vært der å grafset og spist. Anonymkode: dc48d...e92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #20 Del Skrevet 28. desember 2022 Vetatjegikkevet skrev (1 time siden): Sølvkre er også avhengig av fukt, ble kvitt det i kollektiv ved å skru opp varmekabler, sette inn vifteovn og i det hele tatt holde det tørt på badet mest mulig en periode. Skjeggkre er verre, men nå finnes det proff behandling som ikke krever verken utflytting eller koster skjorten. Så hadde gått for Anticemex eller tilsvarende selskap med en gang. PS: Noen innboforsikringer dekker behandling mot skjeggkre - sjekk din! Takk 🙏 Forsikringen dekker det, men egenandel på 4000,-. Ts Anonymkode: a81a1...728 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå